Super chiar ai sentimentul de colt de natura cu acest acvariu - plantele au napadit fundul lacului ...
Cred ca ma deranja putin artificialitatea buturugii la inceput (se vedea ca e taiata cu ... 'drujba' - un plan drept sa zicem) dar acum e acoperita de plante si nu se mai vede.
Ma gandeam la o imprimanta 3D pentru nevoile mele, sa fac mici carcase sau suporti, sau modelism ... avantajul cred ca este ca nu se iroseste asa mult plastic, dar cred ca marele dezavantaj fata de router este ca nu iese niciodata atat de fin si profi totul. Nu exista un addon unde sa-si curete singur ramasitele de plastic si sa nu fii nevoit sa cureti asa des lucrarea ?
Una din marile probleme pe care le-am avut cu placa aceasta a fost stabilitatea.
Se bloca din cand in cand - ceea ce o facea foarte unreliable pentru orice mai mult decat sa monitorizez (gen sa controlez si ceea ce se intampla). Dupa dezamagire (ma apucasem sa lucrez la un watchdog extern care sa faca reset) am avut noroc si gasit pe net ca si alt producator, care face placile Cubieboard folosind acelasi integrat (Allwinner A20) suferea de aceiasi problema - numai ca, niste baieti destepti se prinsesera de ce: viteza DRAM-ului era setata la limita superioara a integratelor de memorie. Exista o modalitate sa faci underclock-ing, ceea ce am facut imediat si boardul acum merge de 59 de zile ...
Stabilitatea board-ului acum, impreuna cu faptul ca nu inteleg ce s-a intamplat la butelia de CO2 si nu mai are output stabil de CO2 (cand baga prea mult cand prea putin) - am hotarat sa incerc sa las butelia pe un debit ceva mai mare - si doar sa controlez electrovalva in functie de pH-ul din acvariu. Adica daca pH-ul scade sub limita pusa, atunci curentul e taiat, daca pH-ul creste peste limita impusa, curentul este activat.
Cum deja masor pH-ul in acvariu (cu acelasi board), si prin dulap aveam un relay Sparkfun Beefcake (https://www.sparkfun.com/products/11042) am zis sa ma apuc de lipit si sa vedem ce o iesi. Ca orice treaba, una e sa vrei si alta e sa o termini ...
In stilul imgur, incepem cu rezultatul final:
Pas cu pas (sub fiecare poza este o explicatie):
Totul a inceput cu lipitul releului. A mers foarte greu caci aveam un ciocan de lipit antic, oxidat, nu mai tinea fludor, lipiturile iesau jumatate oxidate de prea mare temperatura a ciocanului, ma rog, neplacut, neplacut!
Dupa o gramada de timp petrecut lipind, am terminat si am putut face proba. Unul din piciorusele releului nu era bine lipit si releul clampanea intruna doar atingand placa de montaj. Pana in momentul testarii nu mi-a trecut prin cap sa citesc cat e consumul placii, dar am verificat la testare cu releul conducand curent, 180mA. In niciun caz nu voiam sa trag atata din sursa pcDuino3 - prin urmare, aveam nevoie de o sursa de 5V langa releu.
Am gasit in casa un vechi incarcator Nokia pe USB de 500mA. Cam lent de incarcat telefoanele mobile moderne, si in plus, fara suruburi! Insa cum imi casunase pe ciocanul de lipit ca abia mergea, numai bun la topit plasticul si scos placuta cu transformatorul din incarcator.
Incet incet a iesit.
Et voila!
Insa iar, o alta gresala, nu am studiat cat este output-ul incarcatorului. Din pacate, in loc sa fie de 5V cat am presupus fiind pe USB, in sarcina tensiunea a scazut la 3.8V . Noroc ca releul din Beefcake are "pick up voltage" de 3.75V. Phew, la limita.
Am gasit o cutie de plastic in care am incercat sa vad daca incap cele 2 placute. Am realizat ca degeaba o sa lipesc LED-ul martor direct pe placuta, caci n-o s-o vad din cutie. Asa ca am extins ledul incat sa-l pot pune la exterior. Masa pcDuino3 e conectata cu masa transf. de 5V Nokia.
Ca sa nu am fire aiurea care stau prin aer, am decis ca pcDuino3 sa trimita comanda printr-un fir de telefon fix. Prin urmare, trebuia sa dau gaura in viitoarea cutie incat sa incapa mufa.
Dremel in actiune!
Trecut apoi la munca de finete.
Haaa, se potriveste!
Urmatorul pas a fost sa dau gaurile pentru cablul electric care va intra si va iesi din cutie. Dremel din nou!
