[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Liv
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Message
Am inceput sa modific capacul. Pina ma gindesc cum il fac i-am adaogat 2000 de lumeni la 3000K prin citeva gauri. In citeva zile urmeaza inca 3000 de lumeni la 6500k.

Program de iluminat - de la 7 la 22 cu pornirea in primul sfert de ora doar a 700 de lumeni. Ceilalti 3000 de lumeni vor fi porniti de la 16 la 20.
Ce face un ciclid cu plantele - le scoate din substrat si le rupe frunzele. Duminica pe la 3 erau aranjate in poturi. Luni la 7 seara ajunsesera cum se vede. Marea majoritate aveau frunzele rupte. Nu apar in poza dar mai sint 3 poturi complet golite de nisip in spatele bolovanului. Valisneria avea frunzele de 2 ori mai lungi - noroc ca mai are citeva frunze abia iesite. Frunzele mai mari de la echinodorusi erau rupte pe jumate, bacopa plutea toata. A mutat aproape tot nisipul in partea asta.

Greseala e a a mea ca am tinut bondarul cu plantele. Si in plus pare ca a intrat in perioada imperecherii. E negru in marea majoritate a timpului, curata de zor un singur loc in tot acvariul (i-am mutat un pumn de nisip exact acolo si dupa 1 ora nu mai era urma de nisip) si are atitudinea care am vazut-o la mascul cind curteaza femela prin diversele filme. Bondarul a trecut la schimburi. Daca nu il vrea nimeni trece la donatii.
Ventilatorul sau alt consumator electric ia ce curent ii trebuie indiferent de ce curent poate sa genereze alimentatorul.

Alimentatorul genereaza o tensiune fixa (12V in cazul tau). Consumatorii dupa alimentator iau cit curent le trebuie cu conditia ca totalul curentului luat din alimentator sa nu depaseasca cit poate sa genereze alimentatorul (6 amperi in cazul tau - daca e ala din primele posturi).

Dioada Zener functie de cum e pusa in circuit poate sa si scada tensiunea de alimentare a ventilatorului.

Catodul diodelor e marcat de obicei cu un inel de vopsea, o dunga cit mai apropiata de terminalul respectiv sau cu simbolul diodei orientata spre terminalele diodei. Daca anodul Zenerului e spre plus are doar rol de protectie, daca e catodul spre plus pe Zener va fi o cadere de tensiune de 5,1V. Prin Zenerul respectiv poate sa treaca un curent de pina la 5W/5,1V=aproape 1A. Anodul e terminalul sub forma de sageata pe scheme.

Adica poti alimenta ambele ventilatoare din poza simultan puse in paralel pe acelasi canal. Daca pe dioda cad 5V inseamna ca tensiunea de alimentare a ventilatorului e de 7V - deci e folosit sub turatia normala.

@um02122 - te deranjeaza daca o sa folosesc una sau doua din pozele tale intr-un alt topic? E o ilustrare buna despre ce se intimpla cu unele materiale neprotejate impotriva umiditatii in 2-3 ani de functionare.
Am priceput cit de cit partea cu diferentele de iluminat.

Cred ca ambele variante de controlere pot fi modificate.
la 420 e evident ca s epoate.

La 420 ai o schema aici (de unde mi-ai dat citatul):
http://www.plantedtank.net/forums/20-diy/980633-how-use-tc-420-control-ldd-drivers.html

La controlerul nou sa verifici exact daca grila de la tranzistorul MOSFET e tot acolo - daca e alt tranzistor cauti datasheetul la producator.

Sa nu alimentezi 420 cu mai mult de 24 de volti - la peste 30 se ard tranzistorii.

Sa nu te aud ca lipesti fire in interior in timp ce e alimentat - scoti alimentatorul si sursa (daca ai separata) din priza.
M-am lamurit, mersi.
Eram curios deoarece ai suruburile de la intrare/iesire corodate. Si in timp va fi si mai rau.

Vezi ca e posibil sa nu functioneze controlerul (vechi sau nou) cu LDD fiindca ambele sint dimabile.

