| Message |
|
|
Pentru schimbul la picatura calculul e simplu? daca bagi 1000 litri de apa inseamna ca ai schimbat 500 litri de apa din bazin adica 50% din cata apa ai bagat. Bagi apa curata dar de iesit iese amestec apa curata cu apa de acvariu
La testul Tetra culorile sunt aiurea rau de tot. Arata cam cu o treapta sau doua mai mult. De camd am vazut poza eu mi-am spus ca ai ~10ppm NO3.
|
 |
|
|
@Bita - daca ai facut o lampa cu LED-uri poate deschizi un topic si ne povestesti cate ceva despre ea  Subiectul este din ce in ce mai cautat si prinde bine experienta tuturor.
Radiatorul pe care am montat LED-urile alea este de test  Varianta finala va fi altfel. O sa va povestesc cand ajung acolo.
Referitor la Arduino o sa aiba grija altii de el... daca o sa fie, cand o sa fie...
@scorpionul - vreau suruburi metalice pentru a transmite caldura.
Ramane intrebarea: stie cineva de unde pot gasi drivere MeanWell LDD 700H (la conexelectronic nu mai au, sursedetensiune nu au de loc in oferta aceste drivere).
|
 |
|
|
poti sa cumperi Tetratec-ul de 600. Am vazut cum merge la un acvariu ca al tau un 400 cu spraybarul pus si era OK. La 600 daca ti se pare debitul prea mare se poate regla din robinetul de pe iesire (pana in max 30-40% nu se untampla nimic) si din gaurile de la Spraybar sau chiar scoaterea lui. La Tetratec parca venea cu medii de filtrare dar avea mult burete si putine inele ceramice si iti trebuie invers. Cand il cumperi vezi cum este si eventual mai cumperi niste Syporax.
Un filtru extern este aur la casa unui acvarist 
|
 |
|
|
alexiumihai wrote:
La 180 leduri ai ceva de taiat/bibilit mica. Pierzi mult timp.
Varianta asta cu saibe mi se pare cea mai ok, dezavantajul este durata de 1 luna pana vine.
Daca nu ai rabdare, eu mi-am luat un pachet mai demult (100 buc M4).
Taiatul cu foarfeca este nimica toata iar pentru gauri cu clestele de capse este exact ca si taiatul. Oricum la versiunea finala ma gandesc sa nu mai umblu cu suruburi si sa pun popnituri  Trebuie sa fac niste teste...
Multam de oferta, am retinut 
|
 |
|
|
Din cate vad sunt din prespan si eu vroiam din mica. Pretul saibelor date de tine este imbatabil  Cred ca o sa-mi comand "sa fie"
Mica se taie cu foarfeca foarte usor, nu imbatraneste in timp (prespanul se coace in timp la caldura - daca ai desfacut transformatoare vechi sti despre ce vorbesc  ) si asa cum am spus este buna conducatoare de caldura. Eu acum am luat placute izolatoare pentru TO220 ( http://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=39894 - desenul e gresit acolo, placuta este dreptunghiulara si se taie in doua pentru un LED) dar se gasesc si placi mai mari cum ar fi: http://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=130994 Gaurile se pot da usor cu burghiul pe o placa de lemn, cu preduceaua sau cu scula pentru prins capse.
Pana la urma incropesc un Arduino complet (cand o apare si scula minune il vand)  Nu mi-a venit insa shield-ul cu ecranul si cuartul (l-am comandat de doua saptamani si nimic, am si gresit pentru ca din graba am lasat posta normala). Nu vezi ca Radu si Ricardo si l-au terminat pe al lor.
Seria ghinioanelor continua: va spuneam de LED-urile Osram 80 - au lentila integrata si ungiul este de 80 grade. Osram are cateva categorii de led-uri speciale pentru horticultura http://ledlight.osram-os.com/applications/horticultural-led-lighting/ din care mie cele din gama OSLON SSL 80 mi se par cele mai bune ( http://www.osram-os.com/osram_os/en/products/product-promotions/led-for-general-lighting/oslon-ssl/).
Am comandat si de la ei un rand de LED-uri si boii la expediere au scris doar un rand din adresa asa ca rataceste prin depozitele din Romanica de cateva zile
Site-ul de unde am cumparat http://www.led-tech.de/ este SUPER pentru ca are ce am eu nevoie  este din Germania si transportul pana la noi este vreo 8 euro, este UE deci nu exista probleme cu vama sau TVA.
