[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Liv
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Message
Io's vecin cu zoomania. Sint la vreo 20 metri distanta de mine. Pe tipul care le aduce pesti l-am vazut o data din decembrie pina acum.

Si au reusit sa vinda citeva ophiogon in ultimele 2 luni.
Toti pestii (si foarte multe animale) invata foarte repede unele semnale de care tu nu iti dai seama (ai intrat pe usa, ai aprins o lumina, ai luat in mina cutia cu mincare, se plimba cineva linga acvariu). Multe din semnale de obicei inseamna ca vor primi mincare in curind.

Invata foarte repede sa "cerseasca" mai multa mincare.

Cam toti pestii nu au "senzatia" de satul. Incearca sa manince cit de mult pot/gasesc. In natura nu gasesc zilnic de mincare la ore fixe (cum procedam marea majoritate). Rezervele acumulate le permit sa traiasca citeva zile fara mincare fara probleme (din ce am citit pina la 10 zile).
Sa nu crezi ca daca "cer" mincare le e foame - au reflexul de a minca cit mai mult format de zeci de milioane de ani - 150 de ani de crestere in acvariu nu le-a schimabt reflexele ancestrale cu nimic.

Daca se misca bine, arata bine, vin cind le dai sa manince si maninca in 2-3 minute tot ce le dai inseamna ca in general se simt bine.

Ai prea multi pesti - nu am alt comentariu.

Vinzatorii din Romania (marea majoritate - sint foarte putini cei care ar putea da sfaturi) sint platit ca sa vinda ceva). Nu ca sa iti dea tie sfaturi. Cind vrei sa cumperi ceva (orice) intii intreaba pe altii (sau cauta pe internet) dupa care dai banii.


Multumesc mult pentru Alternanthera si sfaturi. Azi e cu miini ude pina la umar.
@Andrei
Se vede ca mi-am pierdut mina (sau capul) daca nu am fost in stare vad ceva evident asa cum scrie Mihai.

offtopic @pentru al 2-lea romano-englez din sudul Londrei si din spatele aeroportului.
Promit ca ma uit. Saptamina viitoare, cel mai devreme marti.
Ma asteapta un autocar miine la 8 dimineata sa ne care la munte - toata firma (vreo 25) - intr-un loc unde e o piscina si un lac de vreo 3 m adincime - are si pesti. Bere la liber. Am mai fost acolo in urma cu 3 ani. S-a trezit salvamarul lor pe la 1 dimineata sa vada care dracu s-a gasit sa sara in lac la ora aia. 5 saream in lac, restul se balaceau in piscina. Pe la 3 a reusit sa se convinga ca sintem in stare sa mai gindim cit de cit logic si sa nu ne inecam.
Nu aveau internet si azi am verificat toti toata ziua toate jafurile de calculatoare care le avem cu speranta ca o sa functioneze fara nici o interventie timp de 4 zile (slabe sperante, da' speranta moare ultima).
Mersi anticipat pt. urari.

Cred ca chestia asta merita sa o scriu la carciuma.

Luni am programat o replantare in poturi cu izolarea mbuna. Adica miine ude peste coate.
@koala
Momentan citesc penultimul jurnal - intoarcerea.
Filtrul e trecut la "de facut/cumparat". Am golit butoiul de varza asa ca pina la toamna am loc.

@Andrei

1. Nu. Fiindca la intrare pe ldd ai un fir in plus - pwm Dar eu as merge pe ideea sa pun controlerul si ldd-urile separat (intr-o cutie) si sa plec din el doar cu firele pentru leduri. In felul asta scapi si de posibilele caderi de tensiune pe fire care apar la curenti mai mari.
2. Chiar daca zic chinezii ca suporta 4A eu as merge pe maxim 3A - sau as calcula la 4A pe canal daca as fi sigur ca nu o sa functioneze vreodata la 100% in PWM.
2a. Da poti sa o faci, dar daca vrei conectori sa cauti neaparat auriti. Bronzul care e folosit la conectori se corodeaza. Si nu cred ca ai uitat propria poza cu suruburile ruginite.

