pai am si medii filtrante in sump, desigur
substratul mai mare de 2-3 cm genereaza probleme in timp si nici nu imi place cum arata
dar in rest, ai dreptate:
- bacteria am luat-o din aer (alcaligene faecalis ii zice)
- diversitatea e f importanta, de asta am bagat cel putin 3 feluri de bacterii probiotice pana acum: Aquaforest pro bio nu stiu ce, Dr Tim's Waste Away si acum Vibrant
si pana la urma una din aceste bacterii i-a venit de hac aleia, ca nu mai am urma de slime in acvariu din septembrie
de asemenea ce a ajutat a fost sa dozez no3 si po4 - stiu ca pare ciudat, dar mi-e clar acum ca aveam un exces de carbon in sistem (probabil de la dezinfectant-ul pe care l-am folosit la inceput in pandemie) si bacteria consuma rapid tot no3 si po4 care intra in sistem
din cauza asta si coralii au avut de suferit, erau decolorati etc pt ca nu reuseam sa am niveluri detectabile de NO3 si PO4 oricat as fi hranit
de-abia cand am inceput sa dozez, ceea ce a facut ca no3 si po4 sa fie la discretie, a inceput sa scada carbonul si sa devina factor limitativ, asa cum e normal sa fie intr-un reef (ca de aia facem aditie de NOPOX sau vodca, tocmai pt ca carbonul este factor limitativ)
asta plus competita din partea celorlalte tipuri de bacterii i-a venit de hac pana la urma
evident ca nu am cum sa stiu daca mai am sau nu aceasta bacterie in sistem, ce e important este ca deja am o diversitate de bacterii care o tin sub control, dupa cum ziceam nu am mai avut pic de slime de peste 4 luni
PS si mai e ceva: mi-am infectat prin iunie anul trecut si celalalt acvariu (are peste 3 ani) cu aceasta bacterie, am avut 1 zi in care am avut un inceput de slime si acolo
dar a tinut fix o zi si nu a mai aparut dupa aia, ceea ce inseamna ca a gasit acolo competitie la greu care i-a dat in cap din prima
problema deci a fost ca acvariul asta a fost nou nout fara nimic in el si cand a ajuns bacteria in el nu a avut absolut nici o competitie, de asta a putut inflori in voie
la urmatorul acvariul pe care-l incep o sa bag Vibrant din prima zi, inainte sa bag bacteriile nitrificatoare :-)
nu cred ca are cum sa faca burta cu 5 cm spatiu liber in fiecare parte, dar ceva stres mai mare pe imbinarile dintre placa orizontala si verticale probabil ca va exista - problema e ca nu ai cum sa evaluezi daca e ok sau nu
solutii ar fi placa orizontala suplimentara sau placa verticala suplimentara (dar nu o sa ai aceeasi problema cu spatiul ca la eheim?) sau un stalp interior in loc de placa sau coltari metalici pusi la imbinarea dintre orizontala si verticale (pe dedesubt)
substratul e maxim 2 cm
nuanta de verde sunt alge care s-au depus pe granulele de substrat (cum este GSA de la apa dulce) - se vede asa pronuntat pt ca am stins canalul albastru de la lampi ca sa fac video-ul, altfel daca e albastrul pornit nu se prea observa
pai le am pe ambele, google de vreo 2 ani, alexa de 1/2 ani
primul aspect este ca google se tampeste relativ frecvent.
