| Message |
|
|
|
Am finalizat tevaraia, dar nu am facut nicio lipitura permanenta inca.
Mai am de gasit un sump cu dimensiunile maxime permise.
In plus, astept confirmare pentru caseta overflow.
Am adus ambele scurgeri (full - stanga si open syphon - mijloc) in acelasi loc, cu gandul sa folosesc un ciorap de filtrare. Emergency drain - dreapta va curge liber. Am ales ca full syphon sa fie pe o laterala pentru a avea acces mai facil la robinetul de reglaj.
|
 |
|
|
|
O sa fie bine.
Colegul sugera ca daca nu iei echipamentul care-ti trebuie, vei sfarsi prin a cumpara iar acelasi tip de echipament.
Apoi, daca te arunci la un acvariu doar cu sfaturile de la magazin, vei sfarsi cu tot ce au ei pe stoc, nu cu produsele cele mai avantajoase pentru tine.
De exemplu, eu am pornit la drum cu un acvariu de 64L pentru apa dulce, piatra vie plina de anemone parazite (asa a ramas timp de cinci ani), apa sarata cu salinitate 1020 (normal e 1026, dar la magazin faceau economie), fara apa de osmoza pentru inlocuit apa evaporata si cu o punga de bacterii pentru acvarii de apa dulce. Le-am intors si eu favoarea si cumpar tot de la alt magazin.
|
 |
|
|
Ma gandeam mai degraba la calitatea aerului de langa acvariu.
Cand prajesti, ajunge arsura de ulei si in acvariu.
E un fel de replicare la scala micro a ceea ce face omenirea pe scala macro recifelor de corali.
Am mai zis cuiva care dorea sa isi faca acvariul in bucatarie ca e o idee proasta, dar n-am urmarit jurnalul, ar fi interesant de vazut care a fost rezultatul final.
Uite, am gasit: http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/30835.page#p262097
|
 |
|
|
|
As recomanda parcurgerea unor topicuri cu sfaturi legate de amplasarea acvariului.
Personal, gasesc nefericita asocierea acvariu marin cu bucataria.
Ideal, locatia ar fi in living room / sufragerie sau hol departe de calorifer si bataia directa a razelor Soarelui sau a suflului aparatului de aer conditionat.
Legat de alegere, bigger is better. Iar peninsula este o alegere excelenta.
|
 |
|
|
|
Traseul spre sump va continua asa:
- teava de 25 mm inserata in furtun cam 5-6 cm
- cot de 90°
- teava prin peretele dulapului
- cot de 90°
- teava pana la un cm sub nivelul apei
Traseul de retur:
- furtun din pompa
- teava de 20 mm
- cot de 90°
- teava prin peretele dulapului
- alt cot de 90°
- teava de 20 mm inserata in furtun
- furtun pana sus
- teava
- doua coturi de 45°
Apoi ajunge in bucla si curge in acvariu prin cele patru guri la care vor fi conectate loc-lines negre.
Printre probleme identificate:
- teava care trece prin perete va avea unul din coturile de 90° nelipit (push fit), altfel nu pot sa o scot decat cu fierastraul.
- acces foarte prost la sump.
- volum de maxim 39(L)x33(l)x33(h), dar inaltimea trebuie sa fie mai mica daca vreau sa bag sau sa scot ceva in sump (teava, mana, cupa de la skimmer, un reactor etc.)
Rezolvari la aceste probleme:
- sump de 25 cm cu un compartiment central mai inalt pentru tevile de dren (cresc volumul total fara sa dau pe-afara) cu echipamentul pe laterale, hranit prin gravitatie din sump.
- tai un decupaj in raftul de deasupra si consolidez cu profil de aluminiu
- tai cu totul raftul de deasupra si consolidez cu profil de aluminiu
Ideal e sa gasesc o rezolvare eleganta care sa deterioreze cat mai putin lookul dulapului.
|
 |
|
|
|
Azi am mai facut niste masuratori (cu bormasina).
Pare mai simplu sa tin totul in acelasi loc.
|
 |
|
|
|
Munca titanica la lampa asta, dar a iesit bine.
Nu inteleg cum te ajuta TC420 sa eviti folosirea unor driveri de curent constant.
Am incercat sa vad daca ma prind din lipituri cum sunt grupate ledurile.
Normal ca nu m-am prins. Dar am observat ca poza e facuta "in lucru", intrucat multe leduri nu erau conectate la nimic.