LE: stie cineva de unde pot gasi drivere MeanWell LDD 700H (la conexelectronic nu mai au, sursedetensiune nu au de loc in oferta aceste drivere) si sa fie preturi rezonabile.
|
 |
|
|
Am continuat cu prinderea LED-urilor de radiator. Pentru izolarea suruburilor am utilizat saibe de polietilena dar la montajul final voi utiliza placute de mica. Acestea au avantajul ca rezista la temperatura si transmit caldura.
Pasta termoconductoare se pune intr-o cantitate foarte mica si se intinde pe toata suprafata cu degetul. Se aplica placuta pe radiator si cu ambele maini se preseaza facand miscari usoare circulare si laterale foarte mici dar care sa elimine surplusul de pasta. Trebuie sa ramana unstrat foarte, foarte subtire. Dupa asta se strang suruburile, mai intai se aduc la suprafata amandoua suruburile, dupa care se trece de la unul ca celalalt si se strange putin. Nu se strange niciodata mai intai unul tare si dupa aia celalalt...
Trebuie sa rezolv si problema alimentarii pentru teste a led-urilor
|
 |
|
|
|
Astazi am continuat lucrarea la radiator. Am filetat gaurile. Si pentru ca nu mai filetasem de peste 10 ani dezastrul s-a intamplat - am rupt un tarod... si ca sa fie tacamul complet s-a rupt aproape de suprafata radiatorului. Era un tarod cu o singura trecere pentru gasuri adanci, cu tija de 2mm. Nu am foat atent si l-am fortat. Pentru ca nu se mai putea scoate am dat o gaura alaturi si cu o freza am retezat ce ramasese deasupra din tarod. Operata de filetare (15 gauri) a durat aproape o ora.
Dupa filetare, am slefuit suprafata cu smirghel foarte fin (1000) "astupat" un pic cu apa si pasta de dinti. Orice prelucrare in aluminiu are bavuri care nu vor permite sa se lipeasca placutele LED-urilor bine. Apa si pasta ajuta ca smirghelul sa nu lase santuri adanci in supreafata prelucrata. Dupa asta am lustruit cu pasla udata si cu pasta de dinti. Toata operatia a durat 10 minute...
|
 |
|
|
|
Frumos! Bine ai venit.
|
 |
|
|
|
Parametrii recomandati:
pH : 6.0 - 7.0
KH : 3 - 6 degrees
GH : 2 - 8 degrees
NO3 : 5 - 20 ppm
PO4 : 0.2 - 2.0 ppm
Fe : 0.2 - 0.7 ppm
K : 10 - 30 ppm
Poti sa mai maresti un pic fierul si sa faci aditie de CO2 - iti mai scade si pH-ul pe la 6.8.
|
 |
|
|
Eu nu am spus sa dozezi EI. Cu acel calculator iti faci calculele cat sa pui (ml solutie) ca sa cresti concentratia de substanta activa din bazin cu XXXppm
Tu in loc de "ce doza ca sa ajung la tinta" ai selectat metoda de fertilizare EI... si nici nu ai citit tot ce scrie mai departe in dreapta
Tot cu acel calculator poti sa vezi ce aport iti aduce doza recomandata de producator. De acum hai sa vorbim in ppm sau mg/l nu in ml de solutie care nu ne spune nimic - eu am bazin de 400l, tu de 100l altul de 54l... care este relevanta mililitrilor pusi de tine. Incep sa fac regula de 3 complicata si tot nu inteleg ce ai pus acolo. daca vorbim in ppm, fiind concentratie este independenta de volum si fiecare isi poate dupa asta cantitatea in functie de marimea bazinului.
Se poate si EI dar trebuie mai intai sa te pui la punct cu metoda (iti recoamand forumul lui Tom Barr cel care a inventat metoda www.barrreport.com).
|
 |
|
|
@Humbert: Metoda lui Rubillar se refera la combaterea algelor in general. De citit ar trebui citita deoarece de acolo se invata cum actioneaza Nutrientii.
Sunt mai multe metode de dozare cu elemente separate cum vrei tu - PPS, PPS-Pro, Estimative Index (EI), metoda tintelor. Pentru inceput e bine sa mergi pe cai batute...
