| Message |
|
|
|
Nu l-as monta orizontal daca asa zice producatorul.
Vezi ca marea majoritate a incalzitoarelor trebuie sa aibe "capul" afara din apa. Sa il opresti intotdeauna inainte cu 10-15 minute inainte de a incepe schimbul de apa - daca e cald risti sa crape sticla. Ai un marcaj pe el - nivel minim apa.
Singurele incalzitoare care stiu sigur ca pot fi scufundate complet sint Easyheater si Neoheater. Mai sint si altele, dar putine. Daca il montezi orizontal risti sa se sparga sau sa intre apa il el.
Biofilmul mi se pare mai mult o problema vizuala - mai ales la cei care nu au capac (open top). La mine a disparut cind am inceput sa dau mai putina mincare.
|
 |
|
|
|
Bravo.
Doar ca ai grija. Viviparii fac pui pe banda rulanta.
O sa fie prea multi si o sa trebuiasca sa gasesti cui sa ii dai.
|
 |
|
|
|
offtopic
@adrian09 - nu construieste o canistra, ci un sump intern - nu are nevoie de nici o etansare. Sint folosite rar fiindca ocupa spatiu din acvariu.
Dupa ce diagrame face cred ca sint destui pe aici care ar putea avea mai multe intrebari.
ontopic
Nitratii sint mari. Apa e foarte dura. Daca vrei sa folosesti apa care o ai va trebui sa alegi cu atentie si pestii si plantele. Sau sa incerci cu ciclide mici (nu stiu daca incap in 54 litri brut sau daca suporta nitrati asa mari). Cred ca ar fi mai ieftin sa cari apa de la un prieten din Bucuresti pentru schimburile de apa, decit sa folosesti apa care o ai. Din cauza duritatii mari ai probabil si Kh f. mare - daca te va bate cindva gindul sa faci ceva cu CO2 sa tii cont de asta.
Daca temperatura in camera cu acvariul nu scade sub 18 grade Celsius 50W pt. incalzire sint de ajuns. Personal am preferat sa inlocuiesc un Resun cu un Neoheater din motive relativ minore. Macar am scapat si de termometru.
15W T8 pt. 54 litri e putin si chiar plantele usoare o sa creasca incet. Ia in calcul as montezi cel putin inca un neon, iar daca tot stii sa bricolezi ia in calcul montarea unor becuri economice E27 cu fasungul etans sau sa treci la leduri.
Cind te gindesti la sump ia in calcul sa ai acces usor la primul burete/bureti prin care trece apa - se va colmata relativ repede mai ales la inceput, dupa care va trebui sa il speli la 2-4 saptamini (depinde mult si de citi si ce pesti o sa ai). ADA Bio rio, Seachem Matrix si Eheim Substrate pro sint cele mai bune materiale filtrante biologic (si cele mai scumpe). Materialele pentru filtrare biologica o sa le speli foarte rar - la 6 luni, poate chiar un an. Nu ma pricep la calcule hidraulice, dar de ce nu maresti debitul de apa la intrare. Nu am vazut vreo pompa pentru acvariu care sa dea alte caracteristici in afara de debit si diferenta de nivel la care sa poata sa urce apa (ambele sint date fara sa tina cont de filtrare).
Tin minte ca apa cu peste 50mg/l nitrati nu e potabila. Pentru copii mult mai putin. Stiu ca pe termen lung consumul de nitrati e periculos.
O instalatie de osmoza inversa rezolva destul de bine problema (reduce nitratii cam cu 80%). Si mai filtreaza si multe altele.
|
 |
|
|
E gris. In pozele care le-ai vazut sint diverse stagii de infectare. Trebuie tratati toti pestii. Netratat grisul e mortal.
Aici: http://www.planetinverts.com/Crystal%20Red%20Shrimp.html
zic ca CRS pot sa reziste la 18 grade Celsius. Probabil sub 20 de grade nu se mai reproduc. Peste 26 de grade risti sa ii pierzi.
Orice tratament se face cel mai bine intr-un bazin steril. Fara sol, fara plante, fara decor, doar cu o piatra de aer si filtru. Daca muti pestii pentru tratament sa nu ii pui inapoi in acvariu cel putin 2 saptamini. Daca muti crevetii sa te asiguri ca ai eliminat sarea (prin schimburi de apa) sau medicamentele (cu carbune activ).
