Message |
|
Mmmmm, m-ati cam ametit. Oricum stau de cca. 1 ora sa recitesc postul asta de la cap la coada. In pricipiu Fadds are dreptate cu eliminarea azotului din sistem prin eliminarea plantelor, dar asta depinde de cit de repede consuma plantele azotul din sistem. In urma cu cca. 2 ani aruncam fara probleme cam o galeata (de 10 litri) de Egeria Densa si Micranthemum umbrosum la fiecare 2-3 saptamini (crescute plutitoare amindoua). Reducind CO2, lumina, fertilizare si mincare la pesti (mult) s-a redus foarte mult si cantitatea de plante care o elimin.
Oricum ramin la filtrarea cu 2 litri de Matrix si 4l de Siporax la un bazin de 180 brut cu mentenanta minima (din lipsa de timp). Povestea cu bureti si plastice nu m-a convins deloc nici macar ca sa o experimentez. Am pregatit 18litri de JBL Proscape Volcano Mineral (nu am mai gasit Volcanit) pentru un filtru de substrat inversat (o sa pompez apa in substrat, nu o sa o extrag).
|
 |
|
Ar mai fi de adaogat pe lista de cumparaturi cite ceva:
-un cantar de bucatarie
-un reactor extern (varianta Bitanu mi se pare cea mai buna)
-un controler de pH - ma mai gandesc daca merita
|
 |
|
Uite-l asamblat - dupa 10 minute s-a oprit complet CO2 cu electrovalva oprita:
|
 |
|
Pentru asamblare si punere in functiune cel mai bun mi s-a parut filmul de pe Aliexpress. Il mai opresti , te mai uiti bine la detalii, il mai dai inapoi, ... E scurt , dar e mai bun. Asamblarea si pornirea am facut-o exact ca in film. Eu am luat varianta completa - cu difuzor de CO2. L-am pornit cind a ajuns cam la 0,7 kg/cm3 si a functionat - azi a crescut presiunea la 1kg/cm3. Vine si cu o pilnie (apesi pe centru ei ca sa devina pilnie - o sa vezi dupa ce ajunge kitul - oricum e folositoare). Comanda a fost facuta pe 2 februarie si a ajuns pe 9 martie la posta de care apartin - fara taxe vamale si TVA (am patit-o altadata). Au plimbat-o pe la un centru din Ungaria unde i-au schimbat eticheta ca fiind livrata din Ungaria.
Spre deosebire de film am uns toate filetele si garniturile cu vaselina siliconica alimentara. Filetele pe aluminiu au tendinta sa se gripeze/blocheze in timp si e mai bine sa nu le fortezi cu un patent. Garniturile le-am uns deoarece asigura o etansare mai buna. A scapat de vaselina doar filetul de la reglajul fin (de pe B - unde e soda) si garnitura de la supapa de siguranta (de pe A - unde e acid citric).
Am pus sticle de 2,5 litri fiindca vreau sa dublez cantitatile. Daca vrei sa folosesti reteta originala utilizeaza sticle de 1,5 litri sau mai mari (de 1litru sint prea mici). Daca vei folosi sticle mai mari sa tii cont ca la inceput trebuie sa elimine aerul din sticla. Practic in primele ore de functionare va scoate doar aerul din sticle.
Electrovalva se incalzeste destul de putin (ajunge cam la 53 de grade Celsius). O sa vad ce va mai fi la vara - se poate monta un radiator pe ea. Din nefericire nu se inchide complet. Mai scoate o bula la 1-2 minute dupa ce se inchide. O las inchisa pina miine sa vad daca mai scoate ceva sau dureaza pina se inchide complet
Reglajul la bule pare ca se pastreaza de la o zi la alta.
Furtunul de CO2 e scurt. Daca vrei sa il montezi in stand sub acvariu o sa iti trebuiasca inca vreo 2m de furtun de CO2.
