[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Incercarile mele timide...  XML
Forum Index » Acvarii plantate - Jurnal
Author Message
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Tu ai acasa dosare cu toate postarile de pe forum?

Intre timp parametri s-au mai schimbat. Intre timp am invatat sa nu mai am incredere in testele normale, mai deloc. In special cand e vorba de nitrati, fosfati si fier. Alea pentru Gh si kh poate ca sunt mai apropiate de adevar datorita simplitatii operatiunilor implicate.

Dar referitor la teste, tehnic vorbind, chiar daca scala e pana la 40 sa zicem, poti masura pana la orice valoare, teoretic, diluand apa din acvariu cu apa distilata (sau apa de osmoza inversa) intr-o anumita proportie si apoi inmultind rezultatul proportional cu ratia dilutiei.

De exemplu, pot dilua apa din acvariu cu apa distilata in proportie de 50%, masor proba ca si cum as face un test normal, dar rezultatul obtinut il inmultesc cu 2.

Nu ma indoiesc ca stii deja, dar am dat reteta pentru cei care nu o stiau inca.
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Cateva vorbe timide despre acvariu, metoda de fertilizare si realizarea filmuletului aici:

http://www.acvariu.ro/content/view/146/29/

Cei care sunteti mai la inceput, puteti citi in intregime. Celorlalti, le sugerez sa inceapa lectura dupa partea introductiva, pentru a evita informatiile deja stiute, poate chiar plictisitoare.

Am vrut sa provoc din nou o discutie pe tema asta (mai pornise candva una, dar eram prea putini care foloseam fertilizare macro) in speranta ca poate rezulta un thread cu informatii folositoare multor coforumisti si, de ce nu, poate asa mai ingrosam randurile pasionatilor de plante.

Spor!
Sesmar
POKEMBER
[Avatar]

Joined: 07/10/2007 09:32:07
Messages: 509
Location: Insulele Virgine, Inteligente si Devreme Acasa
IP:
Offline

Bun asa...am vazut surpriza placuta. Foarte interesanta lectura si pot spune ca am citit tot articolul
Da' tot nu scapi si trebuie sa dai mai multe detalii.

Si acum o intrebare de coltul incepatorului : L. aromatica cum creste mai bine? Cand replantezi varfurile sau cand ii ciopartesti tulpina?
Eu pana acum doar i-am replantat varfurile aruncand partea de jos.

865
[Yahoo!]
alber
Moderator
[Avatar]

Joined: 26/09/2008 12:20:22
Messages: 4859
Location: bucuresti - berceni
IP:
Offline

Nu stiu, sincer, daca ar trebui sa postez aici, avand in vedere nivelul la care ma aflu, si calitatea intrebarilor pe care le pun. In primul rand felicitari tuturor pentru ceea ce faceti, pentru munca, pasiunea, rabdarea si multe altele pe care le investiti pentru alimentarea pasiunii voastre.
Si pentru a dovedi ca nu laud si postez doar pentru a creste nr. de postari, vin cu urmatoarele:
In primul rand, multam si pentru faptul ca va ganditi si la cei "mici":
Val wrote:De exemplu, pot dilua apa din acvariu cu apa distilata in proportie de 50%, masor proba ca si cum as face un test normal, dar rezultatul obtinut il inmultesc cu 2.

Nu ma indoiesc ca stii deja, dar am dat reteta pentru cei care nu o stiau inca.

Asta afost de incalzire. Acum inca una, luata din articol http://www.acvariu.ro/content/view/146/29/
Val wrote:Am presupus o valoare initiala a nutrientului, sa zicem NO3, de 5ppm, o doza saptamanala de 10ppm, un uptake saptamanal estimat de 3ppm si un schimb de apa saptamanal de 50%. Se observa ca in acest caz concentratia finala va tinde spre 17ppm. Valorile alese sunt doar spre exemplificare, dar, in orice caz, concentratia va tinde spre o anumita valoare care poate fi calculata

E, aici m-ati cam pierdut. Se specifica foarte clar faptul ca :
Valorile alese sunt doar spre exemplificare
Eu am calculat si mi-a dat 6 ppm. Am ajuns la rezultatul acesta altfel:5 initial+10 saptamanal=15. Apoi 15 -3 consum = 12 inainte de schimbul de apa. Dupa schimbul de apa 12 / 2= 6 ppm
ESte bun calculul? Io spui ca da, dar poate ma insel. Daca am gresit, va rog sa ma corectati.
Nu mi-o luati in nume de rau, (si nu radeti prea tare), dar este prima oara cand ma aventurez in astfel de calcule estimari, sau mai stiu io ce. Scoala am facut si io, dar sincer sa fiu, orientarea mea este alta, mai literara putin
PS Dupa ce mai citesc articolul odata sau de doua ori, poate mai sar cu ceva intrebari.

