Author |
Message |
alexnbv
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 03/11/2009 21:55:19
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#1
|
alexnbv
Membru de baza
Joined: 07/01/2009 14:14:42
Messages: 378
Location: Bucharest - Titan
IP:
Offline
|
Fiind din nou la inceput de drum, imi pun problema ciclarii bazinului....am cautat pe forum cat si pe google despre fertilizarea si iluminarea acvariului pe parcursul ciclarii. Din cate am vazut nu prea este recomandat sa incep fertilizarea odata cu startul bazinului....in cazul asta ma intreb de unde au plantele nutrienti...si cam in ce perioada din "ciclul azotului" se pot introduce fertilizantii lichizi pentru plante?
A doua problema este legata de iluminare: cum este recomandat sa incep....ma refer aici la cresterea numarului de tuburi fluorescente - sa incep cu 2 tuburi iar la intervale de 1 saptamana sa mai adaug cate un tub(in total 4*18W la un bazin de 120litri) sau sa le bag pe toate in functiune de la inceput?
|
Acvariu 126 |
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 03/11/2009 23:33:04
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#2
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
la prima intrebare raspunsul este ca plantele sunt ametite si vai de capul lor imediat dupa plantare, care presupune cel putin schimbare de caracteristici ale apei, eventual si variatii de temperatura (transport etc), deci nu prea mananca ele in perioada asta, asa ca daca in apa exista nutrienti, ei vor duce la aparitia algelor.
timpul de acomodare al plantelor eu zic ca e cam 1-2 saptamani, dar asta depinde foarte mult de cat de mare a fost schimbarea la care au fost supuse.
de exemplu daca iei plantele dintr-un acvariu si le pui imediat in altul, cu caracteristici similare ale apei, se adapteaza la noul mediu mult mai repede si poti fertiliza si de a doua zi daca vrei.
de aceea se recomanda sa nu fertilizezi cel putin 1 saptamana (unii recomdanda chiar 1 luna, dar experienta mea imi spune ca e prea mult).
ca sa rezolvi problema cu nutrientii in exces din faza de inceput a acvariului, iti recomand calduros sa pui in acvariu plante cu crestere rapida cum ar fi egeria, elodeea sau cabomba. ele vr absorbi nutrientii disponibili foarte rapid si vor preveni astfel aparitia algelor in timpul cat plantele celelalte se dezmeticesc. si dupa ce si-au facut datoria, cand incep sa miste celelalte plante adica, le scoti pur si simplu din acvariu.
ref la iluminare, teoria e la fel ca si la fertilizare, avand in vedere ca lumina e cel mai important nutrient sau sursa de energie, cum vrei sa-i zici.
acestea fiind spuse, eu recomand asa: iei elodeea sau egeria sau cabomba si le pui in acvariu (nici macar nu tre sa fie plantate, doar ancorate de substrat daca ai cu ce). in prima saptamana nu fertilizezi cu nimic si faci un schimb de apa de 30% la mijlocul saptamanii. pui in functiune 2 neoane de 18W.
incepand cu a doua saptamana aprinzi inca un neon si fertilizezi usor cu Fe si macro iar incepand cu a treia aprinzi toate neoanele si treci la rutina de fertilizare pe care ai ales-o.
foarte important e sa nu aplici pasii de mai sus orbeste, ci in functie de ce se intampla in acvariu, adica daca vezi ca plantele si-au dat drumul. in functie de ce fac plantele intarzii sau de ce nu, grabesti cele 3 etape.
retete nu exista, fiecare acvariu e diferit. ce am scris mai sus sunt niste principii sau recomandari generale, dar stii cum se zice, ochiul stapanului ingrasa vita, adica tu esti cel mai important element pt succesul sau esecul acvariului.
si ar ajuta foarte multa sa ai CO2. daca nu ai, mai usor cu lumina si cu fertilizarea - de ex mie mi se pare mult 4*18W la 120 litri fara CO2. eu as ramane la 2X18, dar asta e doar parerea mea.