In timp ce dadeam gaurile, am realizat ca nu am niste plastice care sa protejeze firul electric (destul de gros, dar de ce sa nu facem cum trebuie treaba). Cum mi se terminase oricum butelia de CO2, si langa magazinul de acvaristica unde o umplu e si unul electronic, am dat o raita si am gasit niste garnituri.
Cum insa trebuia sa fac si alte lipituri, si de atata frustrare cu ciocanul de lipit vechi, am trecut in lumea profi. Statie de lipit Velleman VTSSC75, 60W, control de temperatura 150 - 480 grade, incalzitor ceramic, alerta daca trebuie schimbat ceva, etc, am zis, tot ce o sa am de facut in continuare o sa fie floare la ureche.
Cum ar zice englezul: proper tinning!
Primul la lipit, viitorul alimentator al releului. O mare problema aici. Fludorul meu (sn 99.3 cu 0.7 , fara plumb) avea temperatura de topire de 217 C. Lucram la 250C cu statia, DAR, imposibil de topit fludor pe firele groase de alimentare. De ce ? Cuprul foarte mult care conducea foarte bine caldura. Dupa cateva minute, m-am decis. 350C! P A R A D I S.
Lipiturile terminate si bornele cuplate, a fost timpul de o noua testare. Trebuie sa mentionez ca iar, atentie la manual. Releul din Sparkfun Beefcake duce 20A (chiar si cablajul de pe placa de cupru duce 20A) insa bornele albastre de pe placuta duc doar 8A. Nu voi controla decat electrovalva de la butelia de CO2, mult sub 8A, dar totul trebuie citit inainte.
Cele 2 placute (cu releu si transf.) trebuie lipite in interiorul cutiei, si de asemenea, facut cumva incat cablurile sa se aseze printre ele.
Enter glue gun! Mic, luat de la un magazin de arte, indemanatic pentru lucrari delicate.
Intre timp, am realizat ca oricat de intepenite ar fi cele 2 fire electrice in cutie, tot trebuie sa fac cumva sa nu se miste asa usor daca din gresala ma impiedic de vreun cablu. Zip tie!
Primele doua picaturoaie de lipici.
Lipita si mufa, fiecare firicel izolat, etc. Aici o alta problema. Culorile firelor din cablul de telefon (care nu se vede in poza) erau identice cu culorile firelor din mufa, doar ca nu se pupau. Rosu si Negru din cablu, nu veneau fix pe Rosu si Negru din mufa. In poza se vad firele Rosu si Negru din mufa )pe care le-am mutat sa se potriveasca cu R si N pe pe cablu) si care duc catre partea de control al relay-ului.
Cutia pregatita de insurubare.
Pregatit de conectat la controller - urmeaza sa ma apuc sa scriu algoritmul de comanda. Nu recomand nimanui treaba asta care nu este deja priceput sa lucreze cu 220V caci riscurile sunt foarte mari daca esti un pic neatent
Multumesc pentru detalii sunt multe placi aparute in ultima vreme, si deja devine obositor sa tii pasul cu ce face fiecare ... chiar apreciez sinteza si se cred ca ai ales foarte bine pentru ceea ce e de facut. Un single board computer n-ar fi fost nici el rau - dar cand intra scheduler-ul de kernel si se duce naiba orice wait precis pe care l-ai dori, parca nu-ti mai arde sa-ti bati capul.
Bafta, cred ca ar trebui un topic separat cand il termini, cu video in rubrica de hardware.
Un minisistem, bomba CO2, pastile, Easy Carbo, etc ... daca ar fi rezolvat astea bine problema, acvaristica plantata ar fi fost un hobby mult mai usor
Dupa ce statui cativa ani cu CO2 presurizat, nu imi mai e asa frica.
Despre pastile, habar n-am. Orice merita incercat dar pana la urma, daca ai pune deoparte toti banii dati pe 'incercari' - ai putea sa achizitonezi o instalatie de CO2 formata doar din butelie / reductor / electrovalva. Un indicator permanent de CO2 e ieftin - culoarea trebuie sa fie verde galbuie.
De la magazin daca iei, ai garantia oferita, dar daca vrei sa iesi mai ieftin, poti ruga pe cineva sa te ajute sa cumperi de pe ebay. Butelia totusi as lua-o de la o sursa autorizata. Am dat un ochi in mai multe parti, si in total cred ca te scoate pe la 700 RON cu butelie de 2kg - poti lua electrovalva + reductor prima data, si apoi sa te uiti dupa butelie, sau invers (ca sa minimizezi costul efortului).
