Message |
|
Diatomeele apar in mod normal la startul unui acvariu. De cele mai multe ori dispar singure dupa 1-3 luni fara nici o interventie.
In general exista mai multe metode de iluminat - de la becuri cu descarcare in gaz, neoane pina la leduri. La fiecare au fost stabilite metode empirice de calcul pentru acvarii. In mod sigur firmele mari - producatoare de sisteme de iluminat pt. acvarii - au stabilit ceva pe baza de masuratori cu aparatura mult mai buna fata de ce avem (sau gasim) noi, dar nu au publicat asa ceva.
La leduri a ramas ca metoda de calcul lumeni/litru (W/litru se folosesc la neoane). Referitor la ce leduri sa cumperi. Sa nu cumperi niciodata leduri sau benzi la care nu se specifica temperatura de culoare sau lungimea de unda si neaparat fluxul luminos in lumeni. Chiar si asa poti sa iei plasa cu banda de leduri cu puterea mult sub ce se specifica - am patit-o cu banda de leduri de 14,4W/m care aveau de fapt 8W/m. Ledurile sint foarte diferite in functie de producatorul ledului. Pot sa genereze de la 25lumen/W (cele foarte ieftine) pina la 140lumeni/W.
LE: Plantele care le ai sint plante usoare si nu necesita iluminat puternic (verifica totusi si la muschiul care il ai) sau fertilizare. 40-45 de lumeni/litru e prea mult pt. ele. Lasa-le la 20-25lumeni/litru (cam cit ai acum la 50%) si creste timpul de iluminat cu cite 30minute saptaminal pina cind vezi ca incep sa creasca repede. Indiferent ce fertilizant folosesti pune cam 25% din cantitatea recomandata de producator momentan. Ce fertilizant ai?
PS: Discutiile despre iluminat si fertilizarea plantelor nu se vor termina niciodata - cam la fel erau si in urma cu 20-30 de ani. Deci esti singurul care poate sa stabileasca ce e bine in acvariul tau dupa cum evolueaza plantele si animalele.
|
 |
|
Si cu ce ai calibrat-o? Pare interesanta doar daca e calibrata.
Altfel ajungi ca la pHmetre - daca nu sint calibrate la 2-4 luni dau valori gresite (de fapt asta e valabil la orice aparat de masura).
Din punct de vedere oficial e legal ca toate aparatele de masura sa fie verificate metrologic in fiecare an - operatie care costa si nu si-o permite orice firma
|
 |
|
Teava inox gofrata flexibila:
https://www.shop-einstal.ro/tevi-si-fitinguri/teava-din-inox-gofrata-si-accesorii/teava-din-inox-dubla-izolata-flexibila-pentru-panouri-solare-dn16-41689302640.html
https://www.dedeman.ro/ro/teava-inox-dubla-izolata-c735-pentru-panouri-solare-dn-16-mm/p/2020058
Se gasesc si fara izolatie. Chiar daca are diametru mare poti sa comanzi pompa de apa. Eu ma gindeam ca ar putea fi folosit un minifrigider cu compresor.
Nu sint sigur, dar cred ca masinile de gheata functioneaza o perioada destul de scurta, dupa care se opresc marea majoritate a timpului. Si trebuie sa fii sigur ca nu ingheata apa pe teava - o sa sparga teava.
|
 |
|
Daca ai fi bagat cam 0,5 kg de CO2 lichid pe zi in 300litri cred ca toate vietatile din acvariu ar fi murit de mult si ai avea valori foarte diferite la pH.
Ai putea avea un cosum foarte mare de gaz daca ai pH controler si buteliile au fost incarcate cu corgon (un amestec de CO2 si argon folosit la sudura - contine 5-18% CO2 si restul argon). Doar ca ar fi trebuit sa vezi ca numaratorul de bule a luat-o razna.
Sau ai pierderi mari de gaz inainte de numaratorul de bule si electrovalva.
Daca butelia e incarcata cu CO2 si ai pierderi mari de gaz ar trebui sa vezi variatii de nivel de CO2 pe senzor. La nivelul podelei ar trebui sa ai valori mari de CO2, iar la 1-1,5 metri fata de podea ai avea valori normale de CO2 - Co2 e mai greu decit aerul si se aduna la nivelul podelei, curge la fel ca apa. In cazul asta animalele mici - pisicile - ar putea avea mari probleme cu respiratia.
