Message |
|
da, am impresia ca speciile fara solzi, cum sunt cory si ancistrus, sunt ceva mai sensibile la verdele de malachit. nu scrie in prospect?
|
 |
|
merge si cu baia de scurta durata, dar depinde de pesti. unii sunt atat de sensibili incat mor exact de la medicament (de ex. ramirezi)
|
 |
|
pai eu stiam ca UV-ul omoara toate chestiile organice care trec prin fata lui. bacteriile, microbii etc fiind organisme vii, eu zic ca mor atunci cand sunt expusi la UV. bine, asta e valabil pt bolile care se propaga prin apa (si cred ca sunt destule).
deci UV-ul ajuta in mod sigur.
acum evident ca nu e o regula ca daca o sa ai UV n-o sa mai boli in acvariu, de asta am si scris initial ca "poate din cauza UV-ului".
vezi ca baktopur-ul decicleaza filtrul, pt ca e antibiotic. cu el omori tot felul de bacterii, inclusiv alea din filtru.
|
 |
|
mda, si eu am luat pesti bolnavi sau purtatori de boli din hornbach (am luat odata 2 scalari si la 2 zile dupa ce i-am pus in acvariu toata lumea a facut gris, in afara de ei). am avut totusi putine decese, dar poate m-a ajutat si sterilizatorul UV, cine stie.
oricum, atunci cand aduceti pesti noi, nu mai bagati punga in acvariu si nici nu turnati apa din punga in acvariu. puneti pestii in apa in care au venit intr-un recipient separat si adaugati treptat apa din acvariu acolo. in felul acesta se egalizeaza si temperatura si ph-ul. apoi mutati pestii in acvariu cu minciocul. in felul acesta se reduce semnificativ cantitatea potentiala de microbi pe care-i puneti in acvariu.
|
 |
|
sau filtrezi cu carbon activ
"Following treatment, the water should be filtered through active carbon (JBL Carbomec activ or. Carbomec ultra) for 24 hours in order to remove any residues of medication"
vezi ca daca dai click pe poza aia de la JBL online hospital iti povesteste ce si cum
|
 |
|
nu stiu. in prospect scrie ca trebuie sa schimbi apa la nu mai tin mainte cate zile dupa fiecare aplicare. probabil ca la 2-3 schimburi de apa concentratia devine safe pt nevertebrate.
tratamentul va dura undeva pana in 2 saptamani cred (eu recomand minim 2 aplicari, desi s-ar putea ca boala sa-si dea drumul si dupa prima aplicare). dupa aia o sa schimbi apa si la urmatoare schimbare (inca 1 saptamana) eu zic ca e safe pt melci.
dar baga si tu doar 1 melc in prima faza, sa vezi daca in timp de 24h mai traieste.
din cate stiu eu, verdele de malachit nu pleaca singur din apa, adica nu dispare, nu se descompune etc, deci singura modalitate de a-l scoate din apa e sa schimbi apa. oricum schimburi trebuie facute pt ca in felul asta se elimina si parazitii.
deocamdata scoate melcii si pune-i la pastrare, in definitiv nu conteaza pt ei cat timp ii tii afara din acvariu.
|
 |
|
am uitat sa mai adaug ca daca ai nevertebrate in acvariu poti sa-ti iei adio de la ele in urma tratamentului cu punktol sau alt medicament pt gris (toate sunt pe baza de verde de malachit, care contine cupru, care omoara melcii si crevetii)
|
 |
|
ceilalti pestiuci normal ca vor fi afectati de medicament, ca doar inoata in aceeasi apa. oricum parazitul este in apa, deci tu tratezi de fapt apa, nu pestii. problema e ca parazitul nu poate fi omorat decat in stadiul in care inoata liber in apa si nu atunci cand este pe corpul pestelui, cand e protejat de capsula aceea.
