| Message |
|
|
razvy82 wrote:Acvariul are putin peste o luna de cand este pornit si nu am nici un deces (nu stiu ce inseamna deathrow referitor la melci). Luminozitatea este tot 8h/zi,dar la o intensitate de 25%. Acum cateva zile am facut unschimb partial de apa (20 l) . NO3 sta momentan in jurul valorii de 5.
Din pacate nu reusesc sa adaug poze pe acest forum  .
Ce ma deranjeaza momentan este prezenta diatomelor.
Ma gandesc sa adaug la echipa CUC un arici de mare si o stea de mare..dar nu stiu exact de care pentru ca nu vreau ceva care sa creasca prea mult (din considerente de spatiu).
Ceva sfaturi in ce directie sa continui cu acvariu?
Multumesc
Iti dau (repet) eu un sfat: opreste-te din adaugat animale. Cu atat mai mult nevertebrate care sunt foarte sensibile.
Vrei sa stii ce mananca diatome si ciano? Un acvariu stabil, mentenanta la zi si multa rabdare.
Ca sa-ti faci o idee mai clara, iti redau conversatia pe care o am eu cu nevasta mea:
Ea: de ce nu isi gaseste acvariul un echilibru ca sa nu mai apara alge pe geam?
Eu: pentru ca acvariul e o cada cu apa sarata in care pui animale care fac caca, mancare la greu si pe deasupra adaugi si un incalzitor si niste lumini. Cum caca nu sare singur din acvariu, apar algele care il mananca.
Cu alte cuvinte, adaugam nutrienti si e nevoie de o metoda de export a lor (adica sa-i scoti fizic afara din acvariu). Parte este transformata de bacterii in NO3 si diluam NO3 cu schimburi de apa. Parte e scos de skimmer inainte sa apuce sa se descopuna la nivel de NH3. Parte e folosit de alge, dar daca nu scoatem o parte din alge tot in acvariu ramane. Poti folosi medii absorbante care iti extrag nutrientii din apa. Sau medii care favorizeaza popularea cu bacterii care reduc nitratii si fosfatii la un nivel la care nu mai pot fi folosite de alge (biopellets, dozare cu votka, otet, zahar etc.)
Pentru mihutady (cu apa ciclata), sper ca ai citit raspunsul de mai sus. Eu cand aduc un animal de la magazin nu stiu cum sa fac sa nu bag niciun pic de apa "contaminata", adica de aia ciclata. Dupa ce am avut o epidemie de oodinum care aproape mi-a curatat clownii (doar unul a scapat cu medicatie) de la adaugat cateva pungi cu copepozi, am ajuns sa scot si apa din corali inainte sa-i pun in acvariu de frica bolilor.
Ideea in sine nu e proasta, eu folosesc metoda intre acvariile mele (pun apa din cel mai matur in cele mai putin mature). Apa contine un procent minor din bacteriile care populeaza un acvariu marin si daca inlocuiesti toata apa dintr-un acvariu cu apa la aceeasi temperatura si pH iti promit ca nu vor fi perturbari ale ciclului azotului, chiar daca folosesti apa proaspat preparata (sterila).
|
 |
|
|
|
E simplu sa te lamuresti: testeaza apa de la robinet, pe cea de osmoza si pe cea reziduala. Rezultatele iti vor spune ce nu e in regula. Nu-ti fa griji, nu esti nici primul nici ultimul care incurca furtunele sau ataseaza gresit instalatia de osmoza.
Legat de teste, cele mai bune ca raport pret/acuratete sunt Salifert. Pentru fosfati Hanna Checker, testul de rezolutie mare (nu e ieftin dar iti da niste rezultate foarte fine).
Si la final: nu-ti fa griji, o sa te lamuresti destul de repede cum e cu marinele. De obicei banii risipiti sunt cea mai buna motivatie ca sa o lasi mai usor si sa citesti de zece ori inainte de orice investitie. Aminteste-ti sa o iei usor si sa te tii de rutina de mentenanta si acvariul o sa fie ok. Acvariile marine sunt mai fericite daca iti tii mainile afara din ele.
|
 |
|
|
|
Nu trebuia sa adaugi niciun animal in perioada de ciclare. Nu ai gresit ca ai adaugat doi creveti, ai gresit ca ai adaugat creveti. Si peste asta ai mai pus si melci.
