Message |
|
Iarasi incepem discutii in necunostinta de cauza. Dimmer-ul ala o sa mearga. Conteaza cum e facut circuitul, daca sursele sunt de curent constant sau nu. Plus ca, si pe sursele de curent constant se pun dimmere, in general se fac PWM.
Nu e cazul aici, e cu totul alta abordare la aceste leduri si aceasta lampa.
Daca e nevoie de mai multe detalii, detaliez.
|
 |
|
Dragos, gresesti.  Sau sa spunem ca nu ai dreptate in totalitate, nu ca gresesti.
Ce reactor in pat fluidizat sa puna la un acvariu asa de mic? Nu e pacat de spatiul ocupat? Iti spun ca la mine treaba merge cu antiphos-ul pus in filtru hangon.
Gandeste-te ca intr-un acvariu nano dinamica e cu totul alta. Aici te bazezi 90% pe filtrarea data de piatra vie si de nisip, iar parametrii ii mentii prin doua metode: antihos si carbune pus in filtru (functioneaza, crede-ma) si schimburi de apa regulate.
|
 |
|
Curatarea saptamanala a buretelui s-ar putea sa fie prea putin. In general, in sistemele marine, nu prea se folosesc ca medii de filtrare bureti din simplul motiv ca in timp (nu foarte lung) devin generatoare de NO3.
Ca sa eviti asta, cred ca ar trebui sa-l speli bine bine de tot odata la cateva zile maxim.
|
 |
|
@viulian
Eu cred ca trebuie sa tii cont de urmatorul lucru: nutrientii despre care vorbesti tu, aia de-i consuma algele... nu dispar pentru totdeauna. O sa populezi acvariul, o sa dai de mancare la animale, o sa se intample treburi pe-acolo care pot sa duca din nou la acumularea de nutrienti in apa.
Ce vroiam sa spun de fapt e ca eu cred ca puteai foarte frumos sa nu treci prin perioada asta cu acvariu verde. Puteai sa faci o ciclare foarte ok si altfel. Nu zic ca nu e bine, zic doar ca se putea i altfel si sa fii cu ochii pe teste si pe alge si dupa ciclare, nu doar acum.
Parerea mea. 
|
 |
|
@Adrian_ E ok, ai dreptate. Oricum, totu-i relativ. O zi buna in continuare.
|
 |
|
Uite, facem asa: eu iti dau o lampa de-asta si daca tu poti sa o pui destul de aproape de apa astfel incat sa nu mai ai lumina reziduala... ramane a ta lampa. Bineinteles, fara sa-i pui lupe, asa cum e ea. Daca nu reusesti, atunci imi mai iei mie inca una.
Crede-ma, am incercat sa tin doar lampa aproape de luciul apei si nu e destul, tocmai din cauza unghiului foarte mare al ledurilor de care vorbeam mai sus. Ideea nu e sa misti lampa in cutie intr-una, ci doar la inceput, sa faci niste teste sa gasesti pozitia ideala. Dupa aia... ai fixat-o acolo si asa ramane. Tu crezi ca eu ma joc cu lampa sa o mut in fiecare zi? 
|
 |
|
Nu stiu sa-ti spun exact cat are marginea aia. Aproximez la 5cm. Ajung diseara acasa si o masor si-ti spun cu exactitate.
Dar as recomanda sa faci niste teste sa vezi cam pe unde ar fi ok pentru acvariul tau. Ai putea sa iei o bucata de material de-ala (sau un carton... nu conteaza), sa-l tii lipit de lampa si sa-l deplasezi in jos usor. Te uiti la acvariu si vezi cam pe unde nu ar mai fi ok si de-acolo mergi inapoi putin. Si gata.
Nu stiu daca am fost destul de clar... revin daca e nevoie.
Masor diseara cand ajung acasa si-ti spun si cat are la mine.
|
 |
|
Cu unghiul ledurilor o lasam asa. Tin sa mai mentionez ca asa cum tu zici ca ai facut experimente, asa am facut si eu. Atat.
Mai departe, cu apropierea lampii sau prelungirea carcasei... uf. Ai facut asa si ai avut spot care sa-ti lase zone umbrite in acvariu?
