| Message |
|
|
|
Mic update.
Dupa o saptamana de cand am pus BioNitratEx in cub la insamantat am decis cu inima grea sa schimb ClearFx Pro si bucatica de Polyfilter cu BioNitratEx si medii ceramice, ambele insamantate in cub pentru o saptamana.
Filtrul este Fluval Edge hang-on.
|
 |
|
|
|
Legat de temperatura in acvariu, vei avea in mod normal cel putin doua grade peste temperatura ambianta (apa se incalzeste si pasiv la temperatura aerului, plus temperatura radianta din lumini, plus cea de la bobinele pompelor.
Asa ca un ventilator e un minim necesar. Si poti tine mai multe sticle de 0.5 la congelator. Alta idee e sa tii apa sarata in frigider si sa o folosesti pentru schimb de apa. O cadere de 1 ºC ar trebui sa fie tolerata ok, mai mult nu e ok.
Pompe care incalzesc mai putin - Ecotech Vortech MP10. Motorul e afara din acvariu.
Pompele Newave au wattaj mic pentru debitul produs, deci produc mai putina caldura. Plus ca sunt mai ieftine. Dezavantajul - ocupa spatiu mai mare, au prindere cu ventuza.
|
 |
|
|
|
Daca vrei sa scapi de zgomot la hydor koralia, demonteaza pompa de tot si reasambleaz-o in apa. Zgomotul e de la bule de aer prinse la elice/axul elicei. Eu am doua pe wavemaker in cub si nu spun nici pis.
Erau zgomotoase la inceput pana am facut ce ti-am recomandat.
Mai am una de 1600 si una de 900 in Noemi's Reef si stiu cand pornesc dupa bulele vehiculate (sunt pe timer, se opresc noaptea). De asemenea, silentioase.
Si inca un sfat legat de hydor coralia: au in carcasa din fata un pin de plastic care forteaza elicea sa se invarta in directia corecta. Acesta se rupe dupa un numar mare de porniri (cam intr-o luna daca pompa reporneste la fiecare 10 secunde, probabil dupa cativa ani daca reporneste zilnic). Cand se intampla asta, debitul scade dramatic intrucat la unele porniri pompa suge apa in loc sa impinga. E bine sa ai carcase de schimb sau chiar o pompa de rezerva. Eu mi-am pierdut primii corali sps dupa ce ambele pompe si-au pierdut pinul.
Pinul poate fi lipit cu superglue si tine cam inca pe cat tine initial, problema e sa-l recuperezi. Cum eu am un pistol shrimp, de cum cade e si colectat pentru lucrari de consolidare sub nisip.
|
 |
|
|
|
Salut. Recunosc ca n-am trecut prin tot topicul. Acvariul arata bine. Planuiesti un upgrade?
Legat de copepozi si skimmer:
- in cubul meu de 40 cm am skimmer Tunze 9002, model vechi. Filtrarea este inclusa in spatele acvariului cu trei compartimente. De la intake am vata sintetica pentru filtrare mecanica si copepozii nu trec de ea. Astfel nu ajung in skimmer. Fitoplanctonul trece si e skimmat. Cel mai ieftin fitoplancton rezulta cand cureti peretii acvariului de acele microalge. Dar copepozii traiesc si fara sa adaugi fito. Ei pasc de pe piatra si nu se dau inapoi nici de la mancarea pentru pesti. Ouale le depun in piatra si ca atare nu sunt skimmate.
- in Noemi's Reef tin skimmerul Tunze 9002 direct in acvariu, fara prefiltrare. Acvariul are copepozi, iar in cupa gasesc cate o data (poate la luna) un copepod, dar intreg, nu tocat. Concluzia mea e ca ei sunt antrenati in cupa mai degraba de spuma foarte turbulenta si nu de pompa. De unde rezulta ca pot fi skimmati si in skimmer cu piatra de aer.
- in pico de 12L nu am vazut copepozi in skimmerul cu piatra, nici in cupa. Sunt insa pe exteriorul skimmerului, unde cresc alge. Acest acvariu a fost insamantat cu cei cate 2-3 copepozi maturi din cub care populau dupa o saptamana vata sintetica.
Designul skimmerului Tunze 9002 protejeaza copepozii in sensul cu pompa nu trage apa din acvariu in skimmer, ci impinge apa care intra pasiv prin niste fante in corpul skimmerului. Deci copepozii care ajung la pompa ajung acolo pentru ca intra singuri.
La un skimmer cu pompa externa tot nu vad cum pompa aceea ar putea suge copepozi, intrucat ei se tin foarte bine de suprafete. Singurele organisme afectate ar trebuie sa fie cele care inoata liber. Dar acelea sunt tocate si de pompele de valuri.