In acvaristica marina e nevoie de rabdare.
Nevertebratele (melci, creveti, stelute de mare, arici de mare, corali, anemone) au nevoie de un acvariu stabil si matur. Cand incepi un acvariu au loc tot felul de procese care duc parametrii prin toate directiile, in afara posibilitatii tale de control. Cu timpul acvariul isi gaseste singur un echilibru, iar tu nu il ajuti adaugand animale si hranind in perioada de ciclare.
Banuiesc ca melcii au murit pana acum sau sunt in deathrow. Crevetii sunt mai rezistenti, dar nu cu mult.
Cand am inceput eu primul marin am pus nisip, apa si piatra si l-am lasat. Pentru primele sase saptamani nu m-am apropiat de el decat pentru a face poze la animalele care misunau prin piatra si ca sa completez apa evaporata (cu apa sarata din pacate, nimeni nu-mi spusese ca trebuie sa folosesc apa de osmoza si nici eu nu m-am gandit ca sarea nu se evapora, nici nu m-am prins ca de la evaporare mi-a scazut nivelul la apa). Apoi am gresit ca am tinut acvariul la 21ºC in loc de 25-26. Desigur ca am facut schimburi de apa inainte sa termin ciclarea, ceea ce nu e recomandat pentru ca prelungesti perioada de instabilitate adaugand si tu elemente de instabilitate la un acvariu inerent instabil.
Acum banii sunt ai tai si e treaba ta cum ii risipesti, dar sa stii ca acest hobby costa mai putin daca citesti mult inainte sa faci orice.
Stiu oameni care au citit luni inainte sa se apuce de marine. Probabil ca au gresit si ei, dar mai ieftin.
|
 |
|
|
O corectie: si Tectus poate creste destul de mare:

|
 |
|
|
|
Acuratetea e ok daca prepari pastilele cu 24 de ore in avans.
Am mai citit o data prima postare. Daca nu ai de gand sa adaugi bacterii, popularea naturala se va face cu bacteriile preexistente in apa, aceasta fiind singura sursa de bacterii din experiment. Adica bacterii nitrificatoare industriale de la statia de epurare a apei.
Ma gandesc ca ar fi mai adecvat sa treci toata apa prin instalatie UV si apoi sa pui o doza fixa de bacterii in fiecare acvariu. Desi nu ma pricep la acvarii de apa dulce, dar logic apa e singura sursa de bacterii in acest ansamblu.
O alta abordare ar fi sa folosesti un sistem matur ca sa populezi toate filtrele pentru o perioada fixa de timp iar apoi sa le testezi capacitatea de a prelucra amoniacul pe cele 16 sisteme de test. Asa testezi viteza de colonizare si cat de mare e populatia de bacterii gazduita de fiecare mediu in parte.
|
 |
|
|
Am adaugat un jurnal de acvariu pico http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/28807.page
Am gasit acest peste de vanzare cu £69.95 o pereche tank bred, mi se pare ciudat ca nu am auzit de el pana acum. Are si niste culori foarte frumoase.
|
 |
|
|
Vin si eu cu o sugestie:
Poti pune monitoare Seneye in acvarii. Chiar daca nu ofera o rezolutie fantastica, poti vedea evolutia in dinamica a parametrilor acvariului.
Avand in vedere numarul mare de acvarii, banuiesc ca poti cumpara cu discount si daca sunt suficienti doritori pentru acest produs care sunt dispusi sa iti lase monitorul pe timpul testelor ai putea sa le folosesti in test fara cost suplimentar altul decat pastila de teste.
Aici este site-ul: http://www.seneye.com/
|
 |
|
|
Felicitari pentru primul acvariu marin.
Sfaturi:
Pentru orice acvariu nano este esential sa mentii salinitatea, lucru care se face manual sau automat cu ajutorul apei de osmoza (apa evaporata nu contine sare).
Citeste inainte despre animalele pe care le doresti. Nu cumpara ceva pentru ca ai vazut la magazin si-ti place si vanzatorul zice ca este ok. Iti recomand ca site de referinta LiveAquaria, site american.
