| Message |
|
|
|
Super, mi-ar placea si mie sa am un display cu vreo doi-trei Helfrichi firefish (Nemateleotris helfrichi) care sa zburde printre crengute. Desi as ocoli probabil acropora, imi plac mai mult montipora, seriatopora si pocillopora.
|
 |
|
|
|
Si un scurt off topic: Legat de UK, eram sigur ca englezul nu e atat de prost incat sa-l lase pe scotian sa creada ca ii va fi mai bine afara. Sunt mai ingrijorat sa aflu ca in Romania motociclistii care opresc sa acorde primul ajutor sfarsesc injunghiati de tiganii rromi. Nu aveam mare entuziasm de fiecare data cand ma intorceam si trebuia sa conduc pe ulitele patriei, dar acum incep sa fiu terifiat de ce poti pati. Si am fost in Romania vara asta si am fost placut impresionat. Mai putin reziduu canin pe trotuare, litoralul mi s-a parut decent, desi am fost calcat pe cap de un consatean din Galati pentru ca nu am binevoit sa imi mut Matizul meu (care merge doar cu 140 km/h din banda doi) in linia de mica viteza unde se mergea cu 80, asa ca a hotarat sa ma depaseasca prin dreapta si sa-mi taie calea. In consecinta, pentru doua saptamani masina mea din UK a consumat mai mult cu 30%, pana m-am calmat si am revenit la un mod mai civilizat de a vedea lucrurile din jur. Si inca una: anul acesta am claxonat de doua ori, ultima data cand m-a surprins o masina care iesea dintr-o curte chiar cand treceam pe langa ea.
|
 |
|
|
2smokes wrote:parerea mea e ca skimerul de proteine ar trebui sa fie intotdeauna primul deoarece curata biofilmul de la suprafata apei.biofilmul asta e format din grasimi ,uleiuri care plutesc iar skimerul actioneaza si ca un separator de grasimi
Aceasta este valabil doar pentru surface skimmer (care nu e un protein skimmer) si pentru protein skimmerele cu surface skimming pe intake (gen Tunze 9004, Hydor SlimSkim).
Si off topic: http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/20/27462.page#p255999
|
 |
|
|
Legat de cilindri ceramici, eu personal am venit in contact doar cu cei AquaOne (care mi-au venit cu cubul, productie chinezeasca) si cu Fluval Biomax care mi-au venit cu filtrul hang on the la Fluval Edge (banuiesc ca de provenienta germana), nu i-am cumparat dupa ce mi-au fost recomandati de scoala britanica de reefing  . Cum nu am niciun pic de experienta in acvarii de apa dulce, nu am avut de a face cu cei pentru filtrare mecanica, nici nu imi pot da seama cum pot realiza acestia filtrarea mecanica.
As prefera sa nu fiu asimilat cu acvaristica din UK pentru ca 1. aici fiecare face ce-l taie capul si este incurajat sa incerce (spre deosebire de curentul american si cel german care sunt foarte riguroase in metodica), 2. am invatat tot ce stiu pe buzunarul meu si nu am urmat neaparat sfatul cuiva (desi dupa cum am mai spus, am urmarit cu destul interes Mr. SaltwaterTank TV pe youtube si am cumparat toate cartile lui Mark Callahan pentru incepatori care te invata cum sa obtii rezultate maxime cu bani putini) si 3. din lipsa de timp activez de mai bine de jumatate de an doar pe acest forum, asa ca imi afirm apartenenta la scoala romaneasca de reefing.
Momentan am doua acvarii care contrazic principii valide din acvaristica de recif. Unul este pico in acvariu de plastic low maintenance datorita unui mini clean up crew divers si generos si al doilea este acvariul care merge doar cu o piatra de aer si schimburi bilunare de apa de 100% pe care il tin afara la o temperatura medie de 10-12 *C.