This message was edited 1 time. Last update was at 03/11/2009 23:35:00
|
|
|
 |
alexnbv
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 00:32:10
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#3
|
alexnbv
Membru de baza
Joined: 07/01/2009 14:14:42
Messages: 378
Location: Bucharest - Titan
IP:
Offline
|
Humbert wrote:si ar ajuta foarte multa sa ai CO2. daca nu ai, mai usor cu lumina si cu fertilizarea - de ex mie mi se pare mult 4*18W la 120 litri fara CO2. eu as ramane la 2X18, dar asta e doar parerea mea.
CO2 este din butelie, controlat de PH-controller. In setup-ul vechi cele mai bune rezultate le-am avut cu 3*18W, iar cand am trecut la 5*18W am dezechilibrat rau de tot bazinul. Probabil voi incerca 4*18W desi cred ca poate fi riscant.
Daca ai adus aminte de CO2...mai am o nedumerire. Cum incep introoducerea lui in acvariu, treptat sau scad din prima PH-ul?
|
Acvariu 126 |
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 10:50:29
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#4
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
daca ai CO2 atunci este ok 4X18 W, eu la acvariul meu de 126 litri brut am 2X24W + 2X18W cu ph controller si merge excelent.
trebuie sa dai drumul la CO2 din prima zi si sa setezi din prima zi ph-ul la valoarea pe care ti-o propui pentru acest acvariu.
CO2-ul nu face decat bine pentru plante, evident daca nu cumva e in exces si sufoca pestii (ceea ce e foarte putin probabil).
este foarte bine ca ai CO2 cu controller, asta inseamna ca CO2 nu va fi un factor limitativ pt acvariul tau. cel mai bine e sa incerci ca factorul limitativ din acvariu sa fie fosfatii (PO4). pt asta ar trebui sa fertilizezi intr-o prima faza (sa zicem 1 luna) doar cu micro si KNO3. si sa continui asa pana apar pe geam GSA (green spot algae). GSA is your friend, pt ca ea apare cand acvariul are deficit de fosfati. iar chestia faina cu GSA este ca daca o ai, este foarte probabil sa NU ai alte tipuri de alge. prima zi cand apare GSA incepi sa adaugi PO4 in acvariu si continui cu KNO3. bine, asta e valabil daca dispui de macro separat (N, P, K).
nu-ti face probleme prea mari cu ciclarea la inceput. plantelor nu le trebuie un acvariu "ciclat", ele traiesc foarte bine si fara un ciclu al azotului stabil in acvariu, plus ca ele ajuta la stabilizarea ciclului azotului. iar pesti presupun ca nu o sa te arunci sa pui multi de la inceput, ci o sa pui putini si o sa cresti treptat numarul lor, deci chiar nu vad sa fie o problema.
important e sa plantezi cat mai mult de la inceput si sa pui plantele alea cu crestere rapida de care am zis.
This message was edited 2 times. Last update was at 04/11/2009 11:03:16
|
|
|
 |
Val
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 11:04:42
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#5
|
Val
Magister Ludi
![[Avatar]](/forum/images/avatar/1029125184268d6c20095a.jpg)
Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1283
Location: Papenburg
IP:
Offline
|
Nu vreau sa insist pentru ca ti-am mai zis odata asta aici: http://acvariu.ro/forum/posts/list/60/7752.page#66983
De asemenea am mai zis aici: http://acvariu.ro/forum/posts/list/8177.page#70339
...si probabil in multe alte locuri.
Daca vrei sa dormi linistit, nu priva plantele de nici un nutrient, cu atat mai putin de un MACROnutrient cum ar fi fosforul din fosfati. Ci poti micsora lumina. Totul se va intampla mult mai lent (din punctul de vedere al plantelor) in acvariul tau atunci. De asemenea va scadea uptake-ul pentru CO2, deci nu vei fi nevoit sa dizolvi mult CO2, de unde mai putina bataie de cap.
In concluzie, sfatul meu: Fertilizeaza complet (chiar daca in cantitate mai mica, pentru ca nu e nevoie de mult) inca din prima zi. Ilumineaza la jumatate fata de cat ai ilumina in mod normal bazinu' ala si da drumul la CO2 inca din prima zi la o concentratie "normala" de 30-40ppm pe cat posibil.
Nu priva plantele de nimic pentru ca le-ai introduce un stres in plus fata de acela deja existent al transportului/mutarii/replantarii etc.
Toate cele bune.