Intreb pentru ca eu vorbesc dupa ce am abordat solutiile astea la acvariul meu. Da, ai dreptate, daca marginea carcasei e prea inalta, atunci vei avea lumina concentrata pe o zona. Dar totul tine de un calcul simplu sau, mai bine, de doua trei experimente cu pozitionarea lampii mai sus sau mai jos in cutie.
@ koala
Chiar daca vei apropia foarte mult lampa de luciul apei, tot vei avea lumina reziduala, tocmai pentru ca ledurile astea au unghi foarte mare. Fa un experiment si ai sa vezi...
Solutia e combinarea celor doua: prelungesti carcasa modulului in jos si apropii lampa cu totul de luciul apei. Astfel, intregul ansamblu o sa fie foarte aproape de luciul apei, dar lampa propriu-zisa o sa stea mai sus putin...
Ca sa-ti faci o idee, la mine carcasa lampii sta la vreo 5mm de luciul apei. Dar lampa propriu-zisa sta undeva mai sus in carcasa, la >5cm de luciul apei. In felul asta, am lumina reziduala foarte putina, fara a avea spoturi in apa. Da, lumina este sub forma de con, dar imi acopera tot acvariul.
Lampa in "cutie" aproape de luciul apei:
Interiorul lampii:
Functioneaza in aceasta configuratie de 2 luni si jumatate, fara absolut nicio problema.
|
 |
|
Eu iti spun de lampa mea. Am puse rezistente care limiteaza curentul la vreo 750 - 800 mA. Asta inseamna cam 75 - 80% din maxim. Si la configuratia asta, nu am spoturi de lumina, unghiul este inca extrem de mare, imi bate in lateral pe pereti. Am folosit si rezistente minime, deci ledurile mergeau aproape la maxim, iar lumina se termina in acelasi loc pe pereti.
Zic extrem de mare pentru ca este chiar foarte deranjant, bate mult in laterale. Bineinteles, am rezolvat problema asta, am "invelit" lampa astfel incat sa-mi bata numai in acvariu.
In afara de asta, ramane sa-mi arati tu niste specificatii in care sa spuna ca unghiul se modifica odata cu puterea ledului. Din punctul meu de vedere, nu are noima. Ledul, ca lumineaza mai tare sau mai slab, va lumina la acelasi unghi, dat de constructia sa. De exemplu, in specificatiile acestul led sunt date 3 moduri de funtionare (de putere). Unghiul este specificat la 120 de grade si nu este specificata nicio variatie a acestuia in functie de puterea ledului (de curentul folosit).
|
 |
|
Nu a zis nimeni nimic de zone umbrite (ar fi greu la leduri de 10W ). Am spus ca intensitatea luminoasa va fi diferita. la marginile bazinului fata de zona de sub lampa, daca ledurile nu au lentile. E fizica elementara, ledurile emit un fascicul foarte ingust.
Ba dimpotriva.  Sunt LED-uri de putere mare, astea nu au fascicul ingust. LED-urie astea au unghi de 160 de grade. Adica fix pe dos, ai nevoie de lentile ca sa il ajuti sa-l ingustezi, sa reduci lumina reziduala din camera...
Daca nu ma crezi, iti pot arata "live" oricand doresti. 
|
 |
|
O sa te contrazic. Nu sunt mult prea puternice ledurile alea. Ele nu merg la maxim, nu dau 10W. Depide ce rezistente a pus pe circuit.
Iar in ceea ce priveste lentilele, nu e neaparat nevoie de ele daca se rezolva problema cu lumina reziduala. Si aici garantez ca nu se formeaza zone umbrite.
|
 |
|
Acum mi-am dat seama de un amanunt... trebuia sa "ingropi" mai mult lampa in masca de forex, pentru ca ledurile alea iti dau lumina multa in laterale. Daca marginea de forex/komatex ar fi fost mai joasa, ai fi avut mai putina lumina reziduala.
|
 |
|
Garantat nu patesc nimic ledurile si garantat e destul de mare radiatorul respectiv. Nici cu plexiglasul ala nu vad probleme... in afara de depuneri de sare si pete de apa care vor diminua din lumina. Dar asta se poate rezolva usor. 
|
 |
|
koala wrote:
Am facut niste teste, atat cat m-am priceput:
- pH 8.2
- KH 11.2
- Nitriti (NO2) 15 mg/L
- Free ammonia (NH3) 1 mg/L
- Total ammonia (NH4+) 6 mg/l
- salinitate 1.023
Am scos geamul de deasupra, asa ca temperatura apei a scazut (de la 28 gr.C) la 25.5 gr.C.