"e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune" - Mihai Eminescu
[Email] [Yahoo!]
mosu
Administrator
[Avatar]

Joined: 15/11/2001 02:00:00
Messages: 3057
Location: Bucuresti
IP:
Offline

continua calculul. O sa iti dea asa:
sapt 2:
6 +10 (refertilizare, nu?) = 16 -3 =13
13/2 = 6,5 (ca schimbam apa si punem teoretic nitrati 0

dar apoi se fertilizeaza pt ca e sapt 3:
6,5 +10 = 16,5 (decio mai mult decat la inceputul saptamanii trecute)
16,5 - 3 = 13,5

13,5/2 ( pta ca se schimba apa ...) = 6,75

+ 10 = 16,75 (hihihi tindem catre 17?)

etc
[Email] [WWW]
alber
Moderator
[Avatar]

Joined: 26/09/2008 12:20:22
Messages: 4859
Location: bucuresti - berceni
IP:
Offline

mosu wrote:(hihihi tindem catre 17?)


Ceva-ceva parca intrezaream io, dar nu am indraznit sa postez, nu stiu de ce.

"e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune" - Mihai Eminescu
[Email] [Yahoo!]
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Sesmar wrote:L. aromatica cum creste mai bine? Cand replantezi varfurile sau cand ii ciopartesti tulpina?


Depinde ce intelegi prin "bine".
Daca plantezi varfurile ai un pic de asteptat pana isi dau drumul si pana fac radacini. In aceasta perioada, varful replantat creste mai lent, i se micsoreaza putin diametrul si culoarea nu mai este cea initiala. De asemenea, oricat te-ai stradui, nu poti planta noile varfuri foarte dese.

Daca lasi partea de jos, care are deja radacini, arata in acvariu destul de naspa pana cand incepe sa dea pui. O tulpina solida da intre 5 si 7 pui la mine, dar isi cam autoexagereaza potentialul. Asa de multi pui pe o singura tulpina vor creste mai greu. Eu, de obicei, renunt la cativa pui si las doar 3 pe cate o tulpina. Asa vor creste mai voinici, mai sanatosi, mai colorati si cu distante internodale mai mici.
Odata ce toate tulpinile lasate in substrat dau pui, tufa arata mult mai deasa decat a fost plantata initial. Mai exact, oricat de deasa te-ai stradui sa o plantezi initial, cum am mai spus, nu se poate compara cu o tufa la care din fiecare tulpina pornesc 2-3-4 pui.

Daca as fi sa votez preferinta mea personala, parca totusi sa zic ca tulpinile vechi lasate in substrat ar castiga in fatza varfurilor replantate.

Sesmar wrote:Da' tot nu scapi si trebuie sa dai mai multe detalii.


Nici nu intentionam sa scap, dar va fi o postare mai lunga care va necesita putin mai mult timp de "redactare". Probabil pe luni vin si amanuntele. Sorry, deocamdata.
andras
Senior member
[Avatar]

Joined: 10/12/2007 03:25:16
Messages: 553
Location: Odorheiu Secuiesc
IP:
Offline

Mi-a placut articolul, e scurt, la obiect si sistematic. Personal, multumesc pentru efort.
Singura nelamurire: de unde faceti rost de saruri. Pana acum a reusit sa fac rost numai de Mg2SO4.
Mi-ar prinde bine ceva idei.
Thanks

galeria mea
[Email] [WWW]
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

alber wrote:Nu stiu, sincer, daca ar trebui sa postez aici, avand in vedere nivelul la care ma aflu

Da, am uitat sa zic: nici articolul si nici topicul nu se vor de nici un fel exclusiviste. Dimpotriva, ii invit pe toti cei care au intrebari sa le puna si ii rog pe toti cei avansati sa raspunda... pentru ca, sigur, nu o sa am eu raspunsuri la toate. Le multumesc tuturor in avans
andras wrote:Mi-a placut articolul, e scurt, la obiect si sistematic

Paradoxal, e scurt pentru ca erau atat de multe de spus. Ar fi iesit o mica brosura daca as fi scris tot... Articolul e facut sa starneasca mai degraba curiozitatea si sa nasca intrebari si discutii.
andras wrote:Pana acum a reusit sa fac rost numai de Mg2SO4.