La peninsula, am skimmerul in acvariu si filtrul Fluval Edge agatat de marginea acvariului. Asa ca as zice ca e imposibil sa urmez vreo ordine recomandata a succesiunii filtrarii, nu? Cineva sustinea o data ca nu e nevoie de protein skimmer la acvarii atat de mici, ca la o adica le poti tine si doar din schimburi de apa. Eu am optat pentru unul pentru ca vreau surplusul de oxigenare. L-am pus in camera a doua pentru ca am atasat suportii pentru lumina pe marginea de la prima si a treia, deci nu din motive validate de comunitatea reeferilor.
Asa ca in concluzie, eu zic ca am experimentat destul de mult pentru a face anumite afirmatii personale, dar am si citit destul ca sa stiu care este norma. Probabil ca acesta este motivul pentru care toate acvariile mele arata ca niste proiecte nefinalizate, iar nevasta le uraste intr-atat incat se roaga de mine sa-mi iau un acvariu mare pe care sa-l aranjez cum trebuie.
Recunosc ca nu am ajutat comunitatea in niciun fel altfel decat cu sfaturi (uneori controversate, dar totdeauna testate pe pielea pestilor mei), sper ca pe viitor sa fac mai mult. Oricum, multumesc de gazduire si de moderare.
|
 |
|
|
|
Scuze, vorbeam strict de all-in-one. Adica un acvariu cu un spatiu mic de filtrare in spatele acvariului, cu trei camere mai mult inalte decat adanci/late, unde de obicei nu reusesti sa bagi mana pana la fund si unde comunicarea se face prin niste fante, eventual cu placi care sa aduca nivelul de la fundul unei camere la suprafata urmatoarei camere. Aici tot ce inseamna mediu de filtrare intra in saculeti si nu prea e loc de reactoare si skimmerul are un profil mic si nu prea are teava de intake/out, ci niste fante de admisie.
Prototipul de AIO este dupa parerea mea Red Sea Max 130. Acesta are intradevar un skimmer de suprafata care duce apa in skimmerul de proteine, de acolo prin medii, apoi bureti si pompele de recirculare. Dar aici spatiul este mai generos.
In cubul meu nu ajung cu varful degetelor pana la fundul camerelor de filtrare. Ca atare am nevoie sa nu ajunga detritus in el pentru ca acolo il uita Dumnezeu. In plus, nu vreau sa scot skimmerul si pompa de recirculare mai des de o data pe an pentru curatare.
Am facut in prima camera un sistem de rafturi din egg crate. Acesta are: filter floss, BioNitratEx (denitrificare), RowaPhos (leaga fosfatii), carbon activ (in principal ca sa scap de toxine, am un Sarcophyton imens in acvariu), apoi un saculet cu cilindri ceramici pentru filtrare biologica.
In camera doi am un Tunze 9002 care 1. face spuma si 2. are skimmat de culoarea ceaiului englezesc, deci scoate ceva organice si imi reoxigeneaza apa inainte sa se intoarca in display. Banuiesc ca suge si toate bacteriile care scapa din BioNitratEx.
In camera trei am pompa de retur cu un T care duce marea majotiatea a apei in display cu o cantitate modica de apa dusa la doua refugii atasate pe lateralele acvariului care hranesc apoi gravitational apa inapoi in acvariu (un refugiu are sparturi de 2-5 cm de piatra vie, celalalt chaetomorpha, in ambele am plantata cate o mangrova rosie).
Oricum grosul filtrarii e dat de piatra vie si nisipul din acvariu. Iar resturile de mancare se filtreaza in mod natural de catre detrivori (filter feeders, mini brtittle stars si bristle worms) care le elimina mai apoi in apa intr-un stadiu accesibil skimmerului. Rar gasesc in vata particule mari de hrana sau alge, cel mai adesea gasesc viermi, mini brittle stars si copepozi, atrasi de bogatia de hrana.
|
 |
|
|
kirucd wrote:
...