Sa inmoi difuzorul in apa inainte de a il pune in functiune - macar o ora (nu e nevoie de 5-6 ore cum zic unii). Scoate bule fine, dar sa nu uiti ca dupa citeva luni se va colmata si va trebui sa il tratezi cu apa oxigenata sau hipoclorit (clor). Si eventual sa ai un difuzor de schimb.
|
 |
|
Îl am eu de ieri. L-am pus în func?iune tot ieri fara probleme.. Asamblat conform cu instruc?iunile de pe AliExpress. Caut? ?i vaselina siliconica. G?se?ti acid citric ?i soda pe eMag. Revin dup? mas? cu detalii.
Scuze pt. diacritice. Sint pe telefon.
|
 |
|
Faci un capac din policarbonat celular (nu stiu daca se face de 1,5mm - cel mai mic care l-am vazut de de 4mm) sau din sticla ultraclara. Ambele au cam aceeasi transparenta in jur de 85-90%. Avantajul policarbonatului celular e greutatea. O placa de 1000x1000mm are cam 0,8 kg. Sticla e mult mai grea. Scapi de condens, de saritul pestilor din acvariu si partial de evaporarea apei - vara fara capac pierd cam 8-10 litri pe saptamina. Ledurile le pui cum ititrece prin cap, dar sa fie la cel putin 1-2 cm distanta de capac (se incalzesc prea puternic).
TC420 (parca asta era codul) e bun, dar vezi ca are doar 4 canale dimate - canalul 5 e doar ON/OFF pentru ventilatoare. Vezi topicul lui um02122 despre el.
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/36620.page#p320733
Sa verifici neaparat daca suporta curentul necesar la ledurile tale.
E si un post foarte lung si neterminat al lui Lucian despre iluminatul cu leduri:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/27602.page#p222454
Benzile rigide sint mult mai bune si in plus pot fi lipite pe radiatoare - cu "Kafuter K-5203" se gaseste si in Romania uneori (e o pasta termica utilizata de obicei in electronica si calculatoare). La benzile flexibile lipiciul ala se dezlipeste dupa citeva luni. Benzile IP65 sint protejate de umezeala cu un strat de silicon transparent care dupa 1-3 ani ingalbeneste. Despre modulele cu led nu am nici o idee - nu mi s-au parut destul de interesante. Oricum marea majoritate a producatorilor de lampi pt. acvariu (aia seriosi, nu ce gasesti ieftin prin China) folosesc leduri de la producatori renumiti (sint scumpe) montate pe radiatoare de aluminiu si de multe ori cu controlere proprii. Ce sa nu cumperi : benzi la care nu se dau lumenii (pe watt , pe metru , pe led , pe ce o fi numai sa poti face un calcul la lumeni). Am luat de pe Market Emag benzi de 14,4W care aveau 8W si de pe alt site benzi de 18W care aveau doar 12W (astea am reusit sa le returnez dupa ce a intervenit ANPC - alea de la Emag zac pe undeva. Daca dau si lungimea de unda e chair bine dar la marea majoritate nu vei vedea asa ceva. Doar producatorii seriosi de leduri dau datele complete la leduri.
Eu am luat benzi rigide (alb rece, alb cald si RBG - toate rigide) cu un total de 36000 de lumeni care o sa le tin cam la 7000-9000 lumeni ca sa le maresc timpul de functionare.
Pina ajungi la controler poti folosi asa ceva:
https://hobbymarket.ro/robotica/driver-pwm-reglare-turatie-10a-12-40vdc-p-1378.html
pus pe o priza programabila - sint si alte modele:
https://www.optimusdigital.ro/ro/electronica-de-putere-controllere-pwm-si-servo/2277-modul-driver-pwm-de-20-a.html
Eu mi-am luat asa ceva pt. Arduino:
https://www.optimusdigital.ro/ro/butoane-i-comutatoare/2387-modul-comutator-pwm-de-putere-5-36-v-15-a.html?search_query=pwm&results=310
|
 |
|
Raportul rosu/albastru ar trebui sa fie 3/1 sau 4 /1 in favoarea rosului - uita-te putin la lampile construite de altii. Si cred ca ar fi bine sa adaogi si verde (parerea mea) - cam in aceeasi cantitate cu albastru. Ar trebui sa folosesti un dispersor de lumina care sa protejeze si ledurile. Iti recomand placile de policarbonat celular de 4 mm:
https://www.dedeman.ro/ro/policarbonat-celular-cu-2-pereti-transparent-2000-x-1050-x-4-mm/p/6053982?k=policarbonat%20celular&apn=8&pn=1&idc=602&pip=0&osa=1&upf=1
Sint translucide, nu sint perfect transparente (cum e policarbonatul solid.
