| Message |
|
|
Sunt de-acord cu tine, cu doar cateva precizari:
bluemonk wrote:In general orice teorie are experimente care o confirma si experimente care o infirma.
In acest caz, nu se numeste teorie, ci ipoteza. O teorie buna este tot timpul sustinuta de experiment.
bluemonk wrote:Testele de macro la Dupla sunt cat de cat corecte
Eu tot de-alea folosesc si rezultatele sunt... in fine, am scris mai sus.
bluemonk wrote:Deci e vorba de "slight excess" [...] Eu prefer metoda controlata de teste.
Nu e chiar "slight" exces. Daca te uiti pe forumul lui Tom Barr, sunt multi pe-acolo cu acvarii foarte stabile si fara alge si cu niste valori ai parametrilor apei peste cei specificati mai sus.
Metoda bazata pe teste nu e EI. EI vine de la Estimative Index, este o metoda "estimata", care se bazeaza pe o fertilizare constanta + un "reset" saptamanal printr-un schimb major de apa. Concentratia fertilizantilor va creste dupa o curba aproximativ logaritmica ce va tinde la o anumita valoare, in functie de cat dozam.
Sincer, si eu as vrea sa merg pe aceasta metoda, sa dozez mai zgarcit, asa, sa tin parametrii putin mai jos. Dar atata timp cat nu am nicio posibilitate sa ma incred in teste nu am cum sa fac asta. Drept urmare, dozez dupa ochi, dupa ce-mi comunica plantele...
Ambele metode sunt bune, eu nu militez pentru una sau pentru alta. Atata spun ca nu am incredere in teste, ca 10ppm NO3 e destul de putin si ca atata timp cat dai de toate plantelor, valorile mari ale concentratiilor de macro nu sunt cauzatoare de alge.
@clonitza: si eu sunt curios. Poti sa dezvolti ideea? 
|
 |
|
|
Macar o parte din mizeria de sub stratul de HC o poti aspira ... direct. Adica daca ai clopot de-ala pentru aspirarea substratului, il pui pe gazonul de hc si il joci putin pe verticala. Eventual, apesi usor - da' usor - pe gazon si insisti acolo putin, adica rabdare, ca incet incet mai iese din mizerie. Nu toata cum am spus, da' mai iese, tot e mai bine decat sa nu-l curati.
Despre tunderea HC-ului Val spunea, intr-adevar.  Nu numai pentru curatarea lui ci si pentru a-l obliga oarecum sa se intinda pe orizontala. Da' e cu riscuri. 
|
 |
|
|
Fe - 0 aici i-mi pare ceva ciudat pentru ca bag ADA Green ECA
Si la mine este exact la fel. Explicatia poate fi urmatoarea: fierul din solutia ADA ECA apare la testul de fier. Daca pui ECA e ok, este o solutie care contine fier destul de mult printre alto compusi. Eu mai pun din cand in cand si niste pastile de la Dupla...
|
 |
|
|
Ok, dar ce KH ai tu in acvariu? 
|
 |
|
|
Ajungem iar la discutii despre concentratiile "ideale".
De ceva vreme s-a demonstrat ca nu stau in picioare. Algele nu apar din cauza concentratiei mari a nutrientilor, ci mai exact din cauza concentratiei mici a unuia sau mai multi din ei. Adica factorul limitativ.
Si eu am avut 100ppm NO3 in acvariu - fara probleme. Si PO4 5 - 6, tot fara probleme. Concentratiile mari de macro nu au cum sa fie daunoatoare atata timp cat sunt corelate cu un adaos consistent de CO2, lumina destula, adaos de micro destul - adica tot ce au nevoie plantele pentru a creste, adica nimic limitativ.
Valori de 10ppm de NO3 sunt din start prea mici. Corect, totu-i relativ...
Despre teste nu mai spun nimic.  Eu le fac asa, de amorul artei, nu am cum sa ma bazez pe ele. Fac masuratoare astazi, imi arata 10ppm (NO3, dupa schimbul de apa), adaug 10 - 20ppm, peste 2 zile fac testul din nou si-mi arata 80 - 100ppm. Pentru mine sunt mai mult cu titlu orientativ, nu absolut.
|
 |
|
|
Am schimbat lumina. Acuma am asa: 2 tuburi Aqua Medic Plant Grow si doua tuburi de 10.000 K, unul de la Aqua Medic, altul de la Blau Aquaristic (tubul original cu care a venit lampa).
Totodata, am si redus lumina.  Tin aprinse numai doua tuburi din 4 (1 plant grow + 1 de 10.000), ultimele doua fiind aprinse doar pentru aproximativ o ora sau doua, spre seara, cand ajung acasa. Pana acum nu am observat absolut nicio problema.
Am totusi o intrebare. Tubul de la Blau lumineaza mult mai putin decat cel de la Aqua medic (ma refer evident la cele de 10.000 K). Este vizibil mai putin luminos. Temperatura de culoare e aceeasi la ambele, scrie pe amandoua 10.000K. De la ce poate sa fie intensitatea mai scazuta? De la tubul in sine sau de la faptul ca e vechi?
In afara de asta, cand il aprind, pentru cateva minute pare sa palpaie pe treimea din mijlocul tubului... si cred ca la fel fac si Plant Grow-urile. Dupa cateva minute, lumina data e uniforma, nu mai palpaie. Sa ma ingrijorez?  Nu cred ca e de la drosere pentru ca tubul de 10K de la Aqua Medic se aprinde frumos, la intensitate mare, de la inceput.
|
 |
|
|
|
Ai inlocuit si macro si micro.
Eu folosesc de la Easylife solutia de NO3 momentan. In curand, cred ca si PO4, in combintie cu ada lichida.