Pe termen lung insa e mai bine asa si eviti frustrarea, si timpul pierdut, si banii de plante, si de incercari, etc. Si eu m-am chinuit cu bombe CO2, apoi am luat o instalatie de CO2 din aceea mini - pana cand s-a stricat filetul la minireductor dupa vreun an si am tras o super sperietura (dar sunt facute bine) - asa ca am luat taurul de coarne si investit intr-una normala. Te poti concentra mult mai usor pe aspecte mai finute, sau plante mai speciale, etc
Interesant board-ul, este similar Rasberry Pi / pcDuino etc ? Si eu am trecut pe pcDuino3 din cauza ca Arduino sunt deja exagerati cu costurile de la shield-uri, e umilitor sa dai zeci de euro pe un Ethernet. Are avantajele lui, low power, il zvarli pe camp si-l lasi un an. Dar acasa nu prea se justifica pretul exagerat si daca pui un LCD si un shield, nu-ti mai ramane mai nimic pentru algoritmi, in 32kb de memorie.
Parerea mea (dar iar - fara sa o pot baza pe ceva anume) este ca frunzele afectate nu isi mai revin, si erau in declin deja - ar trebui taiate, si scose din acvariu caci se descompun acolo.
De ce nu ai adaugat si Easy Carbo dupa schimbul de apa, un motiv anume ?
Sa nu iti para rau dupa frunze, planta va fi ok. Si eu am avut o perioada in care indicatorul de CO2 arata verde, dar aveam BBA, plantele nu cresteau, si nu intelegeam ce se intampla unele plante pierdeau frunze. Atentie, fertilizam corect Dennerle, si mi-a luat multe luni pana cand am epuizat (crescand pe rand) fiecare fertilizant si monitorizand ce se intapla. Nu se schimba in niciun fel situatia.
Pana cand mi-a picat fisa si am folosit graficul de pH / kH (am masurat pH-ul si aveam o valoare foarte ridicata de kH si zic ia sa folosesc si teoria un pic) si am realizat ca valoarea CO2-ului era sub 10 (si trebuie in jur de 20-30). Am fertilizat in fel si chip (pe de o parte a fost timp pierdut, pe de alta parte, experienta castigata ). Exemplul se potriveste cu situatia ta. Inca o dovada ca nu fertilizantii sunt de vina, ci lipsa CO2.
Ai putea sa incerci o reteta de CO2 cu drojdie. E prea putin pentru acvariu tau, dar va fi o schimbare ... dar sticla nu trebuie rasturnata (ziceai de copii). Presupun ca daca o sa continui fertlizarea, o sa apara alge mai multe - fiindca plantele nu pot folosi tot ce adaugi tu, indiferent cat ai adauga - din lipsa CO2.
Nu cred ca e vorba de a fi expert (de departe nu sunt, nu am avut niciodata rabdarea sa masor o gramada de concentratii, samd) - ci un soi de reactie - cea mai importanta lipsa in acvariu, in conditiile in care faci schimburi regulate si dese de apa, este CO2. Apa noua cred ca aduce suficiente minerale si ce o mai trebui incat sa nu fii nevoita sa compensezi cu fertilizanti - pentru cat de putina masa verde pare a fi in acvariu.
Ma refer pentru plante easy si medium ...
Asta e vizibil la acvariile marine mari: decat sa faci un schimb (scump) de apa osmozata + sare, major, trebuie sa masori destul de des concentratii si sa compensezi ceea ce coralii consuma. In conditiile in care tu faci schimburi mari de apa si dese, e normal sa zic ca tot ceea lipseste este CO2.
Nu stiu cat de serios ajuta Easy Carbo la CO2 ... L-am folosit pe post de anti BBA si atat. Incearca sa dai cei 2ml/50L pe zi (doza superioara recomandata) - ar veni la tine vreo 10mL pe zi. Eu cel putin asa as incepe - din nou, pentru ca aduci suficiente minerale cu schimburile dese de apa. Apoi odata pe luna, pui si Kalium si vezi daca se schimba ceva. Si notezi . Si tot asa.
Inteleg acum atractia de a face plantele sa creasca e atat mult loc de umplut! As vrea si eu un acvariu asa mare dar eh ... n-am loc, si imi calmez nevoia de diversitate cu mai multe mici.
Sa revin:
Doar privind, parerea mea e ca e suficienta lumina si ca plantelor le lipseste CO2.
Schimburile de apa reduc No3 si Fosfatii, dar la cat de mari sunt pestii si la cata mancare intra acolo sunt convins ca sunt totusi suficienti cat sa intretina plantele existente.