Ar trebui de asemenea sa utilizezi benzi rigide, nu module sau benzi flexibile - asta daca nu le-ai cumparat deja.
Mai revin miine pe partea de comanda cu ce am mai cumparat pentru acelasi scop - sint cam prea adormit la ora asta.
|
 |
|
Ai avut pui de ancistrus. La ochiometru as zice ca aveau intre 3 si cel mult 6 luni. Puii sint mult mai sensibili decit adultii - abia pe la 7-9 luni dupa ce devin maturi sexual devin mai rezistenti. Starea "trandava" e ceva normal la ancistrusi - exact cum le descrii tu comportamentul. Le place sa se ascunda prin orice gaura gasesc sau cel putin un loc umbrit - nu le place lumina. Ies in gasca la lumina de cele mai multe ori doar la masa. In prima poza pare ca s-a lovit de ceva si rana s-a infectat. Culoarea li se poate schimba destul de mult. Sint vegetarieni (zuchinni, dovlecel, castraveti, hrana pastile pt. pleco sau ceva cu spirulina care se scufunda - le-am trecut cam in ordinea care le place la mine). Nu vor refuza o masa bogata in proteine (un peste mort din cine stie ce cauza).
Pentru 50 litri cam ai destui pesti fara ancistrusi - mai degraba ia inca 3-4 neoni (ar trebui sa ai cel putin 5-6 bucati de neoni). Adica esti cam la limita cu filtrarea (depinde mult si de ce materiale filtrante ai in filtru). Nu cred ca a avut paraziti intestinali - ca si la alti pesti parazitii intestinali se manifesta de obicei prin reducerea abdomenului si eventual deformarea alurii generale.
|
 |
|
Scuze de eroare. Am corectat partajarea si ar trebui sa functioneze fara sa ma mai intrebati.
Uite-o si pe z-library:
https://b-ok.xyz/book/543912/f4ee82
|
 |
|
Uite-o aici ca PDF si DejaVue:
https://drive.google.com/drive/folders/16LJSigV6890ybLk_6SLBlI-MyMXJMpWh?usp=sharing
Cind gasiti documentatie mai rara va sfatuiesc sa o luati la gramada - nu se stie cind sau daca o sa o mai gasiti.
E si pe z-library. E free pt. 10 downloaduri pe zi sau daca platiti 5 sau 10 euro nelimitat pt. o luna (nu mai stiu exact pretul , dar a meritat - am luat citiva zeci de giga de documentatie in mai putin de 2 saptamini).
|
 |
|
Exista mai multe substante care "ard" algele: hipoclorit (clor), apa oxigenata, glutaraldehida (asa zisul "CO2 lichid - desi nu e asa ceva) si spirtul medicinal (ala care il gasesti in orice magazin). Iti recomand spirtul medicinal. Mie mi se pare cel mai putin agresiv cu plantele din toate.
NU SE FOLOSESTE DIRECT IN ACVARIU . Doar apa oxigenata si glutaraldehida pot fi folosite in acvariu - in cantitatile recomandate de producator.
Efectul spirtului e acelasi cu al substantelor de mai sus, dar e mult mai putin agresiv cu plantele. Dupa tratament le speli citeva minute cu multa apa sub dus. In 24-48 de ore BBAul isi schimba culoarea si se desprinde de plante. Faci schimburi de apa zilnice timp de cca. o saptamina ca sa elimini toate resturile de alge.