Inelele ceramice de obicei sint folosite pentru filtrare mecanica, nu biologica.
...
O zi buna,
Dragos
Examplu de inele cilindrice ceramice pentru filtrare biologica.
http://aqua-one-parts.co.uk/shop-aqua-one-parts/aqua-one-filter-media/aqua-one-bionood
Apoi, AquaRoche e piatra sintetica ceramica pentru filtrare biologica. RiffSystems la fel.
Pentru all-in-one eu vad succesiunea filtrarii cam asa:
- filter floss (vata sintetica) pentru filtrare mecanica (opreste impuritatile de dimensiuni mari, schimbata cel putin saptamanal),
- antifos, antinitrati,
- skimmer,
- carbon activ pentru marine.
Desigur, la cub eu am filtrare mecanica, filtrare chimica, filtrare biologica, skimmer si apoi return pump.
|
 |
|
|
|
Multumesc de precizari. Intelesesem ca e un kit pentru folosit skimmerul ca pe unul extern si nu stiam decat de kitul pentru sump mai sus mentionat.
Intelesesem ca acest kit ridica nivelul apei in skimmer indiferent de nivelul din sump (am citit ca ai nevoie totusi de vreo 3.5 inch strat de apa). Ai instructiuni de la tunze? De obicei ai si un tabel cu probleme si solutii.
Daca nu te dumiresti, fa un film, pune-l pe youtube si da-i linkul lui Roger Vitko de la tunze america, tipul raspunde prompt si stie echipamentul si problemele frecvent intalnite, doar lucreaza cu americani.
|
 |
|
|
|
Poti dezvolta pe tema skimmerului? Unde vrei sa-l pui si de ce kit e vorba?
|
 |
|
|
|
Nu sunt de acord ca Aiptasia face parte din recif. Ma indoiesc ca vei gasi Aiptasia in recif.
Ce iubeste insa Aiptasia este mancarea si lumina. Fiind foarte rezistenta la conditii adverse, se adapteaza mult mai bine decat alte invertebrate la viata din acvariu.
Problema in controlul si eliminarea Aiptasia e ca exista intotdeauna aiptasii mici in piatra vie la care nu ai acces cu seringa, nici cu filefish/peppermint, nici cu laser. Pe astea doar Berghia le poate termina.
Modalitati de inmultire la Aiptasia:
- expulzare de larve cand este deranjata
- lacerare pedala - in locul cu tesut de pe piatra cresc Aiptasii noi.
Ca atarea metodele de succes sunt cele in care nu se incearca inlaturarea fizica de pe locul unde e atasata. Varianta hranirii cu ceva toxic mi se pare cea mai logica pentru ca omoara si larvele, si tesutul aiptasiei.
Pentru controlul biologic cu Berghia ai nevoie sa mentii niste culturi separate de Aiptasia daca vrei sa mentii o populatie stabila de Berghia in ideea reinfestarilor viitoare.
Deci la ora actuala solutiile de control a Aiptasia sunt:
- seringa cu Kalk/suc de lamaie/Aiptasia-X/Joe's Juice etc. limitata la aiptasiile vizibile si accesibile (la mine Aiptasia-X nu reuseste sa le omoare)
- razuirea de pe piatra cu un cutit daca e posibil sa scoti piatra din acvariu
- peppermint: le abordeaza doar pe cele mici si doar daca nu are acces la alta mancare
- filefish: le mananca pe cele vizibile. Risc sa manance polipi LPS.
- Berghia: le mananca pe toate dar o data eradicate nu poti pastra Berghia pentru infestarile viitoare.
- metoda cu laser nu functioneaza, nu face decat sa creasca numarul celor noi. La fel metoda cu suctionare de pe piatra.
Eu tocmai am cumparat doua triouri de Berghia pe care le-am adaugat in cub si in peninsula.
