| Message |
|
|
|
@ Sandu - Asa este, fenomenul cu Didiplis este descris de multe persoane, si se pare ca este nespecific, adica multifactorial - ca si la Cryptocoryne-, unde nu numai carentele, dar si variatii termice intre substrat si apa, sau variatii de pH pot duce la "topirea" frunzelor, cum stim. Oricum, coincidenta e ca la mine am patit-o cu Didiplis doar vara, la 30C sau peste.
@ Dan_p67 - Stai linistit Dan, ca lumea a inteles exact ce spuneai, iar expresia mea cu Dupla "criminala" a fost doar o figura de stil. Oricum semnalul dat de tine (nu e cazul sa iti faci probleme) e important, pentru ca numai asa invatam, iar experientele facute cu cap si observatiile pertinente sunt singura cale sa progresam. Asa cum spuneam, daca fenomenul se repeta in conditii de echilibru macro, lumina, micro, etc, macar am aflat ca, in ceea ce priveste Tonina Belem, nu Dupla e fertilizantul ideal, in restul cazurilor nici unul din noi nu l-a acuzat de nimic.
|
 |
|
|
|
Subiectul cred ca este foarte complex si interesant si cred ca merita o analiza mai amanuntita si o sa incerc sa explic de ce. As incepe printr-un exemplu- cam in urma cu un an Sandu a avut o problema majora cu Didiplis diandra care i s-a innegrit la baza si apoi a putrezit. El suspiciona ca vinovat tubul fluorescent Aquarelle nou introdus deasupra Didiplis-ului ca ar fi vinovatul. Eu am fost cam sceptic, (nu ptr ca ar fi Aquarell-ul grozav, dar eu am doar un tub Aquarelle din 4 ptr ca imi place doar temperatura de culoare de 10000K ca da o lumina mai "actinica" ce nu schimba culoarea pestilor sau plantelor) considerand ca un tub mediocru ar putea (asociat la cele bune care le avea) sa faca cel mult sa mearga mai putin bine planta, dar nu sa o omoare, iar pe de alta parte sub acelasi tub la mine mergea chiar bine. Am emis si eu atunci diferite alternative - atacuri virale, compusi toxici in apa, caldura mare, etc. Dupa un an cand apa mea a ajuns la 30-31*C am patit si eu la fel cu Didiplis-ul si vorbind recent cu Sandu suntem de acord ca se pare ca asta a fost cauza cea mai probabila si nu "neonul". Unde vreau sa ajung si care ar fi rezervele mele (inca) legate de Dupla ca vinovat de "uciderea" Tonina Belem - un fertilizant prost, ar face sa mearga mai putin bine planta, dar mai greu sa o distruga asa de rapid, asta in conditiile in care in acelasi bazin "sora" ei, Tonina fluviatilis a mers superb. Sa fie oare metabolismul lor atat de diferit? Pe de alta parte (nu sunt partizanul Dupla- eu folosesc JBL si Dennerle) ma gandesc ca totusi sute de mii de oameni folosesc acest fertilizant care totusi cred ca a trecut niste teste severe. Nu neg ipoteza ta, spun doar ca merita un experiment mai amplu si un "fair trial" inainte de a fi declarata "vinovata pentru omor din culpa" :-) , si asa propuneam candva acvaristica experimentala si acvarii de test. In cazul de fata as fi convins de varianta ta , daca intr-un bazin cu fire refacute de Tonina Belem, cu substrat OK, CO2, lumina OK, alt fertilizant, macronutrientii administrati corect, faci un switch de fertilizant si introduci Dupla si iar se repeta fenomenul. Atunci e clar, asta e de vina prin cine stie ce intoleranta a Belemului la vreun microelement din Dupla care nu e in alt fertilizant.
|
 |
|
|
Cred ca problema poate fi legata de deficitul de macronutienti, dar si in sensul ca dincolo de aportul deficitar ar mai fi si un consum crescut produs de Blyxa, care este cunoscuta ca mare devoratoare de nitrati. Mai am si o a doua banuiala, desi nu am dovezi. Blyxa ar putea fi pe lista plantelor cu potential allelopatic inhibitor al dezvoltarii unor plante sensibile ca Tonina. Cateva informatii (nu este Blyxa nominalizata, dar ca fenomen...) aici.