LE: De fapt si voi ati putea avea probleme cu respiratia in cazul asta - cel mai sigur ar fi sa opresti butelia pina te lamuresti de unde provine consumul mare de gaz.
|
 |
|
15 lei bucata la Dedeman sau 18lei la Emag. Oricum face acelasi lucru ca apa cu sapun. Si e bazat cam pe acelasi lucru. Un detergent oarecare in solutie apoasa sub presiune. E mai la indemina sa folosesc sapun decit sa fac un drum la magazin sau o comanda online.
Cam asa reactioneaza:
https://www.emag.ro/spray-pe-baza-de-apa-pentru-detectarea-scurgerilor-de-gaze-crc-500ml-10732-ab/pd/D0WJBRBBM/
|
 |
|
Senzorii de Co2 care se gasesc pe piata detecteaza ceva incepind de la 250-400 ppm (parti pe milion) cu o eroare de +/-30ppm. In plus nu prea am reusit sa imi dau seama daca sint destul de rapizi. Teoretic sint fiind bazati pe absorbtia sau reflexia radiatiei infrarosii de CO2, dar nu am gasit niste rezultate sau valori din practica. In plus Co2 e mai greu decit aerul asa ca se va deplasa in jos fata de locul din care iese.
Ca metoda practica de detectare a scurgerilor ramine vechea distractie cu apa si sapun. Iei un sapun, il bagi intr-o cana cu apa si il freci cu o pensula pina face multa spuma. Dai cu spuma pe cu pensula toata instalatia de Co2 pina vezi unde face bule - acolo ai probleme.
Nu am auzit pina acum de plingeri despre cum incarca nea Romica buteliile, dar inca nu am ajuns la el - e cam prea departe pentru mine.
|
 |
|
Eu in prostia mea sustin aberatiile demonstrate de multa vreme de acvaristi mult mai pasionati si cu posibilitati mult mai mari fata de noi.
Referinte la ele gasiti in nenumarate locuri incepind cu cartea Dianei Walstat - Ecologia acvariilor plantate. Tot in aceeasi carte se demonstreaza ca si a 2-a aberatie - cea cu eliminarea schimburilor de apa - e corecta.
Atasat e un fisier in care se arata ce consuma plantele mai mult cind au la dispozitie azot sub diverse forme. Multe din ele incep sa consume intii amoniac dupa care trec la celelate forme.
Va readuc aminte ca la filtrare in acvariu reproducem nu doar ciclul azotului, mai avem si fosfor, potasiu, carbon, oxigen, ... care toate trec printr-un cite proces complex de transformare. Inclusiv microelementele trec prin propriul lor ciclu desi sint in cantitati care abia daca le putem masura.
Simplificarea filtrarii la ciclul azotului e o greseala.
Punctul meu de vedere fiind demonstrat deja de altii nu mai am nimic de spus.
|
 |
|
Ai afirmat ca plantele nu consuma amoniac si nitriti.
Ne poti da te rog un link catre un studiu, carte , ceva care sa corespunda cu afirmatia ta?
Conform cu ce ai scris, citez:
"RASPUNS :
- plantele nu absorb NH3 nici NH4 nici NO2 , plantele doar consuma NO3 si reduce nivelul de concentratie al NO3-iului din coloana de apa."
PS: Am uitat. Salata verde este crescuta in conditii hidroponice. Destul de apropriate de cele dintr-o mlastina, dar foarte bine controlate. D-aia o gasim in orice anotimp in magazine.
|
 |
|
Daca ai cumva iesirea restrictioanata ca sa micsorezi debitul e posibil.
Sau daca nu ai bine strinse furtunele pe intrarea in filtru - unde e cel mai posibil sa intre si aer in filtru.
Sau poate nu ai inchis complet capacul la filtru (e o problema care o am curent la E900 daca nu sint atent cind il inchid.
Sau poate ai o fisura foarte fina in canistra filtrului.
Ia niste vaselina siliconica si cu prima ocazie unge tot ce inseamna garnituri, filete IN si OUT de la furtune. Pe linga o etansare mai buna si toate filetele o sa poti sa le desfaci mult mai usor.
|
 |
|
@dandumitru. Aici un link care sustine ca plantele pot reduce cu pina la 80-90% NH3 din apa in cazul bazinelor hidroponice. Ambele plante sint folosite si in acvariu.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22567705/
|
 |
|
Gresit. Amoniacul, nitritii, nitratii, fosfatii si potasiul sint folositi intens pt. fertilizarea plantelor. Cel putin in agricultura. De fapt sint folositi si de noi sub diverse forme.
