e foarte nasol trendul asta de mutat pe facebook sau whatsapp pentru hobby-ul nostru
asta deoarece pe forum informatia ramane si poate fi cautata ulterior sau data celor noi insa pe FB nu ramane nimic, nu poti cauta etc
din acest motiv grupurile de FB sunt pline de incepatori care intreaba in continuu aceleasi lucruri, ca nu stiu unde sa gaseasca informatia!
iar asta duce la scaderea vertiginoasa a calitatii discutiilor, pentru ca veteranii cu experienta care au raspunsurile corecte se plictisesc sa dea aceleasi raspunsuri pe care le-au mai dat de 1000 de ori si sa intre in aceleasi flame-uri in care au mai intrat si acum 15 ani, asa ca pur si simplu nu mai participa dupa un timp
ceea ce inseamna ca majoritatea celor care raspund sunt tot incepatori sau semi-incepatori, si uite asa ajung sa se dezbata la un nivel foarte slab aceleasi si aceleasi lucruri
eu ma mai uit din cand in cand pe grupuri de apa dulce de pe FB si calitatea discutiilor este abisala, se dezbat lucruri gen daca filtrul tb sa stea in priza sau daca trebuie pompa de aer etc, adica aceleasi intrebari ca in 1990
un alt lucru stricat de facebook
cat despre forumurile mari de afara, nu cred ca vor disparea asa curand... pe de o parte acolo sunt foarte multi oameni cu pregatire stiintifica care au un nume in acvaristica mondiala, pe de alta parte sunt sustinute de publicatii sau vanzatori cum e BRS cu reef2reef, deci na
dupa parerea mea, nu are rost sa aditionezi vodca (adica carbon), te complici
la 60 de litri totul este controlabil din schimburi de apa, poti sa nici nu testezi, doar schimbi 10-20 de litri saptamanal si aia e
ref la forum, suntem putini acvaristi de apa sarata in romania, ce sa facem
iar din astia putini, majoritatea s-au si mutat facebook
nu ne putem compara cu un forum international unde sunt mii de acvaristi
@adio, tu esti la nivelul 1000 cu diy-ul :-)
Eu mi-am atins limitele de competenta cu esp si ha, nu ma bag la mai mult.
Apropo, ai o idee despre cum se poate face dimare pwm la marsaqua cu un chip esp?
Adica ma intereseaza in primul rand dpdv hardware ce si cum cltb sa conectez.
parametrii dati pentru diferite specii de pesti reprezinta de obicei valorile optime pentru acea specie si prin urmare ar trebui respectati pe termen lung si in general vorbind, fara ca asta sa insemne ca orice deviatie pe termen scurt = moartea
pestii sunt adaptabili cu conditia ca schimbarile sa fie graduale
exista de asemenea pesti care in acvarii au fost adaptati de crescatori sa traiasca in conditii semnificativ diferite fata de habitatul natural
deci nu vor pati nimic pestii daca stau o vreme la 27-28 grade atat timp cat in marea parte a timpului stau sub 26
sigur, daca il iei din apa cu 22 de grade si-l pui in apa cu 28 de grade sau invers, probabil o sa aiba probleme, dar daca schimbarile sunt graduale, nu
si de asemenea, ce poate trai in 60 cm poate trai si in 45 cm
dan.pavelescu wrote:
- daca releul este pe ON cand cade curentul, la revenire primesc mesaj cu pompa off (stie ca i s-a schimbat starea si ma notifica)
that's what I call "smart" :-)
deci e bine.
acuma sigur ca exista posibilitatea teoretica ca senzorul sa detecteze apa dar din cine stie ce motiv sa nu primesti notificarea de la el ci doar pe aia de inchidere de la pompa
caz in care vei porni pompa crezand ca a revenit curentul, numai bine ca sa faci tu inundatia
:-))
de asta-mi place mie smarthome-ul, ca te forteaza sa te gandesti la lucruri :-))
Cand se taie curentul releul nu are cum sa-ti dea notificare... ca nu mai are curent. Iar cand revine aproape sigur nu iti da, ca nu are de ce. El nu vede taiatul curentului ca power off si nici revenitul ca power on.
