Te-ai gandit bine, maximum use of space, multiple tank syndrome at its best
Da' maimutele legate de acvaristica unde le tii? Eu am 3 cutii inghesuite in debara :-))
Si un acvariu mic cu un betta in biblioteca, momentan :-)
Paibn-ai ce sa faci cu osmoza, in sensul ca fara ea nu se poate.
Cu atat mai mult daca ai apa din put.
In mod normal, filtrul de carbune si mambrana de osmoza ar trebui sa opreasca tot si sa iasa apa pura, ca asta e si ideea. E bine ca dupa osmoza sa mai pui si un filtru cu rasini care absorb nitrati, silicati si nu mai stiu ce.
Cauta o instalatie de osmoza de la aquili cu filtru NPS (asta e rasina).
Iei si un TDS metru tip pix (ebay, ieftin) si vezi sa ai TDS zero sau 1, 2, pe-acolo. Daca ai apa proasta, vei uza mai repede instalatia (se inlocuieste cand tds incepe sa creasca) dar apa care iese este pura.
Faptul ca si in natura mor f multi nu te ajuta cu nimic ca justificare, ca noi nu pe aia morti in natura ii avem in acvarii :-)
De asemenea, faptul ca nu au constiinta nu inseamna ca nu ii doare, ca pt durere sunt suficiente niste terminatii nervoase, de care au din belsug. Intr-adevar nu stim daca sunt afectati si la psihic, pentru ca probabil pestii nu au asa ceva, desi si aici e cu dus si intors, nu se stie sigur. Despre unele animale superioare se stie sigur ca sufera, la pesti nu e clar.
Bineinteles ca e o problema etica cu luatul unor animale din mediul lor natural ca sa ii punem intr-o cutie de sticla pentru placerea noastra. Unde mai pui ca uneori ii mai si chinuim/ omoram din neglijenta sau nepricepere.
Daca iti place sa te pacalesti singur, poti sa iti spui ca pestii aia oricum sunt destinati pentru acvaristica deci tu nu schimbi cu nimic situatia, dar asta e evident un argument fals.
Exista un oarecare plus, respectiv ca acvaristica poti sa zici ca contribuie la awareness-ul tau si al celor din jurul tau, adica incepe sa iti pese mai mult de poluarea oceanelor, de faptul ca mor coralii din cauza temperaturii etc de natura in general. Ceea ce nu e mare branza, dar na.
Pana la urma trebuie sa iti asumi ca ceea ce facem nu e 100% etic si sa incerci sa compensezi prin responsabilitate, adica sa oferi animalelor niste conditii de viata macar decente, daca nu cele mai bune posibile. Eu asa fac.
PS Decat sa citesc cat a costat fiecare fir de plantuta si fiecare valva anti retur, mai bine citeam cat a costat tot proiectul - ceea ce, apropo, nu stiu, pt ca nu cred ca scrie.
cu siguranta poti dpdv al spectrului, ai leduri albe, rosii si verzi, acum ce nu e clar e de cata putere ai nevoie, avand in vedere ca nu o sa folosesti toata puterea lampii
uite acvariu de apa dulce luminat cu hydra 52
vad ca omul are 4 bucati la 1400 de litri, asa foarte aproximativ ar veni 1 singur ai prime hd la 90 de litri, si asta in conditiile in care are inaltimea de 90 cm, deci cred ca poti folosi un AI prime pt un acvariu de 60X60X50h fara probleme
1. eu nu as folosi pal; chiar si daca reusesti sa faci o structura solida, ai 2 probleme:
- iti vei compartimenta spatiul din stand, ceea ce e enervant
- in timp va ajunge niste apa pe stand, este inevitabil, deci exista riscul sa se umfle
ori il faci din lemn in stil american, ori stand sudat din rectangulara si imbracat in pal
2. nu stiu despre tevi, dar ideea cu admisia intr-o parte si returul in alta nu are nici un avantaj, ba s-ar putea sa aiba dezavantaje.
atat admisia cat si returul se pun pe aceeasi laterala mica, eventual admisia jos in spate si returul sus in fata, daca chiar vrei sa fii f pedant, ca mine
aceasta dispunere cu ambele pe laterala mica asigura cel mai bun tipar de curenti in acvariu
3. mai bine fa-l din pal, nu de alta dar e mai usor si e finisat mai bine
asa l-am facut eu, dat cu lac de barci la sfatul lui koala, are 6 ani si nu sunt probleme
dac afaci standul din lemn imbracat in pal si capacul tot din acelasi pal, o sa arate totul f bine
uita-te in topicul meu din semnatura la cel de 300 de litri
4. 2 neoane de 54W + reflectoare sunt suficiente la volumul asta doar pentru plante usurele, pt altceva iti trebuie 4 X 54W
si neaparat reflectoare, ajuta mult
dar eu as incerca cu 3-4 proiectoare de 10w-20W - e mult mai simplu de facut si cred ca si mai ieftin
iar daca nu esti multumit, o sa poti trece oricand la neoane
am si eu niste intrebari:
- ce grosime are sticla la acvariul asta
- cum e in general lucrat
- cat a costat cu totul, ca presupun ca ai platit si transport
intreb pt ca pare o afacere f buna acvariul asta, eu pe al meu de 120x50x50 am dat 1300 de lei acum 5 ani facut pe comanda, dar intotdeauna as prefera sa iau ceva facut in fabrica de un producator cum e Eheim, mai ales daca e si mai ieftin
dopsy este de obicei un simptom, nu o boala in sine.
