In acvariul de plastic a facut nevasta ciorba de peste. A oprit priza si nu a existat nicio circulatie pentru 8 ore. Mi-e si groaza sa verific ce mai misca in el.
In cel de sticla am o pudra fina de diatome pe partea superioara a pietrelor. Am mai luat cateva ciolane de recif azi, le voi adauga dupa periajul de rigoare.
Gorgonianul are polipii extinsi. Coafura rezista.
Acum e timpul pentru dat sugestii legate de transfer, e posibil sa trebuiasca sa il fac azi daca e dezastru in acvariul vechi.
Cum scapi de aiptasia daca poti scoate piatra din acvariu?
Confirm spusele lui Andrei, filtrul extern e o idee proasta. Nu zic ca nu se poate, dar ca incepator vei da sigur gres cu un filtru extern.
UV in acvarii marine ca idee generala este inutil si poate chiar daunator.
A. ocellaris in 30L nu e o idee stralucita, dar ar putea merge cat e clownul micut.
Sugerez pesti mici gen: cleaner goby, coral goby, Ecsenius sp. (E. stigmatura, E. bimaculatus, E. tigris etc), Stonogobius sp. - oricare din aceasta specie.
Legat de echipament, mergi pe calitate. Cu cat va trece mai mult timp, cu atat vei ezita mai mult sa mai schimbi ceva. Pompe de valuri de calitate (mai) buna: Hydor Koralia Nano, Tunze 6015, Sicce, chiar si Jebao. Si daca ai bani, Ecotech Vortech MP10.
Ce vine cu pretul mai mare: mai eficiente si mai silentioase. Conteaza debitul, dar si puterea (mai multi W = mai multa caldura disipata), largimea jetului, controlabilitatea, sistemul de fixare etc.
Fierul in nisip ar ajuta la reducerea fosfatilor? Am putea sa-l tinem in sump sau in saculeti si sa-l inlocuim cu nisip proaspat.
Citisem undeva ca nisipul de aragonit nu actioneaza ca buffer in nano pentru ca ai nevoie de un strat gros pentru a functiona (conditii anaerobe, formare de acid care sa dizolve carbonatul de calciu).
Probabil in nano mentenanta e mult mai usoara fara nisip, care nu prezinta decat avantaje estetice si de habitat pentru organismele care traiesc in nisip (wrasse, goby-pistol shrimp, nassarius, stele de nisip, viermi etc.).
Cand am cumparat primul skimmer la mana a doua, un Tunze 9002 model vechi, am observat ca pompa Tunze era Sicce. Cand am cojit eticheta de pe pompa, sub ea era incastrat in plastic Sicce. Cum pompa Tunze era indecent de scumpa, am comandat Sicce direct din Italia. Cu tot cu transport am iesit mult mai ieftin decat cu Tunze cumparat in UK.
Cred ca Tunze isi fac singuri pompele de valuri si folosesc Sicce pentru cele de recirculare.
Intrucat pompele de recirculare Sicce sunt cele mai silentioase si economice de pe piata, iar cele Tunze de asemenea, probabil ca e aceeasi pompa. Desi e posibil ca Tunze sa fi schimbat un ax, o elice, o saiba etc.
Cred ca rebrandingul e o practica des folosita in aparatura pentru marine.
O data am luat schelet de coral de la magazin mai ieftin doar zicand ca-l folosesc intr-un acvariu cu apa dulce
Ai o unitate de osmoza, ceea ce e un mare avantaj de la inceput.
Ai ales un moment relativ neprielnic pentru inceput un acvariu marin. Temperaturile extreme pot prelungi perioada de dezechilibru a unui acvariu nou. Probabil ideal e sa incepi un acvariu la sfarsitul verii, inceputul toamnei. Gandeste-te cum il racesti.
Sper sa nu ma insel, dar Prodibio Biodigest e o risipa intr-un acvariu fara nutrienti, inainte de finalizarea ciclarii. Opreste-te din a mai adauga. Lasa acvariul sa-si gaseasca echilibrul. Eventual adauga bacterii nitrificatoare daca gasesti o sursa de incredere.
Acvariul nu este in perioada de ciclare intrucat: 1. nu are o sursa de bacterii nitrificatoare si 2. nu are o sursa de azot organic.
