| Message |
|
|
|
Nu dai deloc. Nu vor muri. Inca nu am vazut pesti morti de foame. Nu cu ochii mei, cel putin.
Sincer nu stiu cum se face academic. Eu imi amintesc ca faceam asa:
- Papa la pesti, nu mult, nici putin... Cam ca de obicei.
- Un schimb de apa cu aspirat, ca sa fiu sigur ca nu raman resturi pe acolo sa produca amoniac pe care nu va avea cine sa il consume...
- Blackout... x zile, "x" fiind in functie de motiv 2-3-4 zile... cat o trebui.
|
 |
|
|
|
Intuneric inseamna total. Opresti CO2-ul daca ai, opresti fertilizarea, bagi o pompa pentru aerare sau indrepti jetul filtrului spre suprafata apei, si acoperi toate fetele transparente ale acvariului cu ceva opac. O patura, ceva... Oricum sa te asiguri ca nu ajunge nici o geana de lumina in acvariu.
Si amana-ti curiozitatea de a ridica un colt de patura (ca sa vezi ce se intampla) macar doua zile. In a treia zi poti arunca o privire scurta. Daca algele au murit poti incheia procesul de blackout. Daca nu, mai lasa-le o zi.
Aceasta metoda, ca orice alta metoda punctuala (algicide, H2O2 etc.), te scapa de algele adulte, fara a inlatura (evident) si cauza aparitiei lor.
Mi-am permis sa fac un split. Discutia nu prea avea legatura cu un album de alge, in sine.
|
 |
|
|
Exemplu un fir de L aromatica costa 10 ron...
What??? Daca stiam eram bogat acum...
cand vine cineva la mine, sau sunt invitat si vad ceva , cu ce se lauada , sa pot sa-i zic " da domnule, stiu ce zici, am crescut si eu"
Aiurea... Been there, done that... Doar ca iti trebuie o buna memorie vizuala ca sa recunosti o planta pe care ai avut-o, dupa mult timp, nu ca mine. Am fost in stare de curand sa confund Rotala wallichii cu Mayaca sellowiana.  , desi wallichii a fost una dintre pasiunile mele.
|
 |
|
|
|
De ce nu incerci intai doar cu intuneric inainte de a incerca un oxidant puternic cum e apa oxigenata? Eu zic vreo 3 zile de intuneric, hai sa zicem 4, ca sa fii mai sigur. Daca nu mor inseamna ca nu sunt cianobacterii.
Daca tii neaparat, dozajul de apa oxigenata pe vremea mea, daca imi mai aduc bine aminte era intre 50 si 80ml H2O2 3% la 100 de litri de apa.
3% fiind concentratia in care o gasesti pe la farmacii, de obicei. La 50ml nu am observat nici un efect negativ la plante. Mai sus, in general, monocotiledonatele incep sa fie deranjate. La 80ml, maximum cat am incercat eu, Vallisneria a murit toata. Deci grija. Incepi cu doze mai mici, eventual.
|
 |
|
|
|
Hehehe... Nano, ma bucur ca, in sfarsit, ai "cedat" si ai facut un plantat serios. Sper sa ai si timp sa te ocupi de el.
Asteptam cu nerabdare rezultatele tale, care nu pot fi decat frumoase, avand in vedere ce cunostinte, tehnica, reactivi si fertilizanti ai la dispozitie.
Cu un "depozit de plante" au inceput mai toti plantistii. Unii au renuntat la asta si au trecut la aquascapeing, altii nu au renuntat niciodata pentru ca placerea de a avea mereu o planta noua, sau dificila, sau cu cerinte mai ciudate e mare si reusita cresterii unei astfel de plante "bate" uneori un aquascape. Cum vei evolua tu din momentul cand o sa ajungi la concluzia "ok... acum pot creste fara probleme orice planta, fara pierderi, fara alge etc", o sa vedem.
Numai reusite din partea mea si toate cele bune.
|
 |
|
|
Salut, bine ai venit.
Pestii ti-au murit pentru ca acvariul ala nu e ciclat si nici nu o sa fie vreodata. Bacteriile care se ocupa cu nitrificarea traiesc in apa, dar au nevoie de un suport cu o buna circulatie ca sa formeze colonii. Acest suport este filtrul. Fan1 este un filtru cu o suprafata filtranta muuult prea mica. Nu poate oferi suport unui numar suficient de bacterii. Desi ca debit poate fi ok pentru un acvariu mic, ca si suprafata filtranta e complet neajutorat.