Un incalzitor cu termostat e 30-50 lei. Acvariul e mic deci temperatura variaza destul de mult cu cea din casa. La CRS nu le plac variatiile - desi daca ai femele cu icre inseamna ca se simt bine.
Cred ca cel mai simplu ar fi sa muti pestii intr-un recipient de 20-30litri, o piatra de aer si un burete ca sa ii tratezi separat. Cu un incalzitor de 25-50W ridici temperatura la 30 de grade Celsius. Schimburi de apa dese. Daca muti pestii acvariul il lasi asa cum e - grisul o sa dispara din acvariu (fara nici un peste) in citeva zile.
Ar fi bine sa te horasti repede ce poti sa faci. Grisul are un ciclu de viata de aproximativ 48 de ore - in 2 zile pesti vor fi suprainfectati. Orice ai de gind sa faci trebuie sa muti sau crevetii sau pestii.
|
 |
|
|
|
Dupa descrierea ta si faptul ca ai pestii de curind (au fost stresati zdravan) e posibil sa ai Ichthyophthirius multifiliis sau gris in romana (boala punctelor albe).
Pozele tale nu se vad.
Vezi ca sint mai multe articole pe tema asta.
Cel mai simplu e ridicarea temperaturii la 29-30 de grade Celsius cu 2 grade pe zi si mentinerea ei o perioada. Plus eventual introducerea de sare neiodata (obligatoriu neiodata - adica aia de muraturi) - vezi cantitatile de sare prin articole. Daca ar fi al meu as incepe sa ridic temperatura acum. Trebui sa verifici daca pestii tai suporta ridicarea temperaturii si sarea.
Cel mai bine e sa citesti articolele.
Atentie la medicametele recomandate. Omoara crevetii. As muta crevetii in altceva - chiar si un borcan de 10 litri cu citeva plante din acvariul vechi - pentru 2-3 saptamini cit timp faci tratamentele.
Mai asteapta un sfat - eu am vazut gris doar la altii. Dar tot as incepe sa ridic temperatura in locul tau si sa dau drumul la o pompa de aer.
PS: Treceti locatia la profil (am vazut ca esti din Ploiesti) si daca vrei te poti prezenta la "Despre noi" in citeva vorbe. Incearca sa nu mai folosesti diacritice, nu sint suportate de forum.
PS2: Parca ai cam multi pesti pentru 30 de litri - in sectiunea articole e unul despre numarul de pesti.
|
 |
|
|
Uite un articol:
https://moleculah2o.wordpress.com/2013/05/29/ce-sunt-si-cum-functioneaza-filtrele-cu-osmoza-inversa/
E eliminat si clorul, metalele grele, particolele in suspensie, ... Din punct de vedere practic nu mai e nevoie sa o declorinezi sau sa folosesti solutii pentru tratarea apei. Din nefericire elimina si micronutrientii asa ca daca vrei plantat e obligatoriu sa ii adoagi
Vezi ca nu elimina complet nitratii - doar arox. 80%. Deci ar ramine vreo 5mg/l la tine.
Eu m-as uita dupa analize de apa facute de firma care va taxeaza pentru apa. Daca ai teste cu betisoare sint cam imprecise.
Calculele sint simple. Sa zicem ca amesteci 1l de apa de la robinet cu 25mg/l nitrati cu 2l de apa de osmoza cu 5mg/l nitrati. Cei 3 litri de apa au in total 35mg nitrati, deci sub 11,6mg/l nitrati. Ar fi bine sa faci si calcule de duritate a apei - va scadea mult si ea. Mai ales daca o sa vrei sa introduci CO2 pt. plante.
PS: Plantele au nevoie de nitrati.
|
 |
|
|
|
Siporax are raportul pret/eficienta mai bun. Mai bune decit el sint Matrix si Biorio - evident si mai scumpe. Sub el sint piatra ponce si spartura de lava - mai ieftine. Discutia e lungaaaa...
NO3 din apa de baut poate fi redus prin osmoza inversa sau schimbatoare de ioni - nu am experienta cu ele. Am trecut rapid peste paginile care le-am gasit mai mult informativ.
Sump e un filtru extern deschis. Se monteaza un acvariu mai mic sub acvariul principal (display) de cele mai multe ori (sau lateral mai rar). Apa curge din display prin cadere libera (sau prin Bean Animal) si e fortata pe un anumit traseu prin sicane. Intre sicane se pune materialul filtrant. Apa e intoarsa in display cu o pompa. Sint destul de multe de calculat la sump - vezi ca sint exemple calcul si executie in sectiune DIY.
