| Message |
|
|
|
Cel mai probabil e ancistrus. Ii plac locurile foarte umbrite. Daca nu are incearca sa faca singur ceva care sa semene cu o pestera.
Am 5 si nu ii vad decit cind vin la masa (i-am obisnuit cu ore fixe si intotdeauna in acelasi loc). Ies din toate gaurile care nici macar nu stiam ca exista.
Un tub inchis la un capat, lung de 15-20 cm, cu interiorul de 4-5 cm diametru o sa il faca fericit si o sa il ia complet in stapinire. Daca ai avea o pereche ar depune icrele acolo.
|
 |
|
|
|
Am citit si depre ele. Totusi marea majoritate a jurnalelor marine se termina de obicei cu fraza "au murit animalele".
Si costurile sint mult mai ridicate fata de un plantat, iar complexitatea integrarii tuturor vietuitoarelor e mult mai grea.
Din lipsa de timp a trebuit sa amin destule si la plantat fara probleme prea mari. La marin nici nu vreau sa ma gindesc ce s-ar fi putut intimpla.
|
 |
|
|
|
Nu - cit timp vietatile se inmultesc si mai ajung si la altii. Si poti sa ma crezi ca arata mult mai rau decit e in poze. Fac poze de prin 1977. Doar din unghiuri si umbre se pot ascunde multe lucruri. Chiar daca mai am si pierderi cum e Alternanthera - mai degraba din propriile greseli. Mai studiez. Oricum in citeva luni o sa incep si eu sa dau din Ludwigia Repens Rubin, deci as avea un oarecare succes si la plante.
Ma deprima toate bazinele cu "muraturi" - chiar voi le spuneti asa - desi arata bine si frumos in poze. Nu am vazut nici unul in care vietatile sa se inmulteasca. Finalul cam la toate e "mi-au murit pestii/coralii/crabii... si l-am desfiintat" - am citit mai multe jurnale (din cind in cind am destul timp). Cum se obtin vietaile marine cred ca stiti si voi. Nu am avut comentarii negative deoarece orice inceput e greu, fiecare pas se face cu sacrificii. Poate in 15-30 de ani cunostiintele despre biologia marina vor fi destul de avansate ca sa permita unui amator sa inmulteasca unele specii. Sper. Pina atunci o sa incerc sa ii ajut pe altii sa evite greselile inceputului - macar in apa dulce.
In plus nu sint destul de interesat de aquascaping - ceea ce vad prin concursuri nu corespunde deloc cu ceea ce se gaseste in natura. Prefer un film real din natura oricarui concurs. Nu vad cum as putea compara o "galeata" de 500-1000 de litri (am un "pahar" de 180 litri) cu un peisaj real prin care trec citeva sute de metri cubi pe ora - printr-un piriu mic de la noi trec citiva metri cubi pe ora.
Sper doar ca in timp o sa "imbolnavesc" de acvaristica mai mult decit cele 2 persoane pe care le-am dirijat/indrumat direct - nici unul nu e pe aici.
|
 |
|
|
|
Alti 20-30 RCS au plecat pe Facebook.
|
 |
|
|
|
In nici un caz sa nu pui ceva din care poate sa iasa apa (filtrul in cazul tau) peste un perete de rigips. Cu sau fara voia ta o sa cada ceva apa peste rigips. O sa se macine "podeaua" de rigips in citeva luni.
In plus asa cum ai gindit nisa tehnica (complet inchisa) o sa aibe nevoie de aerisire undeva spre exterior din 2 motive: 1.apa se evapora si 2. caldura generata de cele citeva aparate se va acumula tot acolo. Si vaporii de apa si caldura trebuie evacuate undeva.
Sa nu te sperie ce vezi la acvariile marine. La "muraturi" controlul conditiilor e mult, mult mai complex decit la plantate.
|
 |
|
|
|
Asa cum ti-au spus si altii latimea de 300 mm e mica. Macar 400mm. Dar asta depinde doar daca ai loc. Blatul pe care va sta acvariul trebuie sa fie cel putin de marimea bazinului si preferabil tratat cu lac sau vopsea. Sa fie plan. 2-3mm diferenta pe latime sau lungime nu sint o problema. Ia in considerare de pe acum ca o sa ai nevoie de spatiu de manevra si deasupra acavriului si pe latura pe care o sa montezi intrarea si iesirea din filtru.
