| Message |
|
|
George , uite ce interesant e ca acel acvariu din randul doi dreapta din pagina link-ata de tine e marin. S-ar putea sa avem mari surprize in viitor, pentru ca din tot ce am vazut si am citit (mai putin ca tine) design-ul acvariilor marine a fost pana acum cam pe planul doi, de obicei fiind un morman de piatra vie sau alte stanci ce formau un plan inclinat pe care se fixau coralii si celelalte nevertebrate. Poate Amano vrea sa schimbe cate ceva si pe aici. Apropos de micile dar permanentele cautari de stil ale lui Amano, se pot vedea mici diferente din 2004 in 2006.
|
 |
|
|
CRI-ul este dupa intensitate si spectru abia iin a treia linie a importantei pentru plante, dar Oliver Knott probabila ca le avea asigurate pe primele doua. Dar, acvariile cu plante sunt privite de oameni si asa cum bucatarii de varf incearca sa conserve aromele naturale ale ingedientelor vegetale si acvariile ar trebui sa arate cat mai bine nuantele rafinate ale plantelor. Aici intervine un CRI bun. Va dau ca exemplu (asta imi este la indemana) culoarea galbejita a acvariului meu din acest acvariu al meu, iluminat cu tuburi cu CRI slab si spectru cald, nici cu ap foto nici in Photoshop nu s-a putut echilibra ca lumea; si spre comparatie culorile naturale din (il stiti ca ilumiare , dar repet aici ptr cei ce nu au parcurs acel post de descriere) acvariul actual iluminat predominant daylight ci cu tuburi cu CRI inalt (Philips TLD 965). Exista evident situatii cand esti obligat la compromisuri legate de necesiatea unui flux luminos puternic cu mai putine tuburi si atunci alegi varianta cu multi lumeni / watt chiar daca CRI e mai slab.
|
 |
|
|
|
Evident cel mai bun raspuns l-am avea daca am putea desfasura un experiment "head to head" in acelasi bazin, cu aceleasi conditii, cu cele doua tuburi puse transversal si un sept care sa izoleze luminos aceleasi plante de test in cele doua jumatati, in final fiind analizata viteza de crestere dar si calitatea cresterii (nu e de ajuns doar sa se desire planta pe inaltime, mai trebuie si densitate de frunze, culoare, vigoare, etc). Nu am facut niciodata un astfel de test, dar personal, daca lumina aleasa atinge minimum de intensitate necesar pentru o fotosinteza optima, as alege tubul cu CRI inalt.
|
 |
|
|
Am avut ocazia sa gasesc acest site cu fotografii in premiera si recente ale acvariilor din sediul central ADA din Japonia, la al caror design contributia celebrului Takashi Amano a fost probabil directa si majoritara, fata de alte filiale ale retelei ADA din lume. Este de remarcat faptul ca 1) stilul sau este in continua schimbare, desi aparent mentine aceeasi linie. Revedeti imaginile din primele sale carti si veti vedea clar diferentele. 2) Experimenteaza mereu plante (nu neaparat nou introduse in acvaristica, dar noi in stilul sau de aquascaping; sper sa vedeti acvariul cu tufele imense de Myriophillum de un verde crud... 3) Majoritatea acvariilor sunt "medium light" fiind rare plantele ce vor lumina multa, dar pe de alta parte mai toate au CO2. Poate de aceea (si probabil substratul de calitate) nu au alge, cat se poate vedea de loc. A, sa nu ignoram , desi acolo e subanteles - pesti putini... 4) Desi sunt o groaza de acvarii, toate sunt in forma maxima, simultan !! Sper sa va placa si sa va inspire.
|
 |
|
|
Sandu wrote: iar precupeţele din piaţa lor nu cred ca absolutul acvaristicii il atingi la rascrucea dintre Dristor si Baba Novac
Ufff... ce mi-a suierat glontul pe la ureche ... Eu sunt la intersectia dintre Campia Libertatii si Baba Novac....  Stiu ca Sandu a pus un post serios, dar un zambet de introducere nu strica. Sa-ti traiasca plantuta si sa o vedem cu tija, recunoscand ca in tine ne e speranta in caz ca nu vine in Romania pe caile cam anemice ale importurilor distribuitorilor autorizati (or fi auzit de ea? ). Pare o planta ideala pentru spargerea monotoniei middle ground, loc unde eu am un Echinodorus parviflorus Tropica, dar nu are frunza lucioasa ci mata, ridata, cam expusa la alge. Cred ca un grupulet de 3-5 Aquartica poate fi centrul de interes al unui acvariu cu design concav al plantelor |\_,,vv,,,__/|, eventual cu un bustean inchis la culoare in fundal pentru contrast.