adica pana ieri imi aprindea de exemplu fara probleme o lumina sau etc, astazi insa imi spune ca "I'm not sure how to help with that" sau ceva similar, de-mi vine sa-l fac bucati :-)
la fel si cu "find my phone" merge 1 saptamana, dupa aia imi zice ca nu stie care e telefonul meu blablabla
al doilea si cel mai important e ca Alexa are o functionalitate f folositoare pe care google pur si simplu nu o are, anume ca poti seta rutine care sa fie declansate de un device smart conectat, nu numai de voce: de exemplu daca detecteaza miscare, poate sa spuna "s-a detectat miscare" sau poate sa porneasca / opreasca ceva (aspiratorul respectiv un consumator) cand simte ca nu mai esti acasa - la google nu poti face asa ceva, el poate fi declansat doar cu vocea sau timp
de fapt la google nu puteai sa il declansezi nici macar pe baza de timp pana de curand (ex la 9 dimineata sa faca ceva etc)
si mai sunt si altele, mai putin importante, dar care se aduna
- Alexa e f rapida sa gaseeasca noi device-uri, lui google insa trebuie sa ii dai comanda
- istoric vorbind Alexa poate integra mai multe marci de device-uri, dar la partea asta google a recuperat
- la Alexa poti sa modifici ca o priza sa fie considerata lumina, ca sa ti-o aprinda odata cu luminile (de ex daca ai un lampadar pus pe o priza smart)
- are Guard, un mod in care atunci cand esti plecat asculta dupa sunete de sirene sau de geamuri sparte etc si te notifica; de asemenea iti poate aprinde aleator luminile seara cand esti plecat (dar asta din pacate nu merge in romania, vrea ZIP code doar de US)
sunt multe chestiute
in general asa pentru un utilizator incepator de smarthome sa zicem ca nu e mare diferenta intre ele, dar daca te bagi mai tare in smarthome sigur vine un moment in care iti dai seama ca google nu te mai poate ajuta
are si google avantaje:
- iti gaseste prin casa androidul, daca ai android
- orice telefon din retea poate pune muzica din spotify (in mod complet stupid, la alexa nu se poate, trebuie sa ii spui mai intai "connect spotify" si nu merge intotdeauna)
- daca ai chromecast se integreaza bine cu el, desi nici nu mai imi amintesc cand am pus ceva pe chromecast cu vocea
- este recunoscut instantaneu de Home Assistant si poti sa faci automatizari in HA care au output pe google mini (de ex eu eu am o automatizare care ne anunta cand lasam usa de la frigider deschisa) - se poate si pe Alexa, dar trebuie bibilit
ok guys, hai ca am reusit sa fac un senzor de nivel smart :-)
daca ii mai pun si un releu, o sa fie un ATO smart :-)
parti componente:
- placa de dezvoltare cu chip wifi esp8266, pe numele ei NodeMCU, se gaseste peste tot, costa ceva gen 10 lei pe aliexpress
- senzor de nivel, conectat la unul din pinii de pe NodeMCU si la ground
- home assistant cu add-on de ESP Home
ESP home este... o chestie care iti permite sa creezi propriul tau firmware si sa il instalezi pe placile astea cu chip ESP8266 sau ESP32 (asta are si bluetooth)
codul este atat de simplu incat si un neofit ca mine a fost capabil sa dea copy paste la el de pe net si sa schimbe 2 lucrusoare, vedeti mai jos
1. daca doar asta vrei sa tii, probabil va fi de ajuns filtrarea stock
3. referitor la twinstar, nu am mai urmarit in ultimii 2 ani discutiile, dar stiu ca "the jury is still out on this one", adica nu e clar ce efect are si nu e panaceu pt alge - probabil ajuta, dar ce este sigur e ca se poate sa ai acvariu fara alge si fara twinstar
eu unul nu as da banii pe el.
4. da, doar schimburi de apa... bine, nu ar trebui sa ai resturi daca hranesti corespunzator... frunzele moarte de la plante le scoti tu oricum cand faci schimbul de apa, deci nu prea ai ce "resturi" sa ai
2450 lm ar trebui sa fie ok pt 54 de litri, da
dar nu uita ca ai nevoie si de CO2, altfel lumina multa fara co2 inseamna garantat alge
1. Sunt decente, da, dar de multe ori "decent" nu este de ajuns. De asemenea nici la value for money nu stau grozav, in sensul ca daca iei tu un acvariu gol si apoi te apuci sa cumperi echipamente, vei avea un raport value for money mai bun.
Acvariile de firma AIO au avantajul ca arata bine si ca sunt plug and play, iar pt asta trebuie sa platesti.
In timp, multe persoane care incep cu un AIO de firma si devin pasionate de acvaristica ajung sa modifice / schimbe cel putin lumina. In functie de cati pesti vrei sa tii in el, multa lumea de obicei suplimenteaza si filtrarea.
2. te referi la skimmer de suprafata, nu? probabil ca nu mai ai nevoie, pentru ca filtrul acela intern face si un skimming de suprafata.
dar oricum un skimmer de suprafata nu costa mult, deci intrebarea e cumva fara miza.