"Ce nu am verificat/nu mi-e clar inca:
- daca pot folosi PWM pe ventilatoare asa cum am pus in schema;
- cea mai eleganta solutie pentru scazut tensiunea de la 24 la 12V (tensiunea nominala a ventilatorului.
- cum leg mai multe ventilatoare la canalul 5 (? SCW)
- eventual cum sa leg ventilatoarele direct la sursa, coborat la 12V si sa renunt la PWM (? SCW)"

Pune convertoarele alea "buck step down.." la 24Vcc le reglezi iesirea la 12V, iar dupa ce cuplezi toate ledurile si vezi cit se incalzeste radiatorul. Ventilatorele mari iau intre 80 si 250mA asa ca ai putea monta vreo 10 bucati fara probleme in paralel.
Daca e nevoie mai scazi tensiunea pe fan-uri (scade si turatia) - dar nu as cobori sub 7V pe ele, chiar daca o sa porneasca la 5V.
Ventilatoarele cu PWM sint niste animale mai ciudate. Cit timp nu fac zgomot o racire mai buna aledurilor e chiar indicata - creste durata de viata a ledurilor. Adica mai bine nu folosi PWM pe ele.

Din discutiile de pe forum am vazut ca sondele de pH au probleme de stabilitate cind sint folosite in apropierea unor aparate in comutatie. E posibil si ca sondele TDS si ORP sa aibe unele probleme.
Multumesc.
Daca se poate - da.

Multumesc.
Va rog de acum sa ma apelati ca Liv.
De vreo 15-16 ani e folosit de toate cunostiintele care le am pe diversele conturi din afara RO. Chiar m-am obisnuit cu el.

Cu stima,

Liviu
Si citiva prieteni.
Ca doar nu vreti sa va cred (pe oricare din voi) ca in 2-3 saptamini de la pornire v-au crescut plantele ca-n jungla in 6 luni.

Dupa ce am vazut ce ai patit cu aluminiul, am inceput iar sa fac rezerve de apa.

Succes la clclide!!!!!!!!
Dupa acvariile care le are numai obosit nu e.
E Soviet Construction Vehicle.
Sau nu ati jucat Red Alert?
Nu cred ca e bine - dar asteapta o parere mai autorizata.

Presupun ca CO2 e EasyCarbo de la Easy Life.
Adica nu e CO2 e "carbon lichid" - carbon dintr-o substanta pe care plantele pot sa o descompuna si folosesc carbonul.
Ca sa utilizeze carbonul plantele au nevoie de lumina.
Deci ar trebui sa adaogi EasyCarbo dupa ce aprinzi lumina.
In timp se descompune asa ca daca il pui seara cu lumina stinsa nu prea are mare efect dimineata cind aprinzi lumina zilnic. Vezi sa nu exagerezi cu EasyCarbo - respecta strict ce scrie in prospect, iar daca nu esti sigur pe ce vrei sa faci mai bine pui mai putin.

Plantele in timpul zilei combina macroelementele si microelementele (carbonul e si el macroelement) cu ajutorul luminii ca sa creasca si elimina oxigen. Noaptea consuma ceva oxigen ca sa traiasca fara lumina si elimina ceva CO2.
Adica daca nu au lumina nu consuma carbonul.
Ne bucuram ca ti-am fost de folos.
Si succes la surubarit in continuare.

Si tot citeva sfaturi.
Cind montezi ceva pe radiator (inclusiv leduri) cele 2 suprafete care vor fi in contact trebuie sa fie cit mai curate si plane. Inclusiv amprentele tale duc la contact termic mai slab. Ca sa fie plane e mai greu, dar poti sa le lustruiesti cu un disc de pisla. Macar lustruieste radiatorul cu pisla - spatele ledurilor e mai greu de lustruit. Chiar inainte de montaj vei curata (obligatoriu) cele 2 suprafete cu alcool isopropilic (sau alcool metilic alimentar de 96 de grade sau in cel mai rau caz cu votca - in nici un caz cu spirt). E preferabil acool isopropilic.
Dupa ce s-a uscat alcoolul vei aplica pasta termica. Cel mult cit un bob de orez (e prea mult dar va fi eliminata prin presare) in centrul hexagonului imediat sub led. Lipesti ledul de radiator si tinind-ul presat cu destele il rotesti citeva grade si il misti stinga dreapta sus jos vreo juma de milimetru - ca sa se imprastie pasta pe toata suprafata de contact. Nu il mai ridici de pe radiator, doar il plimbi in acelasi plan.