|
 |
|
|
@ Porcu': sa vedem cum e cu substratu' Sera Floredepot ca tot spunea cineva ca e doar pentru scurta durata (cateva luni)
Ei bine, da , dupa 6 -7 luni a inceput sa se vada epuizarea substratului Sera - dimensiunea, viteza de crestere la Crypto, diametrul si viteza de crestere si chiar culoarea la Eusterallis si mai ales Ludwigia glandulosa sunt in evident declin. As adauga pe lista si HC-ul, desi la el au fost multi alti factori care l-au cam terminat. Cred ca Sera este un ff bun starter, intra f repede in actiune, dar trebuie asociat cu alt substrat care sa preia din mers sarcinile dupa ceva timp, unul cu o valoare CEC buna, sa fixeze nutrientii mai bine , gen Aquamedic Terralit. Oricum imi pastrez opinia ca un acvariu de show are ciclu scurt (1 an) fiind altceva decat cele de "long term / low maitenance". Daca nu ai atins cu el tinta in primele 6 luni de la lansare / plantare, dupa aceea e greu, intra in oarecare declin. Al meu cred ca a avut varful de forma la 4-5luni.
|
 |
|
|
|
Ioan, cred ca am scris foarte scurt in romana ce era de spus pe un forum de acvaristica, link-ul se doarea doar un scurt argument ca nu "din burta" am spus ce am spus. Daca cineva este serios interesat de fiziopatologia tulburarilor de echilibru hidroelectrolitic poate sa-mi trimita un PM pentru lamuriri suplimentare. Nu ii subestima ca aptitudini lingvistice (cel putin referitoare la engleza) pe multi din forumistii de aici. Majoritatea link-urilor puse de-a lungul timpului se adresau unor articole in engleza si nu au fost plangeri. Repet, daca e cineva care chiar nu crede ce am spus si vrea detalii, astept PM. Sper ca nu am intimidat pe nimeni de-a lungul timpului pe aici. Daca da, imi cer scuze.
|
 |
|
|
lazarginel wrote:Poate ca la ei in Japonia au altfel de ricia
Dar oricum este mare bataie de cap cu ea
Ai dreptate in ambele afirmatii. Riccia folosita de Amano et comp. are "fruzulitele" mai lungi si este mai stabila sub apa. Eu am avut demult (candva am avut poze pe galerie cu Riccia pe pietre scotand bule 02 sub lumina si CO2), ancorata pe plasa pusa pe o piatra, Riccia de a noastra, europeana, care face niste rozete submerse f frumoase, dar nu a rezistat decat 2 luni, apoi stratul de pe plasa a putrezit si ce era deasupra a decolat prin acvariu, cu mizeria de rigoare. Nu mai vreau "gazon" de Riccia.
|
 |
|
|
Ar mai fi si aici cate ceva, mai ales despre cianobacterii...
|
 |
|
|
OK incerc prima data cu carnea. Poate ii conving... 
|
 |
|
|
Din pacate dupa saptamani de analizat motivele am ajuns la concluzia certa ca Hemianthus callitrichoides-ul meu din cum il stiati din imaginile de aici a ajuns o umbra si e pe duca. Pur si simplu covorul este dezradacinat si decolat de substrat prin iesirea nocturna din substrat a melcilor de substrat, noaptea, la care se adauga Neritina care se baga pe geam pana la substrat (cautand alge, ca in rest nu am ce sa le reprosez, sunt harnici la alge), si apoi o iau si ei pe sub covorul de HC. Dupa 4-5 astfel de decolari de pe substrat covorul a inceput sa degenereze sisa prinda alge. Mai am cateva smocuri. As scoate momentan Neritina in alt acvariu si as incerca o terapie chimica de eradicare ptr cei de substrat ce raman in acvariu. Parca auzisem de un medicament in sensul asta, dar as vrea sa fiu sigur ca nu face rau pestilor sau plantelor. Stiti ceva in acest sens?