Legat de livestock, inteleg greselile de incepator, toti le-am facut cu primul acvariu marin:
- ai un watchman goby si un pistol shrimp, dar goby este un Cryptocentrus cinctus care are nevoie de 30 USG minim iar shrimpul este o specie care nu are relatii comensale cu goby. Ar fi fost mai adecvat un goby din familia Stonogobius sau din familia Amblyeleotris si un pistol shrimp gen Alpheus bellulus sau Alpheus randalli
- melcii turbo (Turbo fluctuosa) cresc foarte mari si au nevoie de un acvariu matur cu multe alge ca sa ramana sanatosi pe termen lung. Ai tai vor muri de foame.
- melcul turban (Tectus fenestratus) ramane mai mic dar e de evitat din doua motive: trebuie intors daca aterizeaza pe nisip plus ca din cauza cochiliei ascutite se poate infinge intre pietre in cadere. Adica au nevoie de dadaceala.
- Goniopora este deja in deathrow, acesti corali nu supravietuiesc decat cu ingrijire la nivel de expert, in acvarii foarte mature. Al tau nu are nicio sansa in acvariul tau.
- Mai adauga sexy shrimps (Thor amboinensis). Sunt mai fericiti in grup. Acum ai o fetita.
- doi clowni in 30 de litri nu e ok pe termen lung. Sunt pesti pentru minim 30 USG. Eu ii tin pe ai mei in 64 de litri si au inceput sa dea semne ca au nevoie de mai mult. Acesti pesti traiesc cel putin 7-8 ani si cresc destul de mari.
- Imi place ca ai pus melci si unul din pradatorii lor naturali, un hermit. Tectus pare sa nu fie la risc avand o cochilie destul de mica, dar Turbo sunt posibile victime in viitor.
Si pana incepi sa te documentezi pe LiveAquaria, incearca sa nu mai cumpari live stock. Si sa nu iei o Dory pentru Nemo. Chiar daca este foarte mica.
|
 |
|
|
|
Azi am realizat ca acest acvariu a facut acum o saptamana doi ani.
Revelatia a avut loc dupa ce mi-am gasit watchman goby Amblyeleotris aurora langa acvariu, inca umed dar imobil. Acesta este al doilea episod suicidar dupa ce acum cateva luni mi-am pierdut un exemplar Amblyeleotris guttata in acelasi mod (pe acela l-am gasit intr-un stadiu avansat de uscare). De atunci am acoperit acvariul cu egg crate plasat cam la 10 cm deasupra liniei apei.
Imi este neclar cum a reusit un peste de dimensiuni destul de mari sa treaca peste grilaj si sa ajunga langa acvariu. Probabil cu multa determinare. Intrucat nu arata in afara oricarei sperante de recuperare (era ud, rece si nu era rigid) si cum eu nu reusesc sa discriminez intre mirosul de peste proaspat si cel stricat, am decis sa-i dau o sansa si l-am pus in refugiul cu chaetomorpha. Sunt curios daca il gasesc mai zglobiu decat l-am lasat cand ma intorc de la serviciu. Asta din cauza ca am citit un articol candva despre fish CPR
|
 |
|
|
HBOT wrote:Eu il am in sump de citeva luni bune. Este pus pe fund si ca sa aiba un oarecare flux pompa care imi baga apa in tubul de matrix trage prin el. Singura problema care am observat.o cu JBL bionitratex este ca din cind in cind ies din el o serie de bilute ca stiroporul care plutesc prin sump. Le adun cu un pahar si le mut undeva unde nu incurca.
Nu stiu insa cit de mult scate NO3 pentru ca nu fac teste.
Pai si il folosesti fara sa stii daca merge? Mi se pare ciudat, pentru ca nu e tocmai ieftin.
Nu e normal sa iasa material din el, probabil ai rupt punga in care sunt tinute bio palletele.
|
 |
|
|
koala wrote:Si eu cred la fel, ca tigrisu' ala a murit nemancat... sa-ti traiasca noile achizitii! 