Istoria Aiptasia in cub: prezenta din momentul 0, a intrat cu piatra vie. In primele zile am omorat tot cu Aiptasia X, apoi au mai aparut si am tot dat cu solutia de la Red Sea. Ulterior cand acvariul a fost adecvat pentru nevertebrate, am adaugat trei peppermint shrimps. Acestia au curatat tot. In timp au devenit tot mai timizi si reclusivi si in final nu s-au mai atins deloc de altceva decat de mancarea pentru pesti. Acum ma pot mandri cu o populatie de Aiptasia care imi acopera jumatate din platoul superior si cu extensie de acolo pe laterala pietrei (paradoxal nu au aparut pe jumatatea acoperita cu Zoa si GSP) si majoritatea suprafetei nisipului. Am incercat Aiptasia X de curand si desi am fost generos, finalizand cu acoperirarea in totalitate a polipului, inclusiv a piciorului, dupa o perioada de 2-3 zile Aiptasia reapare neafectata (rezistenta dobandita?).
Am introdus trei exemplare de Berghia si am pastrat Aiptasia in refugiul de 1L atasat pe laterala acvariului (care are debit mic si lumina pe timpul noptii) ca sa pot mentine cultura.
Mentionez ca in acest acvariu Aiptasia nu ma deranjeaza decat ca aspect neplacut, neavand corali pe care sa-i poata afecta (doar corali moi, cativa SPS santinela si un LPS moblil, neatasat la substrat).
|
 |
|
|
|
Vreun update la proiect?
Ai uitat sa mentionezi ce livestock ai in gand in afara de SPS (pesti/nevertebrate).
|
 |
|
|
|
Eu tin apa sarata in bidoane de 30L fara powerhead pentru cel mult o saptamana-doua. Nu am observat probleme.
Teoretic atat timp cat este apa reconstituita din apa de osmoza si sare nu are organice (exista si saruri speciale cu continut crescut in organice pentru cei care dozeaza carbon) si microorganisme care sa necesite circulatie si aerare ar trebui sa fie ok.
Daca pe de alta parte vrei sa tii apa matura dintr-un acvariu, aceasta va avea nevoie de circulatie si aerare ca sa nu se strice, posibil si incalzitor, intrucat e plina de organice si microorganisme. La fel cu apa naturala din ocean care e plina de plancton.
Nu mi se pare practic sa tii apa intr-un acvariu.
|
 |
|
|
|
Cred ca la cum creste coralina puteai sa ai pana acum peretii acoperiti cu montipore cu acelasi consum de calciu. As fi curios cat ai calciul in acest acvariu.
|
 |
|
|
|
Daca nu pui sump, e ok 9004 ca e mai discret.
Tunze 9002 e cotat pentru acvarii de pana la 200L, Tunze 9004 e putin mai eficient (pana la 250L). Tunze 9006 cred ca era cotat pana la 600L.
Mentorul meu (Mark Callahan) recomanda sa mergi la skimmer +1, deci daca Tunze 9002 e potrivit, 9004 e +1.
Eu am Tunze 9002 in ambele acvarii nano, un cub de 40cm (64L brut) si peninsula 60x30x30 (48L brut), cu fluxul de aer reglat ca sa scot cam 100-200 ml de skimmat pe saptamana. In cel de 40L si in cel de 21L folosesc acelasi skimmer (OceanFree NanoSkim), dar pus la inaltimi diferite si cu pompe de puteri diferite (100 LPH respectiv 80 LPH).
Daca faci sump, poti pune ce skimmer si ce filtru vrei tu ca nu se mai vede urat in bazin.
Te sfatuiesc ca in loc sa te gandesti la forma si dimensiunile acvariului, sa te gandesti la ce vrei sa pui in el. Iti va da un raspuns mult mai bun legat de dimensiuni si costuri.
Exemplu: vreau un acvariu de recif mix LPS si softies, cu un regal tang, un yellow tang si o pereche de clowni.