In primul rand pleci de la niste tinte de dorit a concentratiilor de substante din acvariu. Acestea in mod cu totul generic sunt:
pH : 6.0 - 7.0
KH : 3 - 6 degrees
GH : 2 - 8 degrees
NO3 : 5 - 30 ppm
PO4 : 0.2 - 2.0 ppm
Fe : 0.2 - 0.7 ppm
K : 10 - 30 ppm
Atat ar trebui sa fie in acvariu, nu atat trebuie sa introduci. Propiu-zis dupa ce introduci o cantitate, concentratia de substanta activa creste corespunzator. Platele incep sa pape, unele substante se degradeaza sau se combina si dupa o zi concentratia de substanta activa scade, samd.
Eu recomand dojajul zilnic sau la doua zile - o zi macroelemente o zi microelemente (asta deoarece fierul reactioneaza cu Fosfatii si formeaza un precipitat...) spre exemplu luni, miercuri si vineri microelemente si marti, joi si sambata mecroelemente, duminica e zi de odihna si nu pui nimic faci doar schimb de apa minim 30%.
Cat sa pui... incepe prin a pune ProFito la doua zile cate 0.1-0.2ppm la 2 zile, 0,2ppm PO4 si doar o data pe saptamana 2ppm de NO3 (nitrati rezulta din mancarea pestilor). Cantitatile corespunzatoare de lichid le calculezi cu aplicatia http://calc.petalphile.com in care dai volumul acvariului, alegi fertilizant comercial (aplicatia stie si limba romana  ) in rubrica "dozez" selectezi produsul spre exemplu EasyLife Fosfo, la rubrica "si calculez" selectezi "ce doza ca sa ajung la tinta", in fereastra "tinta mea este" pui valoarea tintei (spre exemplu 0,2ppm=0,2mg/l), apesi butonul de mai jos si in dreapta iti apare rezultatul...
Din ce ai citit in link-ul dat de colegul Humbert vei vedea semne ale unor deficiente de fertilizare...
|
 |
|
|
Daca iei de acolo spune-mi si mie ca iau si eu ceva de la ei: un set din ala de LED-uri uViolete  si niste LED-uri FarRed
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Cu cat lampa iti ofera o mai mare flexibilitate te poti juca si cu perioadele de iluminat si cu calitatea luminii in acele perioade. Iti recomand ca perechile de neoane sa fie intercalate de genul: perechea 1 - neon 1 si 4, perechea 2 - neon 2 si 5, perechea 3 - neon 3 si 6.
In afara de substrat o importanta mare o are si compozitia spectrala a luminii. Daca urmaresti postul meu cu lampa cu LED-uri o sa vezi ca in functie de tipul de lumina (compozitia spectrala) se schimba si caracteristicile fizice ale plantelor (crestere compacta, crestere inalta, frunze multe sau putine, etc.).
Ai dreptate, la substrat imbogatit plantele pot diferi in intregime (tulpina, frunze, distanta internodala, etc.).
Si eu am renuntat de o perioada la substratul imbogatit pentru a face teste cu diverse metode de fertilizare in masa apei.
|
 |
|
|
Adevarul este ca fertilizantii trebuie sa se potriveasca si cu restul parametrilor bazinului (plantele - numar, tip, substrat, duritate si pH apa, iluminat, etc.). Ca sa gasesti ceva care se potriveste trebuie mers pe recomandari dar pana la urma tot testul pe propriul bazin este cel mai relevant.
Nu ne-ai spus cu lumina, ce utilizezi (daca nu este un secret  )...
|
 |
|
|
stefanp wrote:Daca au unghiul de deschidere mai mare, inseamna ca poti si cobora lampa mai jos, fara sa ramana zone iluminate mai putin...(in fata si spate).
Ceea ce dupa mintea mea e o chestie buna.
Si da si nu. Am mai postat in topicul asta niste unghiuri pentru LED-uri dar se aplica si la neoane. Acoperirea este data si de dispunerea pe adancime a neoanelor si in general un unghi de 60 grade acopera bine un acvariu... Pe de alta parte un unghi larg face ca pentru o lampa cocotata sus sa se piarda multa lumina pe langa acvariu.
stefanp wrote:Faptul ca se continua unul pe altul depinde si de distanta dintre neoane nu?