Ma gandesc ca poate ar merita sa incerci adaos de nitrati si fosfati separat, mentinand linia de fertilizare Dupla, sa vedem daca intr-adevar este si ea implicata, pentru ca pana acum din ce ne spui, nu carenta de microelemente (ce le contine linia Dupla) ar fi fost problema, ci cea de macroelemente.
GG
he he. Daca ar sti bajetii ce se acunde in spatele acvariului ala ...
O super-blonda ? 
|
 |
|
|
arnoldx wrote: o temperatura de 30 de grade afara
Lucky you... !  Daca si aici in Bucuresti am sta la 30C afara cred ca nici eu nu imi luam chiller si mergeam pe evaporare activa ca tine. Dar la 38-40C si noaptea caldura inca iesind din asfalt si blocuri, nu se mai putea fara chiller. Doar o observatie referitor la acesta din urma (eu am luat Hailea 150A) - pentru cei cu mai multe acvarii in aceeasi camera cu cel racit de chiller, temperatura in camera neventilata, sau fara AC va creste de la chiller cu 1-2C in functie de marimea camerei sau / si chiller-ului, deci, in varianta mentionata anterior am vazut si citit de solutii de evacuare afara a aerului cald emis de chiller (ceva gen hota cu tubul de evacuare plecat direct din evacuarea chiller-ului). In al doilea rand, desi e relativ silentios, pentru cei cu somnul fin (daca il au in dormitor ca mine) ar putea sa ii deranjeze totusi.
Eu din fericire dorm bustean, ma trezesc doar la chestii de genul : :stramba: ::hammer:  :music:
|
 |
|
|
|
Super! Tonina fluviatilis este in forma perfecta! Spuneai ca pe undeva in acvariu este si T. Belem? Se poate o poza si cu ea? E preferata mea!
|
 |
|
|
danyer wrote: daca controlerul nu se declanseaza, inseamna ca plantele nu au nevoie de co2, deoarece nu au lumina suficienta, si atunci o sa maresc lumina.
Controller-ul se va declansa sigur in apa de Bucuresti daca il setezi la un pH sub 7. In ce priveste relatia lumina-Co2 , da, este un paralelism intre ele, dar baga intai ceva CO2 si creste apoi si lumina pe masura. De CO2 au nevoie oricum (e adevarat ca nu orice "buruiana") chiar si la lumina de acum, le ajuta mult, iar riscul de alge e mai mic. In final nu exagera cu lumina - chestia cu 1w//l e valabila la acvarii mici, bine echilibrate, cu mult CO2 si putini pesti.
|
 |
|
|
|
Am promis prin alte topicuri o list a plantelor mai sensibile la caldura, sau chiar intolerante la apa prera calda. Am selectat dupa ce am consultat cel putin 3 surse bibliografice serioase lista ce urmeaza, a plantelor ce prefera temperaturi sub 28*C in acvariu (am spus prefera, stiu ca vor spune unii ca au avut un a din plante si la 32 grade si a supravietuit..., dar eu ma refeream la cum le-ar merge bine). Cu litere bolduite sunt plantele ce prefera temperaturi sub 26*C sau si mai putin pentru a merge bine. Eu am patit-o recent cu "banala" Didipplis diandra, care pana sa iau masuri drastice, la 30 grade a inegrit tulpina la baza si era sa o pierd de tot. De altfel daca studiati lista veti vedea ca plantele cu origine nord-americana (ca Didiplis) si europeana sunt sensibile la caldura, desi cum observati se mai strecooara si cateva africane (Aponogetoni mai aparte) si chiar cativa Echinodorusi sud-americani. Mai rar Ludwigii sau Rotala mai "gratioase" ca wallichii. Lista ar fi deci urmatoarea:
Aponogeton madagascarensis
Aponogeton boivinianus
Acorus gramineus var. Variegatus (aquaterarii)
Bacopa monnieri
Bolbitis heudelotii
Cardamine lyrata
Cabomba aquatica; caroliniana; piauhyensis
Crassula helmsii
Ceratophyllum demersum
Cryptocoryne cordata ; C. lutea
Didiplis diandra
Echinodorus Osiris
Echinodorus major
Echinodorus uruguayensis
Echinodorus parviflorus Tropica
Echinodorus portoalegrensis
Egeria densa. (Elodea)
Eleocharis acicularis; E. parvula; E. vivipara
Eriocaulon cinereum
Glossostigma elatinoides
Hottonia palustris
Hydrocotyle leucocephala
Hydrocotyle verticillata
Hydrotriche hottoniiflora
Isoetes velata
Lagarosiphon major
Lilaeopsis brasiliensis
Lilaeopsis mauritiana
Limnophila aromatica si altele din sp Limnophila, mai putin hippuroides
Ludwigia arcuata
Lobelia cardinalis
Ludwigia glandulosa
Lysimachia nummularia ''Aurea''
Microsorum pteropus
Micranthemum umbrosum
Myriophyllum aquaticum ''Green''si alte plante din sp Myriophyllum
Myriophyllum tuberculatum ''Red''
Ranunculus limosella
Riccia fluitans
Rorrippa aquatica
Rotala wallichii
Sagittaria platyphylla (mai putin si subulata)
Samolus parviflorus
Vallisneria - unele varietati
Vesicularia dubyana
Desigur, poate am mai scapat si eu cate ceva, deci orice adaugare din surse serioase este bine venita...
Sper sa va foloseasca cu ceva.
|
 |
|
|
dan_p67 wrote:
revenind la solul din IOR ,p'asta nu l-am incercat.
Sunt stupefiat ca se pare ca pe aici toata lumea stie de solul asta si eu care stau la doar 150 de metri de sursa nu... Si eu care va credeam prieteni adevarati si ca facem schimb de informatii....
(Cred ca la un moment dat nu strica sa mai si radem, a nu se considera ca mai fug dupa un post in plus, ca de cand activez pe aici mi-e si rusine cat am scris , dar nu si de ce am scris... :paperbag: ).
|
 |
|
|
|
@ Sandu
Imi cer scuze ca am uitat in postul de mai sus sa raspund la oferta ta. Da, cred ca micul "vulcan verde" ar arata mai bine in locul Aquartica, care asta e, cel putin pentru mine nu a fost sa fie ce speram de la ea.
PS. Am la calculatorul cu internetu' o tastatura grooaznica. Am dat drumul repede la postul de mai sus si de aici atatea dubluri de litere, etc. Voi fi mai atent in viitor.
|
 |
|
|
Referitor la Pogostemon helferi este adevarat ca din lista enumerata de Dan_p67 mai sus este cea mai putin pretentioasa. Si eu am pus un puiut in acvariul mic, unde nu (mai) am CO2 si pare sa mearga OK. Insa cu privire la celelalte plante enumerate din familia Eriocaulonaceae (toninele si ceilalti Eriocauloni) nu va faceti iluzii ca merg usor, fara CO2, lumina, sol acid, apa acida. Nu s-a exagerat cu nimic mai sus din dorinta de a se da cineva mare sau posesor de mai stiu euu ce dotari, ci din dorinta sincera de avertiza pe doritori despre necesitatile plantelor respective, care chiar daca par mai putin insufletite decat pestii, merita si ele atentie si conditii.