Aparitia BBA pe crengi - BBA dispare cu o supradoza locala de Easy Carbo (fara curenti in apa) dar apare taman din cauza lipsei de CO2 (sau cel putin din cauza asta a aparut la mine - am rezolvat crescand CO2 si local cum ziceam - vad ca nu a mai aparut).
Nu prea sunt adeptul masuratorilor precise, si am invatat mai mult sa citesc semnele acvariului - gen frunze mici si nu prea cresc, lipsa fosfati, aparitie BBA -> lipsa CO2. Nu e rau sa adaugi din cand in cand si alt tip de fertilizant si sa notezi schimbarile din acvariu - sau ce ti se pare aparte.
Poate pare prea simplist ce am zis, dar ma rog, felul meu este sa pornesc cu jumatate din ce recomanda producatorul, si sa cresc incet sa vad ce se intampla. Dar Easy Carbo e musai.
Alecs, acvaristica este un hobby al rabdarii si prioritatilor si nu e frumos sa aplicam zicala "e suficient o bata la un car de oale" sub forma "va calmez eu sa mai asteptati, inchideti odata topicul ..." - cred ca se puteau gasi si alte forme de a solicita un update, nu ?
In conditiile in care sunt multi pesti, nu m-as stressa cu PO4 sau cu NO3 deocamdata, ci as incepe doar cu CO2. Iar, nu stiu daca la plante easy sau medium se cere atat de multa precizie la fertilizare si atata cheltuiala. As incepe cu Easy Carbo si de vazut apoi ce creste si ce nu. Daca sunt plante easy, s-ar putea sa devina foarte dureroasa tunderea lor constanta.
Si cateva intrebari
Are acvariul alge acum ?
Nu mi-e clar cum sunt schimburile de apa facute ... cat la suta si cat de des ?
Si daca se poate o poza cu acvariul integral ?
Ok se pare ca am adus acvariul sub control si HC-ul incepe sa imi dea din nou de furca la tunsoare Ma simt un pic mandru caci am reusit sa il aduc pe linia de plutire si sa pot sa ma prind care e problema cand totul parea ok.
Odata ce am limitat mancarea, am inceput sa ma pot concentra pe substante:
a) stressat cumva ca frunzele de la HC sunt mici, am adaugat Easy Fosfo. Am avut o presupunere ca frunzele au nevoie de fosfati ca sa creasca, dar in conditiile in care dadeam de mancare putin oricum, mai schimbam si un volum mare de apa, am avut feelingul ca poate fosfatii sunt mici si de aceea plantele nu se dezvolta suficient.
b) stressat de BBA si neavand rabdare sa dispara de la sine, am bagat doua mici supradoze de Easy Carbo (cam la o saptamana distanta una de cealalta).
Intre timp am mentinut constant Dennerle.
Si surpriza: algele au disparut si HC-ul a inceput sa creasca frumos dar in ultima saptamana pH-ul a luat-o razna in sus:
Am luat masuri corective (crescut CO2 in principal). Observ insa ca acum pH-ul nu doar ca a revenit unde era inainte, dar chiar a scazut. Presupun ca HC-ul era un bun consumator (odata tuns, ramane suficient CO2 cat sa impinga pH-ul in jos).
O poza de acum inainte de tunsoare - fata de poza de acum o luna:
Am umplut acum si niste goluri de pe acolo cu HC-ul tuns, sper sa pot incet incet sa ma concentrez pe hair grass.
O chestie asemanatoare am si eu, dar doar pe nisip. Diatoame nu cred ca mai sunt, decat daca membrana instalatiei de osmoza le introduce.
Pe de alta parte, de la aceiasi instalatie de osmoza alimentez si alt acvariu unde nu vad problemele maronii.
Presupun ca e un cyano ciudat. In incercarea insa de a scapa de foarte multe alge din acvariul de 10L - am mutat crevetele intr-un acvariu mai mare - si nu prea mai hranesc acvariul acum, decat din an in pasti mai adaug cate ceva, sau cate un lichid. S-a temperat mult creterea chestiei maronii, dar apare destul de repede dupa un schimb de apa, iar noaptea pare ca dispare. Insa nu avanseaza, si prefera zonele de curenti mai slabi (ceea ce iar, mi se pare ca e cyano).
Din pacate la acvariu nu am nici skimmer, nici ceva de redus nitratii - asa ca nu pot controla decat nedand de mancare. In celalalt, am si skimmer si ceva de controlat nitratii, si nu am avut probleme cu cyano.
Sugestia mea e daca poti orienta un curent de apa catre acele zone sa vezi ce efect are asupra maroniilor ?