Chiar si la 100litri cel mai bun e un filtru extern. Nu te lua dupa recomandarile producatorilor - e bun pt. xxxlitri. Cu cit un filtru e mai mare (ca volum de material filtrant) cu atit e mai bun. Filtrele (indiferent de tip) nu se opresc niciodata - doar cind le cureti si atunci trebuie sa o faci destul de rapid. Materialul filtrant se clateste in apa scoasa din acvariu (nu se spala, albeste, fierbe, ... - chiar daca arata urit). In primele 3-5 luni o sa trebuiasca sa cureti furtunele cam o data pe luna (cu o perie care se baga pe furtun). Dupa ce se stabilizeaza o sa umbli la el la 3-6 luni. Daca ai un prefiltru inaintea filtrului o sa cureti filtrul la cca. 6 luni si prefiltrul cam o data pe luna. Prefiltrul e o cutie cu bureti prin care trece apa inainte sa intre in filtru. Retine aproape toata mizeria si se curata rapid. Daca furtunele sau tevile prin care trece apa o sa fie sprijinite de rigips sau lemn o sa transmita vibratiile si o sa le auzi - solutie: in zona in care furtunele ating lemnul se inveleste furtunul cu burete.
Bomba de CO2 (cea mai simpla - cu drojdie) e un PET (de bere, Cola, Pepsi, ...) in capacul caruia conectezi etans un furtun (neaparat furtun pt. CO2), celalt capat al furtunului se duce in acvariu la un difuzor (sau reactor). In PET se pune o solutie de zahar si drojdie de bere. E foarte pe scurt. Daca ai unde sa incarci o butelie de CO2 e mult mai bine/buna (si mai scumpa initial - dar se va compensa in timp).
Si eu credeam ca 4 prize sint de ajuns (in urma cu un an). In momentul de fata am: 3 pt. lumina, 1 pe filtru, 1 pe reactor CO2, 1 la termometre (se gasesc si pe baterii), 2 la incalzire, 1 la pompa de aer (e buna totusi din cind in cind). Ce prize ar mai fi: racitor, controler, pHmetru, TDS, valva CO2, eventual hranitor automat (sint de obicei pe baterii) si 2 de rezerva. Plus un UPS ca nu vreau sa moara filtrul cind are chef ENEL. Parca s-au adunat cam multe...
Nu te grabi. Intreaba pe aici si pe urma cumpara. Vinzatorii din petshopuri de pe la noi au ca sarcina sa vinda nu sa dea sfaturi.
|
 |
|
|
maruska wrote:Da, e buna ideea cu pompa tunze dar cum o fac sa pornesca cand se opreste curentul? Adica (din ce inteleg eu) UPS-ul sta in priza iar in el bag pompa, ceea ce o face sa mearga non-stop cu sau fara curent, cum stie sa se cupleze doar cand pica curentul?
Stii vreun UPS (testat) sa tina pompele de valuri, am inteles ca e mare problema cu ele daca merg pe UPS.
Cum comuta UPS-ul nu prea te intereseaza. In principiu (foarte simplificat) are un releu cuplat direct la 220Vca. Cind cade curentul comuta pe o baterie si iti da 220Vca printr-un convertor 12Vcc/220Vca. Pe orice UPS sint marcate in clar prizele care sint pe convertor si cele care sint cuplate la 220Vca doar prin protectii (are si protectii la supratensiune, trasnete, ...). Pompa trebuie sa fie cuplata la prizele care sint pe convertor.
Ce probleme ar fi?
1. Din motive de cost e mult mai usor sa generezi un semnal dreptunghiular decit unul sinusoidal de putere mare (3-5 W inseamna in electronica putere mare). Marea majoritate a UPS-urilor de pe piata (nu numai in RO) genereaza doar dreptunghiular (la calculatoare - pentru care sint proiectate UPS-urile nu are nici o importanta deosebita). Doar producatorul poate sa spuna daca pompa poate sa functioneze si cu alimentare pe semnal dreptunghiular - sint unele motoare care functioneaza doar cu semnal sinusoidal. Ce poti sa faci? Doar sa pui pompa pe un UPS si sa scoti UPS-ul din priza. Daca pompa functioneaza in continuare e bun ups-ul pt. pompa. Daca pompa nu mai functioneaza nu e bun UPSul.