Adica aveai 28 de grade in apa?!
Testele nu arata deloc bine. In mod normal, fara vietuitoare, nu conta ce aveai acolo. Dar cu vietuitoare in acvariu, eu as face un schimb de apa rapid...
|
 |
|
Crabul nu stiu, poate chiar o fi bun, viermele nu stiu, poate si ala o fi bun, dar miriapodul nu cred ca e miriapod, ci pare sa fie un Mantis Shrimp si ... fuarte bine ca l-ai scos!
Poti sa cauti pe ggugle/iutub despre asta.
Poate totusi nu e mantis, da' mie asa mi se pare.
|
 |
|
La diferenta de un grad... nu cred ca e asta problema.
|
 |
|
Salinitatea nu prea are de ce sa scada. Daca e intr-adevar la 1025, atunci acolo ar trebui sa ramana. Sau sa creasca din cauza evaporarii apei.
Salinitatea poate sa scada numai prin adaugarea de apa de osmoza sau prin prepararea incorecta a apei de la inceput. Salinitatea variaza foarte mult in functie de temperatura. Valoarea de 1025 ar trebui sa fie masurata la 25 C. Daca erau numai 20 de grade... diferenta se explica.
|
 |
|
GSP-ul o sa se deschida pana la urma, nu-i nicio problema.
In schimb, ar trebui prins bine de piatra. In cazul asta, poti linistit sa folosesti Super Glue gel, nu se supara deloc. Doar sa-l lipesti bine.
Eu nu as folosi metal pe-acolo. Nu stiu, poate daca sta asa in afara acvariului si nu intra deloc deloc in contact cu apa... poate e ok. Dar nu prea e recomandat. Si eu ma gandesc sa-mi fac un "capac" din plasa, am ceva idei, sa vad daca le pun si in practica.
1022 e cam putin. 1025 e o valoare target sa spunem asa. Variatii mai pot fi dar totusi 1022 e cam putin. In afra de asta, e foarte important sa fie constanta salinitatea, sa nu varieze mult.
|
 |
|
Nu le trebuie multa lumina, poti sa-i tii inca o perioada la lumina mai putina. Nu stiu cu cate ore de lumina merge acum acvariul... eu l-as lasa cam la 4 ore pe zi. Parerea mea.
Kenia tree-ul trebuie sa fie pe undeva prin acvariu. Fiind coral moale, super glue il poate arde la baza, deci el se va desprinde. De patit nu pateste nimic, doar ca nu prea poti sa-l faci sa stea locului. Poate mai indicat ar fi sa-l ancorezi cu ceva pana se prinde singur de piatra...
GSP-ul are fitze. La mine a stat inchis vreo 5 zile aparent fara motive. Sau daca a avut motive, mie nu mi le-a spus. E oarecum normal, e perioada de adaptare. E un coral extrem de rezistent, eu zic ca nu ai de ce sa-ti faci griji.
|
 |
|
Mosu deja ti-a dat xenia - usor de tinut si de efect. Poate ea sa devina invaziva, dar nu cred ca o sa fie o problema, o extermini de pe zonele unde nu o vrei.  Oricum, e una din variante. In penultima poza, in stanga e Capnella a.k.a. Kenia Tree coral. Si asta e usor, creste ca un copacel, asa. Ce-i drept, nu e foarte colorat... Alti corali pe care i-ai putea tine fara probleme zic eu: * discosoma si ricordea - astia ii gasesti intr-o mare varietate de culori si sunt foarte usor de tinut * mai multe feluri de GSP, toti frumosi si colorati (in acvariu acolo vad doar de cel verde) * gorgonia Si sigur mai sunt multi, dar nu-i mai stiu eu. 
|
 |
|