Depre tratamente nu pot sa zic nimic. Am fost destul de norocos sa nu ajung la ele pina acum.
|
 |
|
|
http://www.petbazar.ro/Materiale-filtrante-Acvaristica/Sera-Siporax-mini-35-g/o/11966/379/
E lista lunga.
Poti sa iei si siporax, il spargi in 3-4 bucati si il bagi intr-o plasa de plastic (de la fructe)
|
 |
|
|
|
Da e potrivit.
Am gasit pe un singur site ca si minisiporax are tot 270g/l.
Nu sint foarte sigur - aceeasi valoare e si la siporax.
Vezi ce volum are cutia in care vrei sa il pui si intreba-i pe cei de la magazin ce volum au alea 35 grame.
Ai putea pune si siporax spart in bucati - se poate sparge foarte usor.
Nu am comandat online ca sa pot sa-ti dau sfaturi. Adica am comandat, dar prin Bucuresti si daca a fost volum/greutate mai mare ma deplasam singur.
|
 |
|
|
|
Am vazut ce ai facut - oricum e mult mai bine fata de situatia in care erau.
Am vrut doar sa subliniez ce te asteapta.
Carasii fiind pesti mari se simt bine in bazine f. mari.
In acvariu traiesc pina la 10-12 ani. In iazuri pina la 20 de ani.
Daca ii ingrijesti bine sint destule sanse sa ii ai prin 2030.
Nu se vede destul de bine daca e ancistrus sau pleco. Daca o sa depaseasca 15cm e mai degraba pleco.
|
 |
|
|
|
Vezi ca Acorus Gramineus nu e complet submersa. Are nevoie sa stea partial in atmosfera. Daca e complet scufundata se va distruge. E folosita pe marginea iazurilor la limita dintre apa si sol.
Valisneria (parca sint vreo 5 specii) creste la 1-2 cm diametru cu frunze foarte lungi de 5-6 mm latime- o sa pluteasca la suprafata apei. Daca iei Valisneria Gigantea - creste f. mare - 10-15 cm diametru si frunzele lungi de peste 1,5metri.
Alternanthera Reinickii nu are nici o sansa cu lumina care o ai acum. Ti-ar trebui cel putin 60W cu neoane.
Carasii care ii ai ajung in 2 ani la 20-30 cm - abia daca o sa poata sa dea din coada. Cind o sa creasca filtrele care le ai nu o sa faca fata. Le plac temperaturile sub 20 de grade Celsius (rezista si sub 10 grade), iar la 27 de grade se simt prost. Gupy si Ancistrus vor la 24-25 de grade - la limita care o suporta carasii. Ar trebui sa te hotarasti - vrei carasi sau pesti tropicali. Inainte sa inceapa sa moara din ei.
|
 |
|
|
Da.
Filtrarea e de 3 tipuri. Mecanica, biologica si chimica.
-Chimica - are rolul de a scoate substantele din apa dupa un tratament (cu medicamente de exemplu). De cele mai multe ori se foloseste carbune activ care se inlocuieste dupa 1-2 luni cel mult. Rar folosita - cu exceptia perioadelor dupa tratamente cu medicamente nu prea are rost.
-Mecanica - retine particolele din apa. Cel mai bun e perlonul, dar e atit de fin incit se colmateaza repede si trebuie schimbat la 1-2 zile. Se prefera o combinatie de bureti (mare, mediu si fin - in ordinea trecerii apei) intr-un prefiltru la care se poate interveni usor. In cazul tau buretele al negru e de ajuns.
-Biologica - e cea mai importanta. Porneste si mentine functional ciclul azotului (transformarea NH3-NO2-NO3 - pe scurt - NO3 e eliminat la schimburile de apa). Bacteriile care fac transformarile se ataseaza de orice suprafata fixa din acvariu - sticla, pietris/nisip, plastic sau ceramica. Nu sint in apa. Ca sa fie suficiente ai nevoie de o suprafata mare. Rolul materialelor la filtrarea biologica e sa ofere o suprafata foarte mare pentru bacterii. Siporax (spune producatorul) are vreo 700 de metri patrati pe litru. Sint si materiale mai bune - Matrix si Biorio, sau ceva mai slabe - spartura de lava sau spartura de piatra ponce. Pretul reflecta performatele.
Filtrarea (mai ales ce biologica) nu e niciodata prea multa.