Cu chimicalele as fi inceput postarea "amanuntita", dar din moment ce ai intrebat, zic repede acum.

Chimicale gasiti la oricare dintre firmele care comercializeaza tehnica si reactivi de laborator. Singura problema ar fi ca unele dintre aceste firme au inceput sa puna conditii cum ar fi sa ai o firma, sa ai nu stiu ce aprobari de la camera de munca pentru folosirea de reactivi chimici, conditii incomode, dar nu de neindeplinit. Altele, totusi, vand in continuare si persoanelor fizice, in special daca ii contactezi telefonic si le spui pentru ce iti trebuie.
Cateva dintre aceste firme sunt de gasit si online:
http://www.chemical.ro/index.html
http://www.laborexromania.ro/index.php
http://www.tunic.ro/
Candva chiar si Naposenz ( http://www.naposenz.ro/ ), romanii care vand sonde de pH comercializau si reactivi. Nu stiu daca inca o mai fac, dar merita incercat.
Cu siguranta veti gasi altele si folosind google...

Preturile nu sunt chiar mici, cantitatea minima de cumparat, cam peste tot fiind 1Kg din fiecare reactiv. O idee buna ar fi, poate sa va strangeti 2-3 oameni si sa dati o singura comanda. Scapati mai ieftin cu transportul si impartiti si cantitatile mai bine. Altfel 1Kg de nitrat de potasiu iti ajunge ceva anisori la un acvariu mediu.
As mai sugera sa faceti ceva calcule inainte pentru ca reactivii nu ii veti folosi uniform. De exemplu, ai nevoie de mult mai putin fosfat monopotasic decat de nitrat de potasiu (undeva in jur de o zecime, chiar).

Substantele de care veti avea nevoie sunt:
KH2PO4 - Fosfat monopotasic
KNO3 - Nitrat (Azotat) de potasiu.
K2SO4 - Sulfat de potasiu
MgSO4 - Sulfat de magneziu (pentru cei care au apa moale, sau o apa dura, dar la care duritatea e data in special de ionii de calciu)

Si sa nu uitam de microelemente, dar, personal, pentru astea recomand produsele de firma. JBL, Sera, Tetra etc. Sunt rezonabile si ca pret si calitatativ. O clasa peste ele sunt Dupla, Dennerle, Seachem etc., dar sunt si mai scumpe. Pe afara, multi spun ca cele mai bune sunt produsele Tropica, datorita chelatorilor folositi , care sunt de o calitate superioara. Pe de alta parte, sunt pareri ca si EDTA-ul, un chelator ieftin, ar fi la fel de bun. Decizia va apartine si numai folosind cateva va veti putea face o parere.

Spor!
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Prepararea solutiilor:

Pentru acest pas va vor trebui
- chimicalele din postul anterior,
- un cantar electronic,
- apa distilata sau de RO,
- putina indemanare si
- calculatorul lui Chuck care este freeware.

Evident ca fiecare isi va prepara solutiile asa cum vrea. Va descriu, totusi, mai jos cum am facut eu, pentru ca odata intelese principiile va va fi foarte usor sa va descurcati singuri. Pentru ca sunt lenes si am vrut sa imi iasa calculele mai usor am ales marimea bazinului ca fiind 100l. De asemenea am preferat ca cifrele sa fie rotunde, drept pentru care am facut asa.

Pentru nitrati:
Amestec 65g KNO3 cu 400ml de apa distilata. Fiecare ml din solutia rezultata imi va adauga 1ppm NO3 in acvariul meu (calculat la 100l)
Pentru fosfati:
Amestec 6,5g KH2PO4 cu 470ml de apa (volumul de apa il masor mai usor, asa ca nu ma incomodeaza sa masor 470ml). Fiecare ml din solutia rezultata imi va adauga 0,1ppm PO4 la cei 100l de apa luati in calcul
Pentru potasiu:
Amestec 89gr K2SO4 cu 800ml de apa, Fiecare ml din solutia rezultata imi va adauga 0,5ppm K in acvariul de 100l net. Atentie insa, se tine cont si de faptul ca atat KNO3 cat si KH2PO4 contin si ele K.
Pentru Mg:
Avand o apa dura in Constanta, eu nu adaug Mg, traind cu speranta ca duritatea apei mele provine, exact in proportiile care trebuie, atat din Ca cat si din Mg . Sunt constient ca sperantele mele sunt desarte, dar pana nu aflu exact ce cantitati de Ca si Mg contine apa de la robinet nu pot sa ma risc sa adaug in plus. Ca sa continui totusi cu exemplele, s-ar putea dizolva 50 gr MgSO4x7H2O (Sare Epsom, sau sare amara, parca ii zicea pe la noi) in 200ml de apa. Fiecare ml din solutia rezultata ar adauga in apa din acvariul de 100 de litri 0,25ppm de magneziu.
nano
Junior member