Poti spune ca ai inceput ciclarea atunci cand ai:
- temperatura de 25-26 *C
- SG 1026
- cantitatea finala de piatra vie
Inlocuieste apa evaporata cu apa de osmoza, nu sarata. Sare nu se evapora.
Iti recomand sa tii acvariul fara pesti pentru sase saptamani. Daca vrei animale, dupa ciclare poti incepe cu paguri si corali moi fotosintetici nepretentiosi (e mai usor sa tii corali fericiti in acest acvariu decat pesti).
Scheletul de coral poate deveni suprafata de colonizare pentru bacteriile nitrificatoare.
La 30L as pune cam 2-3 Kg de piatra poroasa.
Intrucat filtrarea cu piatra vie se bazeaza pe un curent adecvat al apei prin/pe langa piatra, ai nevoie de cel putin o pompa de valuri, ideal e sa ai doua ca sa ai un flow aleatoriu. La 30L as merge pe doua Hydor Koralia Nano 900 sau un 900 si un 1600.
Cum intentionezi sa reduci nitratii? As presupune ca filtrul e prea mic sa poata incorpora atat filtrare chimica cat si filtrare biologica/denitrificare. Va trebui sa decizi care e mai importanta sau sa cumperi un filtru mai mare. Sau sa mai adaugi un filtru.
Incalzitorul e prea mare, risti sa faci ciorba de peste daca o ia razna. Pentru marimea acvariului, probabil 25W e suficient.
Ce pesti intentionezi sa pui intr-un acvariu atat de mic?
Exprimarea mea a fost vaga. Cu trecerea timpului se pare ca devin mai fluent in engleza si mai stangaci in limba nativa.
In acvariul AquaEl, fragul de gorgonian pare ok, polipii s-au deschis complet dupa o zi.
De asemenea, am inceput sa vad o schimbare a culorii pietrelor (o foarte discreta nuanta de maro (? ciano).
In acvariul de plastic nu prea mai pot vedea detalii, dar fragul de Seriatopora guttatus a incrustat baza si are crestere la varf (cam 1 cm). Toti pestii sunt vii si se hranesc bine, dar gobyul a devenit mult mai timid. Cred ca o sa aprecieze tranzitia de la 12 la 25L.
In termeni de livestock:
- Pesti: 2x Ecsenius bimaculatus, dar as mai putea adauga cativa noi in acelasi timp; as renunta la gobyul Amblyeleotris wheeleri in favoarea unui Stonogobius yasha.
- corali: gorgonieni, preferabil de o inaltime similara coloanei de apa; Ricordea florida si Zoanthus
- 1x Tridacna derasa
- microfauna: Asterina, melci collumbelizi, copepozi si amphipozi.
Data estimata pentru tranzitie: 31/07/2014. Adica intr-o saptamana.
Ramane sa iau un AquaEl Pearl 40 nezgariat, sa fac niste teste pe capacul vechi (trebuie decupat ca sa lase radiatorul luminii led expus in afara acvariului, sa permita o ventilatie mai buna, poate chiar si un ventilator, gaura pentru skimmer daca decid sa pastrez unul pentru sistem, decupaj pentru filtru daca decid sa merg HOB -mai estetic decat cel intern).
Piatra: voi folosi bucatile de piatra uscata. Nu stiu daca sa folosesc si restul de piatra ciclata din acvariul initial. Daca da, va trebui sa gasesc o metoda de a scapa de Aiptasia. O alternativa ar fi sa folosesc placile pe care le-am ciclat in Noemi's Reef de luni bune, care au deja crestere de coraline. Voi incerca sa lipesc bucati multiple pentru a realiza structuri aerisite, stabile, usor de extras din acvariu. Aquascape-ul va folosi piatra actuala in treimea din dreapta, pentru a masca echipamentul, cu o formatie de reef bone cu baza mica care se raspandeste in sus spre exterior spate, ca suport pentru ricordea la baza si zoanthus spre varf, incadrat pe spate de gorgonieni. In centru fata va exista un gol pe care voi plasa scoica Tridacna (piesa centrala).
Nisipul si pietrisul: voi folosi nisip si pietris de aragonit nou. Cilindrii ceramici pe care i-am avut prin substrat vor merge in filtru intr-un saculet cu ochiuri mari. Voi folosi o cantitate limitata din nisipul vechi, intrucat acesta nu a beneficiat initial de serviciile crevetelui Alpheid, asa ca probabil mai are detritus captiv.
