[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Humbert
Forum Index » Profile for Humbert » Messages posted by Humbert
Message
posibil sa se comprime aerul, desi nu prea vad de ce s-ar intampla asta, avand in vedere ca nu fac decat sa inlocuiesc apa cu aer si nu exista nicio constrangere de volum - sistemul este deschis, nu inchis.

in orice caz, tot cred ca e cea mai rapida si la indemana solutie pt un dozator.
uite o varianta DIY simpla la care m-am gandit dar pe care nu am mai implementat-o pt ca mi-am dat seama ca de fapt nu am nevoie de un dozator de lichide, avand in vedere ca imi ia fix 10 secunde sa fertilizez in fiecare dimineata inainte de a pleca la serviciu iar in concedii reduc lumina si nu e nevoie.

1. o pompa de aer obisnuita
2. furtun de aer
3. un PET de cola etc cu capacul din dotare
4. 2 valve anti-retur
5. una sau 2 prize programabile electronice

schema e asa:
1. in capacul petului dai 2 gauri prin care bagi 2 furtune: unul prin care va intra aer de la pompa si unul prin care va iesi solutia catre acvariu
2. furtunul prin care intra aer este scurt, furtunul prin care iese solutia se duce pana la fundul pet-ului si sta tot timpul scufundat in lichid
3. pui fertilizant in pet si diluezi cu apa in mod adecvat
4. montezi cele 2 valve asa incat sa nu se duca apa in pompa de aer si sa nu intre apa din acvariu in pet
5. setezi priza programabila pe cel mai mic interval posibil, care cred ca e 1 minut
6. faci incercari: daca e prea mult 1 minut de functionare a pompei de aer, atunci mai pui o priza programabila asa incat cele 2 prize sa dea impreuna curent mai putin de 1 minut (fiecare priza e pusa pe 1 minut, dar functionarea lor este intercalata: sa zicem ca porneste prima, iar la 30 de secunde porneste a doua; dupa alte 30 de secunde se opreste prima si in felul asta pompa de aer va functiona exact 30 de secunde)

in functie de debitul pompei ajustezi diluarea fertilizantului din PET asa incat sa bagi in acvariu cantitatea de fertilizant dorita.

singurul inconvenient este ca a doua priza programabila va functiona doar pe baza de baterie, deci trebuie sa schimbi ordinea prizelor la un interval oarecare - nu stiu cat e, dar presupun ca tine cel putin 1 saptamana)
nu cred ca o sa scapi de staghorn controland excesul de fier. nu e asa simplu si oricum, tu esti incepatoare si nici nu au CO2 din cate am vazut eu. staghorn e o alga foarte nasoala.
cel mai bine e sa continui tratamente locale cu easy carbo, pana la urma vor da rezultate... chiar daca locale.
asta e.

ref la teste, pt etapa de acvaristica la care esti tu, eu iti sugerez un test 5 in 1 cu care poti vedea ca ai NO2 zero, NO3 in limite rezonabile, duritatea cata e, si faptul ca probabil ai ph-ul prea ridicat.

alte teste cred ca ar fi bani aruncati. de ex un test de fier, ti-ar spune probabil ca ai fier zero. si totusi e foarte posibil sa ai un exces relativ acolo, adica fierul atat cat e (foarte putin) nu e consumat de plante. dar ce vei face? in mod normal ar trebui sa ai mai multe plante, sa ai co2 si lumina + fertilizanti macro si atunci plantele s-ar ingriji ele pt tine sa nu ai alge.

din pacate, de alge nu se scapa cu teste. de alge te scapa plantele, atunci cand au tot ce le trebuie si cresc, tinand algele sub control.
intamplator, eu nu cred ca ne impiedica doar partea financiara. )
cred ca-ti trebuie si talent/ inspiratie, si asta vad cel mai bine pe propria-mi piele, cand stau si ma uit la acvariu si imi dau seama ca de fapt NU stiu cum as vrea sa arate si ce as vrea sa fac mai exact.
am lumina, am CO2, am fertilizanti, am de toate si reusesc sa cresc plante sanatoase si fara alge. dar nu reusesc sa fac un aquascape cat de cat demn de numele asta.
deci eu cred ca nu e suficient sa ai sculele, mai trebuie sa fii si meserias
foarte misto, felicitari!

mi se pare ca arata mult mai bine fara parvula. este mai curat, mai seren. imi plac in mod deosebit aranjamentul rocilor si felul in care le invaluie tufele de staurogyne.

