[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Val
Forum Index » Profile for Val » Messages posted by Val
Message
sa imparti doza la doze mici si zilnice nu poate fi decat benefic. dar nu pentru motivul pe care il crezi tu.

Excesul de nutrienti nu cauzeaza alge. Cu o singura exceptie: amoniacul, dar nu e cazul la tine, cred. Sa mai fi zis eu asta oare... Parca imi suna cunoscut.
Lipsa unui nutrient cauzeaza alge.

Baga CO2. Baga nutrienti. Acorda atentie plantelor nu algelor si totul va merge bine.
Daca zici ca "zice in reteta" ia zi-mi si mie, te rog, toata reteta. De curiozitate, sa vad si eu cum o prepara cel care va vinde PPS-ul.
Nu face doua schimbari in acelasi timp. Ia-o incet.

Solutia ta de PPS-Pro nu are deja fosfati in ea?
Ca ai mai zis odata chestia asta cateva postari mai inainte... eu eram convins ca are PO4...

Din cate am vazut proportiile la PPS-Pro sunt ok. Cred ca ar merge pur si simplu sa maresti cantitatea adaugata. Asta daca tot ai solutia si pana faci rost de chimicale separate.

Orice miscare ai face, nu uita de CO2. Asta ca sa nu ma injuri ulterior.
Presupune-l zero si porneste asa.
Ca idee Barr zice ca este cam asa (citez din memorie):

NO3 - intre 1 si 4 ppm pe zi -> intre 7 si 28ppm pe saptamana
PO4 - intre 0,1 si 0,6ppm pe zi -> intre 0,7 si 4,2ppm pe saptamana

Limitele din dreapta, totusi se refera la avarii bogat plantate, cu lumina multa. Eu, ca sa fiu sincer, la inceput, n-am plecat de la ideea ca uptake-ul ar fi zero. Dar le-am luat pe alea minime. S-a dovedit ulterior ca uptake-ul in cazul meu ar fi undeva pe la mijlocul intervalului dat de Tom Barr.
Da. Am ceva de impartasit.
Dupa o pauza de schimburi de apa, CO2 si fertilizare, pauza care a durat timp de o luna jumate - doua, m-am umplut de alga aia verde fir-de-par-lung si Mayaca a murit.

Pana atunci mersese bine, crescuse fara probleme, desi cam inalta pentru acvariul meu. Cred ca ajunsese pe la vreo 50cm un fir...
Merge taiata si replatat varful ca mai orice planta stem...

Cam ce te-ar mai interesa? Nu prea prezinta probleme daca o convingi sa traiasca.

Asta presupunand ca este fluviatilis sau ca sellowiana seamana bine cu sor-sa la conditii/intretinere/rezistenta/cerinte/etc
Nope. Concentratia target o stabilesti, in functie de cat de mult curaj ai, mai sus sau mai jos.
Niste targeturi rezonabile (din observatiile mele. nu-mi sariti in cap daca altora le-a mers bine si cu altele mai sus sau mai jos) ar fi:

pentru NO3 - intre 10 is 30 ppm Daca ajungi la 40-50ppm nu se intampla nimic
pentru K - intre 10 si 30 ppm (cel putin asa mi-e mai usor sa tin minte. Pun K+ tot atatea ppm cat si NO3)
pentru PO4 - intre 1 si 3 ppm Mai sus de atat nu am ajuns... inca. O sa mai urc fosfatii in curand in incercarea mea de a inrosi la loc Limnophila aromatica. (Nu. N-am uitat.)
pentru Fe - intre 0,5 is 1 ppm, poate si mai mult. Am incercat si 2ppm dar totul a mers la fel de bine ca si la 1ppm.

Repet, ma refer la concentratiile tinta (target), nu la doza saptamanala. Jonglezi cu doza in tabelul ala pana ajungi cu target-ul in intervalele astea. Mai sus sau mai jos, cum te lasa inima.
VAL daca ai nevoie iti dau citeva fire. Este o planta superba.


In primul rand terminati cu "este o planta superba" ca imi cresteti pulsu'. Eu am pierdut-o din neglijenta, desi era la un moment dat preferata mea. (Si am senzatia ca mai e si altcineva in situatia asta... if you get my drift... )

Si da. Vreau si eu cat poti sa imi dai. Oricat intre un fir jumulit si o cisterna e binevenit.

Poate ne vedem maine (vineri) la intalnirea acvaristilor? Da-mi un PM eventual, te rog, ca sa nu poluam topicu'
Concentratiile din calculatorul lui Chuck nu se refera la EI... asa ca nu prea stiu de unde au aparut ele. Probabil de la vechea scoala. De exemplu la NO3 zice 5ppm... e cam putin.