2. Sa presupunem ca functioneaza. Cit timp va functiona? Marea majoritate a upsurilor au un acumulator de 7Ah. Randamentul de transformare a 12Vcc (de la acumulator) in 220Vca (la pompa) e de aprox. 80% deci mai ramin 7x0,8=5,6Ah. Sa zicem ca pompa maninca 22W. Consuma 22W/220V=0,1A. Teoretic ar trebui sa functioneze 5,6Ah/0,1A=56 de ore. Doar ca teoria in cazul asta nu se pupa deloc cu practica. Motoarele isi schimba mult randamentul si functie de forma undei de alimentare cu curent. Un JBL E900 (de 36W) mi-a functionat sub 1 ora pe un acumulator de 7Ah (cu un APC ES 500).
Ca sugestie suplimentara (nu stiu daca e buna). Iei un UPS oarecare, o pompa de aer vibratoare (aia stiu ca functioneaza fara probleme si pe semnal dreptunghiular) si un releu la 220Vca cu contact normal inchis. Releul il pui la o priza de pe UPS care nu trece prin convertor. Contactul de la releu alimenteaza pompa dintr-o priza din convertor. Cind cade curentul contactul de la releu se inchide si porneste pompa. Cu 2-3 pietre de aer ai si aerisire si circulatia apei in bazin cit tine acumulatorul.
|
 |
|
|
|
Offtopic: Imi vine sa va iau la bataie. La voi plantele perleaza si la mine doar cresc. Si inca nu imi dau seama de ce Luwigia creste ca nebuna, iar Alternanthera Reinickii s-a topit. Grrrrrrrrrrrrr. M-ati enervat. Miine o sa montez inca 5000 de lumeni. Peste 60 lumeni/litru. Sic. Cu GDA ma impac bine. Hrana pt. RCS si ancistrusi.
Ontopic: Reteta e cu aproximatie aceeasi. Doar ca si Marius Minu avea un acvariu mult mai mare (la ochiometru era de peste 240litri).
|
 |
|
|
|
Am uitat 2 probleme.
1.Cind pui CO2 fa-o simbata dimineata. Stai cu ochii pe lighean. La cel mai mic semn de intoxicatie (stau la suprafata, se dezechilibreaza, respira mai des, se decoloreaza, ...) - chiar daca doar ti se pare - opresti imediat CO2 si incepi sa aerezi puternic. Ii lasi 1-2 ore fara CO2 si il bagi din nou. Se vor obisnui cu cantitatea mai mare de CO2. Ca de obicei orice schimbare brusca la ceva poate sa afecteze animalele.
2.Cantitatile care ti le-am dat cred ca sint prea mari pentru cei 54 litri care ii ai. Pune jumate din cantitati si un sfert din drojdie. Ca o sa pui mai putin CO2 nu e o problema - la urmatoarea bomba maresti putin cantitatea de drojdie. Daca pui prea mult CO2 risti sa intoxici pestii.
Chiar si pestii mari sint sensibili la cantitatile marite de CO2 - am reusit cindva sa intoxic partial un mbuna de 16cm.
Am reluat fertilizarea completa de aprox. 7 zile, dar cu jumatate din cantitatea de fertilizanti. Ludwigia a inceput sa recapete culoarea rosu inchis.
|
 |
|
|
|
Nici un substrat nu are cum sa asigure macro (N, P, K, C). Deci e mai bine sa fertilizezi. Oricum depinde foarte mult de plantele care sa le pui. Si nu mi se pare destul de bine lamurita problema de unde iau plantele micro (sau mai exact care plante iau micro prin radacini si care iau prin frunze/tulpina). Cel mai probabil tot corpul plantei absoarbe micro. Asa ca e bine sa fertilizezi si cu micro - chiar daca ai substrat fertil. Plantele usoare au necesitati mai mici si pot creste doar cu ce elimina animalele si lumina mai putina. In plus toata lumea e de acord ca adaosul de glutaraldehida (asa zisul carbon lichid - o denumire complet aiurea) la CO2 va face plantele sa creasca mult mai bine. Deci ai ajuns la o fertilizare completa - micro, macro, CO2 si adaos de carbon. Cit si ce lumina? - poti doar tu sa stabilesti prin incercari repetate - toate bazinele sint diferite.