Din cate stiu eu, TC420 controleaza pe voltaj. Si suporta maxim 24V la 4A pe cinci canale. Adica maxim 480W. Tu ai acolo peste 450W. Sursa cea mai puternica ar fi 24V/20A (480W).
Ledurile par sa fie Epileds care au Vf pe la 3.5-4V. Deci cate 7-8 pe sir daca folosesti o sursa de 24V. Sa inteleg ca ai pus 4-5 siruri de cate 7-8 leduri in paralel pe fiecare canal? Daca da, atunci la arderea unui singur led ti se ard toate celelalte leduri de pe celelalte serii cuplate la acel canal. Asta daca TC420 tine strict doar 4A din cei 20A ai sursei pe oricare din canale.
Adica lampa merge, dar cu riscul ca poti pierde multe leduri deodata daca ti se arde un singur led sau daca ledurile se incalzesc neuniforn si apar furturi de curent in anumite serii.
|
 |
|
|
|
Fain.
La mine, AquaNano e in faza terminala.
Sarcophytonul a crescut la dimensiuni monstruoase si blocheaza orice strop de lumina. Ca atare, nu mai am alge pe geam. Din pacate, cred ca intr-o zi o sa iasa din acvariu si o sa se mute singur intr-unul cu mai mult loc, poate chiar in RSM130.
Iar Aiptasia a invadat iar acvariul, cred ca traieste pe metabolism non-fotosintetic. Intrucat pe la colturile din spate mai e ceva lumina, a impanzit geamurile si peretele negru. Ma bate gandul sa incep sa inmultesc Berghia, cred ca am suficienta Aiptasia, mai e si foarte usor de recoltat.
Faza faina e ca totul e acoperit si se misca in ritmul pompelor. Daca nu stii ce-i Aiptasia, poti fi chiar impresionat de cum arata acvariul.
|
 |
|
|
|
Ce faine sunt, nu pot sa cred ca nu le vrea nimeni.
Probabil sub actinice arata si mai si.
|
 |
|
|
Fain, poti da niste detalii despre lampa in sine?
M-ar interesa ce leduri, in ce combinatie, in ce intensitate le tii si cu ce driveri, ce radiator ai folosit, ventilator, sursa, lentile, ceva poze cu lampa, daca e protejata de umezeala, condens etc. Si niste poze cu lampa
|
 |
|
|
|
Tare curatel.
Il tii intr-o singura lampa AquaRay 1500?
Imi place ca ai circulatie serioasa, banuiesc ca e una din pompele Jebao pe care le vinde TMC? Ce debit are?
|
 |
|
|
|
Bucla de retur va fi lipita pana la nivel de teava care intra in conectorii care sustin totul pe intaritoarele de sticla. Astfel voi putea scoate bucla cu totul pentru mentenanta (voi folosi magnetul TFL pentru tevi, Fox cred ca ii zice).
Legat de mentenanta in acvariu, sincer sper sa nu fie nevoie.
Geamurile se curata cu magnetul Tunze Long, alta mentenanta nu prea intentionez sa fac, dupa cum n-am facut nici la asta vechi. Probabil voi pune de niste reactoare in sump.
|
 |
|
|
|
Gata pe ziua de azi.
Am decis sa fac toata partea de drenare din teava rigida, mai am de primit niste coturi de 45° ca sa termin.
Returul la fel, mai necesita niste coturi de 45°. Doar portiunea din pumpa pana la buza sumpului va fi furtun.
Ball valves sunt puse pe toate tevile de drenare pentru a putea detasa restul vevaraii fara sa golesc din acvariu.
Nu am facut nicio lipitura, asa ca daca am gresit ceva, astept sugestii.
Pompa de retur va fi un Eheim Classic la 2500 lph pe care il am deja, dar mai studiez piata pentru o pompa pe la 5000 lph.
|
 |
|
|
|
Am inceput lucrul la tevaraie.
|
 |
|
|
|
Pai eu as pune niste fasii de sticla drept suport si pui pe ele o bucata de acrylic, gaurile se dau mult mai usor in plastic decat in sticla. In plus, ai acces mai bun daca vrei sa cureti si flexibilitate mai mare la reconfigurare.
In camera ciorapilor poti pune si matrix sub ciorapi.
|
 |
|
|
|
Alta lampa (asta avea lentila pentru fiecare led):
|
 |
|
|
|
Asa m-am gandit si eu.
Lentila era una convexa.