Cu un acvariu mic am inceput si eu (si multi de aici). Dar chiar si la cei 30 de litri ai mei aveam un AquaEl Fan3. Ala mare. Debitul lasat la maximum imi misca si pietrisul din substrat dar, din fericire, la filtrele mai maricele, debitul este reglabil.
De asemnea poti observa si singur un tipar al mortalitatii. Pestii au inceput sa moara cand au inceput sa fie stresati din motive de incompatibilitate intre specii si / sau suprapopulare. Pai... scalari in 50 de litri??  Pangasius in 50 de litri? No way.
Plantele nu stiu de ce nu ti-au mers, probabil fertilizare incorecta, incompleta, lipsa de CO2... De asemenea plantele alea nu sunt chiar potrivite pentru 50 de litri. Echinodorusii sunt plante imense. Au nevoie de spatiu.
Iti recomand sa citesti Ghidul incepatorului, Ciclul azotului, Compatibilitate pesti si Volulmul acvariului si numarul pestilor. Poate unele le-ai citit deja. Oricum esti un incepator care deja stie despre ciclare. Bravo. Asta e de laudat. Mai rar asa ceva.
Bun, acum, in alta ordine de idei, asta e un topic de prezentare, ca sa stie fiecare cam cu cine sta de vorba. Incearca sa formulezi probleme punctuale si sa intrebi la sectiunile corespunzatoare. Asa vei obtine raspunsuri mai la obiect si mai rapide.
Toate cele bune.
|
 |
|
|
jax wrote:Cred ca am citit amindoi aceleas articole, mie din calcule nu mi-au reiesit aceleas valori.
Sa luam de exemplu PO4 (rog cei care vad erori la calcule sa mi le aduca la cunostinta): PPS-PRO presupune 6g KH2PO4 in 1l apa distilata. Adica intr-un mililitru avem 6mg.
Daca in acvariul tau pui 3ml, rezulta 3x6mg, adica 18mg.
Daca in 110l avem 18mg, atunci intr-un litru avem... 0,16mg.
Adica cei 3ml cresc PO4 cu 0,16ppm in 110l apa (ppm=mg/l).
Iti poti face un xls care sa-ti calculeze ppm la fiecare compus al solutiei, o sa-ti fie mai usor sa iti dai seama cit poti doza zilnic pentru a ajunge la concentratiile dorite
Ai sarit de la grame de KH2PO4 la grame de PO4 fara sa faci si calculele de masa.
Masele atomice sunt:
K - 39,0983
H - 1,00794
P - 30.973761
O - 15.9994
Inmultind cu numarul de atomi din fiecare element rezulta masa moleculara a KH2PO4 este:
39.0983 + 1.00794 x 2 + 30.973761 + 15.9994 x 4=136.0855 grame/mol
Din aceasta numai 30.973761 + 15.9994 x 4=94.971361 grame/mol este PO4
Aplicand regula de 3 simpla rezulta ca:
KH2PO4 contine doar 69,787% PO4
Asa ca 6g de KH2PO4 vor contine doar 4,187g PO4.
Nu sunt stapan pe dozarea PPS dar continuand calculele dupa modelul tau, avem asa:
4,187g la 1 litru de solutie... nu de apa distilata
4,187mg la 1ml de solutie
daca in acvariu pui 3ml vei avea 3 x 4,187mg, adica 12.56166mg de PO4
daca in 110l avem 12.56166mg, atunci intr-un litru vom avea 0,1142mg PO4
Adica cei 3 ml cresc PO4 cu 0,1142ppm in 110litri de apa. Renuntand la zecimalele pe care nu le poate masura nici cantarul de bijuterie, avem
3ml cresc PO4 cu 0,1 ppm in 110 litri de apa.
alexnbv wrote:Sunt foarte curios cum sa fac aceste calcule
Calculele astea sa fac cu tabelul lui Mendeleev in fata si cu un calculator. Se folosesc din tabel masele atomice ale elementelor componente. Restul e aritmetica si ceva chimie la nivel minim.