Ar fi foarte bine sa reusesti ca timp de citeva ore sa presezi cu ceva ledurile pe radiator. Citeva carti (reviste) de exemplu. Citeva carti la acelasi nivel cu lentilele de la leduri (o idee mai jos de fapt). Alte carti peste ele. Pui un rind de leduri cu pasta - muti cartile de sus peste ele. mai pui un rind de leduri - iar muti cartile ...

Verifica in cit timp se intareste pasta termica care o ai - ar fi preferabil sa lasi ledurile presate pe radiator in timpul respectiv. Sa nu uiti ca o data lipite pot fi dezlipite de radiator cu dalta, ciocan si pila. Asta chiar am verificat-o de 2 ori pe procesoare lipite de radiator - s-a rupt procesorul da' cele 2 parti metalice nu s-au dezlipit.

Sa marchezi clar ledurile de acelasi tip (cu numere, litere cu un marker fin). Nu vrei sa le incurci si o sa iasa o brambureala aiurist/artistica de fire oricum - incearca sa pui firele doar pe orizontala si verticala . Foloseste cablu de o singura culoare pentru acelasi tip de led - culori diferite la fiecare tip de led. La capetele sirului de leduri folosesti vechea schema de codare - culoarea rece e minus, culorea calda e plus si pui o eticheta cu ledurile din sir.

Sint in continuare sceptic ca radiatorul tau e destul de mare (fara nici un calcul). Le pornesti (pe toate, pe rind cum ai chef) la 5-10% din PWM - doar ca sa vezi ca se aprind. Daca nu se aprind ai o legatura gresita pe undeva. O cauti si o corectezi.

Dupa ce se aprind toate le urci (pe toate) la 25% si stai cu degetul pe radiator. Daca se incalzeste prea tare radiatorul ca sa tii mina pe el pornesti si ventilatoarele.

Nu prea cred ca o sa poti sa le urci peste 50-60% - mai vorbim de asta.

Vezi ca sint orbitoare - la propiu nu la figurat. Cind faci teste cu ele la peste 15-20% (sau chiar mai jos) le pui in asa fel incit sa nu iti bata in ochi.
Decit sa pui leduri cu curenti diferiti de alimentare serie/paralel e mai sigur sa folosesti inca un ldd pe acelasi canal - alimentarea si PWM comune, iar iesirile de la ldd pe fiecare sir de leduri inseriate.

Nu as folosi pe post de masa de lucru un material metalic - mai devreme sau mai tirziu ceva se va misca pe masa (oricit de atent esti) si va face contacte aiurea prin montaj. Ce o sa iasa nimeni nu poate prevedea.

Vei ajunge mai devreme sau mai tirziu la tot felul de detalii: cum se lipeste etans stiplex pe aluminiu (montage kit sau unele substante de la bison), cum/cu ce se etanseaza un cablu care trece pritr-o gaura (un pistol cu ceara de lipit e destul de bun), cum o sa protejez totul impotriva coroziuniii (un lac saciz+alcool e destul de bun, dar mai bun e un lac industrial [si asta se gaseste]) , cit de groase trebuie sa fie firele care le folosesc (se calculeaza), ...

Daca nu vrei sa faci ceva vei gasi intotdeauna motive ca sa nu faci.

Nu vreau sa te descurajez, dar intre am o viziune si produsul final care face ceea ce vrei tu sint o multime de amanunte practice. Si la StormX si la Arduino (Jarduino) lipsesc o multime de amanunte practice.

Depinde doar de tine daca ai timp pentru ele.

offtopic: Am peste 50 de ani, o bucata de carton pe care scrie inginer (fara nici o legatura cu electricitatea) si am invatat sa fac injectii in urma cu 4 ani. Nu neaparat din necesitate, doar ca m-am plictist sa astept 1-2 ore la spital doar ca sa bage un ac in mine in 20 secunde. L-am intrebat pe varu-miu (e medic si mi-a facut si el citeva injectii) - da' eu nu pot sa le fac? A zis da poti daca vrei/inveti. Asa ca am pus botul la citit. Anatomie, fiziologie, chimie biologica, am luat citeva manuale de patologie juridica de la vara-mea (nu cred ca pot fi citite de oricine fara sa aibe un stomac foarte tare). Nu cred ca mi-au folosit prea mult - decit pentru cultura mea generala. Au fost de folos sfaturile practice - cum se rupe fiola, cum se elimina aerul din seringa, cum sa aleg muschii in care fac injectia (anatomia chiar mi-a fost de folos aici), dar nu as face intravenos fara sa vad inainte cum se face (si nici nu o sa fac - desi din ce am citit pare simplu). Am facut si la altii intramuscular - se pare ca am ceea ce se spune ca e "mina usoara"