Citeste te rog citeva articole aici:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/24220.page
In special ghidul incepatorului, ciclul azotului si numarul de pesti (fara sa verific cred ca ai prea multi pesti - mai ales ca xifo creste destul de mare).
|
 |
|
|
|
E cum preferi.
Neoanele si-au dovedit eficienta in timp - daca le schimbi destul de des. Se gasesc conectori cu izolatie. Nu orice neon e bun pt. acvariu.
Ledurile vor functiona mai mult timp (daca sint montate corect) si au o eficienta luminoasa mai buna. Dar de obicei sint mai greu de montat.
Eu personal am ramas la leduri. Desi marea majoritate a aquascaperilor prefera neoanele.
Discutia leduri sau neoane nu e finalizata - inca. Probabil se va ramine la leduri din cauza eficientei luminoase mai mari. Adica genereaza mai multa lumina pentru aceeasi putere consumata. Observatia led vs. neon e personala si e greu de sustinut.
Adica faci cum ti se pare tie mai bine sau mai usor. Ambele variante functioneaza.
|
 |
|
|
|
Ai partial dreptate. Ma asteptam sa cada unele.
Doar ca becurile care le folosesc la acvariu le modific destul de mult. Le scot globurile si le montez deasupra unei bucati de acrilic. Cantitatea de caldura care ramine pe leduri e mult mai mare. In afara de faptul ca mai nou globurile sint lipite cu o rasina oarecare si poate cind le modific mai scapa surubelnita si prin leduri. Ala defect e doar partial defect - mai da lumina cit o lanterna amarita, deci e defecta doar electronica - sper.
Daca vrei becuri cu led foarte bune ai la Philips si Osram.
Doar ca sint de 10 ori mai scumpe.
Totusi becurile care le folosesc in casa functioneaza fara probleme.
Chinezii mint mai nou la lumeni. Dau consumul corect, dar cantitatea de lumina in lumeni e marita cu 15-25%. Daca e sa ma iau dupa ce spun cutiile de la becuri am 7500 de lumeni in acvariu. Masurat cu un luxmetru am 6000-6200.
Eu cred in aparatul de masura nu in marketingul "chinezesc".
Cind m-am decis sa modific iluminatul citisem postul lui Lucian despre iluminatul cu led. M-am hotarit folosesc toate ledurile ieftine de pe piata fiindca pot sa le modific si stiu cum. Daca nu as fi avut probleme care nu le stiam la timpul respectiv (mbuna care rupe plantele mai ales) poate ca as fi fost mult mai departe.
Inca sper sa recuperez alternanthera care o am de la tine.
|
 |
|
|
|
Bondarul a fost donat - intr-un bazin cu ciclide.
Pleco a fost donat catre Faye - era prea mare pentru ce am eu si cind dadea din coada mai si scotea unele plante din substrat.
Am adaogat 4000 de lumeni. LED.
Incalzitorul RESUN l-au apucat dracii si incalzea in timp ce eu maream de zor evaporarea apei ca sa se raceasca. L-am gasit de 2 ori pornit cind aveam 27 de grade, desi era setat la 24 de grade. A fost inlocuit cu un Neoheater de 100W. Nu de 150W ca alea crapa. La nevoie il repun in functiune.
Sera Florena si NPK de la Easy Life nu mi s-a parut ca au facut prea mare lucru, desi crypto si valisneria au inceput sa isi revina. Cind mai aveam cca. un sfert am inceput sa caut fertilizanti. Prin jur erau doar bucati din cite o linie de fertilizare, la comanda ziceau ca le aduc in 2-3 saptamini, asa ca m-am enervat si am trecut la Masterline. Daca Marius Nandrean sustine ca e bun (si altii) inseamna ca e bun si pentru mine - o sa vad in citeva luni.
Am inceput sa introduc CO2 - sint la 5-a sau a 6-a bomba.
Mi-a reaparut BBA de cind am marit lumina si orice am incercat nu vrea sa dispara sau sa dea inapoi. Incercarile au dus la topirea Marsilea hirsuta, iar Alternanthera Reinickii da inapoi intr-un ritm in care mi-e teama ca o pierd. La Anubias a functionat fara probleme solutia oferita de Preamaritul Faraon (scufundarea in spirt 1-2 secunde si spalat din belsug cu apa) - cu multumiri Preamaritului pentru solutie si d-nei Faye penru comentarii. Daca o sa am destule plante o sa o incerc si pe altceva in afara de Anubias.