incerc sa-mi inchipui cum ar arata si fara eleocharisul din spate... e misto, dar se vede un pic linia taieturii, ceea ce ii da un usor aer de artificial (in sensul de interventie umana)

sincer cred ca fara eleocharis-ul din spate s-ar apropia de un look tip amano, si e prima data cand vad asta pe la noi.
clorul iese din apa mult mai repede decat 48 de ore. cred ca iese si intr-o ora.
dupa mine nu are sens sa lasi apa sa stea foarte mult. e suficient cateva ore. scopul e sa iasa clorul din ea si atat, deci poti observa si vizual dupa cat timp a iesit clorul - ala e momentul in care-i buna de bagat in acvariu.

dar... daca tot ai aqua safe, poti sa tratezi apa cu aqua safe si sa o pui imediat in acvariu, ca aquasafe asta face printre altele: neutralizeaza si clorul. deci chiar nu mai e niciun motiv sa mai tii apa la decantat.

altfel, da, banii dati pe aqua safe si altele asemenea sunt bani aruncati.
de fapt, la acvariile plantate este chiar daunator sa folosesti aqua safe sau similar pt ca leaga multe elemente de care au plantele nevoie.
aici la filtre externe este o discutie lunga si te invit sa folosesti forumul si in general internetul
ideea este ca trebuie sa aiba un debit real pe ora care sa fie de 2-3 ori mai mare decat volumul acvariului (deci sa traga toata apa prin el de cel putin 2-3 ori intr-o ora)

un filtru potrivit pt tine cred ca este asta
http://www.pepika.ro/produse/21-acvaristica/385-echipamente-pentru-acvaristica/429-filtre-de-apa/3559-filtru-extern-jbl-cristalprofi-e900.html

alte marci de filtre externe: Tetra (sunt unele probleme cu etansarea), Eheim (este un vis, dar este cea mai scumpa marca), Jebo (greu de gasit la noi), Fluval etc

cauti si te informezi.

lasa butelia de CO2 pe mai tarziu. mai intai trebuie sa asiguri pestilor niste conditii minime. de CO2 ai nevoie cand o sa te apuci serios de plante. dar la plante mai ai nevoie (pe langa CO2) si de substrat fertil, si de lumina corecta, si de fertilizanti macro si micro.

deocamdata eu zic sa te concentrezi pe mentinerea in viata a pestilor.
volumul mult mai mare al unui filtru extern este avantajul principal. volum mai mare inseamna capacitate de filtrare chimica mai mare. filtrare chimica = transformarea dejectiilor pestilor (uree) in nitriti (foarte toxici pt pesti) si apoi in nitrati (mai putin toxici pt pesti si mancare pt plante)
aceasta transformare, cunoscuta sub numele de ciclul azotului (despre care te sfatuiesc sa te informezi daca nu ai facut-o deja) este realizata de bacterii.
cu cat mai multe bacterii, cu atat mai putini nitriti in acvariu si deci cu atat mai putin pericol pt pesti.
problema e ca aceste bacterii au nevoie de o casa unde sa traiasca si sa-si faca treaba. ele traiesc si pe peretii acvariu si in general pe orice suprafata, dar ca sa fie cu adevarat multe trebuie sa aiba la dispozitie o suprafata mare, care este asigurata de materialele ceramice care se gasesc intr-un filtru extern.
cu cat mai mare filtrul extern, cu atat mai bine. sigur ca la un moment dat este inutil si ineficient dpdv costuri sa ai un filtru foarte mare fata de acvariu, dar tu mai ai pana acolo.

deocamdata filtrul tau este si mic si nici nu are materiale poroase pt bacterii. asta inseamna ca poate sustine o incarcatura biologica redusa a acvariului (incarcatura biologica este un alt cuvant pt dejectiile rezultate in urma metabolismului pestilor si a mortii materialului vegetal din acvariu).

bai, e simplu: pestii fac caca si pipi in acvariu iar acvariul este un sistem inchis (mai putin atunci cand faci schimburi de apa).
aceste dejectii sunt toxice, deci ai nevoie de o uzina de epurare a apei (fitrare chimica). aceasta epurare esta asigurata de niste bacterii, care nu se pot inmulti la un numar suficient decat intr-un filtru extern.

sigur, e posibil ca pt 2 cory si 9 neoni filtrul tau sa fie suficient. dar iti garantez ca nu e suficient pt toti pestii pe care vrei sa-i bagi acolo.
mai usor cu adaugatul pestilor ))
de unde acum cateva zile nu bagai decat mancare in acvariu, acum vrei sa pui toti pestii?
eu zic sa stai cel putin cateva saptamani cu formatia 2 cory + 9 neoni.
daca ai resurse, cumpara o baterie de teste 5 in 1 si urmareste nivelul nitritilor. de-abia cand nitritii vor fi ZERO poti sa bagi ceilalti pesti.
citeste si articolele despre ciclare, nu mai tin minte exact dar parca nitritii ating valoarea maxima dupa 3 saptamani si apoi incep sa scada.