Trebuie sa faci un test cu scos din priza si bagat inapoi, poate releul e deja configurat sa pastreze ultima stare, ca multe sunt asa.
Tuya ar trebui sa aiba o notificare cand device-ul este offline... E o notificare a aplicatiei ca nu mai poate comunica cu device-ul. Poate e si in Tellur.
Sigur, poate fi si din cauza ca nu mai are internet, dar oricum e ceva.
Asta cu notificare in caz de oprire curent este in general o problema complicata la smarthome. Eu am un UPS al carui status e citit de Homeassistant si doar asa am putut da fac.
Nici cand revine curentul nu e simplu de facut. Aici am un bec zigbee care sta tot timpul inchis, dar care se aprinde cand revine curentul, ca asa sunt facute ele, iar eu doar profit de treaba asta.
super
pe ewelink nu are cum sa mearga, dar ar trebui sa mearga pe Tuya sau Smartlife... aplicatia de la Tellur este tot o fransiza de la Tuya, ca asta face Tuya, licentiaza software si platforma pt cine vrea sa faca hardware
ce voiam sa iti spun este sa te uiti la setarile releului, ar trebui sa ai acolo o optiune gen Power ON Behaviour, adica ce sa faca atunci cand revine curentul dupa o pana de curent
trebuie sa-l pui fie pe ON, fie pe previous state
ca altfel daca e pana de curent nu o sa porneasca cand revine curentul :-)
PS pentru oprirea apei in caz de inundatie eu am valva asta de mai jos, pusa pe robinetul de la intrarea in apartament (merge cu Tuya/Smartlife, deci ar trebui sa se inteleaga si cu senzorul asta de la tellur daca il bagi in Tuya sau Smartlife)
Practic in acest moment eu pot sa fac un controller cum este Apex sau Profilux la o zecime din pret, 100% customizabil si reparabil, cu home assistant si esp home
- temperatura
- prize
- senzor nivel
- ph
- senzor inundatie
- mai tb sa cercetez partea de dimare led, dar sigur se poate
- partea de automatizari si grafice din apex/ profilux se poate face mai bine in home assistant, evident
1. despre capac:
- avantaje: uneori arata bine, ai unde sa pui neoane sau leduri, ai unde pune un hranitor automat, opreste pestii saritori (nu prea se intampla la apa dulce, dar na), mai reduce evaporarea/ umiditatea (daca asta e important pt acvarist, ca nu pt toti e)
- dezavantaje: uneori nu arata bine, daca planuiesti sa folosesti lampa atunci capacul te incurca (dar lampa e mai scumpa), uneori face condens
pe scurt: se poate si cu capac, si fara capac
2. in general un filtru canistra e mai silentios pt ca nu exista acel clipocit de la suprafata apei (de care nu poti scapa la un hang on, ca asa lucreaza el)
asta poate fi sau nu important pt acvarist, de exemplu eu vrea acvarii cat mai silentioase
dar mie principala problema la acel tidal mi se pare ca ocupa loc, dupa cum am mai zis
3. priming-ul e una, auto start e alta
priming este cand filtrul e gol, la inceput, si da, intr-adevar la canistra e manual
dar in caz de intrerupere a curentului, filtrul canistra nu se goleste, ca apa ramane in el si pe furtune, nu are unde sa se duca
deci un filtru extern va porni fara probleme dupa o pana de curent; uite nu stiu exact daca asta se intampla si la filtre cascada, ca nu am mai avut unul demult, dar la canistra sigur nu e problema, am pornit si oprit filtrul de sute de ori (la fiecare schimb de apa) fara sa fac priming