Joined: 21/08/2007 09:37:25
Messages: 80
Location: Galati
IP:
Offline

Bestiale rezultatele obtinute, tehnica, topicul, informatiile, link-le, articolul, montajul foto .
Capat raspunsuri la intrebari nerostite, proiecte neincepute.
Deja e frustrant pt cineva, sa vada ce faceti voi aici :-) si sa nu incerce.
Multumesc. Pentru acest topic; si pt altele, ale "plantistilor" de aici.
alber
Moderator
[Avatar]

Joined: 26/09/2008 12:20:22
Messages: 4859
Location: bucuresti - berceni
IP:
Offline

Multam fain de incurajari. Cate odata parca ai nevoie; nu iti vine sa scrii cand vezi cat de "mic " esti.
Bun, o intrebare am si io. Nu stiu de ce, dar sunt obsedat de aditia de microelemente. Cum le-ai dozat in acvariu? Conform indicatiilor producatorului, sau ai "umblat" putin la dozaj?

"e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune" - Mihai Eminescu
[Email] [Yahoo!]
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Salut nano. Ma bucur sa te vad din nou pe forum. Cam rar din pacate. Oricum, multumesc pentru aprecieri. Venind din partea ta inseamna mult.

Revin...
Fertilizarea:

Partea de microelemente a fost si este JBL. Ferropol si Ferropol 24, aproximativ in doza dubla fata de cea recomandata. Cum am ajuns la valorile astea? Pai simplu. Urmarind evolutia plantelor. In cazul meu, frunzele tinere de la Pogostemon helferi si Anubias barteri imi spun foarte sigur cand nu am destul fier. Sigur, pomenesc doar de fier, dar acest element este considerat ca un "reprezentant" al celorlalte microelemente din solutiile de firma, pentru ca restul sunt mai greu de testat.

Partea de macroelemente este, asa cum stiti deja EI, astfel:
Schimburi de apa saptamanale de 50% din volumul net.

NO3 - 10 ppm pe saptamna. Presupunand un uptake (uptake = cat consuma plantele) de 3ppm pe saptamana, rezulta un target al concentratiei de NO3 de 17ppm. Singura necunoscuta in aceasta metoda este uptake-ul saptamanal. Eu l-am presupus de 3ppm. El poate fi mai mare, avand in vedere masa mea de plante si viteza lor de crestere. Daca ar fi de 5ppm pe saptamana, atunci targetul saptamnal ar fi 15ppm, ceea ce oricum nu e rau. Totusi, din cate am citit si va marturisesc ca am citit ceva despre metoda asta inainte de a ma baza pe ea, se alege un uptake care sa fie "sigur". Multi aleg chiar cazul extrem de a considera uptake-ul saptamanal ca fiind nul. Desi am zis asta referitor la NO3, toata teoria e valabila, evident cu alte cifre, la toti nutrientii.

PO4 - 1,5ppm pe saptamana. Presupunand un uptake saptamanal de 0,6ppm rezulta o concentratie target de 2,4ppm.

K - 15ppm pe saptamana. Includ aici si potasiul din KNO3 si KH2PO4, nu numai cel din K2SO4. Din pacate, nu am intalnit inca o valoare de uptake unanim acceptata pentru potasiu, asa ca o sa o presupun zero. Chiar si in acest caz greu de crezut, target-ul va fi 30ppm.