Daca ai substrat fertil incepe cu 1/4-1/2 din cantitatea recomandata de producator. Sa nu uiti ca marea majoritate a plantelor au o perioda de adaptare la noul bazin de citeva saptamini. Si in plus nu amesteca liniile de fertilzare.
Prefiltrul te scuteste de curatatul/desfacutul des al filtrului. De obicei contine doar bureti care poti sa ii speli/cureti linistit (doar pe cei din prefiltru) fara sa deciclezi filtrul. Orice pui pe traseul apei va lua din debit. Cam toata lumea prefera sa monteze un prefiltru.
Oricum valoarea debitului declarata de producator se refera la filtru fara nici un material filtrant si de cel mai multe ori cu filtrul situat la acelasi nivel cu apa. In plus nu conteaza prea mult cantitatea de apa care trece prin filtru, ci timpul care il au bacteriile sa faca descompunerea NH4->NO2->NO3.
|
 |
|
|
Aquatica wrote:
Desi nu as vrea sa deranjez... Ati scris intr-un raspuns la topicul meu ca Ludwigia a inceput sa mearga mai bine in momentul in care ati inceput aditia de CO2. Ludwigia mea e cam necajita si nu as vrea s-o pierd. Unele frunze sunt putin galbene - cele noi nu mai au diatomee, deci sa speram ca am scapat de alge. La seturi de CO2 complicate nu m-as baga, sunt si foarte costisitoare si sunt cam incepatoare (nu cred ca nu s-a vazut deja ).
Am gasit, in schimb, pe internet o varianta mai accesibila si mai "easy" de la Denerle. Cam ca aceasta https://animax.ro/dennerle-bio-co2-60-complete-set.html sau aceasta http://www.zooplus.ro/shop/pesti/echipamente_acvarii/co2/dennerle/303271. Credeti ca sunt bune de ceva?
Folosesc Easy Carbo, 1ml pe zi, dar cred ca mai trebuie ceva. Ori lumina mai multa, ori CO2 mai serios.
Iti raspund aici ca sa ramina discutia si pentru altii.
Nu ma deranjezi - timp sa am (dar stau cam prost la capitolul asta). Scuze de raspunsul tirziu.
Am facut si o experienta - a fost evidenta la Ludwigia - am scos si CO2-ul si fertilizarea 2 saptamini. Am Ludwigia Repens Rubin (am o vaga impresie ca nu e alta planta si doar conditiile de crestere duc la frunzele rosii de la ea). Frunzele sint de un rosu atit de inchis incit au o tenta de maro. Dupa ce am scos fertilzarea (CO2+Macroline) a inceput sa dea frunze noi verzi in cca. 10 zile. Am trecut inapoi la fertilizare - sint curios daca frunzele verzi se vor inrosi - sa ai grija sa ajunga cumva lumina si la frunzele de la baza plantei (frunzele la care nu a ajuns lumina s-au inverzit si s-au topit, in timp ce frunzele de la virf aveau acelasi rosu inchis). La ochiometru cu fertilizare creste cam 1 cm in 2 zile. Oricum Ludwigia a fost depasita de departe de Egeria. Am pornit cu 8-12 bucati de cca. 10-20 cm fiecare pe la inceputul lui septembrie si am aruncat in urma cu 2 saptamini o galeata aproape plina de Egeria - unele aveau peste 1m lungime. Fiind incepator nu mi-a trecut prin cap ca o modificare atit de majora in masa de plante o sa afecteze destul de puternic bazinul - am o deciclare partiala si lipsa de oxigen - desi citisem de ambele probleme (nu e bine sa modifici masa plantelor mult, iar Egeria e considerata o planta care genereaza mult oxigen).
Sa revin la CO2. Exista 2 mari probleme la el. Generarea si dizolvarea in apa. LA TOATE 3 SOLUTIILE ITI TREBUIE FURTUN SPECIAL DE CO2. Furtunul de aer va rezista citeva luni si va crapa.