(oricum si priming manual e f usor de facut daca umpli deja filtrul cu apa de la robinet atunci cand il pui prima data pe acvariu... daca esti bolovan si pui filtrul gol, da, s-ar putea sa fie mai greu :-)))
"calitate" la un acvariu se refera la lipitura, ca sticla e la fel
lipitura trebuie sa fie rezistenta si estetica (nu prea groasa, neteda etc)
de rezistenta nu se pune problema sa nu fie, iar la estetica cei de la Aquadec fac o lipitura excelenta, chiar sunt meseriasi
evident la eheim lipitura e perfecta, ca e facuta de masina
diferentele, daca exista, sunt complet nesemnificative
o sa iti spuna Aquadec ce sticla sa folosesti, te sfatuiesti cu ei
eu am facut un acvariu la ei si lucreaza bine, am fost multumit de lipitura
chestia e ca o sa ai probabil de asteptat daca il faci la Aquadec, de obicei au multe comenzi
ti-as mai recomanda ca daca tot faci acvariu custom, sa faci lungimea in multipli de 30 cm (pt ca asa sunt facute lampile) si latimea de 50 cm, ca 35 e prea putin pt orice si un acvariu mai lat permite sa se vada totul in el mai misto
deci eu as merge pe 90x50x50 sa fiu sincer
filtrele cascada nu prea merita, dupa mine, pt ca:
- fac zgomot
- au spatiu mic pt material filtran daca sunt mici sau, daca sunt mari, ocupa loc acolo unde sunt puse, deci de exemplu nu vei putea lipi acvariul de perete in spate etc
un filtru canistra nu ocupa loc in jurul acvariului, ci sub el, si cum acvariul tot il vei pune pe ceva gen stand/masa, automat vei avea loc sub acvariu si pt canistra
are sticla de 8mm, capac oricum iti trebuie, lumina o poti modifica dupa aia daca e nevoie, alte acareturi vad ca nu are, iar de costat costa doar cu 150 lei mai mult decat aquadec in schimb te scuteste de asteptat, de transportat, de confectionat capac, de pus lumina etc
mie mi se pare o varianta f buna pt inceput, chiar daca dimensiunile nu sunt ideale...
adica daca nu te va prinde hobby-ul, e un acvariu f bun doar ca sa ai niste pesti/plante cu stres minim
iar daca te va prinde hobby-ul, o sa vrei ceva mai mare oricum
PS mai zic o data despre verzeala de pe pietris:
1. este mult accentuata de lumina alba/galbena, in realitate nu arata ca in film
2. nu este nici o problema, nu deranjeaza cu nimic, mie chiar imi place cum arata, si oricum nu la el ma refer cand vorbesc de "alge"
pai eu nu am "alge", am bubble algae, care, desi e alga, e o cu totul alta mancare de peste, e practic un parazit a carui raspandire nu este strans corelata cu nivelurile de nutrienti.
o comparatie cu plantatul ar putea fi facuta eventual in ce priveste algele paroase, dar din alea nu am avut nici macar un fir, tocmai pt ca pentru o perioada lunga de timp bacteria a mancat orice urma de no3 si po4 si a "outcompete" orice alga.
planul de la plantat nu prea merge la marin:
1. lumina la marin este oricum preponderent albastra, deci aia alba care e folosita de alge este oricum la minim (se pune doar ca sa vada omul culori in acvariu), asa ca nu ai ce sa reduci
2. schimburile dese de apa costa la marin, iar efectele contra alge sunt prea mici ca sa merite, asta chiar si daca ai nutrienti mari - ceea ce repet, nu e cazul la mine;
la marine nutrientii se reduc prin alte metode, in general cu bacterii sau cu alge macro in refugiu
3. pai am avut macro alge in refugiu de la inceput tocmai ca sa reduca la maxim nutrientii, si ce crezi, au murit de foame, ca nu era pic de nutrient in bazin