Plantele utilizeaza amoniacul:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5061922/
https://www.science.org/doi/10.1126/science.175.4023.771
si nitritii:
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00380768.1980.10433208
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11480205/
si evident nitratii.
Deci problema e pusa gresit. Se da un acvariu cu un filtru cu ce vreti voi ca material filtrant. Si altul care contine doar plante fara filtru. Care din ele va consuma mai repede amoniacul,nitritii si nitratii? Sau daca vreti sa o luam altfel care din ele va fi ciclat mai repede?
Nu stiu, fiindca nimeni nu a facut o asemenea experienta. Dar toata lumea recomanda plantarea unui acvariu la start cu plante cu crestere rapida. Plantele vor incepe sa se dezvolte in citeva zile. Un filtru va functiona bine in citeva saptamini. Parca ar fi o diferenta intre citeva zile si citeva saptamini.
Nu am vazut inca experienta inceputa de mai multi cu diferentele dintre mediile de filtrare folosind aceleasi acvarii in aceleasi conditii.
Ce declara producatorii despre materialele filtrante nu poate fi luat in considerare. Cica 1 litru de Siporax sau 1 litru de Matrix e de ajuns ca sa filtreze un acvariu de 200 litri. Am 3 litri de Siporax si 2 litri de Matrix in 180 litri brut si parca sint destul de multumit de filtrare la 40-50 de ancistrusi.
|
 |
|
Care e diferenta dintre macroalge si plantele superioare? Referitor la consumul de fosfati si nitrati bineinteles - ca de asta discutam.
Pina la urma chiar e neinteresant cu ce se face filtrarea biologica. Sintem interesati de modalitatea de a scapa de nitriti, nitrati si eventual fosfati. Deci se incadreaza la un topic general despre filtrare biologica.
Sau daca tineti neaparat - ce inseamna filtrarea biologica? Folosirea ca material filtrant a unei "metode" biologice???
|
 |
|
Filtrarea presupune eliminarea NH3, NO2 si NO3 prin diverse metode folosind materiale filtrante care sint colonizate de bacterii.
Plantele absorb de asemenea cele 3 substante de mai sus si le transforma in tesuturi. Eliminind plantele crescute elimini automat si substantele respective care sint blocate in tesuturile plantelor.
Efectul final este acelasi cu filtrarea prin materiale filtrante colonizate de bacterii. Daca denumesc plantele material filtrant care ar fi diferenta? In fazele primare ale unui nou setup toata lumea recomanda plantarea intensa cu plante stem cu crestere rapidapentru eliminarea rapida a amoniacului si nitritilor. Metoda e folosita si in purificarea industriala a apei.
|
 |
|
Chiar te asteptam cu noutati - ca vine primavara.
|
 |
|
Va readuc aminte ca metoda cu eliminarea unor plante e folosita de multi ani in acvaristica marina. Unde se construiesc refugii iluminate in sump pentru cresterea cheto (parca). Oricum asta nu elimina schimburile de apa si filtrarea.
|
 |
|
Am un JBL E900 - fratele mai batrin si mai mic decit al tau. Tot la un acvariu de 180 litri brut.
Eu am lasat buretii de la prefiltru (cei de sus din lateral) si un burete mai subtire si mai fin imediat inaintea pompei (pompa e in capac, in centru), deci buretele e plasat tot sus (e ala patrat).
Buretii din prefiltru retin particolele mai mari si eventualii pui care intra in filtru, iar buretele din fata pompei elimina si particolele mai mici ca sa nu afecteze prea mult rotorul de la pompa.
Restul filtrului e umflat cu Siporax si Matrix.
Buretii ii curat direct cu dusul cam o data la 2-3 luni (treaba de 5 minute cel mult). La 9-12 schimburi de apa (aproximativ saptaminale - cam de 25-30litri) clatesc si unul din sertare in apa din acvariu (neaparat in apa din acvariu).
Dupa cca. 2 ani de utilizare in stilul asta am ajuns la concluzia ca filtrul e cam mic pt. 180 litri si am luat un Eheim Ecco Pro 300. I-am lasat buretele din prefiltru si restul l-am umplut cu Matrix. De aprox. 2 ani am luat 2 prefiltre, am scos toti buretii din filtre si i-am inlocuit cu Matrix.