Parea mea e ca mandarinul ti-a tocat copepozii. Stiu ca fara suplimentare activa, un mandarin iti curata un reef de 400 de litri in maxim o luna. De aceea se recomanda volume mari pentru ei, ca sa aiba timp populatia de copepozi sa se reproduca mai repede decat e mancata.
Desigur, mandarinii pot fi antrenati pentru mancare congelata, dar pentru al tau e deja prea tarziu.
Cand decizi sa mai incerci, sa ai la indemana un mandarin mare si gras, suficienti copepozi si amfipozi sa-l tii in viata si mult timp dedicat antrenamentului.
|
 |
|
|
|
Pentru ca vad ca doresti un id, pestele tau seamana cu shanny (Lipophrys pholis), un toothcomb blenny de apa rece. Eu am avut puiet din aceasta specie si au suferit la 19-20 ºC (apa de provenienta max 10 ºC. Poate ca pestele tau vine din ape mai calde, dar mie imi pare genul de peste de care prindea tata cand mergeam la mare ca sa faca gratar.
Apreciez ca exista acvarii marine de apa rece superbe. Au nevoie insa de chiller si cred ca nu e ceea ce-ti doresti.
Eu am actinia in acvariile mele marine, dar cred ca le voi evita pe viitor. Desi sunt gratis, exista suficiente alternative tropicale cu mult mai frumoase. Si eu am Actinia fragacea, care sunt mult mai spectaculoase decat Actinia equina.
Legat de peste, de asemenea exista alternative de pesti mai pasnici si mai frumosi decat cel de gratar. Plus ca la maturitate musca de-ti da sangele.
Legat de clowni, LiveAquaria recomanda un minim de 30USG. Adica vreo 112L de peste. Eu imi tin exemplarele juvenile in 14 USG o pereche si stiu ca e o cruzime sa ii tin asa la maturitate. Un clown traieste o decada, esti dedicat sa-i oferi o sansa sa traiasca atat?
Admit ca e posibil sa tii o pereche de clowni in 30L, dar cred ca e cruzime fata de pesti. E ca si cum ai tine un caine ciobanesc german legat cu lant si hranit cu oase. Se poate, dar nu e omeneste. Plus ca in anumite tari ti-o si iei daca abuzezi animalele.
|
 |
|
|
|
As zice ca si un clown e prea mult.
Vietuitoare de apa rece in temperatura tropicala e gresit.
Acel peste e un blenny, mananca orice mancare de acvariu, inclusiv alti pesti mai mici. Creste pe la 15 cm si are nevoie de vreo 200L minim ca sa fie fericit.
As zice ca nu intelegi principiul kiss, asta e mai mult kiss it good bye.
Nisipul de coral ajuta si la mentinerea Alk, deci are si alte avantaje intr-un acvariu kiss.
Stoc pentru acvariu tau: un coral goby sau un blenny Ecsenius mic (tailspot, bimaculatus). Cam atat (la modul simplist un inch de peste la 10 us gallons).
|
 |
|
|
You've got gorilla nipples. I've got too 
|
 |
|
|
|
Felicitari, un acvariu decent.
Cand ai inceput acvariul?
|
 |
|
|
|
Ventilatorul Dennerle pare ok. Aduce automatizare si oricum consuma doar cand merge. Si cred ca minimizeaza cantitatea de apa evaporata. Plus ca are si setare sa consume la jumatate. Eu asa l-as gine si l-as pune pe full doar in miezul verii.
|
 |
|
|
|
Cubul meu are filtrarea in spate, trei compartimente, apa intra prin dreapta sus, apoi urca printr-o fanta ingusta coboara in compartimentul doi si apoi se intoarce prin pompa din compartimentul trei in acvariu.
In ordinea prin care trece apa, am:
- compartimentul unu: vata sintetica (filtrare mecanica), BioNitratEx (filtrare biologica - denitrificare), RowaPhos (filtrare chimica - absoarbe fosfatii), carbune activ marin (filtrare chimica - absoarbe metale grele, toxine si ce nu - am un Sarcophyton imens care e notoriu in razboi chimic secretand terpene toxice pentru LPS) si niste cilindri porosi ceramici (filtrare biologica - nitrificare)
- compartimentul doi: un skimmer Tunze 9002 si inca un saculet cu cilindri porosi.
- compartimentul trei: pompa de retur conectata la un deflector hydor si la cele doua refugii, unul cu trei compartimente (alge, rock rubble, nisip) si unul cu chaetomorpha. Ambele refugii au cate o mangrova rosie care face foarte putin pentru exportul nutrientilor, dar arata frumos.