Dar, sursele led erau asezate in cerc si lumina trecea prin lentila din directii diferite, proiectand cercuri. Cercurile sumate dau acel pattern.
|
 |
|
|
|
Am vazut o lampa led interesanta la Royal Society of Arts London:
|
 |
|
|
|
E ok a doua varianta, dar pierzi accesul facil la ciorapi.
Ai putea sa faci prima camera despartita, o jumatate pentru tevi si skimmer, apoi fortezi apa peste un perete pe ciorapi. Skimmerul poate extrage si reziduu mare din apa, nu doar DOCs.
Daca pui skimmer in refugiu, risti sa iti intre dihanii si nisip in el care sa-ti colmateze pompa skimmerului.
In refugiu ar trebui sa ajunga apa nefiltrata.
|
 |
|
|
|
Azi am facut un pic de gandeala & co (vorba batranului).
O idee buna a fost sa fac returul in acvariul in loop pe marginea de sus cu patru guri care trec prin intaritoare (mai trebuie sa gasesc lockline adecvate (nu din alea cu albastru si portocaliu).
Apoi, am decis ca sumpul nu va fi in dulapul acvariului, intrucat ar necesita gauri care ar slabi structural si mai mult dulapul de la IKEA, ci in dulapul perpendicular din spate, care lasa cam 5 cm in spate, fix in dreptul flansei din stanga. Prin acel spatiu voi trece tevaraia. Iar sumpul nu va fi cubul de 30 cm care incape perfect intr-unul din cele patru lacase, ci acvariul rectangular Aquael de 50x30x30 care iese vreo 10 cm in afara dulapului (cate 5 cm pe fiecare parte).
Legat de tevaraie, flansele de Bean Animal sunt de 25 mm. De la flanse plec cu un cot de 90, teava, ball valve, teava pana la baza acvariului. De aici plec mai jos cu furtun pana in sump, unde voi avea din nou teava. Cu furtunul am crezut ca nu o scot la capat pentru ca trebuie sa aiba diametrul interior 25 mm si tot ce-am gasit e pana la 22/16, dar apoi am dat de furtunul cu plasa interioara pentru rezistenta care vine in dimensiuni mai mari.
Apoi returul: plec de la pompa cu furtun pana la buza de sus a acvariului, unde atasez la teava, apoi cot de 90, un T care va trece apa spre cele doua margini lungi, cot de 90 pe fiecare parte, doua T-uri care sa duca apa in jos prin intaritoare si teava de-a lungul intaritoaterei, spre capat iar doua T-uri sa duca apa in jos si apoi coturi de 90 care sa conecteze cele doua parti.
Legat de sump, ma gandesc sa fac un suport pentru ciorap prin care sa treaca apa din full syphon si open syphon (emergency drain va drena direct in camera pompei) care sa fie in fata sumpului, usor accesibil. Urmatoarea camera, a skimmerului, va fi tot in fata. Aici voi lasa loc si de reactoare. In spate voi plasa camera pentru pompa de retur. Nu stiu inca exact inaltimile camerelor (in afara de cea a skimmerului, pe care il am deja - Tunze 9002) pana nu instalez caseta de overflow ca sa masor cata apa se scurge din acvariu dupa ce opresc pompa. Voi incerca de asemenea sa calculez camera pompei in asa fel incat daca blochez toate cele trei scurgeri, sa se goleasca inainte sa umple acvariul pana la buza.
Ce-mi lipseste:
- bani
- teava de 25 mm
- furtunul cu diametru interior de 25 si 20 mm
- un bulkhead de 20mm
- trei ball valve de 25 mm
- trei coturi de 25 mm
- cinci T-uri de 20 mm
- cele patru lock-lines
- caseta overflow (nu vreau sa o pun prea jos intrucat vreau sa pastrez MP40 pe peretele din spate)
- pompa de recirculare va avea intre 2500 si 4000 lph si va ridica apa cam la 1.2 m, plus doua coturi de 90.
Ce am:
- stand
- acvariu (cu capac de acrylic de 10 mm, perforat pentru ventilatie)
- sump (necompartimentat)
- skimmer
- ciorapi filtrare
- lumina
- tot continutul din acvariul vechi
Nu sunt mandru de acest upgrade "de compromis", dar acum am ceva timp liber si vreau sa experimentez cat mai mult DIY cat imi permite indemnarea si bugetul. Daca termin repede, reiau lucrul la lampile led.
|
 |
|
|