[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Liv
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Message
Ce fel de furtun de gradinarit?
Si eu m-am cam plictisit sa curat furtunele la un E900 in fiecare saptamina. Sint cele originare de acum 10 ani.
In teorie luxmetrul si aparatele foto masoara lumina dupa o curba de sensibilitate asemanatoare cu cea a ochiului uman.
Dar nici un producator de luxmetre (din gamele mai accesibile ca pret 100-200Euro) nu precizeaza in documentatie ce tip de senzor de lumina folosesc. Deci nu prea se poate afla curba de sensibilitate.
Aparatele foto ar trebui de asemenea sa fie sensibile doar la lumina receptionata de ochiul uman. Dar sint sensibile si la infrarosu si la ultraviolet.

Puteti sa verificati destul de simplu ambele posibilitati.
1. Pentru IR: Luati o telecomanda oarecare (marea majoritate folosesc infrarosu apropiat pentru comanda aparatului) si indreptati-o spre aparatul foto. O sa vedeti ca la activarea telecomenzii apare pe ecranul aparatului foto o lumina alb-albastra intensa. Cu ochiul liber nu se distinge nimic.
2.Pentru UV: cautati o casierie care are aparatura de verificare a bancnotelor cu lumina neagra (cred ca e UVA). Cind aparatul de verificare e pornit o sa vedeti ca aparatul foto detecteaza o lumina alb-albastra intensa in timp ce ochiul vostru vede un violet foarte intunecat.

Puteti folosi pentru test si propriul mobil daca are camera foto. Luxmetrul e influentat si el de ambele surse de lumina.

Deci curbele de sensibilitate ale aparatelor care se pot gasi sint foarte diferite de ceea ce vedem noi. Cit timp se foloseste acelasi luxmetru pentru masuratori se poate face o comparatie intre diversele surse de lumina. Daca as reface masuratorile facute cu luxmetrul meu probabil ca as obtine valori destul de diferite. Adica sa nu va mire daca refacind masuratorile facute de Lucian cu un alt aparat, aceleasi LED-uri si acelasi curent o sa obtineti alte valori.
Ieftin inseamna slab.

Am luat aproape cel mai ieftin incalzitor - Resun 9000 de 150W - era si altul mai ieftin, dar am zis sa nu ma scumpesc la tarite prea mult.

Rezultat: setat la 25 de grade Celsius din cind in cind urca singur la 28 si trebuie sa il reglez din nou - e deja a 2-a oara cind face figura asta.

Cu prima ocazie il inlocuiesc cu un Neoheater de 150W. Am vazut ca incalzitoarele Neo si Easy de la Aquael sint singurele despre care nu zice nimeni ca fac figuri (mai sus ajung la profesionale). Cu Neo scap si de termometru. De 4 ori mai scump, sper sa nu devin eu primul care le face reclamatii.
Din punctul meu de vedere are rost. Ma intereseaza si alte domenii in afara de cresterea plantelor acvatice/iluminarea pestilor. Si in general prefer sa inteleg ce se intimpla cu ceea ce utilizez, nu doar sa folosesc "in orb" ceva.

Ca sa contribui si eu macar cu o idee:

Au aparut de mult pe piata LED-uri UVC pentru sterilizarea apei. Preturile lor in ultimii 3 ani au scazut enorm. Mai devreme saiu mai tirziu vor inlocui lampile fluorescente folosite actual pentru sterilizarea apei din acvariu. Lampi care rezista de multe ori destul de putin in timp asa cum am vazut in mai multe posturi pe aici. Ar fi o problema gasirea unui tub de cuart, dar momentan ar putea fi recuperate de la fostele lampi arse.

NU FOLOSITI NICIODATA PENTRU NICI UN MOTIV LED-urile UVC IN AFARA UNEI INCINTE COMPLET INCHISE.
Am zis eu bine ca trebuie sa mai citesc o data (desi am vazut graficele nu am reusit sa imi dau seama de interpretarea lor).
O sa reiau tot topicul de la cap la coada.
In primul rind multumesc pentru topic - mi-a rezolvat citind-ul a 2-a oara o caruta de probleme

Pot sa iti spun ce rezultate are protectia cu lac.