Deci ai sfaturi practice - daca le combini cu oarecare teorie o sa obtii rezultate. Depinde doar de tine ca sa avansezi.
@um - radiatorul ala l-ai pus degeaba sub leduri.

trebuie sa fie foarte bine "presate" pe radiator ca radiatorul sa-si faca treaba. Risti sa se supraincalzeasca ledurile.
Nu vrea sa le rescrie, doar trebuie sa le invete mai bine.
Si o sa ii treaca pina la urma chestia aia cu "cred ca" - o sa ajunga repede la "am masurat".
Si sper ca o sa depaseasca rapid faza cu "merge s'asa".
Bine a facut. Da-i mai multe sfaturi poate, doar pe mine nu ma crede.

Exact din acelasi motiv incerc sa il lamuresc pe doctor (adica medic - ca nu stiu daca a luat doctoratul) ca trebuie sa ia in considerare doar sursele care genereaza curent constant.

Da' fiind in afara domeniului lui de competenta si fiind plin de idei proaspete (si "foarte" la moda printre incepatori - si eu am prajit destule componente) incerc sa il ghidez catre pierderi minime - macar ca pret - fara sa il dezumflu prea mult.

Si oricum cit timp lucreaza doar la 12-24V e destul de sigur. Adica safe.

@um02122 - sa nu te aud ca dupa ce ai bagat destele in acvariul sarat pui miinile pe electronica alimentata la 24V sau mai sus. Rezistenta pielii scade foarte rapid cu umiditatea (si mai rapid in apa sarata din motive de electroliti). Si in cazul electrocutarii conteaza doar curentul care trece prin corp - asta ar fi trebuit sa o stii deja. Exista cazuri documentate de electrocutare la 24V. Si am auzit de un caz de electrocutare la 12V (doar am auzit) - asta chiar e la limita, dar teoretic e posibil.
Nu e ca sa te sperii - doar nu baga mina uda in electronica.
In principiu e bine cum ai facut. Daca puneai si o rezistenta de 1-2 ohmi in serie era si mai bine.
Sa nu uiti sa calculezi (macar aproximativ) si puterea disipata pe rezistenta.

A mai ramas posibilitatea ca ledul sa se fi incalzit putin mai mult decit putea sa duca.

L-am gasit aici:
http://www.ebay.com/itm/DC-Buck-Step-Down-Converter-DC-5A-Regulator-Voltage-Current-Adjustable-MA-/121904172194

Vad ca e de 3 ori mai ieftin.

Ce scrie pe circuitul integrat? Si pe tranzistor (sau ce o fi)?

Pe orice stabilizator step down de tensiune sau curent tensiunea de iesire va fi intotdeauna mai mica decit tensiunea de intrare - deci tot o sa "pierzi" 2-3V (la alea liniare e mult mai rau). Sau mai exact orice stabilizator va da la iesire o putere mai mica decit consuma - randamentul e intotdeauna subunitar (inclusiv la transformatoare).

Si nu cred ca poate sa duca 5A mult timp. Ar trebui sa disipe 10-15W si fara un radiator la fel de mare ca montajul sint sceptic ca poate sa duca 3A pentru citeva ore. La 4-5A o sa reziste citeva zeci de secunde pina cind o sa intre in functiune protectia termica (daca are).

Chinezii au inceput sa "minta" mult mai artistic. In urma cu 2-3 ani consumul declarat (la becoleduri) era de 2-3 ori mai mic decit consumul efectiv - am gasit si becuri de 3W care consumau 9-10W. La ora actuala mint la lumeni. Chiar daca scrie ca are 1000 lumeni nu prea cred ca are mai mult de 800. Recunosc ca nu sint sigur. Dar la becurile mele de 800 de lumeni am masurat 670-700 lumeni (am o eroare de 10%) comparativ cu un led Cree mentinut exact la 1000 de lumeni pe baza declaratiilor producatorului.

Am gasit aparate de masura (curent, tensiune, rezistente) sau powermetre si prin magazinele de cartier. Un luxmetru e mult mai rar si mai scump. Iar ca sa faci o comparatie iti trabuie si ceva la care sa ai toti parametrii ca sa compari. Adica nu te baza prea mult pe ce scriu vinzatorii chinezi la caracteristici fara sa masori.