Nu stiu ce as fi putut sa-i dau sa manance. Avea un acvariu plin de micro si macro alge, am hranit suplimentar cu alge (pellets cu compozitie gen nori), am dat mysis si acvariul in sine colcaie cu copepozi si amfipozi. Asta ar fi multumit orice peste.
Desi am un sentiment ca ar fi supravietuit in oricare din celelalte doua acvarii din cauza spatiului deschis mai mare. Din pacate nu am avut nici un avertisment ca nu ii merge bine, asa ca nu am avut cum sa il mut inainte sa moara.
Nu pot sa exclud nici ipoteza crimei. Poate ca ceilalti doi Ecsenius i-au dat cu o piatra la cap.
|
 |
|
|
|
As zice ca asta e un exemplu de acvariu marin ieftin. Mai ieftin de atat nu cred ca se poate.
Acvariul e de plastic, genul folosit pentru transportat reptile/coldwater starter.
Piatra a fost uscata, dar a stat in acvariu pentru mai bine de un an.
Skimmerul este pe baza de pompa de aer.
Lumina este luata second hand de pe eBay (TMC AquaBeam 1500XG Ultima Ocean Blue, 10 led de 3W, 5 albe si 5 albastre pe doua canale diferite, foloseste PWM, se poate folosi cu controller) si costa mai mult decat restul echipamentului si live-stock - £100 cu tot cu plata livrarii.
Cred ca echipamentul ar face fata si la un acvariu mai mare, dar ar trebui suplimentata circulatia.
Si acest acvariu este incalzit la fel ca restul acvariilor pe care le am, prin caldura emanata de echipament (lumina si filtrul intern) si sta stabil la 26 *C. Temperatura in casa este de 20 *C minim in timpul zilei cand nu suntem acasa si 23 *C maxim seara si noaptea. Dezavantajul metodei: nu pot adauga inca o pompa de valuri, intrucat asta mi-ar creste temperatura si ar trebui sa ridic lumina mai sus. Intr-un acvariu de dimensiuni mai mari surplusul de apa va avea pune lucrurile in echilibru.
|
 |
|
|
|
continuare poze
|
 |
|
|
|
Am adaugat de vreo saptamana o Xenie de Marea Rosie (Xenia umbelata). Era atasata pe niste macroalge pe care le-am scos din Noemi's Reef si am pus-o in acvariu fara nicio aclimatizare. S-a atasat imediat si polipii se extind bine si pulseaza voios. Este sus in acvariu, chiar sub LEDuri. Stiu din experienta ca va urma o expansiune foarte rapida. Vreau sa plantez pe un palier inferior cativa zoa.
A doua aditie in pico: azi am adus de la magazin un pistol shrimp, Alpheus bellulus (£18). Aveam nevoie de un sand sifter si stiu din experienta ca acesti creveti fac o treaba minunata. In plus, aveam in plan un goby din familia Stonogobius, probabil un yasha (Stonogobiops yasha), dar e prea devreme pentru inca un peste si in plus nu ma lasa finantele (ideal ar fi sa pun o pereche, dar cum acesti pesti sunt putin mai scumpi decat obisnuitul £18-24 pe care il platesc pentru un peste nano, asa ca trebuie sa mai astept).
La testare mi-a iesit NO3 <0.2, asa ca acest acvariu ramane deocamdata asa cum e.
Pe viitor planuiesc un upgrade pentru acest pico la ceva de aproximativ 22-23L care sa-mi permita un filtru HOB. Voi pastra acelasi skimmer si aceleasi lumini (luminile sunt 20x20 cm cu unghi de 120 de grade).
Dimensiuni posibile 30x30x25 cm sau 36x25x25. Sticla alba ultraclara de 8 mm sau daca gasesc un acvariu de sticla cu panoul frontal arcuit sau si mai bine cu colturile din fata indoite.
Poze:
|
 |
|
|
|
BioNitrarEx este in filtrul din cub la populat cu bacterii.
Azi am testat de nitrati inainte sa schimb apa:
Noemi's Reef: NO3 50 ppm
AquaNano40: NO3 2.5 ppm
Pico: NO3 <0.2 ppm
Asa ca acum o sa fac un schimb normal de apa de 9.9 Kg de apa sarata.
Apoi retestez NO3.