Sunt ok, eu sunt multumit.
|
 |
|
|
|
Am inteles. Da' cred ca trebuie si rarite, asa cum a zis clonitza, nu? Pentru ca didiplisu' cel putin la mine se ramifica in draci! Fara sa-l tund. Singur, de la sine. Si in felul asta, jumatatea inferioara este foarte repede umbrita practic de tot.
|
 |
|
|
|
Adica? La ce te referi?
|
 |
|
|
Eu m-am prins.
Imi place. Imi place mult de tot radacina aia!
|
 |
|
|
Da, in afara de asta.
Nu ma refer neaparat la substrat cand spun ca deranjez pe-acolo.
Vroiam sa stiu pur si simplu care-ar fi cea mai buna metoda de a intretine o tufa de Didiplis. Adica... cum se tunde: se tunde si replanteaza? Doar se tunde? Cat de des se planteaza firele individuale?
|
 |
|
|
|
Oameni buni, poate sa-mi explice si mie cineva cum se mentine o tufa de Didiplis? Cum sa-l tund mai bine?
Pana acum, o data la vreo 2 saptamani, scoteam toate firele, le tundeam si replantam varfurile. In mai putin de doua saptamani nu numai ca creste pana sus, dar se indeseste foarte tare, nu mai ajunge deloc lumina in partea de jos a tufei. Se cere rarit...
Exista alta metoda? Nu de alta, da' deranjez destul de mult totul cand trebuie sa replantez.
Pareri? Sfaturi?
|
 |
|
|
...Crystal Red A, Crystal Black A, Atyopsis sunt creveti pentru acvarii mici, mai ales cei din urma
De ce?
|
 |
|
|
@costi08: la volumul tau, eu personal as baga vreo 50+ Amano shrimp si inca pe atatia din alt soi, de exemplu Red Cherry sau Crystal Red sau... Parerea mea.  Si mai incap lejer 20 sau mai multi Rhodostomus. Nu am retinut daca mai vrei si alti pesti.
@g.g: vreau si eu rummy! 
|
 |
|
|
costi08 wrote:ma gandeam la Snowball, parca i-mi plac mai mult
Amano shrimp (Caridina Japonica) nu sunt asa de spectaculosi ca aspect, intr-adevar, dar daca gasesti si iei destui... o sa te ajute fenomenal de mult in lupta impotriva algelor. Si ceilalti creveti mananca alge, dar nu ca astia.
|
 |
|
|
Arderea plantelor?!
Stai linistit. Lumina pe care o ai tu acolo nu e deloc de intensitate mica. Ba chiar putin peste mediu. Da' plantele nu o sa se "arda" in niciun caz.
|
 |
|
|
|
Intrebare mult mai complexa decat pare.
Cantitatea de lumina se coreleaza si depinde de:
1. speciile de plante din acvariu
2. inaltimea acvariului (inaltimea coloanei de apa)
3. masa de plante
4. fertilizarea (micro + macro)
In afara de asta, mai e si mica problema cu msurarea cantitatii de lumina in W/ litru... e cam total gresita abordarea. Din pacate, e cea mai la indemana, multi producatori nespecificand pe tuburi lumenii dati de acestea.
Sa spunem ca mergem pe ideea de W / l si sa consideram buna abordarea asta. In cazul asta, in functie de punctele enumerate mai sus, poti sa mergi de la 0.3 W/l pana la 1 - 1.2 W/l.
|
 |
|
|
FanCTC wrote:Legat de CO2, nu te arunca la butelie din start. Si JBL si Tetra si altii au niste "bombe"in comert mult mai ieftine si mult mai simple de folosit.
 Nu stiu de ce ti se pare o "bomba" mai usor de folosit decat o butelie cu care... efectiv nu ai treaba (decat cand o incarci). Depinde numai de bugetul fiecaruia, dar daca se poate, ar trebui sa se mearga pe butelie din prima.
FanCTC wrote:De asemenea, pentru acvariile plantate se indica si incalzitor de substrat
Depinde despre ce linie de fertilizare vorbim...
ohodea wrote:Deocamdata ma gandesc la ciclare deci, nu iau in calcul pentru urmatoarele 3-4 saptamani injectia de CO2. Mai intai vreau sa realizez un echilibru in acvariu iar in momentul in care apar probeleme gen alge sau plante degradate sa iau in calcul si CO2.
Cum spuneam cu doar cateva randuri mai sus, numai si numai bugetul are voie sa te impiedice din a lua un sistem CO2 de la inceput. De ce sa nu previi problemele? De ce sa astepti sa apara mai intai? Plus ca ciclarea o faci bine-merci si cu aditie de CO2. Si o sa te ajute, o sa prinda bine plantelor pe care-o sa le pui din prima, cu care o sa ciclezi acvariul.
ohodea wrote:un incalzitor de 200W nu strica avand in vedere ca pretul este asemanator cu unul de 150W
Evident ca nu strica.  S-ar putea sa te mai gandesti putin si sa ajungi la concluzia ca nu strica nici unul de 250W (sau chiar 300W as zice eu...) Depinde cat de mici le gasesti - ma refer la lungimea fizica - pentru ca trebuie sa-ti incapa in acvariu. 
|
 |
|
|
La mine arata asa:
si
Pana acum, nu am rarit-o mai deloc. Ce-am rarit a fost doar fix langa geam.
Nu zi ca nu trebuie intretinuta si rarita, dar mi se pare mult mai usor de intretinut decat ... sa spunem HC sau altele. Tocmai pentru ca firele individuale nu prea cresc unele peste altele, ci unele langa altele. Parerea mea. 
|
 |
|
|
|
De ce greu de intretinut? Fata de altele, mi se pare chiar ok.
|
 |
|
|