- ai nevoie de minim 680L pentru regal tang (Paracanthurus hepatus);
- ai nevoie de cel putin un Vortech MP40, ideal doua MP40 ca sa acoperi flow LPS
- dimensiuni 150x75x60 cm
- 75 Kg live rock
etc.
|
 |
|
|
ocean wrote:... in opinia mea orice bazin sub 80 l e un mediu chinuit si fortat
Nu sunt de acord.
|
 |
|
|
|
Spor. Preconizez ca in maxim doua luni o sa postezi ca faci upgrade.
Daca tot iti propui sa experimentezi, ar merge si un protein skimmer ieftin pe baza de piatra de aer cu pompa (gen OceanFree MiniSkim).
|
 |
|
|
|
Salut. Ai inceput pe un drum bun. Te-ai documentat/primit sfaturi bune.
Nu ai scris nimic despre live stock. Intentionezi sa faci acest acvariu doar cu corali?
Te intreb din cauza ca eu personal nu gasesc atragatoare acvariile marine inalte, deoarece iti limiteaza posibilitatile de aquascape si plasare a coralilor, limiteaza schimburile gazoase si in plus ai mai multa sticla de curatat pe unitate de volum. Si nu vei avea prea mult spatiu pe nisip pentru plasat corali de substrat. Desi am vazut acvariile pico de recif reusite in acest format, banuiesc ca iti trebuie multa rabdare, planificare si apoi replanificare pentru a obtine un rezultat dezirabil.
In plus, cu 12 LED de 3W iluminezi lejer o suprafata mai mare iar la o adancime mai mica nu e nevoie sa mai pui lentile, ceea ce va duce la o mixare mai buna a culorilor si eliminarea efectului de spotlight. In plus, lumina puternica ajunsa pe sticla va produce micro alge mai eficient si vei avea de curatat geamurile mai des.
Dezavantajul ar fi ca iti creste cantitatea de apa evaporata. Vara insa iti va fi mai usor sa racesti acvariul cu ventilator daca ai suprafata mai mare. Alt dezavantaj e ca intrun acvariu putin adanc nu se poate adauga un skimmer de proteine.
40x30x30 ti-ar oferi mai mult spatiu creativ si posibil loc pentru un peste gen Stonogobiops (la pachet cu un Alpheus randalli), Elacatinus, Trimma, Eviota, Gobiodon sau chiar un Ecsenius mai micut (bimaculatus, stigmatura) - avantajul unui peste in acvariu e ca vei hrani indirect coralii cand hranesti pestele. In timp vei vedea ca nu vei regreta nici un centimetru adaugat la dimensiunile initiale. Asa ca intinde-te cat iti permite spatiul.
Legat de piatra, daca o iei direct dintr-un acvariu matur si minimizezi timpul de expunere la aer (maxim 10-20 min) si nu o expui la diferente mari de temperatura (de exemplu iarna sa o tii in frig la 21 *C) e posibil sa nu ai die off si pierdere de populatie bacteriana care sa iti produca un nou ciclu. De exemplu, eu daca as vrea sa incep un acvariu nou si sa pun de la inceput corali in el, as lua piatra vie pe care o am in exces intr-unul din acvariile mature si apa rezultata de la un schimb de apa, le-as pune in acvariul nou, as completa cu apa proaspat preparata si apoi as continua mentenanta de rutina pe care o aplicam la acvariul matur. La 2-3 zile as face un schimb mare de apa cu apa proaspat preparata la aceeasi temperatura pentru a reseta chimia noului sistem si as adaga pesti si corali fara probleme la un nivel de stocare similar cu cel al sistemului matur. Singura conditie e sa respecti proportia piatra/volum (adica sa nu incepi cu piatra prea putina).
|
 |
|
|
|
Bun venit. Este o munca destul de grea sa faci un jurnal retrospectiv in ordine cronologica.