Alte precizari:

In speranta de a raspunde in continuare la intrebari nepuse, mai zic, fara prea multe comentarii, si alte cateva lucruri:

- Iluminarea este T8, 5 tuburi de 18W care stau aprinse continuu de la 11 dimineata pana la orele 20. Adica 9 ore.
- Fertilizarea este alternanta. O zi adaug microelemente, o zi adaug macroelemente, pentru a evita pe cat posibil precipitarea fierului din Ferropol.
- CO2-ul este pornit in permanenta controlat de un pH-controller reglat pe aceleasi valori si ziua si noaptea. Echivalentul, daca as folosi tabelul pH/kh/CO2, ar fi indeva la peste 100ppm. Reglajul a fost facut observand plantele, crescand incet, incet concentratia pana cand plantele prezinta un efect vizibil de pearling fara ca pestii sa fie stresati.
- Timp de 2 zile dupa schimbul de apa aprind lampa UV. Dupa schimbul de apa, urmeaza o perioada de cateva ore in care CO2-ul variaza destul de mult, in care, datorita "deranjarii" substratului pot aparea in apa varfuri ale concentratiei de amoniac. Toate acestea sunt semnale chimice care "spun" algelor ca sunt conditii prielnice pentru ele. In caz ca le da prin cap sa produca spori in aceasta perioada, acestia vor fi omorati de radiatiile UV-C. Hopefully.

Cu ocazia asta pot sa sustin teoria cum ca radiatia ultravioleta interactioneaza in mod negativ cu chelatii din produsele ce contin microelemente. A fost o perioada cand, fara sa schimb nimic altceva, am tinut lampa UV aprinsa doua saptamani. Am putut sa observ carente de fier. Nu am repetat experimentul, deci poate ma insel, dar ca masura preventiva, nu mai tin UV-ul aprins decat acele 2 zile pomenite mai sus.

Cam asta ar fi... Daca imi mai aduc aminte si de alte lucruri care ar merita pomenite voi reveni.
De asemenea, daca aveti intrebari, va rog sa indrazniti fara frica.

Trebuie sa zic ca, daca veti respecta fix reteta de mai sus, nu va garanteaza nimeni ca veti avea rezultate bune. Ba chiar e putin probabil. Asta pentru ca, asa cum s-a repetat de atatea ori pe acest forum, nu exista doua acvarii identice oricat ne-am stradui. Cantitatile de mai sus nu mi-au venit in cap intr-o noapte... Ele sunt obtinute prin testari repetate, si nu odata facand greseli destul de grave. Nu incercati, asadar sa o adaptati direct la acvariul vostru. Metoda... teoria in sine e limpede, dar cantitatile folosite vor varia de la acvariu la acvariu. Incercati...

P.S. alber, in timp ce scriam postul asta, ai postat si tu. Sper ca, fara sa incerc in mod special ti-am raspuns. Poate devin enervant, dar repet: nu va sfiiti sa intrebati. Ca o paranteza glumeata, credeti-ma ca va va fi greu sa puneti intrebari mai idioate decat mi-am pus eu insumi, :-) asadar, din nou, curaj!
alber
Moderator
[Avatar]

Joined: 26/09/2008 12:20:22
Messages: 4859
Location: bucuresti - berceni
IP:
Offline

Val wrote:Trebuie sa zic ca, daca veti respecta fix reteta de mai sus, nu va garanteaza nimeni ca veti avea rezultate bune. Ba chiar e putin probabil. Asta pentru ca, asa cum s-a repetat de atatea ori pe acest forum, nu exista doua acvarii identice oricat ne-am stradui. Cantitatile de mai sus nu mi-au venit in cap intr-o noapte... Ele sunt obtinute prin testari repetate, si nu odata facand greseli destul de grave. Nu incercati, asadar sa o adaptati direct la acvariul vostru. Metoda... teoria in sine e limpede, dar cantitatile folosite vor varia de la acvariu la acvariu. Incercati...
Corect. S-a inteles clar ca acvariile sunt ca ADN-ul, amprentele, sau mai stiu io ce. Dar, ceea ce ai facut tu, si cum ai explicat ce trebuie facut, este ca un manual sa zic asa. La cantitati, ce sa zic, observatii permanente ale evoluitiei acvariului si adaptarea aditiei de de toate in functie de cerinte.
Val wrote:Fertilizarea este alternanta. O zi adaug microelemente, o zi adaug macroelemente, pentru a evita pe cat posibil precipitarea fierului din Ferropol

Ti-am zis ca am un fix, nu stiu de ce. Sa inteleg ca Feropol 24 spre exemplu, introduci doza dubla la doua zile, deci practic, ar veni doza zilnica, nu?
Si inca ceva: dupa schimbul de apa, in ziua urmatoare ce introduci? micro sau macro? Cam care ar fi necesitatile palntelor si ce este mai indicat sa introduci? Pentru ca ai spus ca te feresti de cresteri ale concentratiei de amoniac ma gandesc la micro, dar io stiu, poate ma insel.