This message was edited 1 time. Last update was at 04/11/2009 11:13:25
|
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 11:10:30
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#6
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
hm, eu nu am recomandat sa priveze plantele de macronutrienti, am zis doar sa se axeze pe PO4 ca factor limitativ in faza d einceput a acvariului, ceea ce inseamna in prima faza doar aditie de KNO3, adica fara aditie de PO4, in ideea ca plantele sa consume PO4 existent in apa.
daca ai teste si poti testa PO4, poti incepe aditia de PO4 cand vezi ca e foarte mic, nu trebuie sa astepti sa apara GSA.
This message was edited 1 time. Last update was at 04/11/2009 11:16:53
|
|
|
 |
Val
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 11:35:40
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#7
|
Val
Magister Ludi
![[Avatar]](/forum/images/avatar/1029125184268d6c20095a.jpg)
Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1283
Location: Papenburg
IP:
Offline
|
Ok. Humbert (si oricine altcineva). Tu ai dat un sfat, eu am dat un sfat, tinand cont si de ceea ce i se spusese deja. Punct. Nu o mai lua(ti) personal, va rog. Oricine poate sa zica aproximativ ce vrea, in limitele regulamentului si ale bunului simt, asa cum oricine poate sa fie contrazis in aceleasi limite. Asta nu trebuie sa duca la o disputa, ci va ramane la latitudinea celui care a pus intrebarea sa aleaga una sau alta dintre variante.
in ideea ca plantele sa consume PO4 existent in apa.
Vorbim de perioada de ciclare. Care PO4? Presupunand ca nu are la robinet o apa iesit din comun de infecta, PO4 va fi inca din start macronutrient limitativ.
Si iar revin, pentru ca trebuie sa o fac periodic, cand mai apar oameni noi pe forum: Testele de 3-4 euro (sau pe-acolo) nu sunt teste de incredere. Cu atat mai putin daca nu sunt verificate initial cu 3-4 solutii etalon in punctele cheie de masurare. Nu va bazati dozarea pe ce masurati cu testele clasice de acvaristica.
Toate cele bune.
|
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 12:01:58
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#8
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
ah, dar nu am luat-o personal, am scris pt ca am vrut sa elimin orice posibilitate de neintelegere ref la faptul ca as fi sugerat sa priveze plantele de PO4.
nu sunt genul care sa o ia personal pe un forum  )
e interesanta intrebarea ta - nu exista PO4 in apa?
atunci presupun ca niste pesti cu care sa inceapa ciclul azotului va avea, deci PO4 va exista din mancare ?!
in aceeasi idee, NO3 si Fe ai deja in apa de la robinet (cf analizelor apa nova), deci daca e sa o luam asa nu ai mai avea nevoie sa fertilizezi... evident, fertilizezi pt ca e importanta cantitatea nutrientilor, deci eu as zice ca in ceea ce priveste PO4, sigur exista niste surse necontrolabile pt el.
This message was edited 1 time. Last update was at 04/11/2009 12:07:09
|
|
|
 |
alexnbv
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 12:05:23
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#9
|
alexnbv
Membru de baza
Joined: 07/01/2009 14:14:42
Messages: 378
Location: Bucharest - Titan
IP:
Offline
|
Humbert wrote:daca ai teste si poti testa PO4, poti incepe aditia de PO4 cand vezi ca e foarte mic, nu trebuie sa astepti sa apara GSA.
Am test de PO4...am intrebat de fertilizare in timpul ciclarii deoarece gandeam ca plantele vor avea in apa nutrientii necesari si nu vroiam sa creez un exces de nutrienti, desi prin aceasta afirmatie contrazic principiul fertilizariil EI  . Probabil ca cea mai buna varianta ar fi o doza mai mica(jumatate fata de cea normala) din fiecare nutrietnt atat din micro-elemnte cat si din KNO3, PO4 si MgSO4.
As vrea sa incerc produsele ptr fertilizare ADA dar nu am inteles prea bine ce produs ar trebui sa aleg(ca alternativa la JBL Ferropol ptr microelemnte) si daca se pot utiliza impreuna cu aditia de macroelemente, in special PO4.