din cauza asta se recomanda cresterea temperaturii, pt ca astfel se accelereaza ciclul de viata al parazitului (care e de vreo 5 zile daca tin bine minte) si cresc sansele ca medicamentul sa prinda parazitul in stare libera si sa-l omoare. bine, de pe la 32 de grade se pare ca parazitul moare oricum, dar s-ar putea ca si plantele si animalele sa fie afectate la temperatura asta.
ai grija sa respecti intocmai indicatiile de dozare a punktol-ului, care e de fapt verde de malachit, adica nu tocmai o substanta inofensiva pentru pesti si plante. trebuie sa continui tratamentul chiar daca pestii nu mai arata semne de boala - toate astea sunt scrise in prospect.
|
 |
|
pare a fi gris, dar ca sa fii sigur mai bine uita-te pe JBL Online hospital http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2 (gris-ul se cheama Ichthyophthirius in limbaj stiintific)
scrie acolo si cu ce se trateaza, si anume JBL Punktol.
te mai sfatuiesc sa ridici temperatura apei cu 1 grad pe zi pana la 30-31 de grade
dar asta numai si numai daca esti sigur ca e gris - uita-te pe site-ul ala la poze si vezi daca recunosti boala ta (punctuletele alea trebuie sa fie exact ca grisul, sau ca grauntele de sare)
|
 |
|
se pare ca m-am inselat. am mai gasit un site unde zice intr-adevar ca 1KG de CO2 lichefiat ocupa 551 litri la presiune normala, adica intr-o butelie de 2 litri (2-3 Kg) e cam 1 m3 de gaz, exact cum a zis val
http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/co2_info.htm
foarte bine, asta-i o veste buna, si data viitoare o sa verific si eu informatia. totusi eu nu m-as juca in niciun fel cu Co2-ul, il consider o chestie potential periculoasa.
|
 |
|
in primul link dat de mine zice ca
Liquid phaseLiquid density (at -20 °C (or -4 °F) and 19.7 bar) : 1032 kg/m3
|
 |
|
pai asta e la presiune normala.
la presiune de 60 atm cred ca densitatea e mult mai mare, apropiata de a unui lichid (apa are 1000kg/m3, nu?)
|
 |
|
val, salut
informatia aia cu 2 litri gaz lichefiat care au 58 m3 la 1 atm am luat-o de pe un forum si recunosc ca nu am verificat-o, pt ca stau prost spre foarte prost cu aplicarea legii gazului ideal :)
am mai incercat sa caut ceva pe net si nu am reusit sa gasesc decat asta
care spune ca 2 litri de gaz lichefiat (0.002 m3) masurat la 1 atm ocupa 1.69 m3 in faza gazoasa. acum daca ar fi sa inmultesc asta cu 60 atm ar da chiar mai mult decat am zis eu initial, dar acelasi ordin de marime, ceea ce ma face sa cred ca transformarea initiala e corecta
mi se pare greu de crezut ca 2 litri de gaz lichefiat la 60 atm sa ocupe doar 1 m3, care e un cub cu latura de 1 metru in definitiv, mi-l pot inchipui in fata ochilor. stiu ca lichidele au densitatea cam de 1000 de ori mai mare decat gazele, deci cred ca-i o aproximare buna sa consider ca 1 litru de gaz la 1 atm are cam 1m3 in faza gazoasa, deci acelasi gaz lichefiat la cateva zeci de atmosfere va ocupa cateva zeci de m3 la 1 atm
am mai gasit si astadar nu prea am timp acum sa fac calcule
oricum, ma intereseaza care e raspunsul corect si poate ar ajuta daca ai pune tu calculul tau
|
 |
|
tu poti sa te gandesti cat vrei tu, in definitiv e treaba ta
2l CO2 lichefiat la 60atm =58m3 presiune normala
un apartament obisnuit are cat? 60*3 = 180 m3?
deci iti rezulta o concentratie de aproximativ 32% in conditiile in care concentratia letala e pe undeva pe la 12%.