oricum, tu ai o problema cu filtrul ala, care e subdimenstionat pentru 8 scalari, 6 cory si 20 de neoni.

ai grija ce faci, ca in 3-4 saptamani te vedem cu posturi gen "imi mor pestii"

eu zic sa te apuci sa strangi bani pt un filtru extern.
mai da-i bombei un timp, pt ca porneste mai greu. daca nu, redu usor, la urmatoarea compozitie, cantitatea de gelatina.
pe vremea cand faceam eu bombe, dupa cateva incercari, am reusit sa gasesc o reteta doar cu drojdie si zahar (fara gelatina), cu care reuseam sa pastrez un debit rezonabil timp de 2 saptamani.
evident, nu mai stiu reteta si nici nu cred ca foloseam exact aceleasi cantitati la fiecare compozitie.
mai incearca.
pai ce poate sa se intampla in afara sa moara pestii? doar n-o sa poata sa iasa din acvariu si sa te ia la intrebari gen "de ce ne otravesti, ma?" )))

acu serios, eu cred ca poti baga fara probleme si cei 9 neoni in 180 de litri, daca promiti ca faci schimburi de 2 ori pe saptamana si hranesti foarte putin.

ma gandesc si la faptul ca acei neoni acum sunt destul de inghesuiti intr-un acvariu mic si probabil le va fi mai bine in 180 de litri.

eu n-am citit cu atentie: sper ca ai un filtru adecvat si care functioneaza non stop la acest acvariu de 180, corect?
pai, cory chiar sunt pesti de banc
depinde ce plante sunt, ce alge au (de unele alge se scapa mai usor, de altele nu) si cat de infestate sunt plantele cu alge, dar ca regula generala eu nu bag plante cu alge in acvariu.
tu, fiind la inceput, oricum te vei lovi de alge, indiferent daca vei baga plante cu alge in acvariu sau nu, deci tot aia e, poti sa le bagi.

1. curata mecanic (cu mana) cat mai mult din algele de pe plante (daca exista)
2. pregateste o galeata in care pui apa si un strop de domestos sau ACE (nu stiu sa-ti spun exact cat, ca nu e o regula, dar pune si tu cat iese cand strangi tubul de domestos sau un capacel de ACE la o galeata de 10 litri) - cu cat pui mai putin, cu atat cresti sansele plantelor de a supravietui, dar cresti si sansele algelor de a supravietui
3. pune plantele acolo timp de 1 minut, apoi clateste-le cu apa curata si baga-le in acvariu.

in cel mai rau caz vei pierde plantele, dar macar nu te vei umple de alge din surse externe.

in loc de domestos sau ace poti sa folosesti si apa oxigenata, dar iarasi nu exista dozaje exacte. unii zic 100 ml H2O2 la 100 de litri de apa, dar mai sigur e sa folosesti 50 ml/ 100 litri, deci pt o galeata de 10 litri ar veni cam 5 ml de apa oxigenata. baia ar trebui sa fie tot de 1-2 minute.

trebuie sa intelegi ca exista riscul sa pierzi plantele. daca nu esti dispus sa ti-l asumi, atunci curata-le de alge cu mana si baga-le asa.

daca plantele nu au alge vizibile pe ele, mai bine nu le mai face nicio baie, ca spori de alge se gasesc peste tot, ai deja in acvariu deci nu are rost sa mai chinuiesti plantele.
eu cred ca ajunge sa bagi doar cory. sugestia mea era sa bagi SAU 2-3 cory SAU un card de neoni, dar nu SI cory SI neoni.
eu as zice sa mai bagi 2 cory din astia. gupi nu as pune.
nu uita: mancare putina si schimburi de apa dese.
la 180 de litri cat ai tu o sa dureze ceva timp pana se va cicla doar cu mancare;
mai bine ia 3-4 pesti rezistenti despre care sti ca o sa ii vrei in acvariu si da-le drumul acolo, hraneste-i mai putin in primele saptamani si schimba 25% din apa de 2 ori pe saptamana.

pesti posibili (daca iti plac): cory, ancistrus, chiar si un card de 10 neoni.

sau zi tu la ce pesti te-ai gandit sa pui in acvariu si iti spunem noi daca sunt suficient de rezistenti pt ciclare.
da, este o ciuperca. eu zic sa scoti mancare afectata din acvariu.
citeste articolele ref la ciclare.
da, e o metoda si asta, sa pui ceva mancare.
dar cel mai simplu este sa pui 1-2 pesti rezistenti (cory, de ex).
in legatura cu oprirea CO2-ului noaptea exista unii care spun ca e bine sa opresti iar altii care spun ca nu e bine. parerea mea personala (pe baza experientei) este ca NU are rost sa opresti CO2-ul noaptea. nu zic ca nu e bine, zic doar ca este o bataie de cap in plus, in timp ce lasarea CO2-ului peste noapte nu face niciun rau daca debitul e rezonabil.