Nu am nici o idee despre cum se comporta un LDD care e alimentat cu tensiune in impulsuri. Din datele de catalog rezulta ca suporta doar curent continuu pe intrare.

Eu as cumpara un singur LDD si as incerca pe un singur canal sa vad daca functioneaza.

Nu pot sa-ti dau sfaturi la combinatiile de leduri - pe mine ma intereseaza variantele de apa dulce plantate - cel putin momentan.
La LED-uri nu se discuta despre tensiunea de alimentare a LED-ului (sau mai exact de caderea de tensiune pe LED). Important e curentul care trece prin LED.

Deci nu e ca la becuri sau neoane - se alimenteaza la 12V daca e de autoturism, la 24V daca e la un camion sau la 220Vca daca il bag in priza (nu sint sigur ce tensiune aveti in UK).

Producatorul iti da un curent maxim care poate trece prin LED in conditii normale de functionare. Conditii normale de functionare inseamna ca e si racit bine - iar la LED-urile de putere de multe ori recomanda si marimi minime de radiatoare. Daca(virgula) curentul care trece prin LED e mai mic si puterea disipata pe LED e mai mica si radiatorul poate sa fie mai mic. Tot producatorul iti mai da si un grafic - la curentul x caderea de tensine pe led e y. Depasirea curentului maxim de functionare duce la distrugerea ledului.
Te mai intereseaza (tot de la producatorul ledului) si un alt grafic la curentul x lumina generata e de z lumeni. Graficele le poti gasi doar la producator stiind exact modelul de led care il ai.

Daca pui ledurile in serie acelasi curent trece prin toate. Daca le pui in paralel curentul se divide aproape egal pe toate ledurile (cu conditia ca ledurile sa fie de acelasi tip). Aproape egal fiindca exista o oarecare dispersie a parametrilor. Se prefera varianta cu leduri in serie deoarece caderea unui led duce la intreruperea circuitului pe toate ledurile. Caderea unui led in paralel cu altele poate sa duca la depasirea curentului maxim admis pe led si se vor distruge unul dupa altul in citeva milisecunde.

Ca la multe alte electronice distrugerea unui led se datoreaza de fapt caldurii. Nu aia care o poti masura din exterior, cea datorata incalzirii semiconductorului - undeva in interiorul capsulei. Din citite temperatura in interiorul ledului poate sa atinga 120-140 de grade Celsius.

Asta ar fi teoria - foarte pe scurt.

Pina aici pare complicat, dar nu e chiar asa.

Nu se poate spune ca daca am 3,5V pe un led alb curentul prin el e de 1A. Trebuie masurat curentul cu un ampermetru. Caderea de teniune pe led nu e proprortionala cu curentul care trece prin el.

Din punct de vedere practic ledul e o dioda prin care trebuie sa fac sa treaca un anumit curent.

Ai datele de la producator si vrei z lumeni. Vezi ce curent trebuie sa treaca prin led. Pentru usurinta calculului sa zicem ca iti trebuie 1A - ca la Cree-urile de 6500K care le ai.

Stii ca il alimentezi la 12V. Caderea de tensiune pe led e de 3V. Ca sa nu pierzi prea mult din putere pui 3 leduri in serie.
Mai ai o diferenta de 3V de acoperit pentru a genera un curent constant prin leduri de 1A. Se poate pune o rezistenta de 1 Ohm, dar iti trebuie o rezistenta de putere de minim 3W (3W pentru rezistenta crede-ma ca e foarte mult).

Nu se foloseste varianta pun 4 leduri in serie la 12V. O variatie mica a tensiunii de alimentare (de la 12 la 12,5 V) va duce ledurile peste tensiunea suportata si foarte probabil le va distruge. Eventual ai putea pune in serie citeva diode redresoare cu siliciu ca sa micsorezi puterea pe rezistenta.

In cazul asta s-ar putea folosi fie tranzistori, fie LM317 dar la ambele variante o sa ai pierderi mari de putere si iti trebuie alte radiatoare.