Deci skimmerul meu functioneaza in sistemul tau intrucat primeste continuu apa proaspata si tot ce e recirculat trece prin el. Cand mi s-a stricat elicea de la pompa skimmerului am pus intake-ul de la tubul de aer (care are robinet) la o pompa de aer si skimmerul a continuat sa scoata la fel ca atunci cand mergea pe pompa, daca nu chiar mai bine. Piatra era una circulara albastra Api.
Am impresia ca cei de la RSM si Deltec vehiculau ca raport ideal prin skimmer aer: apa ceva gen 1:3 sau chiar 1:2.
|
 |
|
|
|
Pare ok ideea. Doar ca orice skimmer cu pompa pe care doresti sa-l modifici are un capac la baza. Eu observ la Tunze 9002 ca uneori scapa micro si chiar macro bule de aer pe la baza.
Legat de curatat corpul skimmerului, din experienta mea de peste doi ani in marine, la un moment dat cand decizi sa dai un deget pe skimmer pe dinauntru dupa o perioada respectabila vei gasi mizeria similara cu cea care se acumuleaza pe cilindrul care duce in cupa (pe gatul de la skimmerele mele se acumuleaza saptamanal un fel de namol gros de 3-4 mm care reprezinta in sine mai multa mizerie decat ce se acumuleaza diluat in cupa). Plus o multitudine de filter feeders care decid sa creasca in skimmer pentru ca le place nebunia bulelor.
|
 |
|
|
|
Pare ok. A inceput sa encruste piatra la baza. Nu o hranesc cu nimic, dar am pus-o unde cade mancarea din fish feeder, langa pompe. Banuiesc ca-i prieste mancarea lor. Sper sa-i fie de ajuns intrucat mai mult n-am de unde sa-i dau.
|
 |
|
|
Iar legat de mandarin, nu au nevoie de o apa foarte curata. Daca au mancare suficienta, rezista foarte bine la conditii ale apei suboptime.
Stiu ca se pot antrena http://www.dragonetsden.co.uk
Dar daca nu mananca ce pot pune intr-un feeder automat nu ma ajuta, pentru ca eu mi- am construit acvariile in filozofia ca pot sa am concedii fara sa stau cu grija acvariilor.
Limitarea e ca trebuie sa recompletez rezervoarele de osmoza la 2 saptamani, dar daca pun bidoane mai mari nici asta nu e o limitare.
Acvariile mele merg pe auto si cand sunt acasa. Asa vad cel mai bine cat de foolproof sunt pe termen lung.
|
 |
|
|
|
Nu vei avea probleme majore cu temperaturi pana in 28 si chiar 29ºC pe perioade scurte.
Eu tin temperatura pe la 26 ºC si urca uneori pana la 28ºC.
Eu folosesc caldura emanata de pompele submersate ca sa incalzesc acvariul. Nu am un incalzitor pentru ca mi-e frica sa nu se strice si sa-mi omoare animalele.
Daca iti creste temperatura vara poti sa o reduci asa:
- pui pe timer si reduci perioada de functionare a echipamentelor cu pompe.
- inchizi lumina care emana caldura (MH> tuburi> led)
- scapa de capac sau decupeaza deshideri in el. Pune ventilatoare din alea mari de PC care merg la turatii mai mici si sunt mai silentioase.
- programeaza aerul contitionat sa raceasca in camera la anumite intervale in mijlocul zilei.
- imerseaza de dimineata sticle de 0.5 l cu gheata intruna din camerele de filtrare
- cooler cu elemente Peltier.
- cooler pe curent
- cooler pe motorina daca il poti tine afara
- un controller gen ATC800 sau 1000 care comuta automat de pe heating pe cooling. Pui pompa de valuri si heater pe heating si ventilatoarele pe cooling etc.
|
 |
|
|
um02122 wrote:
...
Skimmerul se poate regla in doua feluri: alterand inaltimea la care e plasat in apa sau alterand debitul de apa din pompa.
....
Scuze, e greseala mea. A se citi "debitul de aer din pompa".
Normal ca va functiona ideea lui. Skimmerul meu nu are pompa de apa, merge doar cu o pompa de aer care misca apa in/din skimmer prin orificiul cu fante de la baza cu ajutorul bulelor de aer produse.
Daca treci toata apa printr-un compartiment din sump care sa constituie corpul skimmerului si pui pietre de aer, vei avea spuma la suprafata apei in acel compartiment.
In plus lemnul pentru piatra se poate cumpara la dimensiuni mari si taia custom economisind bani si facand o piatra fit for purpose.
Eu vad doua minusuri ale metodei:
- spuma va scapa si in afara compartimentului si asta duce la eficienta scazuta si
- desi mai rar, si corpul skimmerului trebuie curatat macar la sase luni.
|
 |
|
|
|
Merci de raspuns.