"e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune" - Mihai Eminescu
[Email] [Yahoo!]
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Ti-am zis ca am un fix, nu stiu de ce. Sa inteleg ca Feropol 24 spre exemplu, introduci doza dubla la doua zile, deci practic, ar veni doza zilnica, nu?


Vezi, ti-am zis ca NU poti sa pui intrebari mai stupide decat mi-am pus eu insumi. Poti cel mult sa ma egalezi. Pentru ca, dupa ce am facut calculele, observatiile si am stabilit dozele, exact asta m-am intrebat si eu: Deci eu introduc pana la urma doza zilnica, doar ca la 2 zile, sau cum...
Raspunsul este NU. Am inceput cu de 3 ori doza saptamanala recomandata de producator. Asta ar veni la acvariul meu 25x3=75ml pe saptamana, impartiti in 3 doze, una la doua zile, gandindu-ma ca oricat ar fi el de E.I. nu se poate sa am nevoie de mai mult de atat. Am presupus bine de data asta, nu s-a manifestat nici o carenta in 2 saptamani, asa ca am inceput sa scad doza saptamanala pana am ajuns la 54ml pe saptamana. Vezi, calculezi totul pe saptamana. Cum le imparti dupa aia e chestie de optiune. Eu impart aceasta doza in trei de-a lungul saptamanii.
Doza recomandata de producator fiind de 25 ml pe saptmana pentru acvariul meu, cei 54ml reprezinta cam dublu.
dupa schimbul de apa, in ziua urmatoare ce introduci? micro sau macro?

In aceeasi zi cu schimbul de apa introduc macro. Dupa ipoteza ca eu, de exemplu, fara vitamine mai traiesc cum mai traiesc, dar fara mancare nu.

Daca stau bine sa ma gandesc nu am nici un argument solid, stiintific pentru asta, dar avand in vedere caracteristicile de baza ale metodei E.I., nu cred ca are vreo importanta ce introduci in prima zi, asa cum nu are importanta daca uiti sa pui ceva intr-o zi. Ideea in EI este tocmai de a avea nutrienti in exces, astfel incat sa fii sigur ca plantele nu sunt limitate de vreun nutrient. Acest exces te protejaza, in principiu, de amanunte de genul "in ce zi sa pun ce..." sau "ce pun mai intai" si de greseli de genul "f@#k, am uitat sa pun azi nutrienti in acvariu si oricum nu stiu ce trebuia sa pun azi ".
Lofty
De-al casei
[Avatar]
Joined: 08/12/2005 12:32:30
Messages: 1242
Location: Bucuresti
IP:
Offline

Discutand constructiv si pornind de la "analiza pe text" as putea preciza (doar din experienta - aia cata e) si intreba urmatoarele:

1.
Val wrote:Autorul metodei recomanda estimarea cantitatii de CO2 din apa doar urmarind comportamentul pestilor si cresterea plantelor.... Daca plantele nu prezinta efectul de “perlare” (adica daca nu scot bule de oxigen, vizibile, aproximativ la fel ca imediat dupa un schimb de apa) atunci avem prea putin CO2.
E posibil ca plantele sa nu prezinte efectul asta oricat CO2 ai baga. Mai conteaza si lumina. La inceputurile acvariului din semnatura, neavand pesti, am bagat CO2 ca la festival in dorinta sa vad "bule" pe plante, asa cum aveau "batranii" pe aici pe la galerie. Si am ajuns cu el (conform tabelului ala criticat) pe la 180ppm, in conditiile in care fertilizarea completa cu Dennerle o faceam "ca la carte". Si "bule" (aproape) din parti (iertata fiindu-mi expresia). Am schimbat tuburile AquaMedic din dotarea lampii (1 x Reef White + 3 x Plant Grow) cu Dennerle (1 x Amazon Day + 3 x Special Plant, in conditiile in care n-am umblat la celelalte variabile). Si plantele au inceput sa fiarba. Si fierb si acum la mai putin CO2 (comparativ).
E posibil ca acel autor sa fi luat in considerare si aspectul luminii si fertilizarii, dar eu (nestiind asta si implicit scotand afirmatia din context) am atins si aspectul asta, in pregatirea uneia din intrebarile ce se regaseste la sfarsitul postului (la care evident ca stiu raspunsul din dosarele mele in care am tot ce s-a postat pe forum, na! ).