Marti pun BioNitratEx in filtru.
Dupa o saptamana remasor NO3 (mai devreme daca vad semne de nefericire).
|
 |
|
|
|
ATO nu este esential intr-un display low cost. Completarea se poate face si manual, zilnic. ATO ajuta enorm in vacanta insa.
Eu imi tin ATO pe timer, 15 minute de doua ori pe zi.
Desi dupa dinamica topicului, incep sa cred ca pierdem vremea cu sfaturi. Parerea mea e ca daca nu faci acum un marin, nu o sa-l faci niciodata.
Altii pot confirma.
|
 |
|
|
|
Ai un acvariu de 61x35x35 cm cu capac. Asta te duce la 70 de litri. Dupa ce pui piatra ajungi pe la 50.
Daca as vrea un acvariu marin buget as cumpara asa:
- un filtru hang-on chinezesc (tot ce e chinezesc se poate cumpara de pe fish street sau de pe ebay; m-au impresionat placut produsele Ocean Free, skimmerul meu pe baza de pompa de aer e facut de ei si are o calitate foarte buna)
- un skimmer pe pompa de aer tot chinezesc
- doua pompe de apa de 1600 - 2000 LPH pe care le-as pune pe laturile mici, una mai in fata, una mai in spate, sa faca un curent girator. Hydor Koralia Nano 1600 nu te vor dezamagi. Daca le iei cu tot cu wavemaker si mai bine, dar merge si fara.
- o instalatie LED tot chinezeasca, cu ledurile albastre si cele albe pe canale diferite, cu stechere diferite, puse pe temporizator. Sau una DIY contractata printr-unul din colegii cu experienta in mesterit.
- nisip special (oolit, aragonit) intr-un strat generos de 5 cm
- piatra vie sau uscata, mergi pe bucati mici, usoare, foarte poroase. Cauta piatra cu care sa poti construi o structura care sa nu-ti obstrueze fluxul de apa si care sa ofer multe spatii de plantat coralii. bucatile de piatra se pot lipi cu ciment sau rasina epoxy, superglue, cablu de plastic etc.
- legat de apa, as incepe cu apa dintr-un acvariu matur (gen apa care se arunca la o schimbare de apa) plus o cupa - doua de skimmat
- nu ai nevoie de lumina de la inceput, pana cand termini ciclatul orice e ok. Eu am tinut acvariul pico de 12 litri de pe hol fara lumina un an de zile. E drep ca nu am tinut nimic fotosintetic in el.
Legat de stoc, as incepe fara corali. Nu vrei sa ai corali in acvariu cand apar ciclurile de alge, nu poti freca alge de pe corali ca le smulgi tesutul de pe ei.
Ideal e sa pui animalele in ordinea in care sunt in lantul trofic. Incepe cu niste filter feeders (viermi penati, actinii), mancatori de alge precum pagurii. Melcii si crevetii sunt delicati si daca ii adaugi intr-un acvariu imatur vei suferi pierderi si nu te vei bucura de ei. Ei pot veni mai tarziu.
Poti avea un acvariu care sa colcaie de viata fara sa ai macar un peste. O data ce acvariul e stabil, poti pune melci si creveti. Avantajul cu ei e ca nu produc multa mizerie (incarcatura biologica mica), asa ca poti crea senzatia de full of life fara consecinte mari la calitatea apei. As estima ca un singur peste (oricare) din acvariul meu produce mai mult amoniac decat toate invertebratele la un loc. Pestii sunt utili cand ai corali pentru ca te ajuta sa hranesti coralii. Intrucat nu toata mancarea de peste este digerata, o parte ajunge in apa sub forma de particule mult mai mici decat cele initiale. Coralii pot consuma aceste particule. Dupa ce treci de diversele valuri de alge si diatomi si ciano si piatra se curata poti trece la corali. As lasa 3-4 luni inainte sa fac asta. Cand adaugi coralii scapa de paguri si treci pe o solutie cu melci ierbivori de mici dimensiuni.
Cam pe aici o sa fii prins de hobby, o sa planuiesti un upgrade si o sa iti cauti o slujba mai bine platita ca sa iti intretii dependenta. Desigur, o sa schimbi sotia cu una mai intelegatoare etc.
|
 |
|
|
|
Salut!