Daca te hotarasti sa folosesti un prefiltru iti recomand asta:
https://www.emag.ro/prefiltru-transparent-sunsun-hw-602a-0002649/pd/D220ZNMBM/?ref=fav_pd-title
Sa verifici daca ai exact furtunurile de aceeasi dimensiune - altfel iti trebuie adaptoare si se gasesc cam rar.
In stilul descris (cu 2 filtre) apa se curata cam in 6-12 ore chiar daca datorita manevrelor (schimburi de apa, replantat, ...) e tulbure de abia se mai vad pestii si plantele.
|
 |
|
@Fadds - l-am citit de mult in urma cu cca. 1an. Daca testele lor sint adevarate de ce nu folosesc nisip de 0,1-0,3mm? In pat fluidizat ar avea o suprafata mult mai mare decit buretii sau K1. Si e folosit intens la iazuri fiind muuult mai ieftin si natural. Doar ca ocupa un spatiu enorm.
Mmmmm. Cred ca discutia asta devine mult prea elevata pentru mine. O sa o urmaresc si atit. Eu ramin la Matrix si Siporax
|
 |
|
Fadds wrote:Eu v-am aratat ca exista alternnative mult mai ieftine si eficiente.
Nu exista ieftin si bun. In nici un domeniu. Ieftin insemna slab sau de cele mai multe ori prost.
In ceea ce priveste filtrarea mai degraba cred ca cei care sustin materialele filtrante scumpe (cam peste 70-90% din utilizatori) au dreptate si restul de 5-10% gresesc. Exista destule cazuri in care buretii fac fata, dar exista si cazuri in care nici macar o filtrare foarte buna nu e destul de eficienta - vezi schimburile de apa de la discusi.
Pina acum nu am vazut nici o demonstratie despre eficienta materialelor filtrante. Citeva acvarii identice la care sa difere doar materialele filtrante. Macar sa putem vedea diferenta la timpii de ciclare. Dar e complicat - spatiu, timp, analize de apa, iluminat incalzire, ...
Eu pot sa spun doar ca buretele e mult mai slab la filtrare fata de Siporax. Care Siporax e mai slab ca material filtrant fata de Matrix. Asta e doar din experienta proprie. Da, Matrix e de peste 10 ori mai scump decit buretele. Dar eu tin la animalele mele - de care sint raspunzator - si intentionez sa le ofer conditii cit mai bune cu putinta. Chiar daca ma costa mult mai mult.
|
 |
|
Sint de acord cu Narcis. Si fiindca ai intrebat mai devreme de ceva argumente stiintifice uita-te cit costa o analiza de apa folosind aparatura de analiza serioasa.
Apropo sint citiva pe forumul asta care chiar activeaza in domenii care pot fi legate de acvaristica.
|
 |
|
Nu. Nu cred ca ai filtrare de kkt. Ai o filtrare adecvata pt. ce pesti ai acolo. Nu am destul timp - asa ca urmaresc doar ce mi se pare interesant pt. ce vreau eu sa fac. Oricum ca sa fii sigur, doar analizele apei la 2-3 zile pe o perioada mai lunga ar putea fi semnificative.
Ca multi altii am inceput si eu cu filtrare prin burete - un JBL E900 plin cu buretii originali cu care a fost livrat filtrul. Filtrarea a fost adevata cit timp am avut doar un mbuna si un pleco (sa pastrez cei 2 pesti a fost conditia cu care a primit ca donatie un cavariu complet). Am donat mbuna unui crescator de africani si pleco cuiva cu un acvariu foarte mare - ajunsese la 27-28cm de la 17-18cm cu hrana adecvata. Filtrarea a fost de asemenea adecvata pt. 20 de RCS si cei 6 pui de ancistrus pe care i-am luat ulterior. Filtrarea a devenit slaba cind au crescut si s-au inmultit. Cind am ajuns la 20-25 de ancistrusi si peste 200-300 RCS a trebuit sa schimb materialele filtrante - am schimbat toti buretii cu Siporax. Dupa 2 deciclari partiale am adaogat un Eheim Ecco Pro 300 umflat cu Matrix si 2 prefiltre de 2 litri.
|
 |
|