Scoti plantele sau decorul din acvariu si torni spirtul nediluat peste ele deasupra unui lighean (ca sa recuperezi spirtul - poate fi refolosit NUMAI in acelasi scop). Recuperezi spirtul din lighean si repeti operatia de 2-3 ori - insisti in zonele in care ai mai multe alge. Dupa care clatesti plantele sau decorurile cu foarte multa apa citeva minute. Daca ai putea sa le pastrezi separat 2-3 zile (intr-un lighean) si sa faci schimburi de apa de 80-90% ar fi mai bine (ca sa elimini cit mai mult din resturile de alge inaiinte sa le pui inapoi in acvariu).
|
 |
|
Incearca sa gasesti radacina de vita de vie. Are forme interesante si se curata destul de usor de coaja. Ca sa legi microsorum sau anubias de ceva poti sa folosesti fir de pescuit sau chiar atat de cusut sau super glue gel. Doar sa nu stringi prea tare firul de pescuit (ca sa aiba loc sa creasca si sa il tai dupa citeva luni. Radacinile se vor prinde de lemn si nu mai are nevoie de fire ca sa ramina pe lemn sau piatra. Ata de cusut va putrezi in timp - daca nu e sintetica.
Poti sa "asamblezi" mai multe cioate ca sa faci o forma mai deosebita sau mai mare. Se foloseste foloseste sirma de inox de 0,8-1mm pt. bucatile mari (se taie sub forma de cuie sau agrafe) - sirma se gaseste pe la magazinele care vind aparate de sudura dupa care se asigura cu superglue. Bucatile mai mici de lemne , inclusiv pietrele, se pot lipi cu super glue. Exista si adezivi speciali, dar costa prea mult. Sa ai grija ca superglue nu lipeste chiar orice material plastic.
|
 |
|
Am avut nevoie de spatiu asa ca le-am scos. Daca le mai vrea careva contactati-ma pe PM.
Daca ati lucrat vreunul destul de mult cu Synology DSM sint amator de niste sfaturi. Nu am gasit nici o rezolvare pe forumurile lor.
|
 |
|
Plopul e un lemn prea usor.
Complet nerecomandate sint rasinoasele - brad, pin ,molid, ...
Toate lemnele care vrei sa le introduci trebuie curatate de coaja (putrezeste destul de repede), fierte in apa cu sare de 2-3 ori (daca se poate - daca sint prea mari merg si oparite). Chiar si daca sint fierte o sa elimine tanin multa vreme - din fericire taninul eliminat e chiar benefic pt. pesti chiar daca vizual nu e dorit de cele mai multe ori, da de multe ori asa numita apa neagra, un efect foarte cautat de crescatorii de pesti sud americani.
Si daca le-ai luat de prin padure sau de prin apa cred ca ar trebui uscate inainte de a le utiliza in acvariu (parerea mea) si curatate mecanic foarte bine inainte de a le trata prin fierbere/oparire. Curatarea mecanica e mai usor sa o faci cu o perie rotativa montata intr-o surubelnita electrica - se gasesc peste tot la ora actuala.
Si sa ai rabdare (ca de obicei la acvarii). Uscarea ar trebui facuta citeva luni - ca sa elimine toate componentele volatile, iar ca sa ramina sub apa va trebuie sa le tii cumva scufundate sub apa luni de zile chiar - legate de pietre de exemplu.
|
 |
|
Ca si mine. Desi mai am pe undeva 2-3 carti care le caut de cind s-a reactivat virusul "cu miinile ude". Cu pl?cere.
|
 |
|
https://drive.google.com/drive/folders/1bO8YxoG73zfceCLOMxXI2Dv5271GizsX?usp=sharing
Am facut curatenie (cam toate dublurile). Sint incluse si cartile de la alinutz80 - cu multumiri.
Vechiul link nu mai e valabil.
|
 |
|
Am copiat (la mine si toate cartile de la alinutz80. Au aproape 16Go.
O sa elimin dublurile cind am timp - incerc duminica, dar nu promit.
Daca o sa devina indisponibile la mine, incercati iar dupa 1-2 ore.
|
 |
|
Am dat la diverse persoane toti RCS. Sint simpatici , dar parca vreau altceva. Si oricum am prea puitn timp liber.
|
 |
|
Eu le-am luat pe toate de la alinutz80. Acum. Fara erori.
Face arhive zip de aproximativ 2Go.
|
 |
|
Daca te uiti pe prima pagina o sa vezi ca sint 131 de persoane care au vazut topicul tau.
Si a fost util si pentru mine. Stiam cum se regenereaza (eu am Masterline Purity), dar nu stiam exact cu ce si nici ce probleme ar putea aparea. Mersi pentru observatii.
|
 |
|