Nivelul asta optim de 1ppm, cand ar trebui sa fie? Inainte de a introduce solutia in apa, dupa ce am introdus-o, sau la sfarsitul zilei, dupa ce au papat plantele? Aspectul asta imi scapa. S-ar putea sa ma trimiti la articolul scris de tine, este citit, dar parca tot nu sunt lamurit.


Nivelurile se refera la concentratiile target. Adica la concentratia spre care tinzi folosind un anumit regim de fertilizare si schimb de apa. Folosind un anumit regim poti determina foarte exact ce concentratie se va stabili in acvariul tau dupa un timp. Desi EI pare total ochiometric, nu e deloc asa. Poti calcula asta folosind tabelul pe care l-am pus aici. (da click pe xls-ul ala). Introduci ca date de intrare concentratia initiala a nutrientului (oricare ar fi el), desi aceasta afecteaza in mica masura concentratia target (poti lasa zero), doza saptamanala, uptake-ul presupus - asta poti sa il lasi zero pentru inceput. Adica poti presupune ca plantele nu mananca nimic din apa aia. Desigur e o ipoteza falsa, dar obtii o dozare de la care sa poti pleca... una "safe" sa zicem. Pornind de la asta poti urca doza incet, incet... Apoi mai introduci procentual cata apa aschimbi saptamanal.

Vei obtine si grafic si in cifre (in stanga) evolutia concentratiei nutrientului respectiv. Poti observa ca, in cateva saptamani, nutrientul se va stabiliza la o anumita concentratie.
'Pentru niste poze cu telefonu' sunt foarte misto.
Dupa cum arta pogostemonul nu cred ca e deficienta de microelemente.
Nu prea m-as baga sa dau sfaturi la PPS dar as zice sa folosesti cantitatile consacrate. Oricum sunt mici din punctul meu de vedere.
Cert este ca e foarte frumoasa.


Mie-mi spui...!?

insa am eu o impresie ca baza ei are tendinta de a putrezi in timp.


De cele mai multe ori baza tulpinii plantelor putrezeste pentru a permite partii superioare sa se desprinda si sa pluteasca spre o zona unde conditiile sunt mai propice. In natura. In acvariu inseamna ca ceva nu ii place... Sau ai o planta care a fost crescuta emers. Nu prea imi dau seama din poza. (Desi ma intreb daca planta asta poate fi crescuta emers)
Bine. Daca e alta atunci sa stii ca seamana ca doua picaturi de apa.

Totusi io cred ca am dreptate. Aici zice:
M 20 Mayaca fluviatilis
Former: Mayaca vandelli
South America
Characteristics: Hair-like, tiny leaves, only 5 mm long. Sprout length: 40 cm.
Growth rate: Monthly 5 cm.
Propagation: Top cuttings; branches readily.
Requirements: Regular fertilization with E 15.


Si aici:
Mayaca Fluviatilis - Grünes Mooskraut - Bund
Südamerika. Bisheriger Name Mayaca Vandelli. Etwas anspruchsvoller. CO2-Zugabe empfehlenswert.
PPS-Pro are si el PO4... Sigur pui cat trebuie?

Pogostemonul o va lua daca are conditii bune. Si eu pe al meu l-am luat sub forma de varza si varza a stat mult timp. Pana cand a inceput... si s-a facut campie.

Apropos, cum arata frunzele tinere la Pogostemon helferi? Nu cumva sunt albe?
Innainte cu 1 zi de schimbarea apei - pornesc filtrul UV si sa-l las sa functioneze 24h - dupa care sa schimb apa si fertilizez macro+micro(doza de Ferropol am s-o impart in 2 si am sa adaug la 3 zile).


Porneste-l cand vrei, dar opreste-l atunci cand bagi micro-elemente. Exista posibilitatea ca radiatiile UV sa desfaca chelatul de Fe si sa il faca inutilizabil de catre plante.
Mayaca vandelli este fostul nume pentru Mayaca fluviatilis

Da-i pe google ca o gasesti.
De asemenea sunt si pe aici cativa oameni care au avut-o. Inclusiv eu, dar ma abtin de la alte comentarii, ca ma baneaza creatoorul lumilor...

Ca tot veni vorba, de unde ai luat-o? Ca poate mai vrea si altii.
Parerea mea este ca nu a incercat nimeni in mod constient metoda "EI natural" pe acest forum. Poate ar momentu' sa incerce cineva.