Conditii: 1983-1996 - laborator de chimie anorganica folosit si pentru microproductie. Acizi, baze, saruri de prin tot tabelul lui Mendeleev - de la hidrogen pina la lantanide. Lipsa aparatura de laborator. AMC-ul era ocupat cu intretinerea celei care mai functiona. Ne apucam in 2 de: comenzi pt. motoare CC cu stabilizarea turatiei, comenzi de secventiere a operatiilor, ceva senzori cit mai simpli. O amestecatura aiuristica de analogice, digitale si comutatie. Dupa citeva luni de citit si incercat functioneaza si se fac cablajele, se baga in cutii (urasc si la ora actuala sa fac cutii pentru aparate) si se pun in functiune . Dupa 1-5 luni cad pe rind.

Motiv: atmosfera foarte coroziva din laborator. Cablajele sint rase prin unele parti, unele firele de conexiune sint intrerupte, conectorii oxidati in ultimul hal. Pe radiatoarele de aluminiu sint depuneri vizibile de oxizi. Au scapat doar conectorii auriti.

Masuri luate (dupa vreo luna de discutii): toate placile se staneaza - manual cu ciocanul de lipit si fludor (placile erau facute manual cu Rotring), toate placile se dau cu lac inainte de montarea radiatoarelor, se monteaza radiatoarele dupa care se mai da un strat de lac fara radiatoare, dar incluzind conectorii. Lacul folosit - solutie saturata la temperatura camerei de saciz in alcool (alti solventi fac stratul de lac casant).

Rezultate: dupa 4 ani de utilizare in aceleasi conditii functioneaza fara probleme. De la citeva luni la 4 ani e o diferenta.

E o problema suplimentara ca LED-urile au temperaturi mari de lucru deci nu prea poti folosi saciz peste tot.

Si nu cred ca vrei ca resturile de cupru oxidat sa ajunga in bazin.

Teoretic la 12 ore de functionare pe zi cu LED-urile la maxim ai 11 ani de functionare (conform producatorilor). Daca nu sint folosite la maxim timpul creste. Unele masuri de siguranta sint bune daca sint simple.

Am ramas cu o nelamurire (o sa mai citesc inca o data): spectrul LED-urilor albe se pastreza in cazul dimmingului (fie in curent, fie PWM)? Parca producatorii nu dau date despre asa ceva. Teoretic se pastreaza (ca si in cazul tuburilor fluorescente care functioneaza pe acelasi principiu - o lumina actinica care e transformata de un strat fluorescent in lumina alba).
Nu l-am folosit - am dat de el in urma cu citeva zile.

Ai 24-25 de grade in bazin si 22-23 in casa. Asta e situatia de la mine de fapt. Cit timp functioneaza LED-urile nu e nici o problema - vor lucra oricum la o temperatura mai mare decit temperatura camerei. Noaptea cind le opresti vor ajunge mult mai aproape de temperatura camerei si va apare condens. Iarna daca e incalzit doar bazinul va fi si mai rau. Condens + electronica - cred ca stii foarte bine ce urmeaza. La mine intr-un balast OSRAM in care a intrat condens am gasit puntea in scurt, un MOS in scurt, secundarul de la transformatorul de putere cu spire in scurt si trasee explodate inainte de punte.

Cu atit mai mult cu cit vei fi obligat sa le montezi cit mai aproape de apa, deci intr-o zona in care umiditatea e si mai mare decit media din camera. Daca ai si capac cred ca umiditatea se va apropia de maxim.

Am 25%RH in camera si 30%RH deasupra acvariului fara capac. Daca ii pun capacul am intotdeauna condens pe peretii capacului si pe partea superioara. Se evapora cam 9-10 litri de apa in 4 zile fara capac.

Asta ar fi una din probleme. A 2-a ar fi coroziunea. Iti dau cel mult 3-4 ani pina cind umiditatea va coroda cablurile si/sau traseele cablajului destul ca sa apara probleme.