Am mai obtinut si alte plante, dar in afara de Egeria Densa si Bacopa Caroliniana nu am fost in stare sa le recunosc. Mai citesc.
M-am decis sa nu mai incerc sa lupt impotriva BBA, ci sa fac plantele sa creasca cit mai bine.
Am primit ca donatie cca. 30 de RCS prin august. Am numarat 90 in urma cu citeva zile - plus cei ascunsi prin plante.
Unul din becurile cu led nu mai vrea sa functioneze. Cam asta a fost cu 15000 de ore de functionare - l-am luat prin februarie deci are cam 3300 de ore de functionare.
De cind nu am decit citiva zeci de RCS furtunele si filtrul nu se mai colmateaza - cred ca face fata fara probleme la incarcatura biologica care o am.
Ma enerveaza ca am acces greoi la becurile cu led - o sa tai capacul si o sa montez o bucata de policarbonat ca sa pot sa le schimb/modific rapid.
|
 |
|
|
|
Pune o poza cu tot acvariul. Daca poti si cu plantele mai de aproape.
Plantele de plastic nu au ce cauta intr-un acvariu daca tii la pesti. Pietrisul ala e vopsit si el. Vopseaua pina la urma se duce. Nu fac comentarii, dar din punctul meu de vedere pietrisul rosu, verde, albastru si plantele de plastic arata ... mmmm ... slab. In plus pietrisul are granulatie mare iar resturile de mincare intra prin el si putrezesc acolo. O sa apara amoniac si altele, apa miroase urit, mor pestii... Un acvariu stabil are un usor miros de balta (de apa statuta - nu stiu cum sa il descriu), doar daca bagi nasul imediat deasupra apei. Chiar daca la schimburile de apa sifonezi zdravan pietrisul ala tot o sa ramina resturi prin el.
10W pe leduri insemna 500-1000lumeni. Te incadrezi la iluminat slab spre mediu (ar fi bine sa fie 1000 lumeni dar sint f. sceptic). Sint multe plante care pot creste. Daca mai ai loc pe capac poate fi suplimentat.
Din pozitia in care e poza parca se vad citeva Bacopa Caroliniana. Ar trebui sa se creasca binisor chiar si la 500lumeni.
Lasi buretele negru pe intrarea de la filtru. In locul cutiei cu buretele alb bagi siporax sau minisiporax. Poti sa scoti skimerul daca nu ai biofilm. Skimerul e chestia aia din tuburi transparente care iese la suprafata apei de deasupra buretelui negru. Pui un dop in locul lui. La mine biofilmul apare doar cind supraalimentez pestii.
Buretele alb e prea curat. Ori a fost spalat zdravan de curind, ori abia ai pus acvariul in functiune ??
Parca se vede un platy. Ce pesti ai?
|
 |
|
|
Aquael fan mikro e mai mic decit ce ai acum.
Buretii care ii ai acum sint mult mai mari decit ce are mikro.
Adica filtrarea va fi mai proasta cu el. Filtrarea (ca volum de material filtrant) nu e niciodata prea mare. Producatorii si vinzatorii vor sa vinda deci sa nu crezi ca recomandarile lor sint si bune.
Pe lista poti sa adaoga si asta:
http://www.tropheus.ro/filtre-externe/5434-eden-501-external-filter.html
E cam mare pentru 20 litri, dar daca o sa vrei un acvariu mai mare mai tirziu...
Daca la oricare din variantele propuse inlocuiesti o parte din burete cu minisiporax o sa obtii o filtrare mult mai eficienta.
Ca ai 2 benzi cu LED nu ne spune nimic. Cite leduri? Citi lumeni/led? Alb cald, alb rece? Macar puterea consumata de benzi? Ce plante ai sau vrei?
Filtrul vechi si cel nou vor trebui sa functioneze in paralel (amindoua) 2-3 saptamini ca sa eviti sa reiei ciclarea de la zero.
|
 |
|
|
|
Credeam ca sint 8 lei 8 bucati.
Vezi ca pretul e pe bucata.
|
 |
|
|
|
Humbert il are mai mic - deci ajunge.
Nu cred ca o sa trimita nimeni prin posta curier/in perioada asta - e deja prea frig noaptea.
Intreba-i inainte de a face comanda pe cei de la magazin daca ii trimit in tara.
|
 |
|
|
|
Valabil si la mine completarea ta.
|
 |
|
|