O alta dilema la care ma tot gandesc este legata de principiul dizolvarii CO2-ului in acvariu. Pentru noul setup am un difuzor Dennerle Micro-Perler Special CO2 diffusor al cariu principiu este diferit fata de alte difuzaoare. Acesta se monteaza pe turul filtrului extern iar aditia de CO2 trece innainte prin filtru dupa care este introdusa in bazin. Ma tot gandesc daca acest lucru poate afecta coloniile de bacterii din filtru?
|
Acvariu 126 |
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 12:11:25
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#10
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
eu la acvariul meu folosesc Green brighty step 3 si brighty K.
din cate am inteles eu, step 1 are microelemente, step 2 are step 1 plus supliment de fier, step 3 are step 1 plus supliment de fier si potasiu
brighty k cica ar fi doar potasiu
deci ar merge un step 2 + brighty K
si merge cu siguranta cu aditie de macro. Ada nu foloseste aditie de N si P pt ca astea exista in subtraturile fertilizante produse de ei, din cate stiu.
e o discutie intreaga daca CO2-ul bagat in filtru dauneaza coloniilor de bacterii. parerea mea pana la urma e ca nu are nicio treaba. in definitiv pana la urma in filtru ajunge exact aceeasi apa, fie ca pui reactorul inainte sau dupa filtru. plus ca se pare ca nici nu stim despre ce bacterii vorbim - nitrosomonas si nitrobacter sunt afectate de ph-ul scazut, dar se pare ca nu astea sunt bacteriile responsabile in mare masura pt ciclul azotului, ci altele ale caror nume l-am uitat (cred ca le stie Val :))
plus ca daca dennerle zice ca e ok sa-l pui inainte de filtru, eu zic ca ei stiu ce vorbesc.
This message was edited 6 times. Last update was at 04/11/2009 12:18:46
|
|
|
 |
gengiskhan
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 12:44:14
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#11
|
gengiskhan
Moderator
![[Avatar]](/forum/images/avatar/173876671948e5d2cd2a0f4.jpg)
Joined: 22/02/2008 20:43:44
Messages: 1509
Location: Bucuresti
IP:
Offline
|
Salut!
La un acvariu nou, daca e sa mergi pe fertilizare ADA, ar trebui sa incepi cu Green Brighty Step 1. Asa recomanda producatorul, stiu ei bine de ce.
Ca fapt informativ: Step 1 se foloseste in primele 3 luni de la pornirea unui acvariu, Step 2 dupa aia, pana intr-un an, Step 3 mai departe. Niciunul din astea nu contine N, P sau K.
Mai este Green Brighty Special Lights care aduce si un mic adaos de K, N si P. Brighty K iti da doar adaos de potasiu, element fundamental in "filozofia" celor de la ADA.
Deci, daca excludem Special Lights, niciunul din astea nu-ti da adaos de macro, in afara de Brighty K. Cu alte cuvinte, niciunul nu-ti adauga N sau P (tinand cont de exceptia de mai sus). In linia ADA, aceste doua elemente provin din substratul lor. In conditiile in care nu folosesti substrat ADA, atunci da! ai nevoie de aditie separata (sub ce forma vrei tu) de N si P, iar K doar daca nu folosesti Brighty K.
O "reteta" pentru inceput ar fi Brighty Step 1 + Brighty K + N si P separat. Bineinteles, cu ochii pe acvariu si ajustata doza in functie de feedback. Dupa circa 3 luni, Schimbi Step 1 cu Step 2, iar dupa un an, schimbi Step 2 cu Step 3. Brighty K ramane in tot acest timp.
|
I can't brain today ... I have the dumbs. |
|
 |
alexnbv
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 13:00:50
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#12
|
alexnbv
Membru de baza
Joined: 07/01/2009 14:14:42
Messages: 378
Location: Bucharest - Titan
IP:
Offline
|
gengiskhan wrote:O "reteta" pentru inceput ar fi Brighty Step 1 + Brighty K + N si P separat.