Ambele probleme au aceeasi rezolvare. Ori il faci complet etans - cam greu de crezut ca reusesti fiindca trebuie sa asiguri si racirea LED-urilor, ori lacuiesti toate conexiunile electrice cu un lac care rezista si la temperatura la care ajung LED-urile. Cred vrei sa faci un test care va dura citeva luni cel putin si nu vrei sa te apuci de depanat instalatia la citeva saptamini dupa ce l-ai pornit.

Ca o posibilitate ar fi sa incalzesti radiatorul inainte de a porni LED-urile cu citeva minute - a fost folosita (din alte motive) in urma cu vreo 20 de ani la unele hardisk-uri care nu functionau sub 15-20 de grade Celsius.

Am exact aceeasi problema deoarece vreau sa folosesc doar LED-uri pentru un plantat si intentionez sa folosesc capacul original modificat.
Fiindca lucrati cu LED-uri poate luati in considerare izolarea lor cu:
http://aremix.ro/lacuri-electroizolante/lac-electroizolant-ac-43/

Rezista la umezeala si temperaturi inalte. E folosit pentru izolarea bobinajelor motoarelor si e transparent - conform producatorului.

De ce la temperaturi inalte - puneti un termocuplu pe lentila unui Cree XPG de 10W (cu lentila integrata montat pe un radiator de Pentium 4) si sa nu va mirati daca masurati 130 de grade Celsius.
10 litri pe zi de atunci - ca sa fiu sigur - si continuat cu schimburile regulate: 20 litri in prima sapatamina, 40 de litri in a 2-a. Mai exact 2 galeti si 4 galeti, deci 30% la 2 saptamini.
O sa fac teste de apa simbata sau duminica. Ar trebui sa apara NO2 pina atunci daca s-a deciclat. Nu am test de NH3.
Incearca sa combini si cu:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/index.php
Le-am pornit pe toate - 4 ore fara circulatia apei.
De ce ti-e frica nu scapi.
Credeam ca eu risc sa torn unsfert de cada cu apa la vecinii de sub mine.
Cind colo m-au inundat vecinii de mai sus cu 2 etaje.
A trebuit sa scot siguranta generala cind a inceput sa curga apa prin prize si intrerupatoare. Asta era in urma cu 2 ore si inca mai pica din 2 prize.

De curs nu mai curge, dar inca nu am curaj sa bag copita in sigurante.

Fara filtrare, fara lumina, fara incalzire. Tratament antialge "fortat". Am pus o folie peste bazin sa nu se scurga cine stie ce in el.
A trebuit sa scot si UPS-ul de la filtru.

La mine hai ca e acceptabil - a curs destul de putina apa - in cel mult 2 ore dau cu vopsea pe toate "umbrele" care o sa ramana dupa ce se usuca. Rau e de vecinul de deasupra. Aproape terminase renovarea apartamentului.

Am impresia ca mi-ar prinde bine un test NH3.
Am servit si eu povestea cu furtunele JBL.
Nu am curatat furtunele de cind l-am pornit.
Saptamina trecuta abia mai curgea apa din filtru.
Am curatat buretii de la prefiltre - aproape nici un efect - desi aratau plini de resturi .
Am scos furtunele si am trecut un cablu de 6 mm prin ele de 2 ori dupa care spalate. A iesit din furtune ceva ce seamana cu alge maro dupa fiecare trecere a cablului.

Rezultat - o adevarata furtuna la iesirea din filtru. A trebuit sa o limitez din robineti.
Anubias Nana emers.

O caserola cu capac transparent de la alte alimente, o mina de pamint de flori folosit de vreo 3 ani, apa din acvariu, o picatura de Feropol pe saptamina, capacul se deschide dimineata si seara pt. citeva secunde, tinut in geam, cam 21-23 de grade Celsius in casa.

Prima frunza dupa cca. o luna.