Pe la voi prin UK am vazut ca mai primiti si sfaturi bune prin petshopuri, prin Germania am citit ca iti mai cer (sau fac) si teste de apa daca vrei pesti. Aici in RO daca intru intr-un magazin si cer 25 de ciclide nu o sa ma intrebe nimeni nici macar cit de mare e bazinul (poate cu citeva exceptii - da' la ei nu am ajuns inca).


LE: abia acum am vazut si al2-lea mesaj. E normal ca tesiunea sa varieze in halul ala. Tu ai pus un stabilizator de tensiune (converterul) cu intrarea la o tensiune variabila (din cauza PWM). El incearca sa stabilizeze tensiunea (curentul), dar e proiectat pentru tensiune de intrare stabila. Cred capoate sa preia o variatie de 5-10% la intrare si sa stabilizeze iesirea, dar in nici un caz la variatii rapide ale tensiunii de intrare.
Cit timp nu o sa pui o rezistenta de limitare a curentului pe tot sirul de leduri o sa arzi din leduri. Sau sa fii sigur ca indiferent de cite leduri si ce leduri pui curentul nu va creste peste valoarea maxima - pentru asta sint bune LDDurile.

Am facut bucati vreo 20 de becuri cu led pina la ora actuala. Sint folosite (la becurile chinezesti - Osram si Philips au ramasa prea scumpe) 2 variante de scheme pentru alimentarea ledurilor. Prima e cu condensator in curent alternativ (reactanta condensatorului poate fi calculata destul de bine ca sa dea un curent de citiva zeci de mA), a 2-a foloseste un buck converter. Amindoua au o rezistenta de limitarea a curentului foarte mica (de 20-30 ohmi) - e foarte mica pentru tensiunea la care lucreaza de 220Vca.

La leduri orice calcul se face numai in baza curentului care trece prin ele. Adica ce spui tu ca ai 2V (sau 2,4V) pe fiecare led nu prea conteaza.

Producatorii dau ca limita maxima admisa la caderea de tensiune (Vf) pe ledurile rosii de putere 2,4V (ai grija ca la ledurile de putere mica Vf e mult mai mica). Dar limita asta are o oarecare toleranta. Daca te uiti pe diagramele tensiune/curent de la leduri o sa vezi ca o variatie de curent de 20mA poate sa provoace o variatie de tensiune de citeva sute de mV.

Ai facut greseala sa calculezi in tensiune - ca la becurile cu incandescenta. Ai mutat ledurile de la Vf=2V la Vf=2,4V stiind ca ai o variatie mica de curent (deci automat si o variatie mica a tensiunii) si simultan ai scos ampermetrul din circuit. Ampermetrul are si el o rezistenta mica (de 10-20miliohm). Fara ampermetru (rezistenta lui mica avea un rol de limitare a curentului) variatia curentului e mai mare - si automat si tensiunea variaza si mai mult.

Unul din leduri avea Vf mai mic, iar tensiunea pe el a fost putin mai mare decit Vf. S-a ars.

Ai lucrat la limitele superioare maxim admise fara nici un calcul real, fara sa iti dai seama si fara limitarea curentului.

Scoate-ti din cap ca pierzi 2-3V pe rezistenta sau LDD.
Si ca poti trata ledurile ca avind o tensiune fixa.
Singura metoda buna de a alimenta ledurile este masurind/calculind/limitind curentul.

Si iti mai spun inca o data - daca vrei sa folosesti buck convertoarele nu poti folosi PWM fara sa adaogi niste MOSFET-uri intre convertoare si leduri.

Ca sa nu avem discutii mai tirziu (ca tot te legi mereu de tensiunea pierduta) uita-te de pe acum la randamentul luminos - chiar si ledurile transforma doar aprox. 80% din energia consumata in caldura. Iar becurile cu incandescenta aprox. 95%.

In plus verifica cit timp poti sa tii ampermetrul cuplat in circuit la curenti mai mari - ar trebui sa scrie in manual. In principiu cca. 10 secunde - si incepi sa te apropii de curenti mari.

Daca ledurile nu sint in contact termic foarte bun cu radiatorul cu pasta termoconductoare si cu suruburi sau lipite cu pasta termoconductoare - radiatorul nu prea are nici un rol in racirea ledurilor.
Si ai stat cu ampermertul cuplat pe leduri permanent?
 
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com