Message |
|
https://drive.google.com/drive/folders/1iR4w8A8WXlsD5aW80hOb_QrUO-oCw1ZE?usp=sharing
Sint cam 11Go de carti. Multe sint dublate, nu am avut timp sa le sterg. Sint luate din mai multe surse. O sa incerc sa le tin mai multa vreme.
|
 |
|
De acord cu alinutz80.
Multi renunta pentru ca nu asculta ce sfaturi primesc si nici nu se obosesc sa inteleaga de ce sint sfatuiti sa faca intr-un anumit fel. Pentru marea majoritate din noi primeaza cresterea/siguranta animalelor (chiar si a amaritilor de RCS), urmat de plante si pe locul 3 vin celelalte probleme (incepind cu aparatura si cu banii). Dupa cum vezi banii sint pe locul 4 - nu ca nu ne pasa de bani - dar experienta ne-a invatat ca daca e ieftin, e aproape automat cel putin slab (sau mai rau).
|
 |
|
Nu poate fi vorba de poluare cu CO2. Hai sa zicem ca reusesti sa bagi 25-30ppm de CO2 (la limita de supravietuire a animalelor acvatice). In aer ai 400-1000ppm (400 e foarte bine, 1000 e satisfacator - peste 1000 se recomanda ventilarea fortata). Chiar daca tot CO2-ul din apa va ajunge in aer, tot vei fi foarte departe de limita satisfacator.
In general avem putine plante pur emerse (Egeria, Valisneria, citeva Crypto, citeva doar, ... si alge). Marea majoritate a plantelor de acvariu sint plante de mlastina, care cresc foarte bine si emers. Deoarece se dezvolta mult mai bine emers decit submers toti producatorii le cresc emers.
La suprafata apei datorita schimbului de gaze la interfata lichid/aer cantitatea de CO2 e mai mare. Combinata cu cantitatea de lumina mult mai multa (cu sau fara capac) dezvoltarea plantelor e mult mai rapida.
|
 |
|
Fadds wrote:Nu toti isi dau seama, dar cel mai important nutrient pentru plante este carbonul. Plantele sunt alcatuite din 50% carbon, masa uscata.
Toti ceilalti fertilizanti pe care ii adaugi in apa sau ii ai in substrat sunt pe planul 2. Adu-ti aminte de asta data viitoare cand vrei sa inchizi butelia
Cel mai important nutrient e totusi lumina. In lipsa ei nu exista nici macar viata.
Despre CO2 treaba e simpla. Bagind CO2 chiar si dintr-o bomba simpla cu drojdie (fara control ca practic nu se poate - e posibil, dar prea complicat) orice planta va creste mult mai repede. Dupa 1-2-3 luni cresterea e vizibila chiar si la Anubias Barteri.
Cu CO2 Anubiasii dadeau la mine 1-2 frunze pe saptamina. Fara CO2 (din lipsa de timp am renuntat momentan de 2 ani la el) le mai da cite o frunza cam la 2 luni. La plantele cu crestere rapida diferentele se vad in citeva zile. Bineinteles ca am redus foarte mult si fertilizarea (micro, macro si Fe) dupa ce am oprit CO2. Chiar daca am marit destul de mult aditia de glutaraldehida (Carbo) - ca sa compensez cit de cit lipsa CO2) - efectul asupra plantelor e destul de slab. Si in plus dupa oprirea CO2 am dat in alge - GDA , GSA si BBA - si a trebuit sa reduc mult si lumina - cam la 30-40% din cit aveam (calculat in lumeni ca nu am parmetru).
|
 |
|
Nu sint aia de cartofi. Sint altii - mult mai mici, dintr-o plasa fina alba.
|
 |
|
Tot in Lidl sint la legume/fructe niste saculeti de material sintetic numai buni pt. material filtrant.
|
 |
|
Algele (in mod particular BBA) dispar de pe plante in 24-48 de ore. Dupa care ar fi trebuit sa faci mai multe schimburi de apa ca sa elimini cit mai mult din resturile de alge.
|
 |
|
Presupui bine. Neaparat trebuie aclimatizati.
Unele plante nu rezista la tratamentul cu apa oxigenata.
La alge ar trebui sa cauti motivul care duce la dezvoltarea algelor - mentenanta slaba si lipsa CO2 ar fi primele pe lista. Tratamentul rezolva algele o perioada, dar pot sa apara din nou - citeodata destul de repede.
|
 |
|
Intentionez sa montez cam 35000 lumeni pe 200litri brut. Bineinteles ca nu o sa ii las la 175lumeni/litru din motive evidente (lumina prea multa si caldura pe masura). 5 canale PWM - alb rece + alb cald +RGB. Am cam tot ce mi-ar trebui mai putin timpul necesar. Momentan ma distrez cu un 2560 ca sa invat - cam rar, dar asta e. Oricum faza cu comanda cu un Arduino sau RaspberryPi ramine la coada. O sa montez intii benzile rigide pe radiatoare cu repetoare PWM de 5 sau 10A comandate semiautomat cu prize programabile si generatoare PWM (probabil cu 555).
Oricum o sa ma omoare partea mecanica - taiat, gaurit, frezat, indoit, ... surubareala la greu.