Intentionez sa iau substrat ADA desi momentan nu gasesc ceea ce vreau. La ce te referi cand spui N si P separat...la aditia de KNO3 si PO4?
|
Acvariu 126 |
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 13:08:03
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#13
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
corectie, Step 3 contine si potasiu, dupa cum se vede mai jos
http://www.adana.com.sg/productsPage/ada_liquid_system.html
asa m-am pacalit si eu in petshop cand am citit prospectul, n-am observat ca Step 3 are si potasiu, altfel as fi luat Step 2 si Brighty K; eh, tot aia e pana la urma.
eu aveam setupul de 1 luna cand am inceput sa pun Ada si nu am luat Step 1 pt ca mi-am propus sa pun mai putin Step 2 decat doza recomandata. e si o chestiune de costuri, in felul asta ma tine mai mult.
oricum nu folosesti abordarea Ada in totalitate, deci eu as merge direct pe Step 2. ca idee, eu in mom asta fertilizez cu Step 3, Brighty K, E 15 de la dennerle, JBL Ferropol si Ferropol 24, PPS Pro si PO4 separat, zilnic in alternanta (incerc sa nu bag PO4 cand bag Fe si invers). adica o ciorba completa, pe care nu am de gand s-o schimb atat timp cat functioneaza excelent.
dupa cum ziceam, regulile rigide nu-s prea bune, cel mai bine e sa te uiti tu in acvariu si sa vezi ce se intampla acolo.
|
|
|
 |
Val
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 13:09:35
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#14
|
Val
Magister Ludi
![[Avatar]](/forum/images/avatar/1029125184268d6c20095a.jpg)
Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1283
Location: Papenburg
IP:
Offline
|
Niciunul din astea nu contine N, P sau K
Ba toate (Step1, Step2, Step3) contin si K. Nu contin, intr-adevar, N si P. Si intr-adevar linia ADA de fertilizare lichida, avand in vedere concentratiile de macro (N si P) din Green Brighty “lights” si Green Brighty “Shade” categoric e gandita sa functioneze impreuna cu solurile lor. Toate cele bune.
This message was edited 3 times. Last update was at 04/11/2009 13:22:30
|
|
 |
gengiskhan
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 13:55:27
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#15
|
gengiskhan
Moderator
![[Avatar]](/forum/images/avatar/173876671948e5d2cd2a0f4.jpg)
Joined: 22/02/2008 20:43:44
Messages: 1509
Location: Bucuresti
IP:
Offline
|
Eu vad ca numai Step3 are si potasiu (aici am gresit).
1 si 2 nu au. Sau ... nu e specificat.
Daca ar avea, de ce ar recomanda si brighty K impreuna cu step 1 si 2?
Sau poate... ma insel eu. Cu alte cuvinte: nu contest faptul ca 1 si 2 ar putea sa contina si K (si nu e specificat) dar aduc in discutie posibilitatea ca acestea sa nu contina K.
|
I can't brain today ... I have the dumbs. |
|
 |
Humbert
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 13:58:18
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#16
|
Humbert
Aquamaster
![[Avatar]](/forum/images/avatar/db68512896941514a089c37392f0683b.jpg)
Joined: 26/10/2008 15:59:25
Messages: 2620
Location: Bucuresti, P-ta 1 Mai
IP:
Offline
|
pai cred ca ei recomanda Brighty K si impreuna cu Step 3, nu numai cu 1 si 2.
nu-i asa?
pe prospect la Brighty K zice ca se pune zilnic, fara sa se faca vreo referire la ceilalti fertilizanti (gen, pui zilnic K doar cu Step 1 si 2, altfel nu)
|
|
|
 |
Val
![[Post New]](/forum/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 04/11/2009 14:24:26
![[Up]](/forum/templates/default/images/icon_up.gif)
#17
|
Val
Magister Ludi
![[Avatar]](/forum/images/avatar/1029125184268d6c20095a.jpg)
Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1283
Location: Papenburg
IP:
Offline
|
Nu pot sa va dau valorile si nici prea multe amanunte din motive de drepturi de autor, dar puteti sa intrati aici si sa va convingeti. Gasiti o analiza amanuntita a fertilizantilor ADA si in curand si a AquaSoil-ului... dar si multe alte chestii interesante. Din pacate e cu bani. Intr-adevar, fata de Brighty K, celelalte au mult mai putin K, dar au. Obisnuiti-va cu faptul ca atat ADA ca firma, cat si Amano personal, nu prea "dau din casa". De altfel nici nu au o analiza garantata a nutrientilor pe sticle, asa cum se obisnuieste la firme serioase gen Tropica, Seachem etc. Toate cele bune.
This message was edited 1 time. Last update was at 04/11/2009 14:27:52
|
|
 |
|