La capitolul filtrare voi folosi carbon activ si BioNitratEx, cu schimburi saptamanale de 80% apa proaspat preparata.
Circulatia: voi tinti spre 2000-2500 lph, cu un flux mai turbulent in treimea superioara si mai linistit in cea inferioara.
Lumina 30W Cree LED voi merge pe cea curenta, dar fara filtrare mecanica.
Un mandarin este un peste cu nevoie nutritionale complexe. Pestii mei manaca graunte din auto fish feeder si cuburi de mancare congelata la fiecare doua zile.
Populatia stabila de pozi dintr-un acvariu de 50L, indiferent cat de abundenta, ii ajunge unui mandarin pentru o cina, in cel mai bun caz.
Tin minte cand Mark Callahan a renuntat la mandarinul sau pentru ca avea un acvariu prea mic ca sa ii suporte necesarul dietetic. Acvariul acela avea 340L, full reef.
Probabil ca e mai usor sa ai grija de un mandarin intr-un acvariu mic cu pesti pasnici daca intentionezi sa adaugi hrana de cateva ori pe zi. Si ajuta daca mandarinul accepta hrana preparata in loc de hrana vie. Nu toti supravietuiesc antrenamentului. Probabil ca momentan mai multi mandarini mor decat supravietuiesc primelor luni de viata in acvariu. Nu ajuta nici ca sunt atat de frumosi si atat de ieftini.
Deocamdata acvariul merge neschimbat. In cel nou doar curat piatra. Dar da, se poate folosi doar filtrul intern, fara un skimmer. Mai ales ca filtrul Tunze cascadeaza apa, asigurand oxigenarea necesara.
Din pacate, cel nou are niste zgarieturi si ma bate gandul sa iau acelasi model dar nou.
Intre timp am bagat un frag de gorgonian fotosintetic ca sa testez o teorie. I-am oferit aclimatizarea standard.
Nu. Singurul pericol e sa-ti sochezi animalele daca nu potrivesti unul din cei trei parametri: salinitate, temperatura si pH. Desigur ca asta impune folosirea unei sari care nu aduce Alk la 12 dupa preparare (precum Red Sea Coral Pro), cu o perioada de dizolvare a sarii in apa de osmoza de cel putin 12 ore, cu testarea ambelor ape si potrivirea perfecta a parametrilor (o diferenta mare de pH sau salinitate in aceasta metoda poate fi catastrofala).
La acvariile marine se considera ca procentul de bacterii libere este infim. Majoritatea bacteriilor populeaza piatra vie si substratul. Singurul pericol este expunerea la aer prea indelungata a pietrei vii, caz in care ar muri un procent suficient de mare ca sa se produca o reducere a filtrului biologic echivalenta cu "deciclarea". Desi stim cu totii cum este transportata piatra vie. Si nu e in butoaie cu apa, cu circulatie si aerare adecvata, ci invelita in ziar umed. Si sta asa cel putin o zi doua de la impachetare pana este pusa inapoi in apa la destinatie
Ideea e ca apa de mare are atat de multe microelemente pentru care ne e imposibil sa testam. S-a dovedit ca nu poti mentine alcalinitatea, calciu si magneziu in limite normale doar din schimburile saptamanale de 10-20% de apa intr-un acvariu de recif. De unde vine nevoia de dozare. Dar cum sa dozezi ceea ce nu poti masura? Asa ca la microelemente de obicei dozam dupa ureche. Exista niste servicii profesionale de testare, dar nu cred ca sunt chiar atat de accesibile in Romania.
Dar daca schimbi toata apa resetezi chimia sistemului. Daca faci asta suficient de des, oferi conditii constante. In natura recifii de corali beneficiaza de schimburi masive de apa in fiecare secunda. Iar temperatura nu este nici ea pe cat de constanta ne-o dorim in acvariile noastre. Iar coralii (inclusiv cei SPS) sunt expusi la flux la aer si soarele de la tropice si chiar la ploaie (adica apa dulce) si nu patesc nimic.
Ca dovada, cea mai buna metoda de transportat SPS este cu coralii inveliti in carpe/hartie de ziar umeda.