|
 |
|
|
|
Banuiesc ca cei ce posteaza la aceasta rubrica doresc sa dezbata probleme legate de estetica unui acvariu, altfel ar posta la plante sau cichlidae, etc. In acest sens vreau sa iti spun parerea mea, care nu vrea sa fie o critica rautacioasa de dragul criticii ci constructiva. Cred ca trebuie sa iti definesti optiunile privind directia de viitor a acestui acvariu: fie un acvariu functional pentru scalari (ccum pare a fi actual), fie un acvariu de aquascaping. Spun asta pentru ca stiu ca ai facut eforturi sa iti achizitionezi niste tuburi fluo mai speciale (TLD 965, 930, etc...) pentru plante, ceea ce ar arata tendinte de a te indrepta spre un acvariu cu plante, tip aquascaping (stilul ramane de vazut, ca si aici sunt multe de discutat, dar nu s-a ajuns la acest punct). La ce vad eu, este actual un acvariu functional pentru scalari, destul de bun, dominat ca plante de masivul Echinodorus (probabil amazonicus) plasat (din pacate prea) central) si care in imaginea de detaliu are unele frunze cam transparente si cu spatiu dintre nervuri usor galbui (deci cum spuneai si tu in alt post, da niste nutrienti cu fier nu i-ar strica - eu as zice cel mai bine niste pastile de Florenette A la radacina lui). In rest multe plante tija crescute mult si intinse pe suprafata apei iau lumina celorlalte. In concluzie nu e un acvariu rau pentru complementarea cu plante a doua perechi de scalari, care sigur se simt bine acolo, dar daca doresti totusi sa faci aquscaping acolo trebuie regandit. La ce plante ai acum, cand schimbi neoanele nu e nevoie sa te fortezi cu cine stie ce tuburi (dar nici nu te opresc daca le vrei neaparat), ca merg foarte bine si cele curente de pee piata 830, 840, Osram Fluora, etc. Repet, am scris stiind ca iti doresti mai mult decat media pentru acvariul tau si de aceea pasul urmator ar fi sa iti clarifici ce directie iti doresti sa ii dai in viitor.
|
 |
|
|
Despre raportul Redfield si altele am spus mai demult (28 mai 2006) aici, dar nu stiu cati au citit. De altfel multi specialisti in domeniu considera ca nu are o valoare absoluta, conditiile de inducere a unuia sau altui tip de alge fiind mai complexe de atat. Desi postul e pus la plante, cred ca la alge era mai bine, unde gasea de asemenea un link prospat pus de mine si cred destul de util pentru a identifica destule alge. Masurarea nitratilor si fosfatilor e utila. Raportul lor optim ar fi in jur de 10-15:1 nitrati/fosfati, dar trebuie sa fie OK si in valoare absoluta, adica nitratii sub 20 mg/l, dar peste 5mg/l , iar fosfatii intre 0,5-2ppm. La asta se subantelege ca trebuie sa aiba o lumina OK de peste 0,5w/L, dar in explozia de alge nu peste 0,7w/L si CO2 tinut la 20-30ppm. De curand am trecut la sistemul PPS de echilibrare macronutrienti si se vede, sper sa pot pune curand unele imagini. Revenind la problemele cu algele lui LooSeR, da, trebuie sa verfice nivelele de macro, lumina si CO2 sa evite suprapopularea, sa schimbe saptamanal apa iar filtrul spalat lunar. Nu exista alte secrete. Mancatorii de alge sunt utili "sa dea lustru " unui acvariu echilibrat (care inevitabil va avea discrete alge verzi, in mica cantitate), dar nu pot saracii sa faca fata unui atac masiv, cand firele de alge sunt mari si groase.
|
 |
|
|
Am mai gasit un articol cu ceva detalii si imagini bune pentru identificarea algelor. Din pacate la capitolele hair si fuzz algae nu spune absolut nimic nou fata de alte versiuni de articole de pe net pe aceasta tema , inclusiv cel de la noi de mai sus, tradus, la sticky), ambele alge de mai sus nefiind nici pe departe asa blande, "oarecum normale" in acvarii si "utile la hranana pestilor" pe cat se spune acolo. Or fi normale in acvariile lor. Eu si plantele mele (nici macar pestii mei) nu le vrem. La mine fuzz algae mi-au facut sa arate urat de tot Eusteralis stellata broad leaf, la care tin mult... Aici ar fi link-ul.
|
 |
|
|
Dupa o mica vacanta :-) si o mare pauza produsa de provider-ul meu de Internet  va propun sa mergem mai departe cu discutiile despre plante mai dificile sriind despre Rotala wallichii, aceasta delicata si frumoasa aparitie in orice acvariu.