ce inseamna asta: inseamna ca am folosit bomba timp de 2 ani la un acvariu de 54 de litri (deci mic, deci cu potential marit de destabilizare) si nu am oprit niciodata aditia de CO2 pe timpul noptii si nu am avut niciodata probleme.

acum, in cazul specific al bombei, oprirea CO2-ului este cu bataie de cap; poti sa o faci in urmatoarele feluri:
1. decuplezi bomba (cel mai primitiv) -> vei pierde presiune si nu vei mai putea baga gaz a doua zi dimineata
2. pui un robinet la bomba pe care-l inchizi seara si-l deschizi dimineata -> cea mai proasta solutie dupa mine, la un moment dat acel robinet va scapa si te vei trezi cu drojdia in casa; sau daca nu scapa, e posibil sa creasca atat de mult presiunea incat sa explodeze toata treaba, si nu-ti doresti asta -> NU PUNE niciun fel de robineti la bomba
3. scoti toata instalatia din acvariu pe timpul noptii - este foarte greu de facut, pt ca tu trebuie sa ai aditie de co2 cu cel putin 2-3 ore inainte de aparitia luminii, deci va trebui sa o bagi inapoi la 4-5 dimineata
4. pui bomba intr-o galeata cu apa in care pui un incalzitor care este pus pe o priza programabila (controlezi debitul bombei controland temperatura, pt ca se stie ca drojdia e cu atat mai activa cu cat temperatura e mai mare) - dupa parerea mea aceasta metoda este o sursa inutila de variatii de ph
5. pui pe timpul noptii aerare suplimentara, folosind un filtru sau orice altceva care e pus pe o priza programabila (cu scopul de a scoate mai repede co2-ul)

cea mai simpla si sigura cred ca e metoda 5. ai nevoie de incercari, pt ca exista pericol sa scoti prea mult CO2 din apa.

dar repet, cel mai bine este sa nu opresti aditia de CO2 pe timpul noptii. mai bine faci incercari: setezi bomba la 1 bula la 3-4 secunde si, folosind testerul permanent de ph/CO2, vezi cam care este nivelul CO2-ului dimineata. o sa fii surprinsa sa vezi ca ph-ul a scazut mai putin decat te asteptai.

apoi incerci cu 1 bula la 2 secunde si te opresti cand consideri ca scaderea ph-ului dimineata este tolerabila.

din experienta iti spun ca dupa cateva incercari, se poate ajunge relativ usor la un debit de CO2 care sa nu puna in pericol animalele pe timpul noptii.

este cel mai simplu, cu cele mai putine batai de cap si cu cele mai putine sanse sa destabilizezi bazinul de la variatii de ph. o anumita variatie a ph-ului pe timpul noptii este normala si in natura si este suportata usor de animale.

pasul urmator este sa-ti cumperi o butelie de CO2 cu reductor si electrovalva pe care o pui pe o priza programabila si nu mai ai probleme.

pasul 3 este sa cumperi si un controlor de ph care deschide si inchide electorvalva atunci cand ph-ul creste pesta pragul dorit de tine si deci mentine tot timpul (zi/noapte) un ph constant. dar astea costa mai mult.
nu am folosit decat difuzoare la bomba si deci as recomanda un difuzor, dar asta nu inseamna ca reactorul acela nu este bun.
tu trebuie sa decizi daca e bun sau nu, uitandu-te daca dizolva cat mai mult bula de CO2 (adica trebuie ca bula care iese din reactor sa fie considerabil mai mica decat bula care intra sau sa nu mai iasa nimic = dizolvare completa).

trebuie sa stii ca un reactor de acest tip obtine eficienta maxima dupa un anumit timp de la setare, pt ca trebuie ca pe peretii lui interiori sa se dezvolte un film care face ca bula de CO2 sa alunece mai usor. deci urmareste eficienta dizolvarii dupa minim 1 saptamana de la setare.

pt 1 acvariu de 120 de litri este cam putin 1 bula la 5 secunde. ar trebui mai degraba sa te intrepti spre 1 bula la 1-2 secunde maxim.
mai umbla la reteta, dar cu atentie, pt ca socurile de ph sunt mai daunatoare unui acvariu decat un ph ridicat dar stabil.

si eu zic ca e neaparat sa-ti iei un tester vizual de CO2, cum ar fi de exemplu asta, daca te-ai apucat sa bagi CO2 in acvariu. iti va spune cam pe unde esti cu concentratia de CO2 in acvariu, dar mai important, iti va spune cand ai prea mult CO2 (=pericol pt animale)
Reducere: 70 Ron
 
Forum Index » Profile for Humbert » Messages posted by Humbert
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com