Sa nu uiti ceva esential privind aceasta metoda. Este low tech, dar si low light. Asta ca sa nu injuri dupa aia.

Go for it!
Orice tester permanent colorimetric.
Dar... nu uita ca ala nu are ultimul cuvant. Ala e de fapt un tester de pH care pleaca de la premisa ca solutia respectiva are un kH cunoscut... De obicei kH=4. Cred ca scrie si pe prospect chestia asta, pentru cine are ochi de vazut.

Cele mai bune testere de CO2 raman plantele si pestii.
alber wrote:La mine NO3 se apropie de 50 ppm. Din cauza asta Rotala macandra isi da cu demnitate obstescul sfarsit


Cum ai masurat NO3=50ppm?

minnardy wrote:oare chiar valoarea aia sa fie cauza "decesului" plantei???


Nope. alber, Nu de-aia a murit macrandra. Ca sa fac o paralela grosiera, e ca si cum te-ar pune cineva vreo 5 ani sa mananci numai paine si atunci cand mori sa traga concluzia ca ai murit pentru ca ai avut prea multa paine la dispozitie, cand tu ai murit de scorbut, de fapt. (poti inlocui "scorbut" cu orice alta deficienta iti vine in minte).

Revenind la oile noastre excesul unui nutrient nu duce la moartea unei plante. (Nu vorbim aici de nivelurile de exces la care un nutrient devine toxic in apa. La cantitatile folosite de noi nu se ajunge la asa ceva) Excesul unui nutrient poate duce, in schimb, la epuizarea altuia.

Ca paranteza, de aia folosesc eu EI ca metoda de fertilizare pentru ca aceasta presupune furnizarea de nutrienti intr-un mod nelimitativ, asa incat nutrientii devin independenti unul de altul. Nu trebuie sa iti mai faci griji ca vreunul se va epuiza, nu trebuie sa mai ai grija la diverse ratii etc... Concentratia nutrientilor o pot determina matematic foarte exact pe termen lung asa ca am scapat si de teste... Pare complicat la prima si poate si la a doua vedere, dar dupa aia totul e foarte simplu.

In fine. Prima mea ipoteza ar fi ca testul tau arata valori eronate, ceea ce e foarte probabil. Daca totusi arata corect atunci ce urmeaza? Sa iti spun ca deficienta de PO4 se manifesta cam la fel cu deficienta de NO3... si tu sa imi spui ca ai si destui fosfati.

Asa ca am sa zic altceva. Ceva ce am mai zis si presimt ca o sa mai zic inca de cateva ori... Asa presimt eu...

Prima e lumina. E ca pedala de acceleratie. E bine sa o tii undeva la mijoc. Daca apesi prea tare pe ea, totul devine din ce in ce mai greu de stapanit. Lumina determina uptake-ul de carbon, CO2 in cazul nostru. Primul pe lista de "mancaruri" pentru plante. Asta trebuie sa il ai neaparat. Multe deficiente de genul "distorsionarea frunzelor" si varfurile de crestere "inghetate" sunt de fapt, adesea, deficiente de carbon si nu de microelemente cum se crede. Facand un pas inapoi, daca nu poti dintr-un motiv sau altul (nu vrei, nu poti, te sperie un pH prea mic) sa asiguri destul CO2, nu-i nimic, micsoreaza lumina si totul va reveni la normal.

CO2-ul determina la randul lui uptake-ul de macroelemente. In ordine: nitrati, fosfati si potasiu. Acestia determina la randul lor uptake-ul de microelemente: Fe, Mg, Mn, Ca, B etc.

Daca le ai pe toate, plantele vor creste nestingherite. Daca nu, vei incepe sa ai un fel sau altul de probleme. Cu siguranta, in cele din urma, alge.

Frunzele alea un pic mai galbene poate nu te deranjeaza acum. Dar ele sunt un semn ca planta aia are o deficienta. E unul dintre semnele pe care trebuie sa le observi si sa le bagi in seama. Asta vrem sa spunem noi astia care va tot batem la cap "ochii la plante... iti vor zice ele daca totul e ok sau nu!".

Poate nu ti-am spus in toata polologhia asta ce ii lipseste plantei aleia. Dar eu zic ca ti-am dat niste informatii cu ajutotul carora sa judeci singur. Poate cam putine informatii totusi, dar restul sunt tot aici pe forum. Si stiu ca o mare parte le-ai citit deja.

Toate cele bune.
substratul Aquamedic


Adica Terralit, sau Volcanit?
please...
 
Forum Index » Profile for Val » Messages posted by Val
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com