la faze din astea ori stii calculele ori nu stii, n-ai la ce sa te gandesti. in butelia aia ai cateva zeci de bar/atm, ceea ce crede-ma ca-i o presiune foarte mare (reamintesc ca noi respiram aer la 1 atm).
in fine, e treaba ta cum ziceam.
|
 |
|
problema nu e ca o sa explodeze (n-are cum) ci din contra, ca o sa scape CO2 in casa. indiferent cat de bine crezi ca ai facut racordul dintre furtun si robinet, in timp este foarte probabil sa scape Co2, mai ales ca dioxidul de carbon e si coroziv pt mase plastice/ cauciuc (ai pus macar furtun special de co2?)
nu e de joaca cu CO2, e necesar destul de putin ca sa atinga concentratia letala pentru om intr-o camera obisnuita. mai ales noaptea, cand se doarme, nici nu e nevoie sa se umple toata camera cu CO2 e suficient 1 metru de la podea (CO2 e mai greu decat aerul)
|
 |
|
|
 |
|
din graba, am scris cam neglijent postul de mai sus si cum nu exista edit, nu-mi ramane decat sa sper ca se intelege ce am vrut sa zic.
|
 |
|
imi pare rau, n-am inteles nimic din ce ai scris mai sus. nici nu stiu despre ce se vorbeste, de fapt.
eu am zis ca nu cred ca in natura valorile ph, co2 si temperatura, la care se adauga duritatea, cum a zis cineva mai sus.
si asta pentru simplul fapt ca este zi/ noapte, e mai frig/ mai cald, ploua sau e mai secetos. astea mi se par lucruri indisputabile.
in plus, din ce am mai citi pe net, astia care se duc pe coclauri si descopera noi specii de pestisori, al descrierea lor nu scriu ceva de genul @traiesc in apa cu ph fix de 6.64, altfel mor toti", ci intotdeauna se da un interval, gen 6 - 6.5 sau oricare altul. la fel se dau intervale in descrierea mediului oricarui pestisor, ceea ce inseamna ca acolo unde traiesc ei lucrurile nu stau constante. nici n-au cum.
altfel, evident ca nu sustin ca e rau sa ai ph controller (detin si eu unul) sau ca e bine sa ai variatii de ph in acvariu de la 6.5 la 7.5 sau mai stiu eu ce. evident ca nu e bine, orice acvarist neincepator ar trebui sa stie asta.
cat despre tabelel alea, eu am relatat experienta mea. inca nu am vazut pe cineva care sa masoare CO2 cu test de CO2 si sa spuna daca sunt adevarate sau nu. teoretic sigur ca exista o relatie matematica intre ph, kh si CO2 in range-ul ala. tot ce spun e ca eu nu cred ca se verifica la modul absolut si in acvariu, din cauza multor alti factori pe care marturisesc ca nu-i cunosc.
|
 |
|
nu stiu despre ce vorbesti (bufere pe baza de fosfati?)
eu am scazut ph-ul cu CO2 iar KH-ul l-am masurat cu teste de la tetra, alte chestii nu am pus in bazin.
sunt 100% sigur de acuratetea valorilor date de mine.
in fine, n-am avut timp sa citesc articolul ala, poate revin dupa ce-l citesc, asta daca oi intelege ceva.
oricum, parca am citit ca daca mai ai si lemn prin acvariu chiar nu sunt bune de nimic tabelele alea.
|
 |
|
eu nu cred ca in natura nu variaza ph-ul;
ba cred ca variaza si ph, si co2 si temperatura
tabele alea de corespondenta Kh-Ph sunt complet inutile, dupa parerea mea. eu am avut in acvariu ph de 6.3 (masurat cu controller si confirmat cu test colorimetric) la kh de 6 ceea ce conform tabelului inseamna C02 intre 71 si 112, adica foarte mult.
pestii n-aveau nici pe naiba
|
 |
|