Revenind la Pogostemon helferi, ce pot sa spun este ca este mai miic de felul lui decatt credeam din pozele de pe net. Este in schimb chiar simpatic, daca pot spune asa, insa desi (asa cum scrie si Tropica) ar putea face un covor in ultima instanta, cred ca nu are rolul de planta de coovor intr-un aquascaping inteligent, ci de planta accent de "foreground" lucru mai rar practicat azi, cand din ce vad scolile mondiale de aquascaping pun accentul pe un midground "solid". Cam asa arata la mine ca planta accent de foreground, (sper sa revin si cu iimagini cu acvariul mic adus "la zi" ca design):

|
 |
|
|
Incepe sa prinda forme frumoase. Se vede ca e ingrijit. Incearca o tufa consistenta de ceva verde in coltul din stanga spate, mege si banala Cabomba, dar nu 2-3 fire, ci mai multe, puse in etajare spre spate. Va crea un echilibru cromatic bun cu restul. De "aici" nu vad prea bine, plantutele din covor sunt Lilaeopsis ? - arata bine si cred ca vor forma un covor f frumos. In 1-2 luni cred ca atinge forma maxima (acvariul in ansamblu). 
|
 |
|
|
Sandu wrote:
Planta exista deja in Romania  (cunosc ca ti-am facut o mare bucurie tie si altora anuntandu-va asta) ...corect este sa lasam sa vorbeasca despre ea pe cei care o au in acvariu
Si eu astept sa scrie aici cine trebuie (stie el) cateva randuri despre Pogostemon helferi, abia apoi voi continua si eu ca asa e normal.
PS Sandu, nu merge link-ul tau de mai sus, si eu sunt curios din fire... :-)
|
 |
|
|
M-am gandit ca aceasta frumoasa (si sper eu utila) rubrica merita revitalizata (vorba lui "Anthias" GG ...  ), asa ca as adauga aici cateva cuvinte despre Eriocaulon setaceum. Am primit cateva firisoare in urma cu cateva luni prin filiera Dan / Sandu (le multumesc la amandoi), intr-o perioada in care Sandu muncea la upgradarea hardware-ului acvariului propriu fiind in acel moment fara CO2, iar setaceum-ul dand semne disperate de ajutor. L-am plantat intr-o zona bine iluminata, intr-un moment in care in acvariul meu toti parametrii erau OK, restul plantelor mergand din plin (perioada in care am facut pozele ce le vedeti mai sus la "acvariul de 5 *", etc). Cu toate acestea declinul a continuat, pierzand unul din cele 2 fire primite, care a devenit treptat brun si s-a dus. Asa cum am mai spus, am facut rost de ceva produse Dennerle (Pflanzengold si E15) si fie ca au legatura fie nu, dupa administrarea acestora Eriocaulon-ul a luat-o din loc. Actual creste intr-un ritm bun, se divide doar la meristemul apical in doua noi ramuri, are radacini acvatice mai bogate decat cele din substrat, fertilizarea in masa de apa fiind se pare mai importanta decat solul, de asemenea lumina si mult C02 (pana la 35-40ppm daca pestii suporta) fac ca frunzele fine sa se mentina verzi nu doar la varf ci si mai spre baza. Fierul poate fi tinut la 0,5-1ppm. Daca apa nu e perfect filtrata, face alge ca mai toate plantele cu asemena frunze foarte fine (gen Rotala walichii, Cabomba, etc). In urma cu o spatamana arata cam asa :
Cred ca aspectul delicat si varful verde proaspat, amintind ca forma de o miniatura de Tonina Belem merita efortul de a o intretine. Nu as recomanda cresterea in tufe masive (am vazut unele acvarii de afara cu asa ceva) cand toate aceste delicate detalii de textura se pierd intr-o masa informa. Cred ca si colegii de forum mentionati ar putea completa experienta personala legata de aceata varietate de Eriocaulon , dar si de altele din aceasta familie, cu plante atat de frumoase. Ah, era sa uit, apropos de temperatura - aceasta specie merge binisor pana la 28'C ( am promis si sper sa pun curand o lista cu plantele de acvariu ce prefera apa mai rece, de evitat pentru cine atinge 30'C in acvariu) .
|
 |
|
|
Pai atunci scoate de acolo crevetii, ca nu sunt purtatori de parazit, si baga tratamentul. Am confirmarea din literatura ca intr-adevar Metronidazolul nu afecteaza filtrul biologic al acvariului, avand ca tinta doar bacteriile anaerobe si unele protozoare. Autorul citat (un britanic cu PhD in fish health science ...  ) opineaza totusi pentru evitarea terapiei profilactice la exemplarele sanatoase, insistand pe amplificarea rezistentei imune a acestora prin dieta si conditii de buna calitate in acvariu.