O mica intrebare: pentru noile aditii de pesti, ceva proceduri de carantina sau macar dip ca sa eviti bolile parazitare?
Si a doua: crezi ca e ok bta intr-un bazin nou? Are suficienta lumina?
Si a treia: iti sugerez o pereche de creveti arlechin (Hymenocera elegans) pentru steluta de mare.
Legat de actinia, poza aceea e o poza tipica de zona intermareica de la atlantic, n-or sa stea asa la tine in acvariu. In acvariu functioneaza ca filter feeders si prefera zonele umbrite/intunecate cu flux generos de apa. Eu am vreo sapte in cub si nu le vad decat cand curat pompa de dupa piatra (toate stau aliniate la jetul acelei pompe).
Sarcophyton sunt foarte rezilienti, supravietuiesc si ingropati in nisip (experienta personala cu cativa fragi ingropati de pistol shrimp). Se va adapta la lumina ta.
|
 |
|
|
Salut, nu abandona ideea. Vezi acvariul meu pico pentru o idee de protein skimmer ieftin, cu pompa de aer in loc de pompa de apa si efect venturi:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/28807.page
Am vazut ca ai gasit deja acvariul fiicamii care are dimensiuni similare cu al tau:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/27478.page
Parerea mea e ca nu ai nevoie de refugiu. Daca ai suficienta rabdare, poti face multe cu bani (mai) putini.
Poti incepe cu ciclarea, apoi corali moi si fara pesti. Asa apa ramane de o calitate mai buna si permiti acvariului sa se maturizeze. Economisesti si la schimburile de apa, eventual poti cumpara niste saruri de suplimentare pentru acvarii nano ca sa inlocuiesti microelemente.
|
 |
|
|
|
Pentru adi:
Legat de costul acvariului:
- lumini (totul luat de pe eBay second hand la jumatate de pret): £50x3 LEDurile + £50 controllerul = £200
- skimmer (nou) Tunze 9002 = £90
- filtru HOB (nou, fara medii de filtrare) Fluval Edge = £25
- Ecotech Vortech MP10wES (eBay, second hand) = £130 (RRP £220)
- Hydor Koralia 900 si 1600 (luate la promotii, £50 impreuna)
- acvariul (nou): 600x300x300mm in sticla ordinara cu silicon alb = £45
- stand (nou): Ikea Expedit, pe care am pus material plastic ca sa previn infiltrarea cu apa si polystirene = £25
- piatra uscata: £20
- nisip uscat de aragonit: £10
- coralii - am luat numai corali ieftini (nimic mai scump de £20)
- pestii sunt cam £20 bucata
- medii de filtrare tot in zona a £20 la 3-4 luni (RowaPhos, carbune activ, bureti, denitrificatori)
- apa sarata ma costa £7.5 pe 30L (lunar) si apa de revers osmoza £3 pe 30L (lunar)
Il consider un acvariu marin ieftin intrucat nu am luat nimic pentru el care sa nu fie fit for purpose si care sa trebuiasca schimbat ulterior (am eliminat costurile inutile).
In plus, arata binisor. E nevoie de motivatie ca sa continui cu mentenanta de rutina pe termen lung.
Pentru Koala:
NPS = non photo synthetic. Trebuie hranita cu plancton. Am luat-o la o licitatie pe eBay foarte ieftin, nestiind exact ce este. Pozele aratau foarte asemanator cu o specie fotosintetica caraibena (exemplific cu poza).
BioNitratEx mi se pare de interes pentru ca e prima data cand aud de biopellets pentru acvarii de apa dulce. Am inteles ca si producatorii au fost surprinsi de eficienta lui, initial avand volume recomandate mai mici. Si e fain ca sunt biopellets care pot fi folosite in acvarii marine fara sa ai un reactor, doar asigurand un flux continuu de apa. Panza din care e facut saculetul nu lasa sa treaca un flux de apa mai mare decat cel optim. Daca fluxul este mai mic decat cel optim, am observat din proprie experienta ca migreaza spre un ciclu sulfuros (cu formare de H2S).
|
 |
|
|