Cea mai buna metoda de generare e cea cu butelie - conditia e sa ai unde sa incarci butelia. Dezavantaj major e pretul initial - iti trebuie cel putin o butelie si reductor. Daca poti sa iei o butelie verifica intii ca ai unde sa o incarci. Pe termen lung (citiva ani) poate sa devina chiar mai ieftina decit cele cu bombe.
Dupa butelie urmeaza cele 2 tipuri de bombe. Nu pot sa spun prea mare lucru despre cea cu sare de lamiie - decit ca mi se pare in momentul de fata mai buna decit cea cu drojdie (poate fi oprita si reglata cum e necesar). Gasesti destule despre ea si pe aici si pe youtube - e putin mai complicat de facut DIY decit cea cu drojdie.
Bomba cu drojdie. E cea mai simpla de facut, dar nu poate fi oprita sau reglata (va functiona continuu) - cu titlu informativ cele 2 link-uri de la tine sint exact bombe cu drojdie (si cele de la JBL sint tot cu drojdie). Daca nu ai talent la DIY mai bine le cumperi. Iti trebuie un PET de 2-2,5 litri (neaparat de la bauturi carbogazoase - sint rezistente la presiune), preferabil transparent necolorat. Se da o gaura de 5mm in capacul ei, furtunul de CO2 se introduce fortat in gaura si se poate etansa cu superglue, silicon sau chiar cu smoala. Furtunul pleaca in acvariu la difuzor(reactor). Poti sa adaogi numarator de bule si valva cu ssens unic, dar nu prea au rost la tipul asta de bomba. Reteta e simpla. 2 pahare de zahar si 3 pahare de apa se pun pe foc pina se dizolva zaharul, dupa care se pun la racit (pahar/cana mare de apa de 200-300ml). In acelasi pahar pui apa la 3/4, o lingurita rasa de drojdie granule (dr.Oetker) si un virf de lingurita de bicarbonat (mai putin de 1/4 din lingurita). Lingurita de ceai - nu de aia cit o unghie. Cit se dizolva zaharul pe foc mai iei 3-4 lingurite din el, le arunci in paharul cu drodie si mesteci. Dupa ce s-a racit zaharul cu apa (la degetometru - are cam aceeasi temperatura cu degetul) poti sa torni si zaharul dizolvat si drojdia in PET. In 2-3 ore incepe sa genereze CO2 (o sa vezi bule in PET). Dar: in PET ai pus cam 1,5 litri de lichid (drojdie + zahar dizolvat), restul e aer. CO2 e mai greu decit aerul si ramine in partea de jos a PETului - deasupra lichidului. In plus CO2 se dizolva in apa mult mai repede decit aerul. Trebuie sa fie eliminat cit mai mult aer din PET inainte de a-l cupla la furtunul de CO2, asa ca il lasi in pace inca 6-12 ore. Chiar e greu de estimat/verificat cit o sa dureze. Intotdeauna mi-a ramas ceva aer in PET. Daca maresti cantitatea de drojdie va genera mai mult CO2, dar va dura mai putin. Din drodie si zahar iese CO2 si alcool. Alcoolul e un inhibant pt. drojdie, deci chiar daca maresti mult cantitatea de drojdie la un moment dat, drojdia va fi distrusa de cantitatea prea mare de alcool. Cam dupa 2-3 saptamini trebuie sa arunci continutul PET-ului si sa faci altul. Timpul de functionare e dependent si de temperatura - vara o sa dureze mai putin si va genera mai mult CO2 initial. La temperaturi mai mici (iarna) o sa genereze mai putin CO2.
Despre dizolvarea CO2 in apa:
Ai aici o comparatie a metodelor de dizolvare a CO2:
https://www.youtube.com/watch?v=1fNU1Z1Z_t8&t=4s
Eu folosesc metoda a 6-a (dupa citeva incercari functionale de difuzoare). E mare, e urit, dar dizolva tot CO2-ul in apa fara sa vad bule de CO2 plimbindu-se prin tot acvariul (mai scapa citeva, dar nu sint vizibile pe fotografii sau filme - trebuie sa-mi pun ochelari ca sa le vad). Chiar fliperul de la Dennerle sau Taifun de la JBL mi se par mult prea ineficiente - arunca prea mult Co2 afara. Poate reactoarele de la SERA sint mai bune
Altele: numaratorul de bule e bun, dar masurarea bulelor e valabila din mai multe motive doar pentru acvariul tau. Momentan nu gasesc nici o utilitate la valvele unisens - e posibil sa gresesc aici.