Similar se poate calcula si pentru KNO3 si pentru orice altceva.
|
 |
|
|
La cate reductoare am vazut eu, nu. Nu e invers. Daca logica ta, ca si a mea initial, te duce cu gandul la faptul ca la o temperatura mai mica gazul din butelie se contracta si deci scade presiunea, e inca un exemplu din viata de toate zilele cand intuitia ne inseala. E vorba de reductor, nu de butelie. Reductorul trebuie sa iti dea aceeasi presiune indiferent ca in butelie sunt 60 sau 6 bari. Si asa si face in linii mari. Ceva in el, vreo membrana, vreun "needle" variaza in vreun fel cu temperatura si de aici variatia de debit. Mai mult CO2 la temperaturi mai mici ale mediului ambiant, Mai putin CO2 daca temperatura din camera creste. N-am demontat inca un reductor de presiune asa ca nu ma intreba de ce...
Referitor la concentratia de CO2. Daca pestii nu au de suferit inseamna ca nu ai prea mult CO2. Plantele nu vor suferi in nici un caz la concentratii rezonabile. Oricum animalele dau semne (dupa care isi dau si sufletu') cu muuuult inainte ca plantele sa aiba de suferit.
Cel mai bun senzor de CO2 raman vietuitoarele din acvariile noastre, mai bune decat scule de mii de euro.
Si ca sa te mai linistesti, iti dau si eu un exemplu din acvariul meu:
Eu am KH=7 si pH=6 deci, cel putin teoretic as avea 210ppm CO2. Evident ca nu poate fi vorba sa am atat, sunt multe substante in afara de bicarbonati care se comporta ca buffer influentand tabelul ala. Ceea ce incercam sa iti spun este ca se poate sa ai, teoretic, si valori imense ale concentatiei de CO2 si totusi el sa fie ok, undeva in jur de 30ppm, hai poate 40ppm, sa zicem.
Atentie: asta nu inseamna ca recomand cuiva sa ajunga la valorile alea ale KH si pH. Cum spuneam, bagati CO2 privind plantele si pestii si nu va luati aprioric dupa un acvariu sau altul.
|
 |
|
|
|
SAE nu a murit de la pH-ul mic ci, in cazul in care moartea lui chiar are vreo legatura cu toata discutia si nu e doar o coincidenta, de la socul de ph, cel mai probabil.
Daca neonii nu prezinta semne de stres, atunci CO2-ul nu este prea mult.
Daca plantele nu scot bule (si ai si o fertilizare rezonabila) atunci este prea putin CO2.
Atentie cu reductorul ala de presiune. Daca e in stare sa iti indice valori eronate ale presiunii (ceea ce e foarte probabil pentru ca nu cred ca ti-a incarcat cineva bultelia la de doua ori capacitatea ei) atunci nu cred ca e foarte bun. Ceea ce inseamna ca iti va varia mult debitul de CO2 cu temperatura din camera. Cu cat e mai frig, cu atat o sa iti bage mai mult CO2 si invers... Stai cu ochii pe el.
|
 |
|
|
|
Trece-ti la "Location" si altceva decat Romania. E cam vag. Nu cred ca va putea cineva sa te indrume pe ghicite.
...Si mi-am permis sa il mut la "Cumparari"
|
 |
|
|
Radu.U wrote:po4 la 0,1 e mult si apar algele
Asta e de pe vremea lu' PMDD. S-a dovedit ca nu e asa. Excesul fosfatilor nu cauzeaza alge. Excesul unui nutrient nu cauzeaza alge.
Cauzeaza alge lipsa unui nutrient, care face ca plantele sa fie limitate si sa nu mai poata folosi nutrientii care mai exista in apa.
Suna cam naspa, dar hai sa dau un exemplu:
PO4=3ppm si NO3=30 ppm - e ok, insa...
PO4=1ppm si NO3=0ppm - nu e ok. Lumea poate deduce de aici ca PO4 a provocat algele ceea ce e fals. De fapt lipsa nitratului a provocat algele, pentru ca in aceste conditii plantele nu au mai putut folosi fosfatul.
De asemenea, unele plante fiind mai rapide fata de altele in a absorbi si folosi nutrientii (datorita unei suprafete mai mari la aceeasi masa verde) 0,1ppm PO4 poate fi o concentratie limitativa.
|
 |
|
|
Incearca-l pe asta:
Calculator CO2 teoretic
Da click pe icon-ul de xls.
|
 |
|
|
Daca exclud plantele tip gazon care imi plac toate... Cu cat sunt mai dese cu atat mai bine... (desigur UG si HC sunt in top aici)
Acum 2-3 ani ... Mayaca fluviatilis.