Ar mai ramine LDD-urile, dar nu am lucrat cu ele. Si e Lucian pe aici asa ca o sa mai iau si eu niste lectii.

Chiar si cu LDD mai ramine problema racirii asamblului. M-am uitat la Cree si pentru ledurile de 6500K ei ar recomanda un radiator de aluminiu cam de 40x40x40 mm cu talpa groasa de 10mm (doar pentru un led).

Sa nu uiti ca la montarea pe radiator trebuie pasta termoconductoare (e obligatoriu).

Vezi ca la ledurile rosii si verzi caderea de tensiune pe led e mult mai mica - poti sa pui in serie mai multe pe acelesi canal.

Poate ne spui exact modelul la aparat ca mare lucru despre el nu am gasit.

Cred ca ti-ar trebui un aparat de masura.

Recomandarea de lipire a ledurilor de care ziceai mai devreme se refera la lipirea ledurilor pe suportul de aluminiu. Ale tale au deja suportul de aluminiu. Le lipesti normal cit de repede poti si nu insisti cu ciocanul de lipit pe led.

Si o intrebare: de timp folosesti modelul cu 5 canale? Era nou cind l-ai luat?
Te rog frumos sa nu te grabesti.
Aveam impresia ca ai mai multe cunostiinte de electronica dupa cumparaturile care le-ai facut.

E o doar observatie - nu o critica.
O sa completez mesajul in 2-3 ore cind am timp.
Eu abia ma gindesc cum trebuie sa il modific. La mine chiar e piesa de mobilier. Dau gauri si montez LED-uri de sambata. Nu arata prea bine momentan. Daca nu aveam o problema azi cu mbuna contra plante mai montam 3000 de lumeni.

Daca ar sti contabila sefa ce vreau sa fac cred ca as dormi in parc in ploaie.
Sau pui un cooler mare pe centru si intrarea pe stinga si dreapta. Important e sa treaca cit mai mult aer peste radiator, nu numarul de fan-uri.
M-am jucat cu niste Peltier. Cea mai buna racire am obtinut-o cu un radiator cu talpa de Cu si aripioare de Al sudate pe Cu.
Schimb un Pseudotropheus Crabro (bumblebee mouth brooder) - are aprox. 5 ani,14-15 cm, cred ca e mascul - de 3 zile e aproape permanent negru (desi poate sa-si schimbe rapid culorile), are 5 puncte galbene pe caudala, virfurile dorsalei sint de un albastru electric, prezinta de 5-6 zile comportamentul care l-am vazut in filme de curtare a femelei. Maninca fulgi si boabe de la tetra si sera, de 6 luni primeste o data pe saptamina o rima sau o bucatica mica de banana sau o bucatica mica de miez de paine. Ieri am vazut ca reuseste sa rontaie pastilele pentru pleco, deci a fost supraalimentat.

Are ceva impotriva oricarei plante - le rupe frunzele, le scoate din substrat la mofaie radacinile.

Vreau in schimb 2-3 Colisa Lalia de 2-4 cm.
Are talpa subtire si aripioarele mici. Un LED de 10W rezista in aer fara ventilatie pe la 45 de grade cu un radiator de athlon mai vechi. Daca ai cunostiinte pe la firmele de calculatoare cere-le radiatoarele de la procesoare. Chiat si alea mici de la 775 sau 1155.

Multumesc pentru poze Mugur.
Si prin alte parti au preturi asemanatoare.
O sa pun o poza cu ce a mai ramas. Magarul ala de bondar a avut de lucru toata ziua. A rupt frunzele mai mari, a zmuls aproape toate plantele din "poturi" si a mutat citiva zeci de cm cubi de nisip din recipiente intr-un colt. M-am mai calmat acum, dar in urma cu 2 ore imi venea sa il arunc in congelator.
90% din ce am plantat plutea. Le-am pus intr-o galeata. Mai rontai una-doua beri ca sa ma calmez si o sa pun macar o poza cu ce poate face o singura ciclida mai mare in 12 ore cu plantele.
Am retinut motivele.
Multumesc pentru idei si sugestii.
Stai linistit - mi-am propus (in principal din motive economice) sa-mi termin acvariul prin noiembrie -decembrie anul asta. Pina atunci mai adun cite ceva in fiecare luna. In momentul de fata am ajuns la iluminat. Sper ca in 1-2 saptamini sa ajung la peste 5000 de lumeni la 200 litri. Si in 1-2 luni sa modifc capacul in forma definitiva.