Adica daca le-ai cracanat prea tare...
Eu vorbeam de reflectoarele puse unul langa altul (cum este perechea din desenul meu. Vezi reflectorul din stanga are o muchie pe latura stanga. Daca am fi avut inca un reflector in stanga eceasta muchie ar trece peste acest reflector. Din fata nu ar mai fi aparut doua muchii care eventual valuresc ci una singura... M-am facut inteles?
stefanp wrote:Cat costa reflectorul ATI?
Mult prea mult pentru o banala tabla reflectorizanta dar... 12,9 Euro plus transportul... ( http://www.mksshop.de/shop/article_3321/ATI-Reflektor-f%C3%BCr-Sun-Power-54-Watt.html?sessid=q778Ldo2f5YE7ynixyZwtuzn1zZJdm3kvBWHKxIIbiEruTj6ayrPwGPIkKWcx2ft&shop_param=cid%3D232%26aid%3D3321%26)
Vezi ca reflectoarele SunPower sunt diferite de celelalte modele de la ATI  (in niciun caz sa nu te iei dupa ce spun cei de la H2O)
|
 |
|
|
Fara legatura cu LED-urile dar in legatura cu lampa, am primit zilele trecute 8 reflectoare ATI SunPower.
Planul a fost de la inceput sa fac o lampa care sa aiba cele doua functionalitati: sa dea lumina stric necesara pentru plante si cand vreau sa am lumina pentru ca acvariul sa arate frumos. Cu LED-urile dau lumina pentru plante. "Poate" cu neoane voi da lumina ca sa arate bine pentru noi. Am spus "poate"
Sa revenim la reflectoare. Sunt diferite de cele Giesemann pe care mi le-a masurat Stefan. In primul rand sunt mai putin inalte, 2cm fata de 3cm si mai putin late, 50mm fata de 60mm si de aici si unghiul este mai mare, 73 grade fata de 63 grade, au intr-o parte o indoitura astfel incat cand sunt puse unul langa altul se leaga si formeaza un singur reflector. Sunt superbe si continui sa sustin ca sunt cele mai bune reflectoare de pe piata si de aici randamentul si renumele lampilor ATI
Pentru cine va mai avea nevoie mai jos sunt desenele celor doua reflectoare.
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Asa DA! Foarte frumos...
Si eu continui testete cu Vimi. Ce am remarcat este ca este mai echilibrat decat alti fertilizanti din gama asta (all-in-one) de firme mai mari. Nu a creat imediat carente de fosfati. Mai studiem. Tu ce lumina utilizezi la bazinul asta (ce tuburi si de cand sunt si ce perioada)?
|
 |
|
|
Noi te iertam, nu stiu daca limba romana o sa te ierte
Niste poze ar ajuta mult. IN general gaurirea frunzelor arata o carenta de potasiu dar pot fi si alte cauze a aparitiei unor necroze in frunze.
Primele tuburi sunt de 8W sau este gresit? Oricum programul de iluminat full este prea scurt - 6 ore. Daca ai fi avut o iluminare f. puternica poate ar mai fi mers...
EasyLife ProFito se lauda ca este un fertilizant asa zis universal in care eu personal nu cred si asta pentru ca inca nu am intalnit bazinul universal la care sa se aplice
Dar daca tot il utilizezi eu as fi curios sa vad ce contine. Din fericire asta stim  . Pentru bazinul tau de 300l net prin 30ml tu aduci un aport de:
Element ppm/degree
Al.............0.0010
B .............0.01
Co .............0.0010
Cu .............0.0002
F .............0.0010
Fe .............0.24
I .............0.02
K .............0.48
Li .............0.0020
Mg .............0.09
Mn .............0.04
Mo .............0.0020
Ni .............0.0010
Sn .............0.0010
Zn .............0.0020
dGH .............0.02
Deci nu este chiar asa de universal si ne mai trebuie niste macroelemente - EL Fosfo, EL Nitro si Potassium, dozate conform necesitatilor bazinului tau . Si nici fier, nu prea aduce un aport asa de mare...
Calculele poti sa le faci utilizand acest calculator de nutrienti: http://calc.petalphile.com/
|
 |
|
|