|
 |
|
|
George, cred ca ar fi bine la sectiunea marine (unde oricum ramasesei tu pe undeva pe la revitalizarea Anthias-ului....  ) sa bagi un dictionar de acronime pentru hardware marin, ca deja vorbesti limbi straine (LF, NF, SR, CR, etc...); nu glumesc, cred ca doar daca ne iei usor si pe inteles, nu se sperie lumea si poate incet si dupa puteri mai rasar "marinistii"... 
|
 |
|
|
|
Trebuie sa adaug aici, la dotarile hardware ale sistemului, un chiller Hailea 150A, dat in functiune de aseara. Nu se mai putea, cu tot aerul conditionat. Plantele o luasera la vale intr-un ritm incredibil, astfel ca acvariul ajunsese o epava fata de ce a fost in momentul de varf. Sper ca acum cand sta la 25C sa isi revina incet-incet. Voi incerca sa afisez cat de curand la rubrica corespunzatoare o lista a plantelor "de apa rece", macar sa stiti cu ce sa nu va incurcati in caz ca nu puteti sa tineti acvariul sub 28C.
|
 |
|
|
Chiar si fara poze, cu timbrele de mai sus, eu nu pot decat sa ma bucur ca avem aici un acvariu marin de top. Stiu ca pentru multi dintre noi (cei mai de apa dulce...) si hardware-ul si elementele de biologie marina din spatele acestei realizari ne sunt mai putin familiare. Asta nu inseamna ca nu realizam complexitatea lucrarii si pe de alta parte credem ca si frumusetea ei (cand vin pozele) e pe masura... Eu sper sa il vad si live cat de curand. Cred ca si pentru cei fara resurse de acvarii marine poate fi un model de perseverenta si pasiune privind crearea conditiilor adecvate pentru un asemenea minibiotop. Aici nu mai e de joaca. Daca la apa dulce caldura era cat pe aici sa imi termine ceva plante dragi si cateva characide, la un asemenea marin cred ca numai coralii si fauna enumerata de tine bat la 5-6000 euro. Per ansamblu asteptam si noi pozele si galeria aceea mare care ne-a fost promisa (nu sunt carcotas, dar nu eu am promis.... :=) Cred ca pentru noi acvaristii de apa dulce, acest acvariu poate fi o referinta in domeniu si poate ar merita niste analize si fotografii periodice a evolutiei, eu avand rugamintea daca poti sa ne spui si retroactiv partea de setari initiale (un jurnal de genul "making of..."). Felicitari si succese mai departe ! 
|
 |
|
|
|
Mikai, relativ putina lume are creveti. Si mai putini (sau nimeni) nu a fost nevoit sa ii incerce cu metronidazol. In carti (am una destul de garnisita la capitolul boli si metronidazol), nu scrie nimic de asta. Deci nu prea aveai cum sa primesti raspuns. Tratamentele in general se fac preferabil in acvarii sterile, cu pestele bolnavior izolat acolo. Daca nu se poate, singura solutie e sa incerci un test (cam cinic) "tratand" un crevetel scos intr-o cutiuta de plastic, etc, cu concentratia de metronidazol pe care teoretic ar urma sa o produci in acvariul comun, dac bagi acolo medicatia. Decat sa ii pierzi pe toti... Totusi solutia de preferat ar fi terapia in bazin - spital dedicat. Nu cred ca ar costa mult un acvaras de 50 litri cu "vibrator" fata de piererea crevetilor, pestilor, deciclarea eventuala a acvariului (desi metronidazolul merge mai mult pe anaerobi, iar bacteriile din ciclul azotului sunt aerobe....).
|
 |
|
|
Recunosc ca am asteptat ceva timp sa fie inceputa si rubrica aceasta, dar incerc pana la urma sa sparg gheata, mai ales ca vizitatorii fara acces la rubrica "Acvarii de vis" ar putea crede ca pe acest forum nu avem ce acvarii sa prezentam... Deci datele despre acvariul meu (pe care majoritatea membrilor de aici il stiti din prezentarea recenta din rubrica mai sus mentionata):
Titlul compozitiei acvatice : "Preludiu la dupa amiaza unui... acvarist"
Acvariul : dimensiuni L =120cm; l = 40cm; H =45 cm, deci volum= 216 litri brut.