Vad ca sticla ultraclara, acrylul (stiplex) si policarbonatul - in versiunile transparent si incolor - au cam acelasi factor de transmisie a luminii in jur de 91-92% . Sticla normala ajunge la 81%. Exista si o versiune de policarbonat care spun producatorii ajunge la 96%, dar e un singur producator din SUA.

In plus datele care le-am citit arata ca policarbonatul celular (transparent si incolor) are acelasi grad de transmisie a luminii. Cred ca o sa folosesc policarbonat celular de 4-6 mm.
Din cite am cautat singurul care lipeste PVC, acryl, policarbonat si metal e Bison Montage kit. Nu spun nimic de sticla, doar ca nu lipeste polietilena si polipropilena.
Daca intentionezi sa introduci toate LED-urile de mai sus in cutia care ai prezentat-o mai devreme cred ca se vor supraincalzi - foarte repede.

Ai 300-360W intr-un volum de 1,2 litri. Cu un radiator mic spre foarte mic. Cu toata racirea fortata o sa ajunga la 100-120 de grade Celsius in citeva zeci de secunde.

Uita-te la AquaIllumination Hydra52 HD - are 135 W cu un radiator cam cu 50% mai mare ca al tau.

Si nici nu cred ca geamul de acryl va rezista la temperatura generata de ledurile puse imediat deasupra lui.
Am primit mai multe plante - Bacopa Monnieri, citeva criptocorine, citiva echinodorus si Marsilea Hirsuta.

Am gasit la o cunostiinta complet paralela cu acvaristica o punga cu Aquabasis (cam 1-2 litri la ochiometru) si am arestat punga. Cum nu am destul substrat si nici nisip (pot sa iau un sac de nisip de peste drum, dar e prea fin) o sa le plantez in poturi facute din PET-uri de plastic.

Azi stau cu miinile ude aparoape toata ziua.
Capacul il am gata facut - o sa pun si poze. E bine facut (pare de PVC) - tot condensul se scurge inapoi in apa. Are niste sine pe interior in care pot sa introduc ceva pentru a sprijini un element mai lung.
Ai folosit komatex?
Cu ce ai lipit sticla de plastic?

Am gasit la un prieten o bucata de komatex de aproape 2m patrati. La altul citeva bucati de stiplex. Am niste rasina epoxi Bison ramasa de la alte proiecte - o sa incerc cu ce am.
Momentan am protejat ledurile (cam 2000 de lumeni) cu bucati de stiplex, am dat gauri in capac si sint "fixate" cu scotch sa vad ce iese.
Trebuie sa modific capacul de la acvariu si sa adoag mult mai multa lumina. Ca multe altele era dotat cu 2 neoane de 20W daylight.

Vreau sa fac o cutie cu capacul inferior transparent in care sa montez LED-urile si radiatoarele, cu ventilatie fortata, sa scot firele de la LED-uri plus fan-urile si sa montez alimentatoarele in afara capacului.
Va fi amplasata cit mai aproape posibil de suprafata apei deci va trebui sa fie si etansa. Fiindca va fi lunga de aprox. 1000 cm probabil ca va trebui sa folosesc si cornier de aluminiu ca intaritor la colturi cu suruburi acoperite cu epoxi.

Ce combinatie dintre materialele din subiect credeti ca s-ar potrivi pentru asa ceva - in plus as vrea sa le gasesc in Romania. Eventual si cu sfaturi de solutii de lipire alor.

komatex? stiplex? policarbonat? sticla ultraclara? altceva?
 
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com