Eu am dat £7 pe 4 pietre Sander No2 pe eBay.
Skimmerul se poate regla in doua feluri: alterand inaltimea la care e plasat in apa sau alterand debitul de apa din pompa.
Apa intra si iese prin partea de jos a tubului, care are un grilaj circular si un conector in mijloc pentru airline.
Piatra initiala era probabil No1, deci poti modula si din marimea pietrei. Am schimbat-o de curiozitate, nu era putreda. Am constatat ca produce bule mai fine insa decat cele clasice albastre. Piatra initiala a stat probabil vreo doua luni.
Legat de acvariul din clinica, ma intrebam ce faci daca se sparge. Eu as aplica principiul KISS pentru acest acvariu.
|
 |
|
|
|
Dupa cum am mai spus, fiecare pasare pe limba ei moare. Ne-ai spus numele lor, acum o sa stium sa-i ocolim. Vorba englezului: name them and shame them.
Legat de bacterii, cand eram incepator si am cumparat cubul, piatra vie plina de viata (un bolovan masiv foarte dens si putin poros plin de aiptasia) si nisip viu la punga, tipul de la magazin mi-a vandut si un pliculet cu bacterii. Am mai cautat ulterior acel produs, dar cand in final l-am gasit scria pe el ca e pentru fresh water.
Singurul produs de genul acesta pe care l-am testat si pot sa ma pronunt este Dr. Tim's One and Only nitrifying bacteria for reef aquaria. Am ciclat doua acvarii cu piatra uscata, Noemi's Reef si Noemi's Holiday Reef. Ciclul a durat o saptamana si am ciclat cu pesti fara sa am nivele detectabile de NO2 sau NH3. Treptat, am testat nivele tot mai mari de NO3. Asa ca am toata increderea in produs. Fiind american, se procura destul de greu si aici si numai online.
Zi-mi ca am citit prost despre cumparat un mandarin.
E pestele meu de vis, dar nu am curaj sa cumpar unul desi sunt ieftini.
Daca nu cultivi zoo plancton cu multiple hraniri in decursul zilei, pestele ala nu are nicio sansa.
De curiozitate, ce temperatura ai in acvariu?
|
 |
|
|
|
Bacterii are cu siguranta daca a stat in acvariu.
De asemenea poate avea paraziti si alte belele precum Aiptasia.
Intr-o tara civilizata vanzatorul ar oferi partial refund sau chiar total refund.
|
 |
|
|
|
Salut si felicitari pentru acvariu.
Piatra aia nu e live rock. E reef bones care nici macar nu a stat mult la insamantat. A mea s-a populat cu coraline in cam doua luni, in sase luni era acoperita pe 80% din suprafata.
Piatra este totusi ok, doar ca trebuia sa platesti mai putin pe ea (estimez ca au facut profit 100%). Desigur, fiecare pasare pe limba ei moare si clientii in marine sunt rari si se pierd repede. Mai ales cu toate magazinele astea online.
Partea buna e ca e ok. Insamanteaza cu bacterii si continua. Adauga teste Salifert si un test bun pentru fosfati low range pe lista de cumparaturi (vezi ce recomanda colegii din Ro, stiu ca Hanna Checker face un test usor de folosit, precis dar scump). Trebuie sa testezi ca sa vezi daca se scurge ceva din piatra aia (fosfatii si Alk sunt principalii de testat).
Imi place ca te-ai documentata. De obicei e mai usor daca studiezi progresele in hobby in termeni istorici, te simti mai sigur pe tine vazand ce e acum la dispozitie comparativ cu acum 50 de ani.
|
 |
|
|
|
Salut, vin si eu cu cateva intrebari:
- de ce ai postat la coltul incepatorului?
- de ce pui un acvariu de recif intr-o clinica de terapie intensiva?
Am pus aceste intrebari in calitate de medic (care si-ar dori un acvariu intr-o zona clinica dar intelege ca e o idee proasta sa tii un recipient deschis care contine bacterii, unele chiar foarte patogene la om) si de persoana care a intrat in polemici cu Dragos la primele postari pe forum (eu nu l-am momit dandu-ma novice care are nevoie de sfaturi).
Si on topic: folosesc intr-un acvariu pico un skimmer nano pe baza de pompa de aer cu piatra de lemn. Merge mai bine decat m-am astepta, intentia initiala a fost sa il tin doar pentru a creste schimbul de gaze intrucat e prea inalt pentru ael acvariu si nu am vrut sa-i ajusez inaltimea. Cine are acvarii marine stie ca folositul de pietre de aer direct in acvariu se lasa cu stropi pe langa acvariu si salt creep. Din fericire, scoate si ceva mizerie la cupa.
Atasez poze.
|
 |
|
|