Ce pot sa spun despre ea, in afara de caracteristicile din site-urile de profil, este ca evident, ca toate plantele din aceasta categorie are nevoie de multa lumina si CO2, dar, contrar asteptarilor (fiind o planta cu frunzulite extrem de fine, aciculare, absoarbe bine nutrientii dizolvati in coloana de apa, fiind deci necesari fertilizanti lichizi de calitate), are totusi radacini in sol destul de bune si la mine a luat-o din loc (doar) dupa ce am pus bucati de conuri Aquamedic la baza radacinilor ei. Asa a aparut tufa galbena, din stanga in vechiul meu acvariu. Culoarea poate varia de la galben-verzui la galben-auriu cu varfuri roz, sau chiar toata roz, in functie de conditii si mai ales tipul si intensitatea de lumina folosita (galben-roz sau roz este culoarea care arata ca ii merge bine). Necesita ca si alte plante cu frunze fine (ex Cabomba) o apa limpede, foarte bine filtrata, altfel se incarca cu detritusuri si apoi de alge. Evident ca impresia cea mai puternica in aquascaping este produsa de tufe cat mai bogate, tunse in trepte daca nu are alte plante in fata ei.
|
 |
|
|
Cousteau wrote:Am probleme cu plantele si vreau sa le ajut!
Volumul acvariului e de 220 litri.
Lumina: 4 tuburi 18 w....niste nuferi si Ceratopteris la suprafata.
Eu as incepe sa le ajut cu mai multa lumina (desi ai calitate buna la tuburi cantitatea....), eventual scoate mai mult din plantele de suprafata. Fara lumina plantele nu pot asimila nici cele mai bune solutii de nutritie din lume...
|
 |
|
|
|
@ Petronius Las-o pana ajunge la suprafata apei o perioada. Atunci ai sanse sa dea singura laterale si sa o tai de la jumatate, replantand pe cea superioara, cu speranta ca si din tija ramasa in substrat, de la locul taierii sa dea laterale.
|
 |
|
|
|
Iti mai spun un ultim pont (din motive evidente nu voi mai insista aici cu sfaturi), e adevarat putin stiut - in lipsa luminii plantele nu mai pompeaza suficient oxigen spre radacini, care intr-un mediu organic anaerob (care dupa 3-4 luni se formeza din detritusuri in substrat) se "sufoca" si putezesc. In al doilea rand, dupa 4-6 luni curba de intensitate luminoasa a tuburilor fluorescente obisnuite incepe sa scada, la 6-8 luni ar trebui schimbate (la acvarii plantate). Prima cerinta la plante este lumina, apoi in functie de lumina se echilibreaza si restul nutrientilor. Eu atat am avut de spus.
|
 |
|
|
Am gasit din intamplare acest site. S-a vorbit mult, inclusiv pe acest forum despre acvariile "olandeze". Asa cum se stie stilul "dutch" a fost lansat in acvaristica postbelica olandeza, fiind deplin conturat prin anii 60', dar in regres evident din anii 80' si mai ales odata cu lansarea puternica a stilurilor asiatice de aquascaping, dominate evident de stilul "nature" initiat de celebrul Takashi Amano. Imaginile din site, din pacate de o calitate foto slaba, ne permit sa revedem "Beatles"-ii aquascapingului si poate ne permit sa intrevedem viitorul scolii olandeze, tendintele "neo-dutch" fiind evidente si in unele lucrari mai recente din concursurile AGA.
Aveti aici link-ul catre acel clasic dutch style.
|
 |
|
|
|
Incearca daca vrei tot din gama "glo" pe cel cu spectru de plante. Toate simptomele ce le descrii tu sunt semne clare de lipsa de lumina. Dupa ce bagi min 0,5w/l mai te gandesti la fertilizanti si CO2.
|
 |
|
|
|
|