Poate ca pare erezie metoda asta cu schimb de apa de 100%, dar e doar un alt mod din sutele posibile de a tine un acvariu de recif.
Cred ca doar tu poti judeca. Daca pestii au abdomenul rotund, nu se imbolnavesc si sunt activi, inseamna ca hranesti bine. Iar daca hranesti mancare facuta special pentru marine, nu ai cum sa gresesti. Desi eu n-am vazut inima de vita pe meniu, cred ca am citit recent un post de-al lui Koala unde erau niste recomandari legate de mancare facuta in casa pentru pesti de recif.
Ca regula, hranim mai mult decat au pestii nevoie. Singura situatie in care pestele nu mananca suficient e cand un peste este pretentios si refuza sistematic mancarea. Atunci abdomenul devine scobit si nu trebuie sa fii geniu sa te prinzi ca nu mananca suficient.
Legat de corali, cei fotosintetici de regula nu trebuie hraniti daca ai pesti. Cei NPS trebuie hraniti si dieta depinde de specie.
Insa copepozii par sa se inmulteasca in acvariu. Cati dintre voi se pot lauda cu o populatie atat de bogata de copepozi in acvariu? Si cand zic copepozi, nu ma refer la amphipozi, ci la copepozi ca la carte (vezi poza).
Shubi wrote:In cazul in care n-ai gresit un zero...bati campii dupa umila mea parere )
In cazul in care ai gresit un zero, in cazul unei incarcaturi biologice mici avand corali moi, cel mult LPS, plate, SPS nepretentiosi s-ar putea sa mearga dar pe termen scurt.
Pe termen lung sansele sunt minime. Un coral poate trai bine, cu un colorit corect, hidratare optima dar poatre trai si mizerabil, nehidratat, culoare stearsa O filtrarea serioasa se poate face si din materiale ieftine gen spartura grosiera de coral introdusa intr-un filtru la picatura cu sau fara recirculare interna (de preferinta cu)
Din punctul meu de vedere un skimmer bun face toti banii iar aportul lui este semnificativ.
N-am gresit niciun zero. Nu exista nicio metoda de filtrare/mentenanta care bate un schimb de apa de 100% saptamanal (nici ATS nu te scapa de nevoia de a doza). In plus, scapi de nevoia de a folosi skimmer, filtrare chimica si sa dozezi micro si macroelemente. Metoda este insa cu atat mai putin practica cu cat creste volumul acvariului. Daca la un pico de 12L imi ia aproximativ doua minute sa schimb apa, la cel de 50L mi-a luat cam 15 minute iar la cel de 64 n-am incercat. Stiu de un caz unde un tip face schimburi lunare de 100% la un acvariu de recif mare (500G) folosind apa de mare adusa la temperatura corecta, operatiune realizata cu recoltarea apei din larg si o cisterna, din pacate nu mai gasesc linkul (are un canal pe YouTube). Am un acvariu pe care l-am tinut din schimburi saptamanale de apa 100%, filtrare mecanica si carbune activ pentru mai bine de un an, fara skimmer, fara filtrare chimica si fara dozari. Mai recent am trecut la skimmer, si am redus schimburile la 40% saptamanal.
Stiu ca norma este sa mergi cu schimburi mici si dese de apa, dar aceasta metoda necesita protein skimmer, dozare de macro si microelemente fara a sti vreodata cu adevarat daca ai ceva lipsa in apa.Dar cum eu nu sunt nici pe departe un expert iar experienta personala este destul de limitata, cu metoda de mai sus aplicata la pico de 12L, cu apa provenind din ce scoteam saptamanal din cub, iti recomand sa citesti ce zic reeferi mai experimentati despre schimburile de apa 100%. Cum ar fi Anthony Calfo (Wet Web Media) sau Jake Adams (Reef Builders).
Pentru referinta iti dau si cateva linkuri si un video.
Si o poza cu noul acvariu in care am pus piatra uscata la curatat cu flow mare si un saculet de RowaPhos si carbon activ. Si un TMC Aquaray cu 6 LED blue si 2 albe.
Am pus filtrul Tunze 3163 (1800 LPH/3.5W) doar cu un burete cu pori mari si o pompa NeWave 2.7 (2700 LPH/2.8W). In total 4500 LPH cu 6.2W in 25 L (turnover 180x).