3. crevetii mananca alge, adevarat, dar niciodata crevetii nu o sa rezolve o "problema cu algele"; ei, ca si melcii, pot sa tina anumite alge sub control, dar daca ai explozie de alge (adica problema), nu au cum sa faca fata.
singurul animal din acvaristica de apa dulce care rezolva o problema cu algele este peste SAE (versus alga BBA), dar si acolo tb indeplinite anumite conditii (ex SAE mananca BBA doar cand e pui)
la fel, sterilizatorul UV iarasi nu rezolva problemele cu algele.
probleme cu algele se rezolva prin evitarea aparitiei lor sau cu CO2.
4. nu mai aspiri substratul, desigur
vezi ca pt plante de gazon cum sunt cele din clip ai nevoie de lumina puternica si de CO2
De ex un yellow tang sau alta specie similara (kole / purple etc) poti sa tii in 90 cm.
Poti sa tii de fapt si in 60 cm, eu am unul pe care l-am mutat temporar din acvariul de 120 cm ca-mi batea un alt peste si o duce foarte bine, nu numai ca mananca de rupe si nu e deloc stresat, ba chiar asta al meu s-a imblanzit, sta si la mangaiat desi in acvariul ala mare fugea cum ma vedea.
Daca vorbim insa de blue tang, cred ca e mai complicat, aia sunt mai zbuciumati,eu cel putin nu am luat in calcul, nici nu prea imi plac si mai au si probleme cu ich.
Adevarul e ca toata lumea stie ca tang-ii au nevoie de acvariu mare dar ii tin oricum in acvarii mici. Nu e ideal, asta-i sigur, dar na, asta e realitatea.
De asemenea toata lumea vrea clovni + anemone si tang, e cliseu intr-adevar dar e real :-)
1. nu prea stim pentru ca nu este popular pe la noi, nu cred ca il are multa lume.
iar asa de pe hartie este greu de spus, ce pot sa zic e ca pretul e cam mare comparativ cu DIY
uita-te la topicul meu pt AIO, la inceput este lista de echipamente, preturi, cum e construit etc - poate te ajuta
2. acelasi raspuns ca la 1, e f greu de spus. poate gaseste reviews pe forumurile de afara
3. nu stiu
4. 120 cm nu sunt suficienti pt un tang de 15 cm, dar pana sa ajunga tang-ul acolo e nevoie de multi ani, deci da, poti tine un tang de dimensiuni normale in 120 cm
vad ca nu te-am ajutat prea mult :-))
dupa mine, daca esti incepator ai urmatoarele variante, in functie de bani si efortul necesar la inceput pentru setare:
[a]- bani minimin, efort initial minim[/b]: un acvariu normal de 100+ litri, filtrare doar cu piatra si nisip, 2 clovni, corali moi, lumina mars aqua de pe ebay
daca stii de BRS TV probabil stii deja ca multa lume incepe asa, cu un 40 gallon breeder
- bani mediu, efort initial mare: un acvariu custom made, eventual AIO cum am eu; e frecus foarte mare cu furnizorii, zi-le ce vrei sa faca, intarzieri, greseli etc - vezi pe topicul meu daca vrei
[c]- bani maxim, efort initial mic[/b]: un acvariu RED SEA, preferabil seria reefer
eu am ales varianta b si desi sunt multumit acum, totusi efortul initial de setare a acvariului a fost cam mare, asa ca nu as mai face-o inca 1 data
eu ma gandeam ca zici de I5 pe un PC normal.
vazusem asta cu NUC, dupa cum vezi la i3 zice ca este peste rasperry, deci eu inteleg ca nu neaparat nici macar I3, avand in vedere ca majoritatea populatiei foloseste PI.
din pacate nu pot sa dau recomandari mai bune in ce priveste R-PI (adica de care PI) decat sunt pe site sau in acel video, pentru ca nu folosesc.
pot sa iti spun ca trendul acum printre useri este sa se mute pe masini virtuale, pentru ca la R-PI mai sunt probleme cu unele carduri, in timp, adica ai nevoie si de un card mai bunicel nu doar de un PI decent.