Cele 2 care le am in acvariu stagneaza.
Ma tot bate gindul sa fac o bomba CO2 doar pt. emers.
LED-uri de 4000 de lumeni. 30W alb cald la 3000K, 36W (2880 lumeni) alb rece la 6500K.
Daca ar fi sa ma iau dupa declaratiile chinezilor ar fi cam 4800 lumeni.
Le-am masurat comparativ (fata de un CREE XPG tinut la 1000 lumeni) pe fiecare in parte cu un luxmetru AX-19 si mi-au iesit putin peste 4000 lumeni.
Sper sa tina macar 15000 de ore fata de cele 30000 cit sint declarate.
Pret: cca. 110 lei
Uite si un raspuns de la altii:

http://www.aquariumadvice.com/veggies-for-your-fish/

Singura recomandare care am mai gasit-o - sa fie hraniti cu proteine animale putine - ar putea provoca blocaje intestinale.
Nu mai vede rime prea curind.
Am un pleco si un mbuna (Pseudotropheus crabro) in 180 de litri. Ambii au cam 5 ani de cind stau impreuna (poze sint prin jurnal - http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/35795.page ) - eu nu ii am decit de 2 luni.

Ii hranesc alternat cu fulgi si granule de la Tetra si Sera plus pastile pt. Pleco de la JBL. Adica dau ceva fulgi de la Tetra si granule de la Sera dupa care le dau fulgi de la Sera si granule de la Tetra. Seara dupa ce sting lumina arunc cite o pastila de la JBL pt. pleco. Mbuna primeste de 1-2 ori pe saptamina si cite o rama.

Mi s-a parut ca pleco cam face foamea (momentan nu am alge de nici un fel, iar mbuna nu rateaza aproape nimic din ce pluteste) si pleco s-a obisnuit sa vina cind ii hranesc la suprafata si sa linga suprafata apei - eu il pindesc cind se intoarce cu burta in sus si ii arunc ceva fulgi sau granule direct in gura. Nu ii plac morcovii (nici fierti, nici proaspeti), nu ii place varza (fiarta sau proaspata, verde sau alba), ii plac doar castravetii - opariti sau proaspeti. Mbuna nu maninca castraveti.

Dupa o jumatate de ora dupa ce i-am hranit am zis sa mai incerc si altceva pt. pleco si am aruncat o rondea de banana pe linga 3 felii de castraveti (la pleco ii plac feliile subtiri).

S-a repezit mbuna la felia de banana, a rupt jumatate din felie, a mestecat-o putin si a inghitit fara probleme. Dupa un minut a mai dat o tura prin bazin a vazut si cealalta jumatate din felia de banana si a inghitit-o fara mofturi.
Miine in afara de castraveti pt. pleco nu o sa vada nimic de mincare.

Intrebare: Sint bananele bune pentru mbuna - adica sa mai incerc peste citeva zile?

Chiar nu ma asteptam sa am vreun succes cu banane pentru pesti.
Am priceput - multumim.
Multumesc. L-am mai vazut si prin alte parti, dar nu dau codul exact. Macar stiu ca modelul de la ei functioneaza.

Vezi ca eu l-am dotat cu 2 litri de Siporax (ultimele sertare de jos) si de atunci nu a mai trebuit sa ii spal prefiltrele saptaminal din cauza colmatarii. Am incercat si varianta cu burete pe intrare, dar trebuia sa schimb buretele in fiecare zi (era prea fin). De vreo 10 zile l-am dotat si cu un prefiltru extern de 2 litri - doar cu bureti - mai am rabdare 2 saptamini si daca nu scade debitul, o sa il desfacde curiozitate sa vad cum arata buretii din prefiltrul de la E900.
Salut Sebby_ro,

Spune-mi te rog unde ai gasit rotor?
Am tot un E900 SH si a trebuit sa-i schimb rotorul cind l-am pus in functiune in urma cu cca. 2 luni - noroc ca fostul proprietar il luase cu un rotor de schimb. A functionat cu rotorul original intre 5 si 7 ani. JBL spune ca rotoarele de E701/901 nu sint potrivite pentru E900.
 
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com