Acum un an-2 ... Rotala wallichii.
Acum ... Limnophila aromatica.
Imi place, dar nu am avut inca Eusteralis stellata (Pogostemon stellatus)... dar o sa am  ; si imi mai place dar nu am avut niciodata Eriocaulon cinereum... si probabil nici n-o sa am prea curand.
Cam multe, nu? Ma consider un etern incepator care inca mai are multe de invatat si nu si-a definit inca gusturile si stilul. 
|
 |
|
|
Multumim pentru avertizare.
Total off-topic:
uptime=257 de zile...Aproape la fel de bine ca serverele mele Windows 2003 
|
 |
|
|
cu macro...mai usor
Dati-mi o tonina sa vad si eu chestia asta... Pentru ca va marturisesc, cu tot respectul pentru cei care deja au reusit, ca ma indoiesc ca e vreo planta care sa nu reactioneze bine la aditia de macro. Aaaaa... poate sa vrea mai multe si din celelalte daca ii dai macro, aia da.
@ Porcu - Daca iti arat o poza cu biletu' imi dai si mie o tonina? 
|
 |
|
|
In filmuletul meu eu am pozat cadru cu cadru, cu un cadru pe zi, timp de mai multe zile.
Asta pentru ca nu am o camera de filmat mai desteapta. Una care sa poata fi programata sa ia un cadrul pe minut (sau pe ora sau pe zi... cum vrea autoru'), sau si mai bine, o secunda de filmare la un anumit interval.
De asemenea nu mi-am permis sa bat trepiedu' in cuie in mijlocul sufrageriei, ci doar sa ii desenez picioarele pe parchet, de aia se vad oarecum, diferente (miscari) ale pozitiei camerei intre cadre.
Utilizati-va imaginatia. Smecheria merge cu orice aparat foto, in lipsa unei camere de filmat destepte. De asemenea, un trepied va usureaza viata.
|
 |
|
|
Si voua chiar nu va spune nimic faptul ca daca adaugati o sursa suplimentara de carbon, totul merge mai bine?
Daca nu ma credeti pe mine ca 90% dintre problemele cu algele sunt cauzate de dozarea incorecta a CO2-ului, poate credeti ce vedeti cu ochii vostri in acvariile voastre.
Nu cumva scrie pe vreo hartiuta din pachet sau pe cutie, ce substanta
Nope. Nu scrie nimic pe nicaieri. Si eu ma informez ce substante bag in acvariu INAINTE de a le baga. Nicaieri nu zice nimeni ce contine Protalon-ul. Ce contin sticlutele, de fpat, pentru ca sunt doua si se administreaza dupa o schema precisa...
|
 |
|
|
|
Iar ce urmeaza se cheama off-topic (scuze):
Azi imi iau biletele... Numa' sa gasesc. Tu pregateste pozele.
|
 |
|
|
Porcu wrote:Mai bag odata link-u' spre ala care tunde plante. Vedeti filmuletele  .
Va avertizam ca filmuletele contin imagini socante. Un nene taie varfuri frumoase si sanatoase de plante, fara mila si fara nici cea mai mica remuscare.
|
 |
|
|
PROTALON-707 is effective against Filamentous algae
Din cate am folosit, da, Protalon-ul este cel mai bun algicid. Nu e asa de simplu de aplicat (are o schema anume de intrebuintare) dar este cel mai bun.
Cu toate astea, sa nu va inchipuiti ca plantele nu vor fi afectate. Muuult mai putin decat in cazul altor algicide gen saruri de cupru sau simazina dar vor fi. Unele (putine) se vor topi de tot, altele (majoritatea) doar vor stagna vreo cateva saptamani. Algele NU vor disparea in totalitate si fara ajutorul metodei "manuale", (adica inlaturarea lor pe cat posibil cu manutele din dotare) nu rezolvi nimic. De asemenea fara corectarea conditiilor care au dus la aparitia lor (in cele mai multe cazuri o administrare incorecta a CO2-ului) vor aparea la loc.
Acestea fiind zise, am si eu o cutie de Protalon-707 nedesfacuta. Daca o doreste careva, sa zica... pentru ca daca sunt sigur de un lucru, atunci acela este ca nu voi mai folosi niciodata algicide.
Toate cele bune.
|
 |
|
|
|
|