pot de asemenea sa iti spun ca cei de la HA au lansat ei recent o cutie special pt HA, bazata pe odroid - poti sa te uiti ce specificatii are ca sa poti compara cu altceva (dar dupa mine pare f puternica, eu zic ca e overkill pt majoritatea userilor)
https://www.home-assistant.io/blue/
daca insa intrebarea ta era "ce stick zigbee sa folosesc pentru PI" atunci pot sa iti spun ca majoritatea folosesc Conbee II, este vreo 60 usd pe amazon.de (scumpicel)
eu zic pentru inceput sa pui stick-ul acela de la Sonoff, care e maxim 50 de lei la noi - el functioneaza OK, dar s-ar putea sa aiba o problema de range, in functie de cum arata reteaua ta si cate mesh point-uri ai (la zigbee, dispozitivele care sunt alimentate la 220V functioneaza ca repeatere, deci teoretic daca ai macar becuri zigbee atunci nu o sa ai probleme cu range-ul)
eu personal nu cred ca exista o agenda ascunsa in spatele rezultatelor, adica nu cred ca a platit nimeni pe autor sa spuna ca bilutele alea de plastic K1 si buretii sunt cele mai bune materiale filtrante, pentru ca sunt printre cele mai ieftine produse, si sunt sigur ca producatorii de K1 si de bureti nu din acvaristica isi fac profiturile
desigur asta nu inseamna ca rezultatele testelor sunt corecte
adevarul e ca articolul ala e greu de inteles, se si repeta lucruri, mie nu mi-e clar ce a facut exact acolo si cum a masurat eficienta
dar e drept si ca nu am citit decat foarte rapid, deci na
chestia e ca testele de genul asta sunt cumva irelevante pentru acvaristul de rand, pt ca e mult mai simplu sa mergi pe ideea "pui cat de mult incape, toate isi fac treaba cam la fel, costul nu e semnificativ diferit"
raspunsul la asemenea intrebare este relevant pentru o aplicatie industriala, sa zicem, unde nu iti poti permite sa ai filtrare in exces pentru ca te costa, si atunci ai nevoie sa stii care e cel mai bun material fie per volum ocupat fie dpdv al costului
si oricum acvaristul de rand nu are loc suficient pentru filtrare cu bureti sau cu K1 fluidizat, deci na, tot la matrix si asemenea se ajunge, chiar si daca ar fi adevarat ca astea sunt cele mai bune
a ok, nu mi-am dat seama ca vrei leduri pt acvariu - eu ziceam de leduri asa, de pus prin casa ca sa fie colorat :-)
in prezent cercetez si eu cum pot sa imi fac Mars Aqua-urile mele dimabile si controlabile prin wi-fi, cu o placa cu ESP8266 (NodeMCU)
NodeMCU cu ESP8266 pare ca suporta pwm, are multi pini GPIO si analogici si digitali, dar inca nu-mi este clar cum fac acest pwm dpdv firmware si nici harware
si eu sunt incantat de serverul meu de retea, e un HP Gen 8 pe care il am de vreo 6 ani, initial tot pt backup + torente l-am luat, dar intre timp nu il mai folosesc nici pt una, nici pt alta, ca backup fac pe google si torente nu mai folosesc
am instalat OpenMediaVault ca platforma de NAS (bazata pe debian) si usor usor am instalat in timp tot felul de alte programe, fie ca plugin-uri direct in OMV fie in Docker - am pana si wordpress pe el :-)
dar da, daca crapa sunt mancat :-)
Liv wrote:Am inteles eu gresit cumva? La Pi sistemul de operare e inlocuit cu cel de la HA?
.