Plus problemele cu livrarile din China care par de nerezolvat in Romania - mi-a stat un pachet 2 luni in vama si am pierdut 3 ore la posta pt. TVA si taxe vamale.
|
 |
|
Mersi. O sa sap pe acolo.
|
 |
|
Cum ai facut fade-ul pe panta? O bucata de cod daca se poate sa ma inspir! Nu am reusit sa ajung pina la comanda aia sau am ratat-o. Sau e valabila doar pe ESP?
|
 |
|
Raspunsul scurt e nu. Filtrarea cu carbon merita sa o folosesti doar dupa ce ai probleme mari cu acvariul si esti obligat sa folosesti medicamente care le vei elimina cu filtrarea prin carbon activ - pe linga faptul ca absoarbe aproape toate elementele - micro si mult macro din fertilizanti - vezi ca depasim putin intrebarile tale. Acvariul e un sistem aproape inchis in care trebuie sa intervii atunci cind esti convins ca lipseste ceva.
O sa revin miine cu un raspuns din lipsa de timp.
Adica mai ai putina rabdare
|
 |
|
Prima varianta e cea care functioneaza sigur. Doar ca trebuie sa lasi filtrele functionind in paralel timp de 3-4 saptamini, nu 2 saptamini.
Ca varianta ar fi sa muti toti buretii din filtrul vechi in filtrul nou.
Ia in considerare si achizitia a 1 litru de Sera Siporax (circa 35 lei) sau preferabil Seachem Matrix (circa 80lei). Momentul in care adaogi filtrul nou e cel mai bun sa schimbi materialele filtrante cu unele mult mai bune. Filtrarea biologica asigurata de materialele de mai sus e mult mai importanta decit filtrarea mecanica facuta prin bureti (buretii fac si ceva filtrare biologica). In filtrul nou lasi un burete la intrarea apei si altul la intrarea apei in pompa. Restul spatiului il umpli cu Matrix sau Siporax. In cazul in care nu poti sa iei acum Matrix sau Siporax mai discutam.
La schimburile de apa iti recomand sa folosesti Seachem Prime si Seachem Stability conform cu instructiunile lor.
|
 |
|
Se pare ca in Bucuresti iar au bagat sulfat de aluminiu prin apa. Sint 2 rapoarte de ieri pe FB cu pesti morti dupa un schimb de apa cam de 30%.
|
 |
|
Folosesc eu multe surse chinezesti la servici. De 5V si 12V de 1 si 2A. Cind cade tensiunea cad si multe surse. Am patit-o rau de tot in urma cu cca. 1 an prin Tunari dupa 2 caderi de tensiune repetate intr-o ora. Vreo 90 de surse arse. Dintr-un punct de vedere e mai bine ca se ard doar sursele si aparatura ramine intreaga.
|
 |
|
Exact la fel se comporta masculii de creveti RCS dupa ce o femela napirleste si e gata de reproducere. Femela elimina feromoni in apa care fac masculii sa o caute de parca ar fi nebuni.
Nu stiu daca e valabil si la amano.
|
 |
|
Inteleg - am cam aceeasi problema. Ar trebui sa lamuresc contabila sefa ca trebuie sa trag citiva metri de furtun pina la scurgerile de prin casa.
Cu intrarea apei nu ar fi o problema prea mare - un furtun de 4-6mm (ca ala de aer) ofera 1-2 litri pe minut (mult peste ce ai nevoie). Am sustinut ca ii trebuie neaparat un robinet suplimentar in baie ca sa ude florile de pe balcon - e folosit si la asa ceva. Si bineinteles e foarte bun la acvarii - cu cuple rapide pt. gradina.
Scurgerea e o problema deoarece trebuie sa fie de diametru mult mai mare - cel putin 16-18mm. Poate fi facuta cu niste proflie gen canal cablu (neaparat metalice - plasticul nu rezista nici un an) care pot fi lipite pe parchet/gresie cu silicon si scoase cind pleci. Prin profil bagi ambele furtune. Sau daca e casa ta faci un canal prin sapa si montezi tevi PPR/PVC (mul mai complicat).
|
 |
|
Avind in vedere dotarile care le ai cred ca ar fi bine sa te gindesti la schimb la picatura. Ai nevoie de un perete "ud" (cu o teava/furtun prin care sa aduci apa si alta teava/furtun - de diametru mult mai mare - prin care sa scoti apa) si un sistem de evacuare automata a apei din bazin (sint mai multe posibilitati - incepind cu o gaura in sticla, dar exista si variante fara sa gauresti bazinul).
|
 |
|
Lily pipe si skimmer.
|
 |
|
Din lipsa de timp am ratat poza cu controlerul de pe primele pagini.
Reactorul Bitanu poate fi facut si in recipiente mult mai mici. Eu am folosit o sticla de Cola de 0.5 litri - doar ca nereusind sa o etansez destul de bine a trebuit sa o montez intern (nu arata bine deloc). Conditia de functionare la reactorul Bitanu este sa amesteci cit mai bine gazul cu apa. La mine o pompa de la Aquael Fan 1 a fost de ajuns ca sa dizolve 30-40cm cubi de CO2 in cam 30 de secunde. Uita-te pe la reactoarele de CO2 ISTA. Cu unele modificari (fara sa afectezi etansarea) e posibil sa fie la fel de bune - de fapt functioneaza exact la fel ca reactorul Bitanu. Difuzoarele (fie ca sint inline, fie cu pastile puse in acvariu) au obiceiul sa se colmateze partial si sa genereze bule de CO2 mari care au timp sa ajunga la suprafata fara sa fie dizolvate in apa. Si in momentul ala trebuie curatate cu clor sau apa oxigenata. Pina cureti pastila sau tubul de difuzie o sa stai fara CO2, daca nu ai unul de schimb.
Chiar si reactorul Bitanu trebuie curatat din cind in cind (se colmateaza furtunele) sau se aduna aerul care mai ramine in butelie (aerul se difuzeaza mult mai greu in apa decit CO2 si se aduna in reactor).
|
 |
|