daca zici ca nu ai schimbat nimic in acvariu inainte sa inceapa sa moara pestii, atunci cauza cea mai probabila este slabirea imunitatii pestilor din cauza conditiilor improprii din acvariul tau.
probabil de asta au inceput sa faca infectii bacteriene care se manifesta ca pop eye si dropsy, infectii pe care in mod normal nu le-ar fi facut
din valorile pe care le-ai dat, NO3-ul ala de 80 este foarte mare, dar vestea buna e ca se rezolva cu schimburi de apa - TREPTAT, ca altfel ii sochezi in sens invers
fa schimburi de apa asa incat sa ajungi treptat in vreo 2 saptamani la un NO3 de 20
apoi schimba 25% din apa in saptamana fara exceptie, ca regula generala, sau oricat e nevoie ca sa mentii un NO3 de maxim 20 (dar totusi nu mai mult de 50%).
no3 poate fi si zero, cu cat e mai jos cu atat mai bine (la un acvariu fara plante)
cea mai simpla cale de a nu avea un NO3 explodat este sa hranesti mai putin, respectiv 1 data pe zi, cat dureaza sa manance pestii toata mancarea in 2-3 minute
orice mancare nemancata va polua apa si va afecta pestii pe termen lung.
despre pronosticul pestilor nu stiu sa-ti zic nimic, depinde cat sunt de afectati.
tratamentul pestilor in general are sanse mici de reusita, de asta solutia este sa le oferi o apa buna si nu se vor imbolnavi decat in mod exceptional
in cazul tau nici nu stim exact care e cauza din care mor, deci continua cu esha ca are spectru larg.
Ia o frunza de ceva, opareste-o, las-o la soare intr-un borcan cu apa din acvariu pana apar infuzori, apoi toarna in acvariul. Problema e ca s-ar putea sa nu fie verde, ci doar cetoasa.
la absolut toate filtrele debitul scris pe cutie este debitul pompei in gol, deci nici un filtru nu va avea cat scrie pe cutie atunci cand e umplut cu materiale filtrante si cand trebuie sa urce apa de jos de pe podea
de obicei debitul real al filtrului imediat ce a fost umplut cu materiale filtrante este undeva intre 50% si 70% din ce scrie pe cutie
deci daca eheim-ul tau are 300 litri pe ora net, atunci este in parametri avand in vedere ca pe cutie scrie 600lph, citeste manualul ca poate scrie si la ei
dar un turnover de aprox. 3X pe ora volumul acvariului este ok, nu trebuie mai mult
ce-i drept am pus anul trecut niste pastile de la vimi in el, imi propusesem sa fac asta in fiecare luna dar am uitat, din 50 de pastile am folosit vreo 10
da pai aproape nu ma mai ocup deloc e el, am curatat recent muschiul care napadise gazonul si iar a inceput sa-mi placa tot nu reusesc sa ma hotarasc daca sa-l fac marin sau nu... de fiecare data cand sunt aproape hotarat ajung acasa si ma uit la el si iar devin nehotarat
Pai asta pare sa fie, un boom bacterian sau de alge (eu pariez pe alge, adica green water)
Problema e ca nu va trece de la sine intr-un timp rezonabil - atat timp cat bacteriile/algele au ce manca, poate sa tina si ani de zile.
Rezolvarea 100% sigura este un sterilizator UV, in cateva zile va fi apa cristal. Daca nu poti face rost, incearca un blackout complet de minimum 3 zile, poate ai noroc si sunt alge care fara lumina nu pot trai.
Pro tip: daca nu e absolut necesar pt stabilitatea structurii, e chiar contraproductiv sa cimentezi legaturile facute cu tije, asta pentru ca sigur va veni un moment cand vei dori sa scoti piatra ca sa o cureti de ceva si este mult mai simplu sa scoti segmente separate.
eu ma felicit si acum ca turnuletul nu l-am cimentat ci doar l-am facut cu tije, ca am scos etajele 2 si 3 de mai multe ori pana acum sa le curat sau sa fixez corali mai bine decat as fi facut-o sub apa/
cel mai important mediu de filtrare la un filtru este cel pentru filtrare biologica, in cazul asta Substrat pro.
e important pt ca acolo traiesc bacteriile care transforma amoniacul toxic pentru pesti in nitrit (tot toxic) apoi in nitrat (toxic doar la concentratii mari)
citeste despre ciclul azotului daca nu stii deja.
restul materialelor pe care le ai (in afara de carbune) sunt pentru filtrare mecanica, filtrare care e importanta doar dpdv estetic.
buretele cu carbune e pentru filtrare chimica, insa in mod normal se foloseste doar daca ai nevoie de asa ceva, de ex. dupa ce ai facut un tratament in acvariu
oricum trebuie schimbat foarte des pt ca carbunele activ ramane activ o perioada scurta.
deci, avand in vedere ca filtrul este oricum relativ sub-dimensionat pentru 120 de litri, e recomandat sa:
- inlocuiesti buretele cu carbune activ cu un burete normal, mai grosier (pt filtrare fina ai perlonul)
- inlocuiesti Mech Pro cu un mediu pt filtrarea biologica, cum este Substrat Pro sau altceva, de exemplu Sera Siporax (cel mai ieftin dar tot bun) sau Seachem Matrix sau oricare altul.