2.
Val wrote:Plantele cu crestere lenta sau medie merg bine, dar plantele cu crestere rapida au un ritm incetinit de crestere, sau varfuri care nu mai cresc, sau frunze contorsionate. Aceasta problema poate avea la baza o cantitate insuficienta de CO2, sau o proasta repartizare a acestuia in acvariu (insuficienta circulatie a apei), sau, in cazul meu, o duritate prea mica a apei, adica o carenta de Ca sau Mg.
... sau, in cazul meu, o intrerupere brusca (si pentru o perioada mai mare) a fertilizarii cu macro (in conditiile in care celelalte elemente au ramas la fel).

3.
Val wrote:unele plante “rosii” devin verzi sau de o culoare ciudata portocaliu-pal, asa cum se poate vedea in comparatia de mai jos intre cele doua poze cu Limnophila aromatica. Si aceasta pare sa fie o problema legata de duritatea apei
La mine, in conditiile in care duritatea a fost mereu in plaja: Kh -> 7-8 si Gh -> 10-12, variatia de culoare se pare ca este influentata doar de cantitatea de macro din acvariu.

Intrebarile pentru Val ar fi:
- ce tuburi (tot 4 Osram Fluora + 1 TLD 965 :p ) folosesti?
- ce teste (firma) folosesti pentru a masura (destul de precis as zice) valorile K, NO3 si PO4 (eventual Fe, Ca, Mg)?
- in conditiile in care aveai Aromatica rosie, "puii" ce dadeau din planta mama ce culoare aveau?
- dupa un articol beton si trei pagini de incercari timide, tot nu ne-ai spus... cat ai pH-ul?

Dupla & Dennerle - 360 l si Malawi - 550 l
Lazar Ginel
Ogar batran
[Avatar]

Joined: 18/01/2005 12:14:27
Messages: 1755
Location: IASI
IP:
Offline

Deci ce a facut Val este de apreciat ca pina la urma i-a reusit
Si i-a reusit bine
De apreciat efortul depus
Si datele cu care a venit OK
Ne-a aratat un acvariu fertilizat dupa indelungi experiente prin metoda EI
La fel este de apreciat si ce a scris el cu litere rosii
Adica o atentionare ,ca nimeni nu va garanteaza acvarii superbe cu acest tip de fertilizare
Ce face VAL este o echilibristica pe sirma
Daca i-ti reuseste ai un acvariu cu plante sanatoase si culori frumoase
Daca nu (cum zicea si el ) te-ai umplut de alge si alte probleme
Si dupa cum am inteles de la el, a avut cam tot felul de alge
Fiecare acvariu este o particularitate in sine
De aceea ,acea atentionare este bine venita
SUCCES in continuare

Ogar batrin dar.... cu miros fin
alber
Moderator
[Avatar]

Joined: 26/09/2008 12:20:22
Messages: 4859
Location: bucuresti - berceni
IP:
Offline

Off topic, dar n-am ce face
Hai ca usor usor incep sa ma luminez. N-am incotro, dar trebuie sa aprofundez "materia" cat mai bine, si abia apoi voi trece la practica. Pana nu voi cunoaste in amanunt toata teoria nu va slabesc neam

"e usor a scrie versuri, cand nimic nu ai a spune" - Mihai Eminescu
[Email] [Yahoo!]
Val
Magister Ludi
[Avatar]

Joined: 13/11/2002 12:14:10
Messages: 1282
Location: Papenburg
IP:
Offline

Lofty wrote:Intrebarile pentru Val ar fi:
- ce tuburi (tot 4 Osram Fluora + 1 TLD 965 ) folosesti?
- ce teste (firma) folosesti pentru a masura (destul de precis as zice) valorile K, NO3 si PO4 (eventual Fe, Ca, Mg)?
- in conditiile in care aveai Aromatica rosie, "puii" ce dadeau din planta mama ce culoare aveau?
- dupa un articol beton si trei pagini de incercari timide, tot nu ne-ai spus... cat ai pH-ul?


- Da, 4 x Osram Fluora si 1 x Philips TLD 965.
- Pai, cum ai dedus ca fac teste? Tocmai asta era ideea. Ma rog, una dintre idei: sa nu mai testezi nimic. Partea estimativa a metodei tocmai in asta consta. Totul poate fi calculat destul de exact, fara sa faci teste. De exemplu folosind xls-ul de aici
- Cand aromatica avea culoarea aia dupa care plang acum, puii nu ieseau tot rosii, dar pana sa devina mici plantute care puteau fi rupte si plantate independent se inroseau. Adica destul de repede.
- N-am spus cat e pH-ul nu pentru ca ar fi vreun secret, ci pentru a nu-l considera cineva ca fiind relevant. Acum e reglat intre 6,20 si 6,25. Este un pic mai sus decat ziceam la un moment dat pentru ca am mai urcat si kH-ul cam la 8.