Imi place aspectul deschis al acvariului, cu acces foarte bun la sump. Arata foarte comercial, este custom sau se produce de serie?
|
 |
|
|
|
Am observat si la AquaEl ca frame-ul pe care se sprijina acvariile acestea gandite pentru plantate/apa dulce fac acvariul foarte vulnerabil la spart fundul in cazul in care piatra vie cade in zona centrala. Toata greutatea acvariului este sustinuta doar pe margini. Eu am scos frame-ul si l-am pus ca suport pentru sticla care acopera acvariul, iar pentru acvariu am croit un strat de polistiren care sa distribuie greutatea uniform. Intre polistiren si stand (un dulap de hold care nu e gandit sa faca fata la apa marina) am pus un background de acvariu Juwel intr-o nuanta monocroma albastru inchis. Acesta s-a dovedit a fi un bun protector impotriva infiltrarilor de apa rezultata din ocazionalele mici varsari de apa.
Iti recomand sa consideri Tunze ReefPack 250 pentru acest acvariu. Skimmerul are un profil mai compact care incape mai bine sub capac, iar filtrul este o bijuterie care face o skimare de suprafata foarte eficienta, ofera spatiu generos pentru medii de filtrare si filtrare mecanica, are accces usor si iti permite sa ascunzi in spatiul dedicat un incalzitor si un ATO. De asemenea, iti recomand sa consideri un acvariu putin mai mare. Eu as merge cel putin 80x40x40, dar un acvariu gen Juwel 180 ar putea fi o alegere fericita.
Nu sunt impotriva filtrelor HOB, dar consider ca sansele de accidente care sa rezulte in inundatii sunt mult mai mici cu un filtru intern. Daca intr-o casa de locuit un astfel de accident este acceptabil, intr-un cabinet medical nu prea e. In plus, filtrul pe care ti-l recomand este foarte prietenos cu planctonul, ceea ce un filtru HOB nu este (intrucat tot intake-ul este tocat prin pompa daca nu pui un burete de prefiltrare, iar daca pui burete nu mai scapi de particulele mari din apa - gen bucati de macroalge).
Legat de sump, sistemul beananimal cu trei tevi e silentios si ofera siguranta. Sau poti merge pe o varianta Xaqua Xinout (produs italian) care este silentios si iti asigura si un flux de apa aleatoriu. Probabil ca nu e la fel de flood proof ca un beananimal.
Sau poti folosi un acvariu AIO Red Sea Max 130 care iti ofera totul la pachet si care in ultima versiune 130C este foarte bine gandit.
|
 |
|
|
|
Nu am reusit sa identific al doilea Ecsenius bimaculatus, pe care probabil l-am pierdut, ori la mutare (improbabil, l-as fi gasit macar mort pe undeva), fie a murit candva inainte de mutare (cei doi se certau continuu, dar I-am vazut intotdeauna pe amandoi mancand bine).
Ieri am identificat la magazin alt exemplar de Ecsenius bimaculatus si o sa incerc iar sa fac o pereche. Si tot ieri, tot la magazin, am vazut trei blenny micuti cu un desen necunoscut mie. I-am identificat corect ca fiind Ecsenius si in Dr. Brugess Atlas i-am identificat a fi Ecsenius pictus. Proaspat adusi din recif, cu un pret indecent, i-am rezervat pe toti trei si vanzatorul e fost de acord sa-i iau azi daca mananca. Sper sa nu pateasca ce a patit exemplarul de Ecsenius tigris.
Am gasit cateva criterii de identificare a sexului la Ecsenius si cu putin noroc ar trebui sa sfarsesc cu doua perechi, una de Ecsenius bimaculatus si una de Ecsenius pictus.
Poze cand se stabilesc in acvariu.
|
 |
|
|
|
Am reusit sa curat acvariul si sa schimb apa. Am decis sa pun si niste cataroaie (reef bones) ca sa cresc filtrarea biologica si sa ajut la delimitarea teritoriilor. Cu aceasta ocazie am dozat iar copepozi.
|
 |
|
|
|
|