Iluminare 4x 36 w fluorescent T8, cu reflectoare Juwel, (2 Philips TLD 965, 1 Osram Fluora, 1 Philips Aquarelle).
Filtrare : canistra externa tip Tetratec EX 700
Substrat Aquamedic Terralit sub pietris fin 2-4mm in strat de 6 - 4 cm ; ocazional Florenette A si / sau conuri Aquamedic, iar mai recent Dennerle E15 la radacina plantelor mai pretentioase sau cu necesar mai mare de micronutrienti.
Fertilizare in coloana de apa cu JBL Ferropol 4ml/zi si 8ml dupa schimbarea de apa (33% saptamanal), Dennerle Pflanzengold jumatate din doza recomandata de producator (pana mai fac rost). Nitrat de potasiu, fosfat de potasiu, sulfat de potasiu , sulfat de magneziu (acesta din urma doar in caz de semne de carenta), in administrare zilnica, cu valori tinta de nitrati aprox 10-15ppm, fosfati 0,5-1ppm ; fier aprox 0,5ppm. Kh in general 5, GH intre 9-12 in functie de sezon, regim pluviatil si alti factori nedecelati de mine.
CO 2 – sistem complet Aquamedic cu butelie presurizata, reductor, pH controller setat actual la 6,58 ; reactor Aquamedic M ;
Lista plantelor utilizate in compozitie:
Hemianthus callitrichoides “Cuba”; Eleocharis parvula; Glossostigma elatinoides; Hemianthus micranthemoides ; Micranthemum umbrosum; Anubias barteri nana; Anubias coffefolia; Blyxa japonica; Crypocoryne willisi; Echinodorus Aquartica; Eriocaulon setaceum; Rotala Nanjenshan; Pogostemon stellatus “narrow” ; Microsorium pteropus “narrow “ si “normal”; Rotala macrandra; Bacopa caroliniana; Limnophila hippuroides; Didiplis diandra.
Fauna : 12 buc Hemigrammus bleheri; 8 buc Paracheirodon innesi, 4 buc Hyphessobrycon flammeus; 1 buc Rhineloricaria lanceolata; 4buc Crossocheilus siamensis
Elemente de decor : fundal – autoadeziv negru, 2 busteni, roci.
Comentarii : compozitia globala a rezultat in urma unui proiect ce incearca sa puna accent pe „puterea verdelui” (plante cu variatii de nuante de verde, de la verde galben, la verde inchis, folosind rosul cu „zgarcenie”, doar ca accent), jocul de lumina si umbra, distributia in planuri de profunzime ce camufleaza elementele tehnice (care erau in acvariu in momentul fotografiei) si o profunzime de doar 40 cm…. Se putea si mai bine, dar in pofida a ceea ce am afirmat cu alte ocazii nu am avut puterea sa sacrific unele specii care imi sunt dragi in favoarea compozitiei de ansamblu. Intretinere saptamanala aprox 3 ore;
Declar pe propria raspundere ca fotografiile prezentate sunt originale si imi apartin.
Imaginea frontala
Detaliu 1
Detaliu 2

|
 |
|
|
Asa da plante "bine crescute" ! Cred ca investitiile majore (practic ai tot hardware-ul necesar acolo si mai mult decat atat) arata cum poti sa duci niste plante pe maximumul potentialului lor. Cred ca pozele au fost la timp, pentru ca in curand trebuie replantate ca incep sa se umbreasca. Succese mai departe!  Spuneam eu ceva mai sus (acum mai jos) ca incep sa apara acvariile adevarate pe aici... (si nu cred ca e o intamplare ca mai ales pe aici pe acest forum  )
|
 |
|
|
|
|