E posibil ca plantele sa nu prezinte efectul asta oricat CO2 ai baga. Mai conteaza si lumina


E adevarat. Nu e cu nimic mai putin importanta lumina, atat ca... Noi alergam dupa lumina, watti, lumeni, tecinciuri, metalhalide etc. Uitand ca marind cantitatea de lumina (intr-un fel sau altul) si lasand nutrientii pe loc, vei obtine un singur lucru sigur: alge.
De-aia nu am zis nimic despre lumina. Pentru ca in general vorbind, noi avem oricum suficienta daca nu prea multa lumina, in cele mai multe cazuri.

E posibil ca acel autor sa fi luat in considerare si aspectul luminii

Mai exact, Tom Barr, autorul metodei, e un fan al masuratorilor... luminii. Si in general cam face misto de astia care folosesc diverse metode bazate pe masuratori de nutrienti, dar nu au masurat in viata lor cata lumina au in acvariul ala... El foloseste niste aparate, nu stiu cum le-o zice in romaneste, care se numesc PAR-meters. De exemplu asa ceva: http://www.apogee-inst.com/qso_spec.htm?gclid=CP2vlbKBnZgCFQpUtAodmxNHoA

lazarginel wrote:Ce face VAL este o echilibristica pe sirma


Adevarat intr-un anumit sens. Comparatia care se face de obicei este ca e mai usor sa eviti un accident cu o masina care merge cu 30Km/h, decat daca gonesti cu 300Km/h. Proportia dintre cele doua viteze nu e intamplatoare. Folosind EI, poti ajunge ca viteza de crestere a plantelor sa fie chiar si de 10 ori mai mare decat in mod normal.
Dar... pentru asta exista si "lean-EI" ba chiar si metode FARA CO2.
Nu te obliga nimeni sa bagi nutrienti cat cuprinde. Ideea poate fi folosita si redusa la scara. Totul e sa nu uiti sa reduci si lumina si sa le potrivesti pe toate "in acelasi decor".

Ca sa revin un pic la oile mele, nu am uitat ce am scris in articol si asta e principalul meu scop in momentul asta: Sa "colorez" la loc plantele rosii (daca nu ca inainte, macar la o culoare comparabila), Limnophila aromatica in cazul meu, fara a schimba metoda de fertilizare. Si, eventual, fara a strica ce am realizat deja, cat de cat, in acvariul ala. Veti fi primii care veti afla, fie ca voi reusi, fie ca nu.
Lofty
De-al casei
[Avatar]
Joined: 08/12/2005 12:32:30
Messages: 1242
Location: Bucuresti
IP:
Offline

Val wrote:...- Pai, cum ai dedus ca fac teste? Tocmai asta era ideea. Ma rog, una dintre idei: sa nu mai testezi nimic...

Pai n-am dedus (si sunt aproape convins ca nici nu te mai preocupa atata timp cat depistezi carentele "din ochi"), ai zis chiar tu in articol:
Val wrote:...In a doua saptamana, am masurat nitratii din apa si mi-a iesit o valoare de peste 80ppm. ...dupa inca o saptamana... Inca o data mi s-a confirmat cat de departe pot fi de adevar valorile masurate de teste...
Pornind de aici m-am gandit ca ai mai masurat cate ceva, nu pentru a vedea ce trebuie sa mai adaugi, ci din pura curiozitate, pentru a compara valorile teoretice cu "adevarul", cum ii spui tu. Si cum si eu sunt curios, voiam sa vad ce teste ai folosit (ca eu nu sunt multumit de exemplu de testul JBL de NO3 din dotare, etc); Privind din perspectiva metodei EI, intrebarea mea initiala pare intradevar "off-topic".

Val wrote:...N-am spus cat e pH-ul nu pentru ca ar fi vreun secret, ci pentru a nu-l considera cineva ca fiind relevant...
Pai nici nu e. Voiam sa-l zici doar pentru ca exercitiul sa fie "complet". Cred ca s-a inteles deja ca toate date furnizate de tine, luate cu "copy-paste" si translatate unui alt acvariu decat al tau, nu vor avea niciodata acelasi efect.

Dupla & Dennerle - 360 l si Malawi - 550 l
 
Forum Index » Acvarii plantate - Jurnal
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com