Uite o poza. Asta e reactorul de CO2 intern. Mare, urit si eficient. Vreo 50 de lei bucata
|
 |
|
|
|
Efectul bananelor asupra crevetilor. Pe orice felie de banana in 5 minute se formeaza o bila de creveti. In 7-8 ore felia dispare . Ancistrusii o ignora.
|
 |
|
|
|
2 saptamini fara fertilizare, doar cu CO2. Rezultat Ludwigia Repens Rubin a inceput sa faca frunze verzi si creste vizibil mai incet. Am revenit la fertilizare cu jumatate din cantitatea recomandata - 3 cm cubi zilnic (Masterline - toate 3 solutiile) .
|
 |
|
|
|
Sa ... pe chinezarii. Ultimele 2 becuri cu LED GELSOR de 9W/3000K au crapat la interval de o zi. Cam 5500 de ore de functionare. Daca nu le-as fi modificat le duceam la garantie.
Cele nemodificate (mai am 2) functioneaza in continuare, dar sint pe iluminat normal nu in acvariu.
Am pus alte chinezarii, dar de la alta firma ca pe astia nu i-am mai vazut pe piata. Adica ocoliti-i daca mai au ceva la vinzare.
|
 |
|
|
|
Am retinut - mersi.
|
 |
|
|
|
Am uitat ceva - dupa interventia masiva (plantele ajungeau cam la jumatatea bazinului) ma astept la o deciclare partiala.
In urmatoarele 2 saptamini voi schimba 10-20litri pe zi din 180 litri brut.
|
 |
|
|
|
Poza a iesit cu ce am. Pietroiul din spatele bulelor pare calcaros, dar nu reactioneaza la acid sulfuric. In stinga e o coaja de copac sintetica pe care creste de zor GDA (singurul loc in care mai am GDA). De obicei e locul preferat de creveti si ancistrus. Chestiile lungi si rosiatice sint creveti. Pe linga melcii comunitari sint si vreo 20-30 de Physa marmorata.
O sa mai rearanjez cite ceva cu prima ocazie.
|
 |
|
|
|
In urma cca. 3-4 luni am bagat Egeria (vreo 10-12 fire de cca. 15 cm fiecare). Cam de 2 luni l-am neglijat aproape complet - doar schimburi de apa si fertilizanti.
Cum de 2-3 saptamini nu se mai vedea nimic prin el, am bagat copitele in bazin si am cules cam o galeata (d-aia de 10 litri) de Egeria. Nu - nu exagerez. Nu era cu virf, dar nici prea mult nu mai avea. Unele fire aveau peste 1metru lungime. Am lasat totusi citeva ca sa consume nitratii, inainte sa o elimin complet. Citisem ca e invaziva, dar nu ma asteptam la asa ceva.
Egeria se infasurase prin Luwigia asa ca am smuls si Ludwigia din poturi. Din cele 5-6 virfuri de Ludwigia care le-am primit prin septembrie s-au facut vreo 20-30. Am pastrat doar virfurile de 10-15cm. E totul in ceata. Am pornit si pompa de aer sa fie ceva mai mult oxigen, dupa ce am dat cu nenumarate bite in balta.
Cu ocazia asta am reusit sa vad ca sint toti cei 5 ancistrusi si au cca. 1cm in plus.
|
 |
|
|
|
Asta e simulata cit de cit cu 3 prize programabile pina o sa gasesc/fac un controler.
Desteptarea la 7 cu 500lumeni, dupa 15 minute se adaoga 1500 lumeni, de la 10 la 16 ajunge la 6000 lumeni (aici vreau sa mai adaog inca 5000 de lumeni), seara la 21:45 ramin 500 lumeni, iar la 22 ramine intuneric.
|
 |
|
|
|
Mersi - o sa incerc sa gasesc ceva legat de cresterea coralilor si plantelor in zonele tropicale. De fapt am gasit cite ceva, doar ca e o cantitate mare de date care nu le inteleg - inca.
|
 |
|
|