da, e inlocuit cu hass.io, si eu tot asa inteleg
eu zic sa mergi pe HA, controleaza si led-uri si tot... e mai simplu decat cu Arduino si in afara de asta avantajul HA este ca aduna toate device-urile sub acceasi umbrela, ceea ce este cel mai important lucru la un ecosistem smarthome
eu am luat o placa cu cip ESP8266 si am pus pe ea wled, care e un soft special pt leduri care se integreaza nativ in Home Assistant
si comand banda led digitala cu el, e genial
evident am si o automatizare care imi flash-uieste banda led daca temperatura la acvarii o ia razna, doar asa, for fun, nu am mai zis de ea ca na :-))
din pacate versiunea asta portabila nu are supervizor, asta inseamna ca nu puteti instala anumite add-on-uri care sunt super importante:
- samba, ca sa vedeti fisierele
- duck dns, ca sa puteti accesa remote, de pe aplicatia de mobil, si sa primiti notificari pe mobil (asta se poate in continuare prin cloud-ul nabu casa, dar costa 5 coco pe luna)
- file editor, ca sa puteti scrie direct cod in fisierele de configurare (uneori e mai simplu asa)
- eu rulez si AdGuard tot pe HA, este un soft similar cu PI Hole, acum de cand cu scoala online e f folositor pt navigarea copiilor pe net
- ESP Home, care este un add on prin care poti sa scrii propriul firmware pentru device-uri care au cipul ESP8266, cel care e prezent pe 99% din device-urile smart wi-fi
in schimb are 2-3 chestii f misto preinstalate:
- HACS, care este community add-on store, acolo se gasesc multe integrari "neoficiale"
- integrarea cu device-urile Sonoff, care e f folositoare si o folosesc si eu, practic doar adaugi Sonoff-urile in aplicatia lor si o sa apara si in HA, si au control local, deci nu prin cloud
- suport pt gateway Xiaomi, ceea ce iarasi este huge, ca Xiaomi are cei mai ieftini si cei mai buni senzori smart (temperatura, umiditate, inundatie, miscare)
pentru supervisor e in continuare nevoie de virtualizare cu VirtualBox peste Windows
eu nu reusesc sa gasesc recomandarea cu I5 pe site-ul lor, da si mie un link, chiar sunt curios
in schimb, am gasit tutorialul de mai jos (publicat acum 1.5 luni) in care arata cum poti rula HA pe windows FARA virtualizare, pur si simplu se instaleaza ca orice program, in 2 minute ai HA pe windows
eu zic ca merita sa incercati, sa vedeti cum e
la inceput in clip tipul arata si cat consuma din resursele windows ului, este 0%, deci cu siguranta nu e nevoie de I5
asta e alt lucru absolut genial la HA: apar functionalitati noi cu viteza ametitoare, eu il am de vreun an si aproape in fiecare luna apare cate ceva in plus, este o comunitate f activa pe partea de dezvoltare
interesant, tot vedeam pe la DIY king ca foloseste K1, dar am zis ca e mai old school asa sau e din cauza ca e mai ieftin
si vad ca testul asta zice ca sunt cele mai bune - interesant, nu as fi zis, la prima vedere asa ai zice ca au suprafata mica
dan.pavelescu wrote:Ok, o intrebare, pentru ca nu ma descurc.
Am nevoie de o priza inteligenta, care sa se opreasca controlat cand exista o alarma de la un senzor de inundatie.
pai faci o automatizare care inchide priza atunci cand senzorul detecteaza apa, e o chestie banala
daca priza si senzorul sunt de la acelasi producator, cel mai probabil poti face automatizarea direct in aplicatie, nu ai nevoie de homeassistant
sau poti sa o faci cu ifthisthenthat (ifttt.com)
dan.pavelescu wrote:Problema ca senzorul de inundatie trebuie sa fie cat mai mic posibil, deoarece va sta in acvariu, la 0,5 cm de luciul apei.
nu e neaparat o problema, poti sa prelungesti contactele senzorului cu un cablu cu 2 fire si lipesti firele unde vrei tu aproape de suprafata apei - eu am facut asta la senzorii mei Fibaro (nu sunt pusi la acvariu), dar sunt z-wave si deci nu sunt buni pt tine
dar automatizarea asta, dupa mine, e cel mai bine sa o faci non-smart, pentru ca daca e smart depinde de computer, poate si de internet etc
eu am pompe jebao rebranduite coralbox si au senzor de nivel conectat direct la controller-ul pompei, deci am rezolvat-o asa
dar daca nu as fi avut, as fi facut-o DIY cu un senzor de nivel si un releu
ce am mai facut a fost ca acolo pe unde se scurge apa am pus un gratar care in spate are loc liber
si de asemenea la mine peretele despartitor e mai jos decat marginile acvariului, ca sa poata trece apa si peste el in caz ca se infunda